آشنایی با انواع ویزای بلژیک

بلژیک کشوری زیبا و کوچک است که به خاطر شهرهای شگفت‌انگیز قرون‌وسطایی، معماری خاص دوره رنسانس و غذاهای لذیذش در میان گردشگران به‌خوبی شناخته‌شده است. علاوه بر این به دلیل همسایگی با هلند، آلمان، لوکزامبورگ و فرانسه موقعیت جغرافیایی خوبی برای سرمایه‌گذاری یا راه‌اندازی کسب‌وکار دارد. دانشجویان بین‌المللی هم به دلیل شهریه‌های مناسب دانشگاه‌های این کشور مشتاق به اخذ پذیرش از بلژیک هستند. فرقی نمی‌کند که با چه هدفی قصد مهاجرت و ورود به خاک بلژیک را داشته باشید، این کشور کوچک در بسیاری از موارد، درصحنه رقابت‌های جهانی توانسته است شانه‌به‌شانه بزرگ‌ترین کشورهای جهان بایستد. فرایند مهاجرت به بلژیک برای افرادی که درباره انواع ویزای بلژیک آگاهی کامل ندارند کمی پیچیده به نظر می‌رسد. ما در این مقاله به اطلاعات مفیدی اشاره می‌کنیم که این روند را برای شما بسیار ساده‌تر خواهد کرد. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور بلژیک، گردآوری‌شده است.

انواع ویزای بلژیک

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • معرفی ویزاهای مختلف بلژیک
  • ویزای رده C برای اقامت کوتاه‌مدت در بلژیک
  • ویزای نوع D برای اقامت طولانی‌مدت در بلژیک
  • مراحل و مدارک موردنیاز جهت اخذ ویزای بلژیک

معرفی ویزاهای مختلف بلژیک

اولین پرسش و دغدغه اغلب افراد از کارشناسان و مشاوران عالیان ویزا این است که آیا دریافت ویزا برای ما اجباری است؟ پاسخ به این سؤال به ملیت شما بستگی دارد. شهروندان اتحادیه اروپا یا شهروندان کشورهای ایالات‌متحده، نیوزلند، استرالیا، موناکو، جمهوری آندورا، ژاپن یا هر کشور دیگری که با بلژیک توافقنامه بدون ویزا امضا کرده باشند، برای ورود به خاک بلژیک نیازی به ویزا ندارند. اگر پاسپورت ایرانی دارید، باید متناسب با هدف خود از ورود به خاک این کشور جهت اخذ انواع ویزای بلژیک اقدام کنید. بسته به نیاز خود می‌توانید برای یکی از دودسته کلی ویزای کوتاه‌مدت یا ویزای بلندمدت که به‌عنوان ویزای ملی هم شناخته می‌شود، درخواست دهید.

ویزای کوتاه‌مدت یا ویزای شنگن بلژیک به شما اجازه اقامت حداکثر 90 روزه در یک دوره 180 روزه در بلژیک را می‌دهد. توجه داشته باشید که با این ویزا حق کار و تحصیل تمام‌وقت در بلژیک را ندارید. ویزای بلژیک برای اقامت طولانی‌مدت یا ویزای نوع D برای اقامت بیش از 90 روز صادر می‌شود. هر یک از این ویزاها انواع مختلفی دارند که در ادامه مقاله به معرفی بیشتر آن‌ها می‌پردازیم.

انواع ویزای بلژیک

ویزای رده C برای اقامت کوتاه‌مدت در بلژیک

بسته به هدف شما از ورود به بلژیک که محدود به 90 روز یا کمتر در یک دوره 180 روزه به بلژیک است، این امکان برای شما وجود دارد که یکی از انواع ویزای بلژیک را دریافت کنید:

  1. ویزای ترانزیت فرودگاهی بلژیک

اگر کشور شما با بلژیک توافقنامه ویزا نداشته باشد و برای سفر به مقصدی دیگر لازم باشد تا از مرزهای زمینی یا هوایی بلژیک عبور کنید، به ویزای ترانزیت نیاز پیدا خواهید کرد.

  1. ویزای تجاری بلژیک

ویزای تجاری بلژیک نوعی از ویزای کوتاه‌مدت است که برای افراد یا گروه‌هایی که قصد شرکت در جلسات از قبل برنامه‌ریزی‌شده، دوره‌های آموزشی بدون دستمزد، یا رویدادهای مرتبط با کسب‌وکار ازجمله نمایشگاه‌ها و همچنین برای افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بلژیک را دارند، صادر می‌شود.

  1. ویزای توریستی بلژیک

ویزای توریستی بلژیک برای گردشگران بین‌المللی صادر می‌شود که قصد دارند برای گشت‌وگذار و تفریح به بلژیک بروند. اخذ ویزای توریستی بلژیک از طریق کنسولگری‌ها، شرکت‌های مجاز صدور ویزا و یا آژانس‌های مسافرتی مجاز امکان‌پذیر است. توجه داشته باشید که امکان بازدید از بیش از یک کشور شنگن با ویزای توریستی شنگن بلژیک برای شما وجود دارد.

  1. ویزای ویزیتور بلژیک

اگر قصد سفر به بلژیک را دارید تا یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان خود را که در این کشور اقامت دارد، ملاقات کنید، باید ویزای بازدیدکننده بلژیک را دریافت کنید. برای دریافت این نوع ویزا، داشتن یک دعوت‌نامه از طرف شخصی که از او بازدید می‌کنید و اثبات روابط خانوادگی یا خویشاوندی شما با او بسیار مهم است.

  1. ویزای فرهنگی شنگن

ویزای فرهنگی شنگن یکی از انواع ویزای بلژیک است که به افراد یا گروه‌هایی که با اهدافی ازجمله فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی یا فیلم‌سازی وارد بلژیک می‌شوند، صادر می‌شود. ارائه نامه انجمن یا برگزارکننده رویداد فرهنگی برای دریافت این ویزا الزامی است.

  1. ویزای درمانی و پزشکی بلژیک

اگر بتوانید اثبات کنید که شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان نیاز به درمان حرفه‌ای و فوری در یکی از مراکز بهداشتی یا بیمارستان‌های بلژیک دارد، واجد شرایط دریافت این ویزا خواهید بود.

ویزای نوع D برای اقامت طولانی‌مدت در بلژیک

ویزای طولانی‌مدت بلژیک که به‌عنوان ویزای D شناخته می‌شود بسته به نوع آن بین 3 تا 6 ماه اعتبار دارد. در طول این مدت شما باید وارد خاک بلژیک شده و برای دریافت مجوز اقامت دائم بلژیک اقدام کنید. موارد زیر پرکاربردترین انواع ویزای ملی بلژیک هستند:

  1. ویزای تحصیلی بلژیک

ارائه ویزای دانشجویی بلژیک برای دانشجویانی که قصد دارند بیش از سه ماه در یک موسسه آموزش عالی در این کشور تحصیل کنند، اجباری است. مدرک ثبت‌نام در دانشگاه، مدرکی مبنی بر تسلط به زبان، توصیه‌نامه، انگیزه نامه و مدارک اثبات‌کننده تمکن مالی برخی از مهم‌ترین مدارک لازم برای دریافت این ویزا هستند. برخی از دانشجویان موفق به کسب نمره قبولی آزمون زبان در دانشگاه‌های مدنظر خود نمی‌شوند و به‌این‌ترتیب ممکن است در مسیر اخذ ویزا دچار چالش شوند. یکی دیگر از انواع ویزای بلژیک که دانشجویانی که به زبان تدریس دانشگاه کاملاً مسلط نیستند به آن نیاز دارند، ویزای شرکت در دوره زبان است. این ویزا به شما اجازه می‌دهد بیش از 3 ماه در بلژیک بمانید و زبان بخوانید. پس‌ازآن می‌توانید ویزای دانشجویی دریافت کنید. دانشجویانی هم که در حین تحصیل در بلژیک، دوره‌های کارآموزی بدون حقوق را اضافه بر دوره تحصیلی خود می‌گذرانند باید برای دریافت ویزای کارآموزی دانشجویی اقدام کنند.

  1. ویزای کار بلژیک

وقتی صحبت از مهاجرت با هدف کار می‌شود، شما قبل از دریافت ویزای کاری به یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای بلژیکی در این کشور دارید. اگر موفق به گذراندن این مرحله شده‌اید، به شما تبریک می‌گوییم. حالا وقت آن رسیده است که نامه پیشنهاد کار، قرارداد اولیه و سایر مدارک لازم را مطابق با دستورالعمل‌های سفارت بلژیک آماده کرده و برای دریافت ویزا درخواست بدهید. توجه داشته باشید که این ویزا به‌اندازه طول مدت قرارداد کاری شما صادر می‌شود و در صورت تغییر شغل یا کارفرما باید ویزای جدیدی دریافت کنید. یکی از پرسش‌های متداول متقاضیان کار در بلژیک این است که آیا بلژیک ویزای جستجوی کار صادر می‌کند؟ این ویزا فقط برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های بلژیک یا کارگران بسیار ماهر، مدیران ارشد و دانشمندان اعطا می‌شود. اگر قصد دارید وارد بازار کار بلژیک شوید، بهتر است از طریق دریافت ویزای تحصیلی بلژیک وارد خاک این کشور شده و پس از فارغ‌التحصیلی برای استخدام و تغییر ویزای خود به ویزای کاری اقدام کنید. در برخی موارد ویزای کاری بلژیک برای فریلنسرها یا افراد خود اشتغال هم صادر می‌شود که شرایط بسیار ویژه‌ای دارد. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره هر یک از انواع ویزای بلژیک با ما تماس بگیرید.

  1. ویزای خانوادگی بلژیک

 ویزای وابسته یا ویزای اتحاد مجدد خانواده بلژیک به شما امکان می‌دهد با یکی از اعضای خانواده یا شریک زندگی خود که در حال حاضر با ویزای طولانی‌مدت یا کارت اقامت دائم در بلژیک ساکن است، بمانید. معمولاً مدت‌زمان اعتبار این ویزا با شریک زندگی یا اعضای خانواده شما برابر است. اثبات رابطه خانوادگی، مدرک درآمد کافی و مدرک اقامت ازجمله مدارک لازم هنگام درخواست این ویزا هستند.

مراحل و مدارک موردنیاز جهت اخذ ویزای بلژیک

اولین و مهم‌ترین مرحله از روند اخذ ویزا، تکمیل فرم درخواست ویزای متناسب با هدف سفر شماست. اطمینان حاصل کنید که تمام اطلاعات شخصی خود را کاملاً به‌دقت و صحیح پرکرده باشید. پس‌ازآن از یک مشاور آگاه یا با بررسی وب‌سایت رسمی اداره مهاجرت بلژیک تمام مدارک موردنیاز را جمع‌آوری کنید. توجه داشته باشید که باید اصل تمام مدارک را در دست داشته و در صورت نیاز آن‌ها را به‌صورت کاملاً قانونی ترجمه کنید. معمولاً برای دریافت انواع ویزای بلژیک به مدارک زیر نیاز پیدا خواهید کرد:

  • فرم درخواست ویزا
  • دو عکس یکسان که حداکثر 6 ماه گذشته گرفته‌شده، رنگی و با پس‌زمینه سفید باشد.
  • پاسپورت معتبر برای تمام طول اقامت شما در بلژیک با حداقل 2 صفحه خالی
  • کپی ویزاهای قبلی شما درصورتی‌که به کشورهای شنگن سفر داشته‌اید.
  • نامه‌ای دقیق از هدف سفر شما و جزئیات سفرتان
  • بلیت رفت‌وبرگشت پرواز شما
  • بیمه مسافرتی شنگن با پوشش حداقل 30 هزار یورو
  • مدرک اقامت مانند دعوت‌نامه یا رزرو هتل
  • اثبات وضعیت مدنی مانند گواهی طلاق و ازدواج، گواهی تولد و مواردی مانند آن.
  • اثبات تمکن مالی کافی برای تمام مدت اقامت شما در بلژیک
  • رسید پرداخت هزینه ویزا
انواع ویزای بلژیک

توجه داشته باشید که بسته به نوع ویزایی که برای آن درخواست می‌دهید ممکن است ارائه مدارک دیگر هم لازم باشد. پس از تکمیل مدارک خود باید از سفارت یا کنسولگری بلژیک وقت رزرو کرده و در مصاحبه حضوری شرکت کنید. درصورتی‌که در مصاحبه حضوری افسر ویزا درباره هدف واقعی شما از سفر و ورود به خاک کشور بلژیک قانع شود، برای شما ویزا صادر خواهد شد.

سؤالات متداول
  • زمان رسیدگی به ویزای بلژیک چقدر است؟

معمولاً زمان پردازش ویزای بلژیک 15 روز است. در موارد خاص مانند تعداد بالای متقاضیان و نقص مدارک ممکن است این روند تا 45 یا حتی 60 روز طول بکشد.

  • هزینه ویزای بلژیک چقدر است؟

هزینه‌های ویزای کوتاه‌مدت بلژیک برای بزرگ‌سالان حدود 80 یورو، برای کودکان 6 تا 12 سال، 40 یورو و برای کودکان زیر 6 سال، رایگان است. هزینه ویزای طولانی‌مدت بلژیک هم 180 یورو است.

  • چگونه ویزای نوع D بلژیک را به اجازه اقامت تبدیل کنیم؟

ظرف هشت روز پس از ورود به بلژیک، باید ویزای اقامت طولانی‌مدت را در اداره محلی یا تالار شهر محل اقامت خود (maison communale/gemeentehuis) به اجازه اقامت بلژیک تبدیل کنید.

  • اگر با درخواست ویزای من مخالفت شود، امکان تجدیدنظر وجود دارد؟

بله. بااین‌حال برای اثبات اینکه افسر ویزا اشتباه کرده است باید مدارک دقیق و کافی ارائه دهید.

  • رایج‌ترین دلایل ریجکتی انواع ویزای بلژیک چیست؟

کافی نبودن اطلاعات درباره هدف شما از سفر، ارائه مدارک جعلی، گذرنامه نامعتبر، نداشتن بیمه مسافرتی، سابقه کیفری قبلی و نداشتن صداقت در مصاحبه حضوری از رایج‌ترین دلایل رد ویزای بلژیک است.

سخن پایانی

شرایط دریافت انواع ویزای بلژیک بسته به سن متقاضی، شرایط شغلی و تحصیلی او و مواردی ازاین‌دست ممکن است متفاوت باشد. ازآنجاکه ارائه اطلاعات کامل یکی از شروط اصلی موفقیت در دریافت ویزا است، عالیان ویزا توصیه می‌کند قبل از ارسال درخواست خود حتماً با مشاوران و وکلای مهاجرتی مجرب مشورت کنید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به بلژیک را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *