بررسی شرایط تحصیل داروسازی در نروژ

کیفیت بالای زندگی، طبیعت بی‌نظیر و شگفت‌انگیز، توجه به محیط‌زیست و حفظ ارزش آن، امنیت بالا و پایین بودن میزان جرم و جنایت و همچنین بهره‌مندی از سیستم مراقبت بهداشتی رایگان و باکیفیت از ویژگی‌های مثبت کشور نروژ است. از طرف دیگر، تعادل بین کار و زندگی در این کشور کاملاً رعایت می‌شود. امکان تحصیل کاملاً رایگان یا با هزینه‌های بسیار مقرون‌به‌صرفه در دانشگاه‌ها با رتبه‌بندی بالا در سطح ملی و جهانی در نروژ وجود دارد. همه این دلایل باعث شده است تحصیل داروسازی در نروژ و درنهایت کار در این زمینه انتخاب بسیاری از دانشجویان بین‌المللی باشد. در طول دوره داروسازی در نروژ به‌عنوان یک داروساز، نحوه ساخت داروها، نحوه عملکرد داروها در بدن و استفاده از آن‌ها را خواهید آموخت. همچنین با دوره‌های کارآموزی دانشگاه‌های داروسازی می‌توانید مهارت کافی برای بازار کار کسب کنید و حقوق و مزایای بالایی کسب کنید. ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در رشته داروسازی و بازار کار این رشته در نروژ می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور نروژ، گردآوری‌شده است.

تحصیل داروسازی در نروژ

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • داروسازی در نروژ
  • دروس مختلف رشته داروسازی در نروژ
  • شرایط پذیرش در رشته داروسازی در نروژ
  • مراحل و مدارک موردنیاز برای پذیرش در دانشگاه نروژ
  • هزینه تحصیل رشته داروسازی در نروژ
  • فرصت‌های شغلی داروسازی در نروژ
  • مهاجرت داروسازان به نروژ

داروسازی در نروژ

داروسازی علمی است که به تهیه و نگهداری داروها و همچنین توزیع و ترکیب داروها طبق نسخه موردنیاز می‌پردازد. لیسانس داروسازی یک مدرک دانشگاهی 3 تا 4 ساله در مقطع کارشناسی است که فرد را برای کار به‌عنوان reseptar farmasøyt در داروخانه‌های نروژ آماده می‌کند. بااین‌حال طبق دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا، تنها پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد داروسازی، فرد صلاحیت‌ کافی برای تبدیل‌شدن به یک داروساز با مجوز را خواهد داشت. با مدرک کارشناسی ارشد در داروسازی، شما واجد شرایط برای کار در موقعیت‌هایی به‌عنوان provisør farmasøyt و مدیر داروخانه‌های نروژی، موقعیت‌هایی در بخش داروسازی بیمارستان خواهید بود. علاوه بر این، مدرک کارشناسی ارشد به شما این حق را می‌دهد که برای تحصیل در مقطع دکتری درخواست دهید یا در صنعت داروسازی فعالیت کنید. دوره کارشناسی ارشد داروسازی در نروژ بین 1.5 تا 2 سال طول می‌کشد. تحصیل داروسازی در نروژ به‌صورت ترکیبی از دروس تئوری و عملی خواهد بود. دوره عملی به‌صورت کارآموزی در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها است و در طول دوره لیسانس معمولاً 4 ماه و در فوق‌لیسانس حدود 2 ماه است.

تحصیل داروسازی در نروژ

دروس مختلف رشته داروسازی در نروژ

اگر علاقه‌مند به تحصیل داروسازی در نروژ هستید، در طول دوره لیسانس باید دروس متعددی را بگذرانید. داروسازی به‌عنوان یک‌رشته ترکیبی و مرتبط با شیمی پزشکی، فارماکولوژی، فارماکولوژی و عمل داروسازی است. رشته داروسازی شامل چندین شاخه از علم مانند فرمولاسیون دارویی، تولید دارو، فناوری داروسازی، توزیع و داروسازی فیزیکی است. شیمی پزشکی با توسعه داروهای جدید سروکار دارد. فارماکوگنوزی به بررسی داروهای ساخته‌شده از منابع طبیعی و گیاهی می‌پردازد. فارماکولوژی بر عملکرد دارو تمرکز دارد و به چندین رشته فرعی مانند فارماکولوژی بالینی و محیطی، فارماکولوژی نظری و قلبی عروقی، سم‌شناسی، فارماکوژنتیک، پوسولوژی، فارماکوژنومیک، فارماکوپیدمیولوژی و فارماکولوژی دندانپزشکی تقسیم شده است. جزئیات رشته داروسازی در نروژ در مقطع لیسانس به شرح زیر است:

  • سال اول:

در سال اول تحصیل در داروسازی، می‌آموزید که یک داروساز چه‌کار می‌کند و چه وظایفی را می‌توانید به‌عنوان یک داروساز انجام دهید. شما اطلاعاتی درباره نقش داروسازان در سیستم مراقبت‌های بهداشتی و همچنین ارتباط بین نحوه ساخت مولکول‌ها و نحوه عملکرد آن‌ها به دست می‌آورید. شما با ساختار و عملکرد بدن انسان از کوچک‌ترین اجزای سازنده سلول‌های بدن گرفته تا اندام‌های مختلف و نحوه تعامل آن‌ها آشنا می‌شوید.

  • سال دوم:

از سال دوم تحصیل، تمرکز بیشتر روی موضوعات صرفاً داروسازی خواهد بود. با ساختار مولکولی داروها و نحوه عملکرد آن‌ها در بدن آشنا می‌شوید. شما از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری‌ها و نحوه درمان آن‌ها با دارو، نحوه استفاده از آمار برای بررسی مصرف مواد مخدر در جامعه و تأثیر مصرف مواد بر سلامت عمومی آشنا خواهید شد. در طول سال دوم تحصیل داروسازی در نروژ نحوه ساخت داروهای مختلف را خواهید آموخت و خودتان در آزمایشگاه داروهایی مانند پماد و کپسول خواهید ساخت.

  • سال سوم:

در طول این سال تحصیلی چگونگی بررسی کیفیت تولید داروها، نحوه تعیین میزان دوز و غلظت داروها در بیماران مختلف را یاد می‌گیرید. همچنین نحوه ساخت داروهای پیشرفته‌تری مانند قرص‌ها و داروهای استریل و اهمیت شکل دارو برای تأثیر مناسب در بدن (مثلاً مقایسه اینکه قرص برای فرد بیمار مناسب‌تر است یا تزریق سرم) را می‌آموزید. در مرحله آخر تحصیل رشته داروسازی در نروژ هم باید به دوره کارآموزی بروید.

شرایط پذیرش در رشته داروسازی در نروژ

پذیرش برای لیسانس و هر مدرک کارشناسی در دانشگاه‌های کشور نروژ توسط NUCAS (سرویس پذیرش دانشگاه‌ها و کالج‌های نروژ) انجام می‌شود. برای اینکه بتوانید به دانشگاه موردعلاقه خود درخواست پذیرش ارسال کنید باید مدرک دیپلم متوسطه داشته باشید. این شرط اولیه معمول برای ورود به یک موسسه آموزش عالی در نروژ است. بااین‌حال، دانشجویان برخی از کشورها برای واجد شرایط بودن باید حداقل یک سال تحصیلات دانشگاهی داشته باشند. علاوه بر این باید نمرات بالایی در رشته‌های ریاضی، شیمی، فیزیک و زیست‌شناسی کسب کرده باشید. متقاضیان بالای 25 سال در اغلب موارد برای تحصیل داروسازی در نروژ باید تجربه کاری در این زمینه داشته باشند.

کسب اطلاعات درباره زبان موردنیاز برای تحصیل در نروژ یکی از چالش‌های اصلی دانشجویان ایرانی است. برای تحصیل در نروژ به مدرک زبان انگلیسی و زبان نروژی نیاز دارید. معمولاً دانشگاه‌ها مدارک زیر را می‌پذیرند: TOEFL، IELTS، CAE، Pearson و PTE. اگر سطح شما در این دو زبان با توقعات دانشگاه مدنظرتان کافی نیست، باید دوره‌های ویژه زبان و فرهنگ نروژی را بگذرانید که دو ترم طول می‌کشند.

مراحل و مدارک موردنیاز برای پذیرش در دانشگاه نروژ

اولین مرحله در روند تحصیل در نروژ، انتخاب دانشگاه محل تحصیل است. توصیه ما به شما برای انتخاب دانشگاه محل تحصیلتان توجه به نتایج رتبه‌بندی‌های جهانی است. آژانس‌های مختلف از معیارهای متفاوتی برای ارزیابی دانشگاه‌ها در سراسر جهان استفاده می‌کنند، اما رایج‌ترین عوامل عبارت‌اند از: الف) دستاوردهای تحصیلی ب) قابلیت اشتغال ج) فرآیند آموزشی د) امکانات تحقیقاتی ه) چشم‌انداز بین‌المللی به تعداد دانشجویان و اساتید بین‌المللی و) استناد توسط هر دانشکده ز) نسبت اعضای هیئت‌علمی به تعداد دانشجویان و … . بهترین دانشگاه‌های نروژ برای تحصیل داروسازی بر اساس رتبه‌بندی شانگهای عبارت‌اند از:

  • دانشگاه اسلو
  • دانشگاه برگن
  • دانشگاه علم و صنعت نروژ
  • دانشگاه ترومسو

پس‌ازاین مرحله باید شرایط هر دانشگاه را بررسی کنید که در بالا به اصلی‌ترین شرایط پذیرش اشاره شد. پس‌ازآن باید مدارک موردنیاز برای ارسال درخواست پذیرش را آماده کنید که معمولاً شامل موارد زیر می‌شود:

  • مدارک تحصیلی قبلی همراه با ریزنمرات
  • نمرات آزمون مهارت زبان انگلیسی و نروژی
  • اثبات تمکن مالی
  • توصیه‌نامه
  • فرم‌های درخواست تکمیل‌شده
  • انگیزه نامه
  • رزومه یا cv

پس از پذیرش از دانشگاه برای تحصیل داروسازی در نروژ هم باید برای ویزای دانشجویی نروژ درخواست بدهید. پس از پایان تحصیلات خود در رشته داروسازی هم می‌توانید برای ویزای جستجوی کار در این کشور درخواست دهید که به شما فرصت می‌دهد 6 ماه دنبال کار بگردید. پس‌ازآن درصورتی‌که کار مناسبی پیدا کنید می‌توانید ویزای کاری دریافت کنید و در نروژ بمانید. خوشبختانه امکان اخذ اقامت دائم نروژ پس از 3 سال زندگی در این کشور با ویزای کاری هم وجود دارد.

هزینه تحصیل رشته داروسازی در نروژ

نروژ در بین دانشجویان بین‌المللی به دلیل تحصیل رایگان دانشگاهی مشهور است. تحصیل رایگان درواقع توجه بسیاری از دانشجویان بالقوه را به خود جلب می‌کند که می‌خواهند در یک دانشگاه عالی خارجی بدون صرف هزینه زیادی تحصیل کنند. بااین‌حال، اخیراً دولت نروژ پیشنهاد داده است که برای دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا/EEA و سوئیس شهریه در نظر گرفته شود. هرچند هنوز این هزینه اعلام‌نشده است.

فراموش نکنید که نروژ کشوری پرهزینه است ولی دولت نروژ از دانشجویان بین‌المللی برای تأمین هزینه‌های تحصیل خود حمایت می‌کند، اما هیچ کمک‌هزینه تحصیلی فردی برای پوشش هزینه‌های زندگی ارائه نمی‌دهد. هزینه هر ترم تحصیل در نروژ مبلغی حدود 1000 تا 2000 NOK در سال است. بااین‌حال این هزینه ممکن است برای رشته داروسازی بیشتر باشد. علاوه بر این هزینه زندگی دانشجویی در نروژ در سال 2022 حدود 128 هزار NOK در سال بوده است. علاوه بر این، دانشجویان ایرانی علاقه‌مند به تحصیل داروسازی در نروژ باید هزینه‌های مربوط به بیمه، سفر و هزینه‌های ویزا را در نظر داشته باشند. البته خبر خوب این است که دانشجویان بین‌المللی با ویزای دانشجویی مجاز به کار تا 20 ساعت در هفته به‌صورت پاره‌وقت در طول‌ترم و کار تمام‌وقت بدون محدودیت زمانی در طول تعطیلات خواهند بود. این امر می‌تواند بخش زیادی از هزینه‌های زندگی دانشجویی در نروژ را جبران کند.

تحصیل داروسازی در نروژ
فرصت‌های شغلی داروسازی در نروژ

با داشتن مدرک لیسانس در داروسازی، می‌توانید در نروژ برای دریافت مجوز به‌عنوان reseptar farmasøyt درخواست دهید. Reseptar farmasøyter متخصصان مراقبت‌های بهداشتی با تخصص درزمینهٔ ساخت، تضمین کیفیت، استفاده و اثرات و عوارض جانبی داروها هستند که حق نسخه خوانی و تحویل و توزیع دارو را دارند. بااین‌حال تنها پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد داروسازی در نروژ می‌توانید مدیر داروخانه باشید و مجوز کار به‌عنوان provisor farmasøyt را بگیرید. داروخانه‌های نروژی عمدتاً توسط شرکت‌های خصوصی اداره می‌شوند. فقط داروخانه‌های بیمارستان در اختیار بخش دولتی است. باوجوداین، داروخانه‌ها بخشی از خدمات بهداشتی نروژ محسوب می‌شوند. مدیر تمام داروخانه‌ها باید یک داروساز باشد.

اکثر کارکنان داروخانه متخصصان مراقبت‌های بهداشتی آموزش‌دیده هستند. مدیران داروخانه‌ها، داروسازان و نسخه‌نویسان همگی عنوان کلی داروساز را دارند. آن‌ها حق دارند به‌طور مستقل داروهای تجویزشده را توزیع کنند و از صلاحیت بالایی برخوردار هستند تا به مشتریان و سایر پرسنل مراقبت‌های بهداشتی در مورداستفاده صحیح از داروها توصیه کنند.

  • تکنسین‌های داروخانه اکثریت کارکنان داروخانه‌ها را تشکیل می‌دهند. آن‌ها حق ندارند داروهای تجویزشده را توزیع کنند، اما نقش مهمی را در خدمات به مشتریان ایفا می‌کنند. نقش آن‌ها صحبت با مشتریان، ارائه اطلاعات به مردم، مراقبت از سهام دارو و وظایف اداری است.
  • مدیر داروخانه، داروخانه را اداره می‌کند و یک داروساز با مدرک کارشناسی ارشد است.
  • داروساز: کسی است که یک دوره 5 ساله دانشگاهی در این زمینه گذرانده است، اما مدیریت داروخانه را ندارد.
  • نسخه‌نویس: کسی است که لیسانس 3 ساله داروسازی را گذرانده است.

داروسازان پس از تحصیل داروسازی در نروژ می‌توانند در داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها، آزمایشگاه تحقیقاتی، خدمات بهداشتی اولیه، شرکت‌های داروسازی، سازمان‌های امدادی مانند پزشکان و داروسازان بدون مرز و یا در حوزه آموزش کار کنند. حقوق یک داروساز هم به عوامل مختلفی مانند تجربه، میزان مهارت، جنسیت و محل کار بستگی دارد. بااین‌حال، یک داروساز می‌تواند حدود 777000 NOK (78690 دلار) در سال درآمد داشته باشد.

مهاجرت داروسازان به نروژ

نروژ از کارگران ماهر به‌خوبی استقبال می‌کند. اگر داروساز هستید و نیازی به تحصیل داروسازی در نروژ ندارید، می‌توانید با ویزای کاری به نروژ مهاجرت کنید و از حقوق و مزایای بالای زندگی و کار به‌عنوان داروساز در این کشور بهره‌مند شوید. بااین‌حال، ابتدا باید یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای نروژی داشته باشید. همچنین ازآنجاکه کشورهای اروپایی نسبت به مسائل پزشکی و بهداشتی سختگیر هستند برای کار به‌عنوان داروساز در نروژ باید مدرک داروسازی معتبر داشته باشید که در نروژ به رسمیت شناخته شود. این مدرک به‌عنوان مجوز رسمی در نظر گرفته می‌شود. 

سپس به‌عنوان یک فرد خارج از اتحادیه اروپا باید برای ویزای کاری نروژ و مجوز کار درخواست دهید. همچنین باید علاوه بر انگلیسی به سطح B2 زبان نروژی مسلط باشید. درنهایت هم ممکن است مجبور به شرکت در دوره‌های خدمات سلامت نروژی شوید. البته ازآنجاکه درآمد داروسازی در نروژ کم نیست و این کشور، کشوری ایده آل برای زندگی در اروپا محسوب می‌شود گذراندن این مراحل ارزشش را دارد. به‌ویژه زمانی که بدانید پس از 3 سال زندگی در نروژ با ویزای کاری می‌توانید اقامت دائم این کشور را دریافت کنید.

سؤالات متداول
  • آیا برای تحصیل داروسازی باید به زبان نروژی مسلط باشم؟

هرچند انگلیسی در نروژ رایج است اما برای اخذ پذیرش از دانشگاه باید به زبان نروژی مسلط باشید یا در دوره‌های زبان که 2 ترم است شرکت کنید.

  • تحصیل رشته داروسازی در نروژ چند سال طول می‌کشد؟

مقطع لیسانس این رشته در نروژ حدود 3 تا 4 سال و مقطع فوق‌لیسانس بین 1.5 تا 2 سال زمان می‌برد.

  • آیا تحصیل رایگان در نروژ ممکن است؟

نروژ به تحصیل رایگان برای دانشجویان بین‌المللی معروف است اما اخیراً دولت نروژ پیشنهاد داده است تا از دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا شهریه دریافت شود.

  • میزان شهریه دانشگاه‌های داروسازی نروژ چقدر است؟

میزان شهریه‌ای که از دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا قرار است گرفته شود، هنوز اعلام‌نشده است.

  • آیا برای کار به‌عنوان داروساز در نروژ باید پیشنهاد کاری داشته باشم؟

اگر تحصیلات خود را در این کشور نگذرانده‌اید برای کار باید یک پیشنهاد شغلی دریافت کنید.

سخن پایانی

تحصیل داروسازی در نروژ به دلیل آینده روشن این رشته و اعتبار مدارک تحصیلی این کشور در سطح جهانی فرصت مناسبی برای دانشجویانی است که قصد کار و زندگی در اروپا یا کانادا و آمریکا را دارند. بااین‌حال شرط پذیرش از دانشگاه‌های داروسازی داشتن نمرات بالا در مقطع دیپلم و تسلط به زبان نروژی است. خوشبختانه امکان شرکت در دوره‌های زبان دانشگاه و همچنین امکان تغییر ویزای تحصیلی به ویزای کاری پس از فارغ‌التحصیلی هم وجود دارد. اگر قصد زندگی و مهاجرت به اروپا را دارید، تحصیل در نروژ می‌تواند فرصت خوبی برای شما باشد چراکه اگر پس از فارغ‌التحصیلی خود به مدت 3 سال با ویزای کاری در نروژ زندگی کنید، واجد شرایط اخذ اقامت دائم این کشور خواهید بود. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به نروژ را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *