آشنایی با انواع ویزای اسلواکی

اسلواکی کشوری محصور در خشکی در اروپای مرکزی و دارای طبیعت بکر و زیبا و فرهنگ و معماری قدیمی و غنی است. این کشور دارای اقتصاد پیشرفته با درآمد سرانه ملی بالا و استاندارد زندگی بسیار بالایی است. این کشور عضو اتحادیه اروپا، منطقه یورو، منطقه شنگن، ناتو، سازمان ملل و بسیاری از سازمان‌های اروپایی و جهانی دیگر است. به همین جهت مقصد مهاجرتی افراد زیادی با اهداف مختلف توریستی، تحصیلی و کاری است. شهروندان کشورهای عضو منطقه اقتصادی اروپا (EEA) می‌توانند با کارت شناسایی یا پاسپورت معتبر وارد اسلواکی شوند و نیازی به اخذ هیچ‌یک از انواع ویزای اسلواکی یا اجازه اقامت ندارند. در مقابل اتباع کشورهای ثالث قبل از ورود به اسلواکی باید ویزا یا اجازه اقامت دریافت کنند. ما در این مقاله به معرفی انواع ویزاهای اسلواکی می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسلواکی، گردآوری‌شده است.

انواع ویزای اسلواکی

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • انواع ویزاهای اسلواکی
  • انواع ویزای کوتاه‌ مدت اسلواکی (نوع C)
  • انواع ویزای طولانی‌ مدت اسلواکی (نوع D)
  • انواع ویزای اسلواکی برای اقامت بیش از 90 روز
  • مراحل و مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای اسلواکی

انواع ویزاهای اسلواکی

اگر شهروند کشوری خارج از اتحادیه اروپا باشید، بسته به هدف و مدت سفر شما به اسلواکی، باید برای  اخذ انواع مختلفی از ویزای اسلواکی اقدام کنید. معمولاً ویزای اسلواکی به دودسته کلی ویزای کوتاه‌مدت نوع  C (ویزای شنگن اسلواکی) و ویزای بلندمدت نوع D تقسیم می‌شود. هر یک از این دسته‌بندی‌ها با توجه به هدف سفر به اسلواکی دارای چندین زیرمجموعه هستند که در ادامه به آن می‌پردازیم؛ 

اما قبل از خواندن ادامه مقاله ابتدا تفاوت این دو نوع ویزا را در جدول زیر مشاهده کنید:

انواع ویزای اسلواکی
ویزای کوتاه‌مدت (شنگن)                                              ویزای بلندمدت
دارندگان آن اجازه ورود و اقامت کوتاه‌مدت تا حداکثر 90 روز در طول یک دوره 180 روزه به اسلواکی و سایر کشورهای شنگن را دارند.برای اقامت بیش از 90 روز و معمولاً به‌صورت یک‌ساله صادر می‌شود. 
 معمولاً برای گردشگری، ترانزیت فرودگاهی، فعالیت‌های تجاری یا بازدیدهای خانوادگی صادر می‌شود.برای اهداف تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری و الحاق به خانواده صادر می‌شود.
دریافت کارت اجازه اقامت لازم نیست.دریافت کارت اقامت اجباری است.

انواع ویزای کوتاه ‌ مدت اسلواکی (نوع C)

اسلواکی به‌عنوان بخشی از منطقه شنگن، برای بازدیدهای کوتاه‌مدت (ویزای شنگن یا نوع C) صادر می‌کند. بسته به هدف متقاضی ویزا، انواع ویزای اسلواکی کوتاه‌مدت شامل موارد زیر می‌شود:

  1. ویزای گردشگری و توریستی که برای بازدید از بناهای تاریخی و گردشگری اسلواکی، صاحبان املاک در منطقه شنگن و بستگان نزدیک آن‌ها صادر می‌شود.
  2. ویزای کاری/تجاری ( معتبر تا 90 روز) که برای اعضای هیئت‌های رسمی، شرکت‌کنندگان در برنامه‌های تجاری یا قرارهای کاری، افراد خود اشتغال، رانندگان بین‌المللی، روزنامه‌نگاران یا خدمه قطار و هواپیما صادر می‌شود.
  3. ویزای ورزشی، فرهنگی، تحصیلی که برای شرکت‌کنندگان در فعالیت‌های علمی، فرهنگی و هنری مانند دانش آموزان، دانشجویان و معلمان همراه آن‌ها و شرکت‌کنندگان در رویدادهای ورزشی بین‌المللی و همراهان آن‌ها صادر می‌شود.
  4. ویزای بازدید از خانواده و دوستان که برای بازدید اقوام نزدیک یک شهروند کشور ثالث که به‌طور قانونی دریکی از کشورهای عضو شنگن اقامت دارد و اقوام نزدیک شهروندان اتحادیه اروپا صادر می‌شود.
  5. ویزای آموزشی که برای شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت (کمتر از 90 روز) صادر می‌شود.
  6. ویزای ترانزیت فرودگاهی که برای افرادی که از اسلواکی برای تغییر پرواز برای رسیدن به مقصد نهایی خود استفاده می‌کنند صادر می‌شود. ویزای ترانزیت فرودگاهی که یکی از انواع ویزای اسلواکی کوتاه‌مدت است به شما این امکان را می‌دهد که وارد مناطق ترانزیت بین‌المللی در یک فرودگاه در کشور اسلواکی شوید، اما به شما اجازه نمی‌دهد فرودگاه را ترک کنید، حتی اگر مجبور باشید یک‌شب برای پرواز بعدی خود منتظر بمانید.

بسته به نوع و دفعات سفر متقاضی به اسلواکی، ویزای شنگن می‌تواند یک‌بار ورود، دو بار ورود و چند بار ورود باشد. اگر اغلب به منطقه شنگن سفر می‌کنید، بسته به تصمیم کنسولگری اسلواکی، می‌توانید ویزای شنگن چند بار ورود یک، دو، سه و پنج‌ساله دریافت کنید. البته باید توجه داشته باشید که درهرصورت می‌توانید در هر 180 روز حداکثر 90 روز در منطقه شنگن بمانید. مدت اعتبار ویزای شما با یک برچسب روی ویزای شما مشخص می‌شود.

انواع ویزای طولانی ‌ مدت اسلواکی (نوع D)

اگر بخواهید بیش از 90 روز در اسلواکی تحصیل، زندگی یا کار کنید، دریافت ویزای نوع D اسلواکی برای شما اجباری است. البته شهروندان اتحادیه اروپا از این شرط مستثنی هستند و می‌توانند بدون هیچ محدودیتی از اسلواکی بازدید و در این کشور تحصیل، کار یا زندگی کنند.

ویزای D که به‌عنوان ویزای ملی هم شناخته می‌شود، به دارنده آن این حق را می‌دهد که به مدت یک سال (365 روز) در جمهوری اسلواکی و همچنین 90 روز در طول یک دوره 180 روزه در کشورهای شنگن اقامت داشته باشد. مزیت دریافت این نوع از انواع ویزای اسلواکی این است که در صورت دریافت ویزای نوع  D، اداره مهاجرت اسلواکی به شما مجوز اقامت در این  کشور را می‌دهد که معمولاً بین 1 تا 5 سال اعتبار دارد. درنتیجه شما پس از 5 سال زندگی در اسلواکی واجد شرایط دریافت کارت اقامت دائم و پس از 8 سال زندگی در اسلواکی واجد شرایط شهروندی این کشور خواهید بود.

انواع ویزای اسلواکی برای اقامت بیش از 90 روز

ویزای نوع D برای اهداف متفاوتی صادر می‌شود. بر همین اساس زیرمجموعه‌های متفاوتی دارد ازجمله:

  1. ویزای تحصیلی اسلواکی: شهروندان غیر اتحادیه اروپا که می‌خواهند بیش از سه ماه (90 روز) در اسلواکی تحصیل کنند و در دانشگاه‌های اسلواکی پذیرفته‌شده‌اند، باید برای ویزای دانشجویی اسلواکی و مجوز اقامت اقدام کنند.
  2. ویزای کار اسلواکی: اتباع خارجی که مایل به کار در اسلواکی هستند به ویزای کار و اجازه اقامت نیاز دارند. قبل از درخواست ویزای کار، متقاضی باید یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرما در اسلواکی داشته باشد. کارفرما و اداره کار اسلواکی قبل از صدور مجوز کار برای متقاضی، بین 30 تا 60 روز آگهی کار منتشر می‌کنند تا مطمئن شوند هیچ‌یک از اتباع اسلواکی یا شهروندان اتحادیه اروپا نمی‌توانند موقعیت شغلی متقاضی را پر کنند. سپس برای متقاضی ویزا صادر می‌کنند.
  3. ویزای اتحاد و الحاق به خانواده اسلواکی: اگر شهروند اسلواکی یا شهروند غیر اتحادیه اروپا هستید که در اسلواکی زندگی می‌کنید و می‌خواهید اعضای خانواده (عضو غیر اتحادیه اروپا) خود را با خود به اسلواکی بیاورید، خانواده شما پس از دریافت دعوت‌نامه از شما باید برای ویزای خانوادگی اسلواکی درخواست دهند.
مراحل و مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای اسلواکی

برای درخواست ویزای اسلواکی ابتدا باید با توجه به سفر خود به اسلواکی نوع ویزای موردنیازتان را مشخص کنید. سپس وقت سفارت رزرو کنید و فرم درخواست ویزا را کاملاً دقیق پر کنید. مدارک متناسب با نوع ویزای درخواستی خود را ارائه کنید و در صورت نیاز در مصاحبه حضوری سفارت شرکت کنید.

مدارک عمومی که هنگام ارسال درخواست برای اخذ انواع ویزای اسلواکی موردنیاز است به شرح زیر است:

  • فرم درخواست ویزا تکمیل و امضاشده
  • پاسپورت معتبر: شما باید گذرنامه‌ای با حداقل شش ماه اعتبار و دو صفحه خالی که در 10 سال گذشته صادرشده باشد، داشته باشید.
  • 2 قطعه عکس اندازه پاسپورت که حداکثر برای 6 ماه گذشته باشد.
  • ارائه و گزارش برنامه دقیق سفر شما به اسلواکی: نامه‌ای که جزئیات پرواز شما مانند زمان، تاریخ و مکان‌های بازدید شما را ذکر می‌کند.
  • ارائه مدرک اقامت که ثابت کند شما مکانی برای اقامت در اسلواکی دارید، مانند دعوت‌نامه دوستتان یا مدارک رزرو هتل.
  • بیمه سلامت با پوشش حداقل 30000 یورو. اگر پس از ورود به اسلواکی برای ویزای طولانی‌مدت درخواست می‌کنید، باید برای دریافت بیمه درمانی بلندمدت نیز اقدام کنید.
  • اثبات تمکن مالی با ارائه صورت‌حساب بانکی
  • رسید پرداخت هزینه ویزا
  • مدارکی که هدف شما از اقامت یا اخذ ویزا را تأیید می‌کند مانند قرارداد کاری، نامه پذیرش از دانشگاه، گواهی ازدواج و … .
انواع ویزای اسلواکی
سؤالات متداول
  • چقدر طول می‌کشد تا ویزای اسلواکی آماده شود؟

زمان پردازش درخواست ویزای اسلواکی ممکن است از 10 تا 15 روز و حتی در مواردی تا 60 روز طول بکشد. به همین جهت شما باید درخواست ویزای خود را حداقل 15 روز قبل از تاریخ سفر و حداکثر شش ماه قبل از سفر به اسلواکی ارسال کنید.

  • اگر درخواست ویزای اسلواکی من رد شد چه‌کاری می‌توانم انجام دهم؟

اگر ویزای شما رد شده است، می‌توانید ظرف 15 روز پس از دریافت نتیجه ویزا، نامه تجدیدنظر آماده و پس از پرداخت 80 یورو به سفارت یا کنسولگری اسلواکی ارسال کنید.

  • هزینه انواع ویزای اسلواکی کوتاه‌مدت چقدر است؟

هنگام درخواست ویزای شنگن، هر فرد باید هزینه ویزا را پرداخت کند. این هزینه صرف‌نظر از نتیجه ویزا قابل‌استرداد نیست. مبلغ ویزا برای افراد بالای 12 سال 80 یورو، برای کودکان 6 تا 12 سال 40 یورو و برای کودکان زیر 6 سال رایگان است.

  • برای شرکت در دوره‌های زبان دانشگاه که 2 ماهه است، باید چه نوع ویزایی دریافت کنم؟

برای شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت کمتر از 90 روز باید ویزای نوع C دریافت کنید.

  • مدت اعتبار ویزای دانشجویی اسلواکی چقدر است؟

معمولاً ویزاهای تحصیلی به‌صورت یک‌ساله صادر می‌شود و برای تمام طول مدت تحصیل قابل تمدید است.

سخن پایانی

در این مقاله به انواع ویزای اسلواکی اشاره کردیم که متقاضیان سفر به اسلواکی متناسب باهدف خود باید برای اخذ آن‌ها اقدام کنند. نکته مهمی که درباره اخذ ویزا وجود دارد این است که شما باید کاملاً صادقانه و به‌دقت مدارک و فرم‌های موردنیاز را تکمیل کنید. همچنین توجه داشته باشید که پس از دریافت ویزا تنها 3 روز فرصت دارید تا محل اقامت خود را به اداره مهاجرت اسلواکی اعلام کنید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور اسلواکی را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *