مهمترین نکات در اخذ بورسیه تحصیلی نروژ

نروژ با ارائه سیستم آموزش با کیفیت، به گزینه ای مناسب جهت تحصیل در اروپا تبدیل شده است. یکی از مهمترین دلایل جذب شدن دانشجویان بین المللی به نروژ، امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی این کشور میباشد. اگرچه دانشگاه های دولتی نروژ شهریه ای دریافت نمیکنند، اما نروژ جزو کشورهای گران در اروپا بوده و هزینه های زندگی در آن بالا میباشد. پس دانشجویان به دنبال راهی جهت کاهش هزینه های خود در نروژ هستند. شاید اخذ بورسیه های تحصیلی، یک روش بسیار مناسب جهت کم کردن هزینه های دانشجویان و امکان تحصیل مقرون به صرفه در نروژ باشد. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی نکات مهم در اخذ بورسیه تحصیلی نروژ بپردازیم. پس اگر شما نیز به تحصیل در نروژ علاقه مند هستید اما هزینه های بالای زندگی در این کشور مانعی برای موفقیت شما است، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور نروژ گردآوری شده است.  

بورسیه تحصیلی نروژ

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چرا نروژ را برای تحصیل انتخاب کنیم؟
  • شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در نروژ
  • انواع بورسیه تحصیلی نروژ

چرا نروژ را برای تحصیل انتخاب کنیم؟

یکی از برترین دلایل محبوبیت نروژ در بین دانشجویان بین المللی، رایگان بودن شهریه دانشگاه های دولتی این کشور میباشد. در واقع، بودجه دانشگاه های دولتی در نروژ توسط وزارت آموزش و تحقیقات این کشور تامین شده و دانشجویان بابت تحصیل هزینه ای پرداخت نخواهند کرد (به جز هزینه ای ناچیز جهت عضویت در صندوق رفاه دانشجویی). البته باید بدانید که این امکان تنها جهت تحصیل در دانشگاه های دولتی فراهم بوده و چنانچه دانشگاه های خصوصی را انتخاب نمایید، تحصیل رایگان نبوده و باید شهریه پرداخت کنید. اگرچه نروژ به کشوری گران معروف است و هزینه های زندگی در این کشور بالا میباشد، دانشجویان امکان کار در حین تحصیل داشته و قادر خواهند بود بخشی از هزینه های زندگی خود در نروژ را تامین نمایند. میزان دستمزد دریافتی توسط دانشجویان در حال تحصیل نیز بالا میباشد.

بورسیه تحصیلی نروژ

در ضمن، با داشتن شرایط و دریافت بورسیه تحصیلی نروژ نیز امکان تحصیل مقرون به صرفه و یا رایگان در نروژ وجود دارد. عامل دیگری که در جذب دانشجویان بین المللی به نروژ موثر بوده است، امکان تحصیل به زبان انگلیسی میباشد. بیشتر نروژی‌ ها به زبان انگلیسی سلیس صحبت می‌کنند و نروژ اخیراً رتبه سوم در مهارت انگلیسی را کسب نموده است. پس دانشجویان به جهت تحصیل و برقراری ارتباط در نروژ، با مانع زبان مواجه نخواهند شد. سایر عوامل محبوبیت نروژ مربوط به امن بودن این کشور جهت زندگی دانشجویان و همچنین داشتن مناظر طبیعی فوق العاده و بکر میباشد. میزان جرم و جنایت در نروژ بسیار پایین بوده و شرایط زندگی و توزیع ثروت بسیار عادلانه است. مناظر طبیعی بکر در نروژ و قله های پوشیده از برف، چشم اندازی بینظیر ایجاد کرده و فرصتهای بیشماری را جهت گردش و گذراندن تعطیلات فراهم میکند. در واقع، جاذبه های طبیعی این کشور، عاملی بسیار مهم در جذب مهاجران جهان است.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در نروژ

امروزه، دانشجویان بسیاری به دنبال اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های نروژ میباشند. کشور نروژ با ارائه امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی، به یک مقصد محبوب در اروپا برای دانشجویان بین المللی تبدیل شده است. با وجود آنکه هزینه های زندگی در نروژ تقریبا بالا میباشد، اما همچنان رایگان بودن دانشگاههای دولتی، بسیاری از موانع را برای دانشجویان علاقه مند به تحصیل در نروژ برطرف کرده است. البته نیاز است دانشجویان در هر ترم هزینه ای (حدود 20 تا 30 یورو) بابت عضویت در صندوق رفاه دانشجویی پرداخت نمایند که مزایایی برای آنان خواهد داشت (برای مثال تامین هزینه رفت و آمد با حمل و نقل عمومی).  آن دسته از دانشجویانی که قادر به تامین هزینه های زندگی در نروژ نباشند، میتوانند با داشتن شرایط، نسبت به اخذ بورسیه تحصیلی نروژ اقدام نمایند و هزینه های خود را در این کشور به طور قابل توجهی کاهش دهند. 

از مهمترین شروط دریافت بورسیه تحصیلی در نروژ، داشتن معدل و ریزنمرات بالا در مقاطع قبلی، ارائه مدرک زبان، داشتن مقالات چاپ شده در ژورنالهای معتبر و در کل، رزومه ای بسیار قوی میباشد. البته به دلیل رایگان بودن دانشگاه های دولتی، بورسیه های محدودی در نروژ ارائه شده و برای اخذ بورسیه های فول فاند، شرایط ویژه ای نیاز خواهد بود. در ضمن، اکثر بورسیه های نروژ، به دانشجویان نروژی و شهروندان اروپا اعطا میشود، اما دانشجویان ایرانی شاید بتوانند شانسی برای اخذ بورسیه داشته باشند. برای مثال، صندوق وام آموزشی دولتی نروژ، یکی از گزینه های مناسب برای دانشجویان بین المللی میباشد. 

بورسیه تحصیلی نروژ

حمایت از طریق صندوق وام آموزشی دولتی نروژ، شامل وام و کمک هزینه تحصیلی میباشد که هزینه های تحصیل در نروژ را پوشش خواهد داد و دانشجویانی که موفق به اخذ آن شوند فقط باید وام را بازپرداخت نمایند. چنانچه دانشجویان، فرزندی داشته باشند که دارای مجوز اقامت اتریش بوده و با وی در نروژ زندگی کند، ممکن است واجد شرایط حمایت های مالی بیشتر نیز باشد. اما چنانچه دانشجویان مشغول به کار در حین تحصیل باشند، ممکن است میزان حمایت مالی کاهش یابد. 

میزان حمایت مالی در این طرح، برای دانشجویانی که به صورت تمام وقت تحصیل نموده و شهریه دانشگاه پرداخت نکرده اند، حدود 128.887 کرون نروژ در هر سال تحصیلی خواهد بود. در حال حاضر، دانشجویان می توانند برای سال تحصیلی 2022-2023 جهت اخذ وام ها و کمک های مالی درخواست دهند. مهلت ها عبارتند از: 15نوامبر 2022 برای ترم پاییز 2022، و 15مارس 2023 برای ترم بهار 2023. متقاضیان دریافت این بورسیه تحصیلی نروژ، نیاز به اخذ پذیرش از یک دانشگاه معتبر در نروژ خواهند داشت و قبل از پرداخت هرگونه حمایت مالی، میبایست اجازه اقامت نروژ را دریافت کرده باشند. در ادامه مطلب، به بررسی برخی از بورسیه های تحصیلی در نروژ خواهیم پرداخت.

انواع بورسیه تحصیلی نروژ

  1. بورسیه های Erasmus

این بورسیه تحصیلی اغلب به دانشجویان کشورهای اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا که از موسسات آموزش عالی اروپایی پذیرش تحصیلی دریافت نموده و ثبت نام کرده اند، تعلق میگیرد. میزان پوشش هزینه ها در بورسیه Erasmus+grant، حدود 230 تا 700 دلار آمریکا خواهد بود و در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا قابل دریافت میباشد. نوع دیگری از این بورسیه تحصیلی نروژ که Erasmus Mundus نام دارد، تنها در مقطع کارشناسی ارشد ارائه میشود. جهت کسب اطلاعات تکمیلی میتوانید با کارشناسان مجرب گروه عالیان ویزا در تماس باشید.

  1. بورسیه Nordplus Higher Education

این بورسیه تحصیلی در نروژ، به دانشجویان منطقه شمال اروپا و بالتیک این امکان را میدهد که در سایر کشورهای واقع شده در منطقه شمال اروپا و یا بالتیک، در مقطع کارشناسی و یا کارشناسی ارشد به تحصیل بپردازند.

  1. بورسیه Quota Scheme

دولت نروژ برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه و کشورهای اروپای شرقی و آسیای مرکزی از طریق Quota Scheme، بورسیه تحصیلی ارائه می کند. هدف این طرح ترویج بین المللی شدن آموزش عالی است. در حال حاضر، این بورسیه تحصیلی نروژ، به مجموعاً 1100 دانشجو ارائه میشود که 800 نفر از کشورهای در حال توسعه و 300 نفر از اروپای شرقی و آسیای مرکزی هستند. این طرح معمولاً شامل دوره هایی است که به زبان انگلیسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می شوند.

  1. بورسیه The Anglo-Norse Society in London

این بورسیه به دانشجویان بریتانیایی که متقاضی تحصیل در نروژ میباشند ارائه میشود.

  1. بورسیه High North Fellowship Program

این بورسیه تحصیلی نروژ به دانشجویانی از کانادا، ژاپن، روسیه، کره جنوبی و ایالات متحده که در  دانشگاهی در شمال نروژ تحصیل می کنند، ارائه میشود.

  1. بورسیه The Norwegian State Educational Loan Fund

و در نهایت، طرح صندوق وام آموزشی دولتی نروژ، که پیش تر به آن اشاره شد، علاوه بر دانشجویان نروژی، به دانشجویان بین المللی نیز ارائه شده و در غالب وام یا کمک هزینه مالی اعطا میشود.

سؤالات متداول
  • آیا دانشجویان با اخذ بورسیه تحصیلی نروژ همچنان اجازه کار در حین تحصیل را خواهند داشت؟

بله. دانشجویان قادر خواهند بود 20 ساعت در هفته و به صورت پاره وقت به کار مشغول شوند. البته در تعطیلات نیز امکان کار تمام وقت وجود دارد. تنها ممکن است در برخی بورسیه های تحصیلی، میزان پوشش هزینه ها برای دانشجویانی که مشغول به کار هستند، محدودتر باشد. توصیه میشود جزئیات بورسیه انتخابی خود را از وبسایت رسمی نهاد ارائه دهنده آن دریافت نمایید.

  • دانشگاه های بدون شهریه در نروژ کدامند؟

برخی از برترین دانشگاه های دولتی نروژ که شهریه ای دریافت نمینمایند عبارتنداز: دانشگاه Bergen، دانشگاه اسلو، دانشگاه قطب شمال در نروژ، دانشگاه علم و صنعت نروژ، دانشگاه علوم زندگی نروژ، دانشگاه نورد،.

  • آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی نروژ بدون ارائه مدرک زبان وجود دارد؟

خیر. ارائه مدرک زبان و داشتن مهارت بالا در زبان انگلیسی، از ملزومات اخذ بورسیه های تحصیلی میباشد. پس توصیه میشود حتما مدرک زبان خود را دریافت نموده و سپس اقدام کنید.

سخن پایانی

کشور نروژ جزو کشورهای گران در اروپا بوده و دانشجویان میتوانند با اخذ بورسیه های تحصیلی، هزینه های خود را در نروژ کاهش دهند. با وجود رایگان بودن دانشگاه های دولتی نروژ، بورسیه های اندکی ارائه شده و در دسترس دانشجویان بین المللی خواهد بود. ما در این مقاله به بررسی نکات مهم در اخذ بورسیه تحصیلی نروژ پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ما، به موفقیت شما مخاطب عزیز جهت تحصیل مقرون به صرفه در کشور نروژ کمک کرده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور نروژ را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *