مهم ترین نکات در اخذ بورسیه تحصیلی سوئد

کشور سوئد، در چند سال اخیر، به دلایل مختلف مورد توجه بسیاری از دانشجویان بین المللی قرار گرفته است. سوئد دارای بیش از 50 دانشگاه میباشد که بیش از 100 رشته در مقطع کارشناسی و بیش از 900 رشته در مقطع کارشناسی ارشد را ارائه می دهند. یکی از دلایلی که دانشجویان بین المللی را مشتاق به تحصیل در سوئد کرده است، این است که دانشجویان از مزایای تحصیل در یک کشور اروپایی با نرخ های مقرون به صرفه برخوردار خواهند بود. تحصیل در سوئد رایگان نمیباشد اما دانشگاه های سوئد با ارائه بورسیه های تحصیلی متفاوت در مقاطع مختلف، به دانشجویان این امکان را میدهند که با هزینه ای کم در این کشور به تحصیل بپردازند. ضمنا، دانشجویان مجاز به کار در حین تحصیل بوده که این امر میتواند در تامین مخارج آنان در سوئد بسیار موثر باشد. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مهم ترین نکات در اخذ بورسیه تحصیلی سوئد بپردازیم. اگر شما نیز به تحصیل در این کشور اروپایی، با هزینه ای کم علاقه مند هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور سوئد گردآوری شده است.

بورسیه تحصیلی سوئد

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • هزینه تحصیل در دانشگاه های سوئد
  • انواع بورسیه تحصیلی سوئد
  • بورسیه های برتر دانشگاه های سوئد در سال 2022

اکثر دانشگاه‌های سوئد دولتی هستند و تحصیل در مقاطع لیسانس و کارشناسی ارشد، برای شهروندان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس رایگان است. در مورد مقطع دکتری نیز، تحصیل برای همه دانشجویان، بدون در نظر گرفتن کشور مبدا آنان، رایگان میباشد. هزینه تحصیل در دانشگاه های سوئد، برای دانشجوی غیر اتحادیه اروپا نیز بسته به دانشگاه و رشته ای که انتخاب میکنند متفاوت خواهد بود. معمولا انتظار میرود که بین 7500 تا 25500 یورو در سال، برای تحصیل در مقاطع لیسانس یا کارشناسی ارشد لازم باشد. دوره های تخصصی، مانند MBA، می تواند تا 31000 یورو در سال هزینه داشته باشد. رنج شهریه برای تحصیل در رشته های محبوب دانشگاه های سوئد به شرح زیر میباشد:

بورسیه تحصیلی سوئد
  • علوم اجتماعی و انسانی: 7500 – 10300 یورو در سال تحصیلی
  • مهندسی، فناوری اطلاعات و علوم طبیعی: 11250 – 13600 یورو در سال تحصیلی
  • معماری و طراحی: 17800 – 25300 یورو در سال تحصیلی

انواع بورسیه تحصیلی سوئد

متقاضیان تحصیل در سوئد میتوانند به روش های زیر، از دانشگاه ها و سایر موسسات دولتی یا خصوصی در سوئد، کمک مالی دریافت کنند.

  • بورسیه های ارائه شده توسط موسسه سوئد (SI): این بورسیه ها به دانشجویان بین المللی متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ارائه میشود.
  • بورسیه های ارائه شده از طریق برنامه Visby: این بورسیه ها، مشارکتی بین کشورهای شرقی اتحادیه اروپا و روسیه میباشد و به دانشجویانی ارائه می شود که برای رشته هایی با تمرکز بر حوزه های مرتبط با پایداری، نوآوری و مسئولیت اجتماعی درخواست میدهند.
  • بورسیه های ارائه شده توسط دانشگاه های مختلف سوئد: هر موسسه و دانشگاه در سوئد، در تصمیم گیری درباره میزان، مدت و معیارهای پذیرش برای بورس تحصیلی آزاد است.
  • بورسیه های خاص سوئد: به دانشجویان بین المللی از کشورهای خاص ارائه می شود. بودجه این بورسیه ها از دانشگاه ها، بنیادهای مستقل و انواع دیگر سازمان ها تامین می شود.

بورسیه های برتر دانشگاه های سوئد در سال 2022

1. بورسیه های دانشگاه بوراس (University of Boras)

بورسیه های دانشگاه بوراس در مقطع کارشناسی ارشد، به متقاضیان واجد شرایطی که باید هزینه های تحصیل را پرداخت کنند، ارائه می شود. هدف دانشگاه از اعطای این بورسیه، پوشش کامل یا تنها بخشی از شهریه دانشگاه، بدون احتساب هزینه های زندگی در سوئد است. پرداخت این کمک هزینه تحصیلی به صورت پولی انجام نمی شود و با اخذ آن، تنها شهریه کاهش می یابد.

2. بورسیه های موسسه فناوری بلکینگ (BTH)

برنامه بورسیه تحصیلیBTH،  بورسیه ها را به دو دسته تقسیم می کند، از جمله:

  • برای دانشجویان آینده: این بورسیه ها برای شهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپا در دسترس است که در صورت عدم دریافت بورسیه، باید برای تحصیل در دانشگاه سوئد شهریه بپردازند. دانشجویانی که از راه دور تحصیل می کنند واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی نیستند.
  • برای دانشجویان فعلی: این بورسیه ها هزینه تحصیل را تا حدی برای دانشجویانی که در ابتدای تحصیل خود، عملکرد تحصیلی عالی نشان داده اند، کاهش می دهد. دانشجویانی که برای تحصیل حضوری در دانشگاه ثبت نام کرده و حداقل یک ترم تحصیل کرده باشند، مجاز به درخواست برای اخذ این بورسیه تحصیلی سوئد هستند.
بورسیه تحصیلی سوئد

3. بورسیه های دانشگاه دالارنا (Dalarna University)

دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد که باید هزینه تحصیلی پرداخت نمایند و در عین حال، عملکرد علمی برجسته ای از خود نشان داده اند، می توانند از بورسیه های تحصیلی جزئی که هر ساله در دانشگاه دالارنا اعطا می شود بهره مند شوند. دریافت‌کنندگان این بورسیه، برای هر ترم باقی‌مانده از تحصیل خود، 10000 کرون معافیت شهریه دریافت می‌کنند. به منظور اخذ این بورسیه تحصیلی در سوئد، متقاضیان باید یک ترم کارشناسی ارشد یا دو ترم لیسانس را در یک رشته تحصیلی در دانشگاه دالارنا گذرانده باشند یا باید همان برنامه تحصیلی را حداقل یک ترم دیگر ادامه دهند.

4. بورسیه های دانشگاه هالمستاد (Halmstad university)

دانشگاه هالمستاد، متفاوت از سایر دانشگاه های سوئد، بورسیه های تحصیلی را بدون نیاز به شرایط خاصی، به دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس، ارائه می دهد. دانشجویان برای بهره مندی از این بورسیه تحصیلی سوئد ، باید در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه پذیرفته شوند. این نوع بورسیه تحصیلی 25 درصد یا 50 درصد از شهریه دانشگاه را پوشش می دهد و برای پوشش هزینه های زندگی طراحی نشده است. در ابتدا، بورسیه تحصیلی برای یک ترم ارائه می شود، اما در ترم های بعدی، در صورت خوب بودن نتایج تحصیلی دانشجو، عمدتاً دو یا چهار ترم دیگر تمدید می شود.

5. بورسیه های موسسه سلطنتی فناوری KTH

مؤسسه فناوری سلطنتی KTH، بورسیه هایی را ارائه می دهد که شهریه کامل یک یا دو سال مقطع کارشناسی ارشد را پوشش می دهد، اما هزینه های زندگی دانشجو در سوئد را پوشش نخواهد داد. در سال 2021، حدود 10 درصد متقاضیان اخذ بورسیه تحصیلی سوئد ، برای دریافت بورسیه KTH نامزد شدند. بورسیه های KTH برای همه متقاضیان رشته های تحصیلی مختلف، به غیر از دوره های Erasmus Mundus، EIT Digital، EIT InnoEnergy و EIT Urban Mobility در دسترس است.

6. بورسیه های موسسه Swedish Institute

هر ساله، بورسیه های موسسه سوئد برای افراد حرفه ای در جهان (SISGP)، به دانشجویانی از 42 کشور ارائه میشود تا هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد تمام وقت را برای یک یا دو سال پوشش دهد. طبق اعلام موسسه سوئد، هزینه تحصیل در دانشگاه سوئد، به دانشجویان پرداخت خواهد شد و این مبلغ مستقیماً توسط مؤسسه سوئد در ابتدای هر ترم پرداخت می شود.

7. بورسیه دانشگاه یونکوپینگ (Jonkoping University)

بورسیه دانشگاه یونکوپینگ که یک بورسیه دولتی است، به دانشجویانی اعطا می شود که شهریه پرداخت می کنند. این بورسیه تحصیلی سوئد ، 30 درصد از شهریه برای مقاطع لیسانس و فوق لیسانس را پوشش می دهد. دانشجویان باید درخواست های پذیرش تحصیلی و درخواست های بورسیه را همزمان ارسال کنند، زیرا معمولا در اولین درخواست جهت اخذ پذیرش، اطلاعات مهمی برای دریافت بورسیه ارائه میشود.

سؤالات متداول
  • آیا دانشجویان بین المللی می توانند به صورت رایگان در سوئد تحصیل کنند؟

خیر. دانشجویان بین المللی نمی توانند کاملا به صورت رایگان در سوئد تحصیل کنند. این امتیاز تنها به اتباع اتحادیه اروپا اعطا می شود. با این حال، برنامه های تحصیلی مقطع دکترا برای دانشجویان از همه ملیت ها، رایگان است. علاوه بر این، شما می توانید یک بورسیه تحصیلی سوئد برای دانشجویان بین المللی پیدا کنید که هزینه های شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

  • آیا می توان برای کل دوره تحصیلی در سوئد، بورسیه تحصیلی دریافت کرد؟

بله. اگر دانشجویان عملکرد تحصیلی خوبی را نشان دهند، بورسیه تحصیلی به طور خودکار برای کل دوره تحصیل تمدید می شود.

  • آیا بورسیه تحصیلی برای پوشش کل هزینه ها در سوئد وجود دارد؟

بله. بورسیه های صلح روتاری (Rotary Peace Fellowships) نمونه ای از بورسیه تحصیلی با بودجه کامل ( فول فاند) در سوئد است.

  • آیا دانشجویان دانشگاه های سوئد، مجاز به کار در حین تحصیل میباشند؟

بله. بر طبق قوانین، دانشجویان مقطع کارشناسی میتوانند 10 ساعت در هفته، و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد حدود 20 ساعت در هفته، به کار مشغول شوند.

سخن پایانی

ممکن است تحصیل در خارج از کشور برای برخی دانشجویان پر هزینه باشد. هنگام تصمیم گیری برای انتخاب بهترین و مناسب ترین مقصد تحصیلی در خارج از کشور، دانشجویان همیشه فاکتور هزینه را در نظر می گیرند. یکی از روش های پیش روی دانشجویان، جهت کم کردن هزینه های تحصیلی، اخذ بورسیه تحصیلی میباشد. دانشگاه های کشور سوئد با ارائه برترین بورسیه های تحصیلی به دانشجویان بین المللی واجد شرایط، تحصیل در این کشور را برای اکثر دانشجویان ممکن ساخته اند. دانشجویان قادر خواهند بود از بورسیه های سازمانی، بورسیه تحصیلی دولت سوئد و یا حتی بورسیه تحصیلی با بودجه کامل در سوئد (فول فاند) بهره مند شوند. ما در این مقاله به بررسی انواع بورسیه تحصیلی سوئد پرداختیم و برترین آنها را در سال 2022 شرح دادیم. امیدواریم اطلاعات ما به فراهم شدن شرایط تحصیل شما مخاطب عزیز در کشور سوئد کمک کرده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور سوئد را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *