آیا تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان امکانپذیر است؟

تحصیل در کشور ترکیه نیز همانند تحصیل در سایر کشورهای جهان، مستلزم ارائه مدرک زبان و اثبات مهارت و تسلط در زبان تحصیل در آن کشور است. در واقع متقاضیان تحصیل در ترکیه باید با توجه به زبان تحصیل خود، یکی از مدارک زبان ترکی و یا زبان انگلیسی را ارائه کنند. اما در برخی شرایط، متقاضیان موفق به دریافت مدرک زبان با نمره تعیین شده از سوی دانشگاه نمی شوند. پس در این شرایط، راه حل مناسب چیست؟ ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان بپردازیم. چنانچه شما نیز با مشکل دریافت مدرک زبان مواجه شده اید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور ترکیه گردآوری شده است.

تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان
  • شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه بدون مدرک زبان
  • الزامات زبان جهت تحصیل در ترکیه
  • انواع دوره زبان در ترکیه
  • بهترین مراکز برگزار کننده دوره زبان ترکی در ترکیه
  • بهترین مراکز برگزار کننده دوره زبان انگلیسی در ترکیه

شرایط تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان

متقاضیان تحصیل در ترکیه که موفق به اخذ مدرک زبان با نمره مورد قبول دانشگاه انتخابی خود در ترکیه نشده اند می توانند برای شرکت در دوره های زبان در ترکیه اقدام کنند. به عبارتی دیگر، متقاضیان می توانند از طریق ارائه مدرک زبان با نمره ای پایین تر از آنچه توسط دانشگاه انتخابی آنان در ترکیه مشخص شده است، ابتدا پذیرش مشروط دریافت کنند و پس از شرکت در دوره  زبان در ترکیه و قبولی در آزمون پایان دوره، وارد دانشگاه شوند و در رشته انتخابی خود به تحصیل بپردازند. این در حالیست که دانشجویانی که در مقاطع تحصیلی قبلی، کاملا به زبان انگلیسی تحصیل نموده و یا کلا انگلیسی زبان هستند، ملزم به ارائه مدرک زبان جهت تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی نمی باشند. به همین صورت، متقاضیانی که در مدارس و یا کالج های ترکیه و به زبان ترکی تحصیل کرده اند، اکنون برای ورود به دانشگاه های این کشور نیازی به ارائه مدرک زبان نخواهند داشت.

تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان

در ضمن لازم به ذکر است که برخی از دانشگاه های ترکیه، صرفا شرکت در یک جلسه مصاحبه را جهت بررسی مهارت متقاضیان در زبان انتخابی آنها کافی می دانند و از دانشجویان مدرک زبان درخواست نمی کنند. پس توصیه می شود با مراجعه به وبسایت دانشگاه های ترکیه، ابتدا شرایط اخذ پذیرش و همچنین الزامات زبان (مدرک زبان لازم و نمره مورد قبول) را بررسی کنید و سپس درخواست خود را برای دریافت پذیرش از دانشگاه ارسال نمایید.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی ترکیه بدون مدرک زبان

ارائه مدرک زبان (انگلیسی یا ترکی)، از شروط مهم اخذ ویزای تحصیلی ترکیه است و عدم ارائه آن، ریسک ریجکتی ویزا را بالا می برد. در واقع، حتی در شرایطی که متقاضیان تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه شوند، ممکن است آفیسر پرونده در سفارت تشخیص دهد که نباید بدون مدرک زبان به متقاضی ویزا اعطا شود. به عبارتی دیگر، اعطای ویزا بدون مدرک زبان، کاملا به نظر آفیسر پرونده بستگی دارد و احتمال رد درخواست ویزا در چنین شرایطی بسیار زیاد است. پس توصیه ما به کلیه متقاضیان تحصیل در ترکیه و یا تحصیل در هر کشوری دیگر در جهان آن است که برای کاهش ریسک ریجکتی ویزا و موفقیت در اخذ ویزا، حتما مدرک زبان با نمره تعیین شده را دریافت کرده و سپس برای اخذ ویزا درخواست دهید. اینگونه، در وقت و هزینه خود بسیار صرفه جویی خواهید کرد و شانس موفقیت خود را افزایش خواهید داد.

الزامات زبان جهت تحصیل در ترکیه

متقاضیان تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی باید یکی از مدارک آیلتس آکادمیک، تافل iBT، PTE آکادمیک و یا هر مدرک معادل دیگری که مورد قبول دانشگاه انتخابی آنان در ترکیه است را ارائه کنند. نمرات مورد قبول در هر یک از آزمون های ذکر شده نیز به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی دانشجویان بستگی دارد. در حالت کلی، ارائه مدرک آیلتس با نمره ۶ و یا معادل آن مورد قبول می باشد. البته جهت تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین جهت دریافت بورسیه های تحصیلی در ترکیه، نمره زبان بالاتری مورد نیاز است.

متقاضیان تحصیل در ترکیه به زبان ترکی نیز باید متناسب با مقطع تحصیلی خود، مدرک زبان TOMER و یا معادل آن را ارائه کنند. در واقع TOMER نوعی دوره زبان در ترکیه است و آزمون پایانی آن یعنی آزمون TOMER، مبنایی برای سنجش مهارت زبان آموزان قرار می گیرد. دوره های TOMER در سه سطح ابتدایی (A1,A2)، سطح متوسط (B,B) و همچنین سطح پیشرفته (C1,C2) برگزار می شود. متقاضیان تحصیل در ترکیه به زبان ترکی باید مدرک زبان ترکی در سطح C1 ارائه کنند. طول دوره TOMER در هر سطح حدود 7 هفته است.

انواع دوره زبان در ترکیه

متقاضیان تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان که قصد شرکت در دوره زبان در این کشور را دارند می توانند با توجه به زبان انتخابی خود جهت تحصیل در این کشور، در دوره های زبان انگلیسی و یا زبان ترکی شرکت کنند. ما در این قسمت، به بررسی انواع دوره زبان در ترکیه می پردازیم.

  • دوره زبان انگلیسی در ترکیه

متقاضیان شرکت در دوره های زبان انگلیسی در ترکیه باید حتما جهت تحصیل به زبان انگلیسی از یک دانشگاه معتبر در این کشور پذیرش تحصیلی دریافت کرده باشند. تعداد دوره های زبان انگلیسی در ترکیه نسبت به دوره های زبان ترکی محدود تر است اما همچنان بسیاری از دانشگاه های ترکیه دوره های زبان انگلیسی برگزار می کنند و یا برخی از دانشگاه های این کشور دارای مراکز زبان انگلیسی هستند و دوره های خود را در همین مراکز برگزار می نمایند. اکثر دوره های زبان انگلیسی در ترکیه، جهت آمادگی برای شرکت در آزمون های آیلتس و یا تافل طراحی شده اند و طول این دوره می تواند بین 15 تا 30 ساعت در هفته باشد. هزینه شرکت در دوره نیز به نوع دوره و دانشگاه برگزار کننده آن بستگی دارد اما در حالت کلی می تواند حدود 343 دلار در هر دوره (2 هفته) باشد.

  • دوره زبان ترکی در ترکیه

برخی از متقاضیان تحصیل در ترکیه قصد دارند تا با تحصیل به زبان ترکی، از مزایای تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی این کشور بهره مند شوند. البته داشتن مهارت در زبان ترکی برای متقاضیان کار و زندگی در این کشور نیز لازم است. در نتیجه، متقاضیان مهاجرت به ترکیه می توانند چه برای تحصیل و چه برای کار در این کشور و ارتباط با مردم محلی، در دوره های زبان ترکی شرکت نموده و مهارت خود را در این زبان تقویت کنند. انواع مختلفی از دوره های زبان ترکی در کشور ترکیه ارائه می شود که برای افراد با هدف های گوناگون طراحی شده اند. مشهورترین دوره زبان ترکی در کشور ترکیه دوره TOMER نام دارد که به نوعی جهت افزایش دانش عمومی متقاضیان در این زبان ارائه می شود. طول این دوره ها معمولا 15 تا 20 ساعت در هفته است و هزینه آن برای هر دوره (6 هفته)، 236 دلار می باشد. سایر دوره های زبان ترکی در کشور ترکیه عبارت اند از: دوره های فشرده، دوره های خصوصی، دوره های درس به درس، دوره های آکادمیک، دوره های زبان ترکی تجاری (حرفه ای)، دوره مطالعه و زندگی در منزل معلم، دوره های تابستانه و دوره های دانشگاهی.

بهترین مراکز برگزار کننده دوره زبان ترکی در ترکیه

بسیاری از مراکز معتبر در ترکیه اقدام به برگزاری دوره های TOMER و یا معادل آن می نمایند که ما در این قسمت به معرفی برخی از این موسسات برتر خواهیم پرداخت. شما می توانید با مراجعه به وبسایت این موسسات، شرایط ثبت نام در دوره ها را دریافت کنید.

  • مرکز زبان دانشگاه استانبول (Dil Merkezi)
  • مرکز زبان Kedi Cat
  • آکادمی زبان Magic Talk
  • مدرسه زبان Dilmer
  • موسسه آموزش زبان Akdemistanbul
  • مرکز مطالعات زبان ترکی (Turkish Study Centre)
  • مدارس سلطنتی ترکیه (Royal Turkish Schools)
تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان
بهترین مراکز برگزار کننده دوره زبان انگلیسی در ترکیه

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد، دوره های زبان انگلیسی در ترکیه محدود هستند و اکثر دوره ها برای متقاضیان تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان که قصد شرکت در آزمون های آیلتس، تافل، PTE و یا معادل آن را دارند برگزار می شوند. ما در این قسمت، بهترین موسسات برگزار کننده دوره زبان انگلیسی در ترکیه را برای شما آورده ایم. توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر، به وبسایت موسسات مراجعه نمایید.

  • آکادمی Cambridge در استانبول
  • آکادمی زبان Horizon در استانبول
  • آکادمی زبان IQ Plus در ازمیر
  • مدرسه زبان British Culture در آنتالیا
  • آکادمی زبان Puza در آنکارا
سؤالات متداول
  • آیا تحصیل به زبان ترکی در کشور ترکیه ارزان تر است؟

بله. معمولا تحصیل به زبان ترکی در دانشگاه های دولتی ترکیه رایگان می باشد و یا هزینه ای اندک دریافت می کنند.

  • آیا لازم است برای شرکت در دوره های زبان ترکی، در این زبان مهارت داشته باشیم؟

خیر. الزامات زبان برای شرکت در دوره های زبان ترکی، در سطح ابتدایی (A0) است.

  • آیا برای تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان، حتما باید در دوره زبان شرکت نمود؟

به شرایط شما و نوع دانشگاه انتخابی شما در ترکیه بستگی دارد. برخی از دانشگاه ها شرکت در یک جلسه مصاحبه را کافی می دانند.

  • آیا دوره زبان رایگان نیز در ترکیه وجود دارد؟

خیر. شرکت در دوره های زبان در ترکیه مستلزم پرداخت هزینه است.

  • آیا شرکت در دوره های زبان بدون اخذ پذیرش تحصیلی ممکن است؟

خیر. شما باید ابتدا از یک دانشگاه معتبر در ترکیه پذیرش تحصیلی دریافت کنید تا ویزا به شما تعلق بگیرد.

سخن پایانی

اگرچه ارائه مدرک زبان جهت اخذ پذیرش تحصیلی و همچنین اخذ ویزای تحصیلی ترکیه الزامی است، اما در برخی شرایط، دانشجویان می توانند با ارائه مدرک زبان با نمره ای پایین تر، ابتدا پذیرش مشروط دریافت نموده و سپس از شرکت در دوره های زبان و قبولی در آزمون، وارد دانشگاه شوند. البت برخی از دانشگاه های ترکیه، مهارت دانشجویان را از طریق یک جلسه مصاحبه می سنجند و مدرک زبان درخواست نمی کنند. پس حتما توصیه می شود با مراجعه به وبسایت رسمی دانشگاه انتخابی خود در ترکیه، الزامات زبان را بررسی کنید. ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور ترکیه را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *