چگونگی تبدیل اقامت به تابعیت در اتریش

کشور اتریش، با دارا بودن کمترین نرخ بیکاری (5.3%) در سطح اروپای مرکزی، میتواند یکی از گزینه های مناسب برای مهاجرت باشد. وجود فرصت های شغلی بسیار و همچنین استقبال دولت اتریش از کسب و کارهای جدید و سرمایه گذاری ها برای رونق اقتصاد خود، باعث شده است تا متقاضیان مهاجرت به اروپا، اتریش را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب کرده و به دنبال اخذ اقامت و شهروندی آن باشند. راه های بسیاری برای دریافت اقامت و تابعیت اتریش وجود دارد که محبوب ترین آن، اخذ کارت معروف red-white-red یا کارت آبی اتریش میباشد که به دارندگان آن اجازه کار و زندگی دائم در اتریش را اعطا میکند. همچنین، امکان تبدیل اقامت به تابعیت در اتریش نیز برای این وجود خواهد داشت. قطعا کسانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند، به دنبال راه هایی برای اخذ تابعیت و شهروندی این کشور میباشند. در نتیجه ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی روش های مختلف اخذ اقامت اتریش و امکان تبدیل آن به تابعیت و شهروندی این کشور بپردازیم. اگر شما نیز قصد مهاجرت به اتریش و دریافت تابعیت این کشور را دارید در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور اتریش گردآوری شده است.

تبدیل اقامت به تابعیت در اتریش

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • روش های اخذ اقامت اتریش
  • شرایط اخذ اقامت دائم اتریش
  • تفاوت شهروندی و اقامت دائم اتریش
  • شرایط تبدیل اقامت به تابعیت در اتریش
  • مدارک مورد نیاز برای تبدیل اقامت به تابعیت در اتریش

روش های اخذ اقامت اتریش

مجوز اقامت برای متقاضیان اقامت کشور اتریش (Antrag auf Erteilung einer Aufenthaltsbewilligung) که در ابتدا به صورت 2 ساله صادر میشود، به شما امکان میدهد که به صورت قانونی در این کشور زندگی کنید. پس از آنکه به طور قانونی به مدت پنج سال و بدون وقفه در اتریش سکونت داشته و همچنین سایر شرایط را دارا باشید، می توانید برای اخذ اقامت طولانی مدت اتریش (EC) که به شما حق اقامت دائم می دهد، درخواست دهید. با گذشت 5 سال از اقامت دائم خود در اتریش، امکان تبدیل اقامت به تابعیت در اتریش نیز وجود خواهد داشت. بهترین روش ها برای اخذ اقامت اتریش به شرح زیر میباشند:

تبدیل اقامت به تابعیت در اتریش
  • از طریق اثبات تمکن مالی

بر اساس قوانین اتریش، متقاضیان اخذ اقامت اتریش از طریق تمکن مالی میبایست مبلغی در حدود 1.866 یورو درماه داشته باشند. این هزینه برای همسر، 278 یورو و برای هر فرزند، 288 یورو خواهد بود. به عبارتی، یه خانواده سه نفره برای اثبات تمکن مالی خود باید مبلغی در حدود 80.000 یورو در حساب بانکی خود داشته باشند. مهارت زبان آلمانی در سطح A1 نیز ضروری میباشد (توجه داشته باشید که زبان رسمی کشور اتریش، آلمانی است).

  • از طریق ثبت شرکت یا کارآفرینی

شما میتوانید با ارائه یک طرح تجاری و اثبات اینکه طرح شما برای دولت اتریش سودآور بوده و منجر به اشتغال زایی میشود، اقامت این کشور را دریافت نمایید. طرح شما توسط سرویس AMS بررسی خواهد شد و در صورت تایید، درخواست شما به اداره مهاجرت ارسال میشود.

  • از طریق یافتن شغل

شما میتوانید با دریافت یک پیشنهاد شغلی در اتریش و دریافت کارت red-white-red یا کارت آبی، ویزای کار 2 ساله دریافت کرده و سپس آن را برای 3 سال دیگر تمدید نمایید. پس از 5 سال کار و زندگی مستمر در اتریش نیز اقامت دائم این کشور را دریافت خواهید کرد. همچنین، این امکان وجود دارد که با دریافت ویزای جستجوی کار به مدت 6 ماه در اتریش بوده و به دنبال کار باشید. برای دریافت این نوع ویزا باید در یک آزمون سنجش مهارت شرکت کرده و از 100 نمره حداقل 70 نمره کسب نمایید. این روش یکی از محبوب ترین راه های دریافت اقامت اتریش و تبدیل اقامت به تابعیت در اتریش میباشد.

  • از طریق تحصیل در دانشگاه

دانشجویان میتوانند پس از فارغ التحصیلی با دریافت ویزای جستجوی کار به مدت 1 سال به دنبال یافتن شغل مورد نظر خود باشند. پس از دریافت پیشنهاد شغلی، ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل نموده و با دریافت کارت red-white-red، اقامت اتریش را دریافت نمایند.

  • از طریق الحاق به خانواده

افرادی که اقامت دائم اتریش را دارا میباشند و یا شهروند این کشور هستند، میتوانند برای خانواده خود شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال، درخواست ویزا و اقامت اتریش دهند. اگر شما با یک شهروند اتریشی ازدواج کنید، پس از اخذ اقامت دائم و 5 الی 6 سال زندگی با او در یک خانه مشترک در اتریش، میتوانید شهروندی این کشور را دریافت نمایید.

لازم به ذکر است که متقاضیان اخذ اقامت اتریش میتوانند جهت کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص انواع روش و شرایط دریافت اقامت اتریش، به وبسایت رسمی وزارت خارجه این کشور که لینک آن در قسمت زیر موجود میباشد مراجعه کرده و یا با کارشناسان مجرب گروه عالیان ویزا مشاوره دریافت نمایند.

https://bmi.gv.at/312_EN/03/start.aspx

تبدیل اقامت به تابعیت در اتریش

شرایط اخذ اقامت دائم اتریش

  • شما میبایست در پنج سال گذشته بدون وقفه در اتریش سکونت داشته و یا کار کرده باشید و مالیات بپردازید
  • باید تمکن مالی لازم برای تامین هزینه های خود در اتریش را داشته باشید (چه از طریق ابزارهای مستقل، چه از طریق شغل یا خوداشتغالی)
  • داشتن بیمه درمانی که هزینه های درمانی شده را در مدت 5 سال سکونت در اتریش پوشش داده باشد
  • داشتن محل اقامت مشخص و ثبت شده در طول 5 سال اقامت خود در اتریش (شما میتواند محل اقامت خود را با ارائه اجاره نامه و یا سند مالکیت اثبات نمایید)
  • نداشتن هیچ گونه سابقه کیفری
  • شما همچنین باید شرایط ماژول 2 توافقنامه ادغام را داشته باشید که شامل مهارت سطح B1 زبان آلمانی و داشتن اطلاعاتی راجع به دولت و قوانین اتریش است.

تفاوت شهروندی و اقامت دائم اتریش

چه به عنوان یک مقیم دائم و چه به عنوان یک شهروند اتریشی، شما حق خواهید داشت آزادانه در اتریش زندگی و کار کنید. شما همچنین امکان سفر آزادانه به کل منطقه شنگن را خواهید داشت. با این حال، تفاوت هایی نیز میان اقامت دائم و شهروندی این کشور وجود دارد که افراد را ترغیب به تبدیل اقامت به تابعیت در اتریش میکند. یکی از این تفاوت ها میتواند امکان شرکت در انتخابات و حق رای باشد. فقط شهروندان اتریشی و برخی از شهروندان اتحادیه اروپا، امکان شرکت در انتخابات را خواهند داشت. متأسفانه، تاثیر سیاسی افرادی که به عنوان یک مقیم دائم از یک کشور غیر اروپایی به اتریش آمده اند، محدود خواهد بود. جهت اخذ شهروندی اتریش، لازم است در یک امتحان کتبی در مورد تاریخ و نظام دموکراتیک اتریش شرکت نمایید.

شرایط تبدیل اقامت به تابعیت در اتریش

برای تبدیل اقامت به تابعیت در اتریش ، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • حداقل 10 سال به طور مداوم در اتریش زندگی کرده باشید که پنج سال آن مقیم دائم بوده اید
  • از نظر مالی بتوانید هزینه های خود را تامین کنید
  • شرایط توافق نامه ادغام را داشته باشید. بر اساس این توافق نامه که شامل دو ماژول میباشد، اثبات مهارت در زبان آلمانی و همچنین، اثبات دانش اولیه راجع به سیستم دموکراتیک اتریش و تاریخ این کشور و هر استان آن، از طریق شرکت در یک آزمون کتبی، لازم میباشد.
  • ترک تابعیت قبلی خود. اگرچه ممکن است کشورهایی مانند آرژانتین و یا انگلیس، قانون چندتابعیتی را داشته باشند اما کشور اتریش برای اعطای شهروندی خود به افرادی که چندین سال در این کشور اقامت داشته اند، شرط ترک تابعیت قبلی افراد را دارد. جالب است بدانید که اگر شهروندان اتریش برای اخذ تابعیت کشور دیگری درخواست دهند، به صورت خودکار تابعیت اتریش از آنان صلب خواهد شد.
  • عدم سوء پیشینه کیفری
  • نگرش مثبت نسبت به اتریش داشته باشید و ثابت شود شما برای امنیت این کشور یک خطر به حساب نمی آیید.

لازم به ذکر است که متقاضیان تبدیل اقامت به تابعیت در اتریش میتوانند جهت کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص انواع روش و شرایط اخذ تابعیت اتریش، به وبسایت رسمی سفارت این کشور که لینک آن در قسمت زیر موجود میباشد مراجعه کرده و یا با کارشناسان مجرب گروه عالیان ویزا مشاوره دریافت نمایند.

https://www.bmeia.gv.at/en/austrian-embassy-canberra/citizen-services/austrian-identity-papers-and-other-documents/certificate-of-citizenship

تبدیل اقامت به تابعیت در اتریش
مدارک مورد نیاز برای تبدیل اقامت به تابعیت در اتریش
  • یک رزومه حاوی اطلاعات شخصی و سطح تحصیلات
  • یک قطعه عکس با فرمت پاسپورت
  • مدارک وضعیت مدنی (مانند سند ازدواج، سند طلاق، گواهی فوت همسر)
  • مدارک تحصیلی
  • کلیه مدارک مربوط به اقامت شما در کشور اتریش
  • ارائه مجوز اقامت که توسط وزارت امورخارجه این کشور صادر شده است
  • اثبات تمکن مالی و درآمد شما طی 3 سال گذشته
  • گواهی عدم سوپیشینه
  • بیمه درمانی اتریش
  • مدرک مهارت زبان آلمانی
  • ارائه مدارک مربوط به محل سکونت شما در اتریش
سؤالات متداول
  • شروط توافقنامه ادغام برای اخذ اقامت و تابعیت اتریش چیست؟

قرارداد ادغام یا همان توافقنامه ادغام در اتریش برای یکپارچه سازی اتباع کشورهای ثالث تعیین شده است که به طور قانونی در اتریش اقامت دارند و هدف آن کسب مهارت های پیشرفته زبان آلمانی و دانش سیستم دموکراتیک و اصول اساسی ناشی از آن در اتریش است. این قرارداد یکپارچه سازی از دو ماژول متوالی تشکیل شده است. در اکثر موارد، فقط داشتن شرط ماژول اول که همان مهارت زبان آلمانی میباشد، برای دریافت اقامت دائم ضروری است و ماژول دوم که داشتن اطلاعات در خصوص دولت اتریش و تاریخچه آن میباشد، اجباراً نباید توسط افراد برآورده شود. با این حال، ماژول 2 به طور کلی برای تبدیل اقامت به شهروندی در اتریش مورد نیاز است.

  • کارت red-white-red اتریش چیست؟

این کارت به دارندگان خود اجازه کار در اتریش از طریق استخدام توسط یک کارفرما را میدهد. دریافت این کارت برای کسانی که قصد دریافت اقامت دائم اتریش و حتی تبدیل اقامت به شهروندی در اتریش را دارند، مناسب است. شما میبایست برای دریافت این کارت، به سفارت اتریش در کشور خود مراجعه نمایید و یا در صورتی که موفق شوید بدون ویزا وارد اتریش شوید، شخصا به اداره اقامت این کشور مراجعه کرده و درخواست دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، با کارشناسان مجرب گروه عالیان ویزا در تماس باشید.

  • آیا داشتن تابعیت دوگانه یا چندگانه در اتریش امکانپذیر است؟

معمولا خیر. بر اساس قوانین دولت اتریش، داشتن تابعیت دوگانه یا چندگانه ممکن نمیباشد اما در این باره برخی موارد استثنا وجود دارد. برای مثال اگر فرزندی از والدین اتریشی در کشوری دیگر تولد شود، آن کودک میتواند تابعیت کشوری که در آن متولد شده است را نیز داشته باشد. یا در موارد دیگر، کسانی که تابعیت اتریش را بر اساس انتصاب به عنوان استاد در یکی از دانشگاه های اتریش به دست می آورند، از قاعده ترک تابعیت قبلی خود مستثنی خواهند بود. جهت کسب اطلاعات تکمیلی در این خصوص با کارشناسان مجرب گروه عالیان ویزا مشاوره دریافت نمایید و شرایط خود را بررسی کنید.

سخن پایانی

کشور اتریش با دارا بودن شرایط زندگی ایده آل، رفاه اجتماعی و موقعیت اقتصادی بی نظیر در سطح اروپای مرکزی، مهاجران بسیاری را از سرتاسر جهان، به خصوص ایران، به خود جذب کرده است. افرادی که این کشور را به عنوان مقصد مهاجرتی خود انتخاب نموده اند میتوانند از راه های مختلف اقامت دائم این کشور را دریافت نموده و به دنبال تبدیل اقامت خود به تابعیت و شهروندی اتریش باشند. برای دریافت تابعیت اتریش شرایط و قوانینی وجود دارد که بر طبق آن، در صورت واجد شرایط بودن، شما نیز همانند یک شهروند اتریشی از کلیه حقوق و قوانین این کشور بهره مند خواهید شد. ما در این مقاله به بررسی روش های اخذ اقامت کشور اتریش و شرایط تبدیل اقامت به تابعیت در اتریش پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ما به انتخاب روشی صحیح برای اخذ شهروندی این کشور توسط شما مخاطب عزیز کمک کرده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور اتریش را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه های ثبت شده برای “چگونگی تبدیل اقامت به تابعیت در اتریش”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *