10 نکته کلیدی در اقامت سرمایه‌گذاری در اسپانیا

اسپانیا به‌عنوان عضوی از اتحادیه اروپا، دارای موقعیت جغرافیایی ممتاز و استراتژیک است و به دلیل روابط قوی اقتصادی، تاریخی و فرهنگی، دروازه‌ای به شمال آفریقا و آمریکای لاتین است. برای کسانی که مایل به اقامت در این کشور پرجنب‌وجوش هستند، اقامت سرمایه‌گذاری در اسپانیا کارآمدترین راه برای کسب چنین موقعیتی است. ما در این مقاله به 10 نکته کلیدی در اقامت سرمایه‌گذاری در اسپانیا اشاره می‌کنیم. دولت اسپانیا، تعداد قابل‌توجهی ویزا برای افرادی که مایل به سرمایه‌گذاری و واجد شرایط در این کشور هستند، اختصاص داده است تا از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی اقتصاد خود را تقویت کند. با اخذ اقامت سرمایه‌گذاری اسپانیا، افراد و اعضای نزدیک خانواده سرمایه‌گذاران، می‌توانند در کمتر از یک ماه ساکن اسپانیا شوند و در مدت کوتاهی، مجوز اقامت دائم این کشور را دریافت کنند. برنامه اقامت اسپانیا از طریق سرمایه‌گذاری، در فهرست برنامه‌های اقامت جهانی، از بین 24 برنامه رتبه پنجم را دارد. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسپانیا، گردآوری‌شده است.

اقامت سرمایه‌گذاری در اسپانیا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • اقامت اسپانیا از طریق سرمایه‌گذاری
  • خرید املاک و مستغلات در اسپانیا (ویزای طلایی اسپانیا)
  • اقامت سرمایه‌گذاری در اسپانیا از طریق ثبت شرکت
  • کارآفرینی در اسپانیا
  • خرید اوراق قرضه دولتی در اسپانیا
  • ویزای خود حمایتی اسپانیا
  • مزایای اقامت سرمایه‌گذاری اسپانیا
  • مالیات مربوط به سرمایه‌گذاری در اسپانیا
  • اخذ شهروندی اسپانیا از طریق سرمایه‌گذاری
  • مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای سرمایه‌گذاری اسپانیا

اقامت اسپانیا از طریق سرمایه‌گذاری

ویزای سرمایه‌گذاری اسپانیا، اجازه اقامتی است که برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا که سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در اسپانیا انجام می‌دهند، صادر می‌شود. این ویزا، به دارنده ویزا و اعضای خانواده او، مجوز اقامت در اسپانیا و دسترسی بدون نیاز به ویزا به منطقه شنگن را ارائه می‌دهد. در بیشتر موارد، ویزای طلایی اسپانیا برای شخصی صادر می‌شود که املاک و مستغلات خریداری می‌کند. بااین‌حال، اقامت سرمایه‌گذاری در اسپانیا به این مورد محدود نمی‌شود و شامل سرمایه‌گذاری از طریق کارآفرینی، ثبت شرکت، خرید اوراق قرضه دولتی و خود حمایتی نیز هست.

اقامت سرمایه‌گذاری در اسپانیا

خرید املاک و مستغلات در اسپانیا (ویزای طلایی)

رایج‌ترین راه سرمایه‌گذاری برای اخذ اقامت اسپانیا از طریق خرید املاک و مستغلات به ارزش حداقل 500000 یورو است. شما می‌توانید با خرید یک یا چند ملک که مجموع قیمت آن‌ها به 500 هزار یورو می‌رسد، برای اخذ اقامت اسپانیا اقدام کنید. مدت اعتبار مجوز اقامت اسپانیا با خرید ملک، در ابتدا یک‌ساله است و امکان تمدید آن برای دو نوبت دوساله وجود دارد. توجه داشته باشید که امکان تمدید مجوز اقامت سرمایه‌گذاری اسپانیا، مشروط به این است که در طی این 5 سال، ملک خود را نفروشید. پس از 5 سال اقامت، می‌توانید برای اقامت دائم و پس از 10 سال، برای اخذ شهروندی اسپانیا درخواست بدهید.

طبق گزارش موسسه ملی آمار (INE) اسپانیا، اقتصاد این کشور در سه‌ماهه اول سال 2018، 0.7 درصد رشد کرده است. سهم زیادی از این رشد اقتصادی، حاصل سرمایه‌گذاری ساکنین کشورهای غیر اتحادیه اروپا درزمینهٔ املاک و مستغلات بوده است. با خرید ملک در این کشور، علاوه بر افزایش میزان سرمایه اولیه بر اساس رشد سالانه قیمت املاک و مستغلات در اسپانیا، امکان اجاره آن‌ها و کسب درآمد هم برای سرمایه‌گذاران وجود دارد. همچنین درصورتی‌که مبلغ سرمایه‌گذاری شما بیشتر از 500 هزار یورو باشد، امکان دریافت وام مسکن با سود 1.8٪ را خواهید داشت که در حال حاضر پایین‌ترین نرخ سود در اتحادیه اروپا است. اقامت سرمایه‌گذاری اسپانیا از طریق خرید ملک، نیازی به حداقل مدت اقامت در این کشور را ندارد.

اقامت سرمایه‌گذاری در اسپانیا از طریق ثبت شرکت

دولت اسپانیا برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی، اصل آزادی و عدم تبعیض سرمایه‌گذاران خارجی را اعمال می‌کند. به همین جهت، سرمایه‌گذاران خارجی برای ثبت شرکت‌های با مسئولیت محدود، شرکت‌های سهامی و راه‌اندازی کسب‌وکار، شرایط مشابه سرمایه‌گذاران داخلی این کشور خواهند داشت. ثبت شرکت و راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید، فرصت‌های شغلی جدیدی را برای شهروندان اسپانیایی ایجاد می‌کند، به نوآوری درزمینهٔ علم یا فناوری این کشور کمک می‌کند و تأثیر اجتماعی و اقتصادی قابل‌توجهی بر جای می‌گذارد. به همین خاطر، دولت اسپانیا تنها با 3 تا 5 هزار یورو امکان ثبت شرکت را برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم می‌کند. بااین‌حال این مبلغ برای اخذ اقامت اسپانیا با ثبت شرکت کافی نیست. برای اینکه سودآوری شرکت خود را به دولت اسپانیا اثبات کنید باید تمکن مالی حداقل 60 هزار یورو برای کسب اعتبار شرکت خود داشته باشید. تمدید مجوز اقامت سرمایه‌گذاری در اسپانیا از طریق ثبت شرکت، سالانه است و پس از 5 سال اقامت می‌توانید برای کسب مجوز اقامت دائم این کشور درخواست بدهید.

محدودیت‌های ثبت شرکت در اسپانیا

اسپانیا درهای خود را به روی هرکسی که می‌خواهد در این کشور سرمایه‌گذاری کند، باز می‌کند. دولت اسپانیا در تلاش برای جذب شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خارجی، مقررات را در همه سطوح کاهش داده و مشوق‌ها را افزایش داده است. اگرچه برای سرمایه‌گذاری در اسپانیا، ملیت سرمایه‌گذاران اهمیتی ندارد، اما دولت اسپانیا همچنان برای حفظ امنیت کشور و پیشبرد سیاست‌های خود، در بخش‌های خاصی محدودیت‌هایی را اعمال می‌کند. به‌عنوان‌مثال، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های زیر، منوط به اخذ مجوز از نهاد دولتی مربوطه است:

بانکداری

بازار سهام

شرکت‌های خدمات سرمایه‌گذاری

مؤسسات سرمایه‌گذاری جمعی

شرکت‌های بیمه

بخش انرژی

تلویزیون و رادیو

مخابرات

سلاح و امنیت ملی

حمل‌ونقل هوایی

کارآفرینی در اسپانیا

اگر یک طرح تجاری قوی دارید، سرمایه‌گذاری در اسپانیا از طریق کارآفرینی می‌تواند مسیر زندگی‌تان را به‌کلی متحول کند. کافی است بتوانید سودآوری و توانایی اشتغال‌زایی ایده خود را به دولت اسپانیا از طریق استخدام 2 تبعه اسپانیایی اثبات کنید. پس از تأیید طرح خود، می‌توانید همراه همسر و فرزندان زیر 18 سال خود به مدت 1 سال به اسپانیا مهاجرت کنید. پس از آن برای دو نوبت 2 ساله، حق تمدید این مجوز اقامت را خواهید داشت. این روش اقامتی یکی از آسان‌ترین روش‌های اخذ اقامت اسپانیا محسوب می‌شود؛ چراکه دولت اسپانیا برای کاهش نرخ بیکاری در این کشور، به شما این امکان را می‌دهد که تنها با 50 هزار یورو، طرح تجاری خود را آغاز کنید. بااین‌حال برای امنیت خاطر بیشتر بهتر است مبلغ 100 تا 200 هزار یورو تمکن مالی داشته باشید.

نرخ بیکاری اسپانیا

نرخ بیکاری اسپانیا

این نمودار، آمار نرخ بیکاری در اسپانیا را از سال 1999 تا 2020 نشان می‌دهد. در سال 2020، نرخ بیکاری در اسپانیا 15.67 درصد بود. اسپانیا در سال 2020، دومین نرخ بیکاری بالا را در بین کشورهای اتحادیه اروپا داشت اما دولت اسپانیا با امکان اقامت سرمایه‌گذاری در اسپانیا برای سرمایه‌گذاران خارجی شرایط را به‌خوبی کنترل کرده و شاهد بهبود نرخ بیکاری در سال 2021 و 2022 بوده است. به طوری که نرخ بیکاری اسپانیا در سال 2021 به 14.57 درصد و در سال 2020 به 13.33 درصد کاهش یافت.

نرخ بیکاری اسپانیا
خرید اوراق قرضه دولتی در اسپانیا

اوراق قرضه دولتی، اوراق بهاداری هستند که توسط دولت‌ها با هدف تأمین مالی برنامه‌های دولت، منتشر می‌شوند. اوراق قرضه دولتی، معمولاً یک روش سرمایه‌گذاری کم ریسک محسوب می‌شوند زیرا دولتی که آن‌ها را منتشر کرده است، از این اوراق حمایت می‌کند. اسپانیا برای خرید اوراق قرضه دولتی هیچ محدودیتی درباره ملیت سرمایه‌گذاران یا حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری پیش‌بینی نکرده است. توجه داشته باشید که این روش هرگز امکان اخذ اقامت اسپانیا را برای شما فراهم نخواهد کرد به همین جهت منطقی به نظر نمی‌رسد که در این روش سرمایه‌گذاری کنید.

اقامت سرمایه‌گذاری در اسپانیا
ویزای خودحمایتی اسپانیا

یکی از انواع مختلف ویزاهای اسپانیا که امکان اخذ اقامت این کشور را فراهم می‌کند، اقامت تمکن مالی اسپانیا یا مجوز اقامت خود حمایتی اسپانیا است که به شهروندان غیر اتحادیه اروپا که از وضعیت مالی خوبی برخوردار هستند، داده می‌شود. این نوع مجوز، مزایای سایر روش‌های اقامت سرمایه‌گذاری در اسپانیا ازجمله حق کار را برای شما به همراه نخواهد داشت. بااین‌وجود، برای دریافت ویزای تمکن مالی اسپانیا، نیازی به سرمایه‌گذاری در این کشور ندارید. این موضوع، روند اخذ و پردازش ویزا را آسان می‌کند. البته در این روش، شما می‌توانید با اثبات تمکن مالی کافی، همراه با همسر و فرزندان زیر 18 سال خود مجوز اقامت اسپانیا را دریافت کنید. حداقل مدت اقامت موردنیاز برای این برنامه، 183 روز در سال است. این مجوز به شما این امکان را می‌دهد که پس از ورود به خاک اسپانیا به مدت یک سال در اسپانیا بمانید و پس از آن برای دو نوبت دوساله آن را تمدید کنید.

حداقل مبلغ موردنیاز برای اثبات تمکن مالی اسپانیا

به‌منظور واجد شرایط بودن برای اقامت سرمایه‌گذاری اسپانیا از طریق خود حمایتی، شما باید ثابت کنید که حداقل درآمد ماهانه 2316,08 یورو در ماه برای سرمایه‌گذار اصلی و همچنین توان پرداخت حداقل 579,02 یورو برای هر یک از اعضای خانواده خود را دارید. مجموع این مبالغ در سال، در حدود 30 هزار یورو برای متقاضی اصلی ویزای خود حمایتی اسپانیا، حدود 8 هزار یورو برای همسر متقاضی و حدود 7 هزار یورو به ازای هر فرزند زیر 18 سال است.

مزایای اقامت سرمایه‌گذاری اسپانیا

اسپانیا بخشی از اتحادیه اروپا است و ساکنان اسپانیا می‌توانند بدون ویزا تا 90 روز در یک دوره 180 روزه به تمام کشورهای منطقه شنگن سفر کنند. 

مزایای دیگر این روش عبارت‌اند از:

  • امکان درخواست ویزای سرمایه‌گذاری اسپانیا همراه با همسر و فرزندان زیر 18 سال و والدین متقاضی اصلی و یا همسرشان که بیشتر از ۶۵ سال دارند و ازلحاظ مالی به حمایت آن‌ها وابسته هستند.
  • دسترسی به سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی در اسپانیا
  • امکان کار در اسپانیا به‌صورت قانونی
  • امکان تحصیل رایگان در مدارس و دانشگاه‌های پیشرفته به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، ژاپنی و ماندارین
  • عدم نیاز به حداقل مدت اقامت برای تمدید مجوز اقامت سرمایه‌گذاری در اسپانیا
  • امکان اقامت دائم پس از 5 سال زندگی در اسپانیا
  • امکان اخذ شهروندی اسپانیا پس از 10 سال زندگی در این کشور
مالیات مربوط به سرمایه‌گذاری در اسپانیا

سرمایه‌گذاران خارجی در اسپانیا، تنها در صورتی مشمول مالیات بر درآمد خواهند شد که بیش از 183 روز در هرسال در اسپانیا اقامت داشته باشند. بااین‌حال، اگر ملکی در اسپانیا خریداری کرده‌اید، همچنان باید مالیات‌های مربوطه مانند مالیات بر درآمد شهرداری و اجاره را بپردازید. این مالیات معادل 24.75٪ است.

اخذ شهروندی اسپانیا از طریق سرمایه‌گذاری

یکی از مزایای اقامت سرمایه‌گذاری در اسپانیا، امکان اخذ اقامت دائم و شهروندی این کشور است. اگرچه فرآیند اقامت اسپانیا از طریق سرمایه‌گذاری بسیار ساده است، اما برای دریافت پاسپورت، باید حداقل 6 ماه از سال به مدت 10 سال در اسپانیا زندگی کنید. علاوه بر این، شرایط دیگری ازجمله، آشنایی سطحی با زبان اسپانیایی و فرهنگ و تاریخ این کشور و عدم سابقه کیفری، برای اخذ تابعیت اسپانیا وجود دارد.

اقامت سرمایه‌گذاری در اسپانیا
مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای سرمایه‌گذاری اسپانیا

برای اخذ اقامت سرمایه‌گذاری اسپانیا، شما باید ویزا دریافت کنید. برای اخذ ویزا کافی است، مدارک زیر را به کنسولگری یا سفارت اسپانیا ارائه دهید. معمولاً ظرف مدت 90 روز نتیجه ویزا مشخص می‌شود. برای ارائه درخواست ویزای سرمایه‌گذاری اسپانیا، می‌توانید از داخل اسپانیا هم اقدام کنید. 

مدارکی که باید هنگام درخواست ویزای سرمایه‌گذاری اسپانیا ارسال کنید عبارت‌اند از:

  • فرم درخواست ویزای سرمایه‌گذاری اسپانیا
  • دو قطعه عکس پاسپورت
  • پاسپورت معتبر
  • اثبات سرمایه‌گذاری خود در اسپانیا. به‌عنوان‌مثال، ارائه تأییدیه بانکی مبنی بر تمکن مالی برای برنامه‌های خود حمایتی و ارائه سند مالکیت املاک و مستغلات در اسپانیا به ارزش حداقل 500 هزار یورو
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • اثبات تمکن مالی
  • بیمه درمانی خصوصی از یک شرکت بیمه معتبر در اسپانیا
  • گواهی سلامت و عدم ابتلا به بیماری‌های خطرناک
  • اثبات پرداخت هزینه ویزا
  • مدارک اثبات‌کننده ارتباط شما با افرادی که به‌عنوان همراه خود معرفی کرده‌اید، مانند گواهی ازدواج و تولد
سؤالات متداول
  1. آیا امکان دریافت وام برای درخواست ویزای طلایی اسپانیا وجود دارد؟

خیر. اگر سرمایه خود را از طریق وام به دست آورید، نمی‌توانید برای ویزای طلایی اسپانیا درخواست دهید. بااین‌حال، اگر ملکی به ارزش بیش از 500 هزار یورو خریداری کنید، می‌توانید از وام برای پرداخت مبلغ بیش از 500 هزار یورو استفاده کنید.

  1. آیا امکان سرمایه‌گذاری مشترک برای دریافت ویزای سرمایه‌گذاری اسپانیا وجود دارد؟

بله اما هر سرمایه‌گذار باید به‌صورت جداگانه 500000 یورو بپردازد تا واجد شرایط دریافت ویزای طلایی شود.

  1. حداقل مدت اقامت برای ویزای سرمایه‌گذاری اسپانیا از طریق خود حمایتی چقدر است؟

برای تمدید مجوز اقامت خود حمایتی اسپانیا، باید حداقل 183 روز در سال را در اسپانیا بمانید.

  1. آیا امکان اخذ شهروندی اسپانیا از طریق سرمایه‌گذاری وجود دارد؟

بله اما برای درخواست شهروندی شما باید هرسال 6 ماه به مدت 10 سال، در این کشور زندگی کنید.

  1. آیا برای ویزای سرمایه‌گذاری در اسپانیا به بیمه درمانی نیاز هست؟

بله، دریافت بیمه درمانی از الزامات فرآیند درخواست ویزا اسپانیا است. شما و اعضای خانواده‌تان باید بیمه درمانی معتبر داشته باشید، حتی اگر اصلاً قصد زندگی در اسپانیا را ندارید.

سخن پایانی

دولت اسپانیا برای افزایش نرخ رشد اقتصادی این کشور، در حال حاضر راه‌های متعددی را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کرده است. همان‌طور که در مقاله 10 نکته کلیدی در اقامت سرمایه‌گذاری در اسپانیا ذکر شد، سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات یک گزینه فوق‌العاده محبوب برای افراد دارای تمکن مالی است. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری در اسپانیا در استارتاپ در مقایسه با سال 2016، 77 درصد افزایش یافته است که موجب شده است اسپانیا ازنظر حجم سرمایه‌گذاری پس از بریتانیا، فرانسه و آلمان در رده چهارم اروپا قرار بگیرد. این آمارها نشان‌دهنده رشد سریع این کشور در سال‌های آینده است. اگر قصد اقامت در اسپانیا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم همین حالا برای اخذ ویزای سرمایه‌گذاری اقدام کنید و طی 5 سال، مجوز اقامت دائم این کشور و در طول 10 سال شهروندی اسپانیا را به دست آورید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به سرمایه‌گذاری اسپانیا را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *