مراحل اخذ ویزای بازنشستگی در کانادا

اگر در سن بازنشستگی هستید یا به سرعت به آن نزدیک می شوید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه میتوان به کانادا مهاجرت کرد و یا آنکه آیا در صورت مهاجرت به کانادا، امکان دریافت مستمری بازنشستگی برای شما وجود دارد؟ لازم است بدانید که دارندگان اقامت و شهروندی کانادا که در این کشور مشغول به کار هستند، امکان مشارکت در طرح بازنشستگی کانادا را خواهند داشت. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط بازنشستگی در کانادا و دریافت مستمری بپردازیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور کانادا گردآوری شده است.

بازنشستگی در کانادا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • مزایای بازنشستگی در کانادا
  • زمان شروع بازنشستگی در کشور کانادا
  • مبلغ دریافتی بازنشستگی در کانادا چقدر است؟
  • شرایط و عوامل موثر بر میزان دریافتی بازنشستگی در کانادا
  • بررسی ویزای بازنشستگی در کانادا
  • مهم ترین نکات در دریافت بازنشستگی در کشور کانادا

مزایای بازنشستگی در کانادا

 کشور کانادا، مزایای زیادی برای ارائه به بازنشستگان خود دارد و از آنها حمایت می کند. از این رو، بسیاری از سالمندان جهان در پی مهاجرت به این کشور زیبا هستند. از مهم‌ ترین مزایای اخذ ویزای بازنشستگی در کانادا و زندگی در این کشور، بهره مندی از استانداردهای بالای زندگی، امکانات دریافت مراقبت های بهداشتی، امکان استفاده از شبکه حمل و نقل  قوی و همچنین فراهم بودن شرایط خرید مسکن می باشد که این کشور را به مکانی بسیار مطلوب برای زندگی تبدیل کرده است. به علاوه، زندگی در کانادا در مقایسه با بسیاری از کشورهای توسعه یافته دیگر، مقرون به صرفه تر می باشد. البته هزینه های زندگی در کانادا، از مکانی به مکان دیگر متفاوت است و ممکن است در بعضی شهرها کمی گران از شهرهای دیگر باشد. یکی دیگر از مزایای مهم مهاجرت به کانادا، سهولت در صحبت کردن و انتقال مفهوم می ‌باشد چرا که یکی از دو زبان اصلی گفتاری در کانادا، زبان انگلیسی است که شرایط آسان تری را برای شهروندان و ساکنان آن ایجاد می کند و مهاجران نیز با مانع یادگیری زبانی دیگر مواجه نمی باشند.

بازنشستگی در کانادا

کشور کانادا با داشتن فرهنگ غنی، مکانی بسیار ایده آل برای مهاجران به شمار می ‌رود. علاوه بر آن، کانادایی ‌ها به مودب بودن و استقبال گرم از خارجی ها بسیار معروف هستند. خوشبختانه این کشور دارای نرخ بسیار پایین جرم و جنایت می باشد و قوانین سختگیرانه آن در خصوص حمل اسلحه باعث شده است تا سابقه خوبی در حفظ صلح و سیاست خارجی داشته باشد و به عنوان کشوری امن برای زندگی شناخته شود. از لحاظ شگفتی های طبیعی نیز کانادا کشوری پهناور با مکان ها و جاذبه های دیدنی بسیار است و منابع طبیعی زیادی برای دیدن و کاوش کردن در آن وجود دارد.

زمان شروع بازنشستگی در کانادا

به طور کلی، سن استاندارد جهت شروع دریافت مستمری بازنشستگی در کانادا، ۶۵ سال است. با این حال، دریافت مستمری بازنشستگی از سن ۶۰ سالگی تا ۷۰ سالگی نیز امکان پذیر می باشد. لازم است بدانید که چنانچه شما زودتر از سن تعیین شده جهت دریافت مستمری بازنشستگی خود اقدام نمایید، مبلغ ماهیانه کمتری به شما تعلق خواهد گرفت. لذا توصیه ما آن است که برای دریافت مبلغ ماهیانه و مستمری بیشتر،در سنین بالاتر اقدام نمایید (یعنی ۶۵ تا ۷۰ سالگی). حال نکته ای که وجود دارد آن است که اقدام برای دریافت مستمری پس از سن ۷۰ سالگی، تفاوتی در مقدار مبلغ دریافتی ماهیانه نخواهد داشت. به عبارتی دیگر، حداکثر مبلغ دریافتی ماهیانه برای بازنشستگان، در سن ۷۰ سالگی و بعد از آن، یکسان می باشد و متقاضیانی که در سن ۷۰ سالگی درخواست خود را ارائه کنند، حداکثر مبلغ را دریافت خواهند کرد.

مبلغ دریافتی بازنشستگی در کانادا چقدر است ؟

به طور کلی، میزان مستمری و دریافتی ماهیانه بازنشستگی در کشور کانادا می تواند با توجه به عوامل مختلف، متفاوت باشد. ما در این قسمت به برخی از این عوامل اشاره خواهیم کرد.

اولین فاکتور و عامل موثر در تعیین میزان مبلغ دریافتی بازنشستگی در کشور کانادا، سن متقاضیان است. در واقع سنی که شما تصمیم می گیرید برای دریافت مستمری خود اقدام نمایید، یکی از عوامل بسیار مهم محسوب می شود. از سایر عوامل مهم و تعیین کننده در مقدار مستمری بازنشستگان در کانادا، میتوان به میزان و مدت زمان مشارکت متقاضیان در طرح بازنشستگی کانادا(CPP) و همچنین متوسط درآمد متقاضیان در طول زندگی آنها اشاره نمود.

در سال 2023، حداکثر مبلغ ماهانه که متقاضیان میتوانند به عنوان یک فرد بازنشسته در سن ۶۵ سالگی دریافت نمایند، برابر با مبلغ 1,306.57 دلار می باشد. همانطور که اشاره شد، وضعیت و شرایط متقاضیان تعیین کننده حداکثر دریافتی آنها خواهد بود. علاقه مندان به اطلاع از میزان مستمری بازنشستگی خود در کانادا می توانند با افتتاح یک حساب کاربری در سامانه my service Canada، تخمینی از میانگین دریافتی خود در طرح CPP را محاسبه نمایند.

بازنشستگی در کانادا

شرایط و عوامل موثر بر میزان دریافتی بازنشستگی

علاوه بر موارد ذکر شده در قسمت های قبل، عوامل دیگری نیز می توانند بر میزان دریافتی بازنشستگی در کانادا تأثیر بگذارند. چنانچه متقاضیان تمامی اطلاعات مورد نیاز را به درستی در درخواست خود ارائه کرده باشند، این عوامل به طور خودکار هنگام محاسبه مبلغ بازنشستگی آنها در نظر گرفته می شود. برخی از مهم ترین آنها عبارت اند از:

  • اشتغال در حین دریافت مستمری بازنشستگی

چنانچه متقاضیان زیر 70 سال، در حین دریافت مستمری مشغول به کار باشند، تصمیم به ادامه دادن حق بیمه خود داشته باشند و همچنین به طرح بازنشستگی کانادا کمک نمایند، واجد شرایط دریافت حقوق بازنشستگی خواهند بود. در واقع، به ازای هر سالی که متقاضیان در طرح بازنشستگی کانادا (CPP) مشارکت ‌کنند، به دریافتی پس از بازنشستگی آنها اضافه خواهد شد و درآمد بازنشستگی آنها را افزایش خواهد داد.

  • کمک های مالی پس از 65 سالگی

افرادی که پس از 65 سالگی مشغول به کار شده باشند اما برای دریافتی مستمری بازنشستگی خود اقدام نکرده اند، می توانند از آن درآمدها به عنوان جایگزینی برای دوره‌ های کم درآمد قبل از 65 سالگی خود استفاده نمایند. در واقع این درآمدها، میزان مستمری بازنشستگی آنها را افزایش می دهد.

  • دوره های کم درآمد یا بدون درآمد

ممکن است افراد سال ها درآمد بسیار کم داشته و یا بدون درآمد بوده باشند. در چنین شرایطی، هنگام محاسبه پایه مستمری بازنشستگی برای آنها، 8 سال از کم درآمد ترین سال های اشتغال آنها در نظر گرفته نمی شود. با این کار، میزان مستمری بازنشستگان افزایش می یابد. در واقع، مستمری بازنشستگان، با در نظر گرفتن بهترین درآمد 40 ساله آنها محاسبه می گردد.

  • دوره های بزرگ کردن و تربیت فرزندان

در شرایطی که افراد به دلیل نگهداری از فرزندان خود مرخصی دریافت نموده و یا کمتر کار کرده باشند، قوانین مربوط به فرزند پروری ممکن است میزان مستمری بازنشستگی آنها را افزایش دهد.

  • دوره های ناتوانی و عدم کار

برای افرادی که مستمری از کار افتادگی دریافت کرده اند، هنگام محاسبه مبلغ بازنشستگی، ماه هایی که قادر به کار نبوده اند در نظر گرفته نخواهد شد.

بررسی ویزای بازنشستگی کانادا

باید بدانید که ویزای مستقلی برای بازنشستگان در کانادا وجود ندارد، و چنانچه شما قصد استفاده از مزایای بازنشستگی در کانادا را دارید می بایست ابتدا از یکی از روش های قانونی، نظیر استارت آپ، کارآفرینی، نیروی کار ماهر(skilled worker) و یا از طریق تحصیل در کانادا، اقامت این کشور را به دست آورید و سپس در صورت دارا بودن شرایط بازنشستگی فوق الذکر، از مزایای بازنشستگی در کشور کانادا بهره مند گردید. حال برای دریافت مزایای بازنشستگی در این کشور، در مرحله اول باید مطمئن شوید که واجد شرایط هستید و نکاتی را باید در نظر بگیرید. به‌عنوان اولین شرط، شما باید حداقل ۶۰ سال سن داشته و یک مشارکت معتبر در کانادا داشته باشید. این کمک های مالی و مشارکت های معتبر می ‌توانند از درآمد کاری باشند که در کانادا انجام داده و به آن مشغول بوده اید.

در مرحله بعد باید تصمیم بگیرید که چه زمانی می خواهید بازنشستگی خود را شروع کنید. در این خصوص از شما خواسته می‌ شود یکی از موارد زیر را انتخاب کنید:

بازنشستگی در کانادا
  • دریافت بازنشستگی خود، به محض تشخیص صلاحیت و واجد شرایط بودن
  • دریافت بازنشستگی از سن 65 سالگی (بازنشستگی شما از ماه بعد از تولد ۶۵ سالگی شما شروع می شود).
  • دریافت بازنشستگی از هر تاریخ مشخصی که خود انتخاب نمایید.

در سومین مرحله باید تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید درخواست خود را تکمیل و ارسال کنید. اگر از مزایایی مانند مستمری از کار افتادگی، مستمری بازماندگان یا مزایای فرزندان استفاده می کنید و یا قبلا آن را دریافت کرده ‌اید، در خارج از کانادا زندگی می کنید و یا وکیلی دارید که حساب شما را مدیریت می ‌کند، باید از درخواست کاغذی و کتبی استفاده نمایید. برای ارسال درخواست های آنلاین نیز باید یک حساب کاربری در سامانه my service Canada داشته باشید تا بتوانید تخمینی از آنچه دریافت خواهید کرد را دریافت کنید. بعد از ارسال درخواست خود، بلافاصله به شما اطلاع داده می ‌شود که درخواست شما دریافت شده است و مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

اگر به صورت کتبی درخواست خود را ارسال کرده اید، معمولاً تا ۱۲۰ روز طول می کشد تا نتیجه را دریافت نمایید. همچنین توجه داشته باشید که درخواست خود را از قبل اعلام کنید تا بتوانید مستمری بازنشستگی در کانادا را تا تاریخی که انتخاب کرده ‌اید دریافت کنید. برای ارسال درخواست خود به صورت کتبی، باید فرم درخواست بازنشستگی را تکمیل کنید و آن را برای مکان مورد نظر پست نمایید.

در آخرین مرحله نیز می توانید وضعیت درخواست خود را بررسی کنید. این کار را با استفاده از حساب کاربری خود در سامانه My service Canada به راحتی می توانید انجام دهید.

مهم ترین نکات در دریافت بازنشستگی در کشور کانادا

بعد از ارسال درخواست و شروع دریافت مستمری بازنشستگی در کانادا، تا پایان عمر می توانید از آن استفاده کنید. همچنین پرداخت ماهانه شما در ژانویه هر سال افزایش می یابد. در واقع در صورتی که هزینه های زندگی در کانادا افزایش یابد، دریافت مستمری بازنشستگی در کانادا نیز افزایش خواهد یافت و اگر هزینه‌ های زندگی کاهش یابد، مقدار دریافتی شما تغییری نخواهد کرد. به علاوه، مبلغ دریافتی شما هر ماه مستقیما به حساب بانکی شما واریز می شود. اگر واریز مستقیم را انتخاب نکرده باشید، یک چک در سه روز کاری آخر هر ماه برای شما پست می شود.

و در نهایت، یکی از نکاتی که در هنگام دریافت بازنشستگی در کشور کانادا باید به آن توجه داشته باشید این است که شما مشمول پرداخت مالیات خواهید شد. در واقع، مستمری بازنشستگی شما به عنوان درآمد شما محسوب می‌ شود و باید مالیات آن را به دولت پرداخت نمایید. توجه داشته باشید که مبلغ مالیات به طور خودکار از مستمری شما کسر نمی شود و باید خودتان آن را پرداخت کنید.

سوالات متداول
  • آیا دریافت ویزای بازنشستگی کانادا برای خارجی ها ممکن است؟

خیر. کانادا طرحی مبنی بر اعطای ویزای بازنشستگی ندارد وعلاقه مندان به بازنشستگی در کانادا میبایست ابتدا از سایر روش ها، اقامت کانادا را به دست آورند.

  • کدام کشورها ویزای بازنشستگی صادر می کنند؟

در حال حاضر کشورهای اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، پرتغال، اتریش و یونان این نوع ویزا را به ایرانیان اعطاء می کنند.

  • آیا برای دریافت ویزای بازنشستگی یا همان تمکن مالی محدودیت سنی وجود دارد؟

خیر، شما معمولا از سن ۳۰ سالگی امکان درخواست این نوع ویزا را دارید.

  • شرایط بازنشستگی در کانادا برای خارجی ها چیست؟

متقاضیان میبایست حداقل 65 سال سن داشته باشند، اقامت و یا شهروندی کانادا را دارا باشند و یا از سن 18 سالگی، حداقل 10 سال در کانادا زندگی کرده باشند.

  • آیا مستمری بازنشستگی در کانادا، به افرادی که درآمد کمی داشته اند تعلق می گیرد؟

بله. برای این افراد، هنگام محاسبه پایه مستمری بازنشستگی، 8 سال از کم درآمد ترین سال های اشتغال آنها در نظر گرفته نمی شود و به این ترتیب مستمری آنها افزایش می یابد.

  • برای دریافت مستمری بازنشستگی کانادا، باید چند سال کار کرده باشیم؟

همه افراد، صرف نظر از سال هایی که مشغول به کار بوده اند، مستمری بازنشستگی دریافت خواهند کرد.

سخن پایانی

کشور کانادا به عنوان یک مقصد مهاجرتی محبوب برای کسانی که به دنبال شروعی جدید هستند در نظر گرفته می شود. دولت کانادا اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد به 465000 مهاجر در سال 2023، 485000 مهاجر در سال 2024 و همچنین 500000 مهاجر در سال 2025، اقامت دائم کانادا را اعطا کند. کیفیت بالای زندگی، اقتصاد قوی، سیستم بهداشت و درمان عالی و طبیعت بی نظیر باعث شده است تا علاوه بر جوانان، افراد سالخورده نیز به دنبال مهاجرت به کانادا باشند. باید بدانید که دولت کانادا طرحی مبنی بر ویزای بازنشستگی ندارد و افراد سالخورده باید از سایر روش های مهاجرت به کانادا استفاده نمایند. مهاجران جوان نیز که از طریق کار، تحصیل، استارت آپ و یا راه اندازی کسب و کار در کانادا، اقامت کانادا را به دست آورده اند و مشغول به کار هستند می توانند پس از 65 سالگی، درخواست دریافت مستمری بازنشستگی دهند. 

میزان مبلغ مستمری، با توجه به سن و سوابق کاری متقاضیان متفاوت است. ما در این مقاله به بررسی شرایط بازنشستگی در کانادا پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده برای شما مفید بوده باشد. گروه مهاجرتی عالیان ویزا، متشکل از تیمی مجرب و با سابقه، با صدها پرونده موفق در زمینه مهاجرت، همواره آماده ارائه خدمات به متقاضیان و علاقه مندان به مهاجرت به کشور زیبای کانادا می باشد. عالیان ویزا با ارائه به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور کانادا، متقاضیان گرامی را تا موفقیت در مسیر مهاجرتی آنها همراهی می کند. علاقه مندان می توانند جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، فرم ارزیابی آنلاین را تکمیل نموده و یا با شماره های موسسه و یا از طریق واتس اپ با ما تماس حاصل نمایند.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه های ثبت شده برای “مراحل اخذ ویزای بازنشستگی در کانادا”
  1. سلام
    ضمن تشکر از اطلاعات مفیدتون
    من مقاله رو خوندم و متوجه شدم کانادا ویزا برای بازنشستگی نداره
    ایا اروپا همچین ویزایی داره ؟
    ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *