نکات کلیدی تحصیل در دومینیکا

دومینیکا یک کشور جزیره‌ای قابل‌توجه برای کسانی است که به دنبال تحصیل با کیفیت بالا در خارج از کشور با قیمت مناسب هستند. دانشجویان بین‌المللی به دلایل مختلفی علاقه‌مند به تحصیل در دومینیکا هستند. مردم دومینیکا ملیتی پیشرفته، چند فرهنگی و با دید باز هستند. در سال‌های اخیر دومینیکا شاهد پیشرفت‌های چشمگیر درزمینهٔ آموزش به‌ویژه درزمینهٔ مطالعات استوایی، پزشکی و محیط‌زیستی بوده است. مدارک اعطاشده توسط دانشگاه‌های دومینیکا در سطح بین‌المللی شناخته‌شده و فارغ‌التحصیلان این کشور موقعیت‌های شغلی مناسبی را پیش روی خود دارند. در حال حاضر، آموزش باکیفیت بالا، کادر علمی حرفه‌ای و شایسته، دوره‌های بین‌المللی، هزینه کمتر زندگی و هزینه‌های تحصیل مقرون‌به‌صرفه، دومینیکا مکانی عالی برای دانشجویان بین‌المللی است. ما در این مقاله به شرایط تحصیل در این کشور می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور دومینیکا، گردآوری‌شده است.

تحصیل در دومینیکا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • سیستم آموزشی دومینیکا
  • معرفی کالج‌ها و دانشگاه‌های دومینیکا
  • چرا دومینیکا مقصد مناسبی برای مهاجرت تحصیلی است؟
  • شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دومینیکا
  • هزینه تحصیل و زندگی در دومینیکا
  • اقامت دائم و شهروندی دومینیکا پس از فارغ‌التحصیلی

سیستم آموزشی دومینیکا

به‌طورکلی دو بخش آموزشی در جزیره وجود دارد: دولتی (آموزش رایگان) و خصوصی (مؤسسات تجاری، مدارس خصوصی). سیستم آموزشی به 4 سطح تقسیم می‌شود: آموزش پیش‌دبستانی، آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه و آموزش عالی.

تحصیل در دومینیکا
  • تحصیل در مدارس دومینیکا

مقطع پیش‌دبستانی در دومینیکا فقط توسط مراکز خصوصی و درازای شهریه برگزار می‌شود اما اجباری نیست. در عوض تحصیل در مدارس دومینیکا برای کودکان 5 تا 16 ساله رایگان و اجباری است. هزینه ‌این آموزش توسط دولت و جوامع مذهبی محلی پرداخت می‌شود. پس از اتمام دوره دبیرستان هم که حدود 4 تا 5 سال طول می‌کشد، تمام فارغ‌التحصیلان باید امتحانات جامع را پشت سر بگذارند. پس‌ازآن دانش آموزان می‌توانند بین ورود به کالج و دانشگاه یا بازار کار تصمیم‌گیری کنند.

 تعداد کل مدارس فعال در قلمرو این جزیره 63 مدرسه است که 5 مورد از آن‌ها خصوصی است. Dominica Grammar School یک مدرسه دولتی قابل‌توجه و قدیمی‌ترین مرکز آموزشی این جزیره است. پیشرفته‌ترین و معروف‌ترین مدارس خصوصی برای تحصیل در دومینیکا عبارت‌اند از: Convent Preparatory School و Pioneer Prep School Dominica و Orion Academy. در مدارس خصوصی علاوه بر برنامه درسی مصوب این کشور معمولاً موسیقی، هنر و زبان‌های خارجی که معمولاً فرانسوی یا اسپانیایی است، تدریس می‌شود. دومینیکا مؤسسات آموزشی ویژه برای کودکان استثنایی هم دارد.

  • تحصیل در کالج‌ها و دانشگاه‌های دومینیکا

اغلب افراد بومی دومینیکا برای تحصیل در مقاطع عالی به کشورهای اطراف مانند کانادا و آمریکا می‌روند. ازآنجاکه سیستم آموزشی مقاطع عالی این کشور مطابق با سیستم آموزشی ایالات‌متحده است تحصیل در دومینیکا فرصت مناسبی برای ایرانیانی است که توانایی پرداخت یا اخذ پذیرش از کشورهای کانادا و آمریکا را ندارند. دومینیکا یک مکان مهم پزشکی دریایی است و درحال‌توسعه خدمات انرژی زیست‌محیطی ازجمله انرژی زمین‌گرمایی است. به همین علت در این رشته‌ها رقابت برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های دومینیکا بالا است. این کشور در تمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته‌های مختلف تحصیلی را ارائه می‌دهد. دانشجویان بین‌المللی در اکثر برنامه‌های آموزش عالی این کشور مورد استقبال قرار می‌گیرند. کافی است معدل بالایی در مقاطع قبلی خود اخذ کرده و به زبان انگلیسی مسلط باشند.

معرفی کالج‌ها و دانشگاه‌های دومینیکا

یکی از مهم‌ترین تصمیم‌گیری‌ها در زندگی جوانان و به‌ویژه دانشجویان بین‌المللی، انتخاب دانشگاه است. دانشگاه‌های دومینیکا رشته‌ها و دوره‌های آموزشی مختلفی را ارائه می‌دهند. برخی از بهترین کالج‌ها و دانشگاه‌های دومینیکا عبارت‌اند از:

  • کالج ایالتی دومینیکا
  • کالج تربیت‌معلمان دومینیکا
  • مرکز آموزش بازرگانی دومینیکا
  • دانشکده پزشکی دانشگاه All Saints
  • دانشکده زیست‌شناسی دریایی
  • موسسه بوم‌شناسی دریایی گرمسیری.
  • دانشگاه بین‌المللی برای تحصیلات تکمیلی
  • دانشگاه دنیای جدید
  • دانشگاه بالزبریج
  • دانشگاه هند غربی
  • دانشگاه راس، دومینیکا

معتبرترین و محبوب‌ترین مدرک تحصیلی در دومینیکا مدرک پزشکی است. 3 دانشگاه زیر برترین دانشگاه‌های دومینیکا برای تحصیل در رشته پزشکی هستند:

  1. دانشکده پزشکی دانشگاه راس

این دانشگاه خصوصی در سال 1978 تا سیس شده و در حال حاضر بیش از 3000 دانشجو دارد و اکثریت آن‌ها از ایالت کالیفرنیا و فلوریدا هستند. برخی از دروس پزشکی و دوره‌های کارآموزی این دانشگاه در ایالات‌متحده آمریکا ارائه می‌شوند.

  1. دانشگاه بین‌المللی برای تحصیلات تکمیلی

این دانشگاه درمجموع 14 مدرک تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهد و زیر نظر وزارت آموزش و توسعه منابع انسانی مشترک‌المنافع دومینیکا است. اگر قصد تحصیل در دومینیکا در مقاطع تحصیلی را دارید این دانشگاه مقصد مناسبی برای شما است. کلاس‌ها و تحقیقات به زبان انگلیسی انجام می‌شود و برای مدرک دکتری باید حدود 20000 دلار و برای مقطع کارشناسی ارشد حدود 13000 دلار در سال شهریه بپردازید.

  1. دانشگاه دنیای جدید

این دانشگاه رشته‌های متعددی را برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارائه می‌دهد. پذیرش در این دانشگاه نسبتاً آسان است زیرا هزینه‌ای برای رسیدگی به درخواست دریافت نمی‌کند، نرخ پذیرش بسیار بالا است و تاریخ ثابتی برای شروع ترم وجود ندارد. هزینه تحصیل فقط 900 دلار در هر ترم است و بنابراین نسبت به سایر دانشگاه‌ها مقرون‌به‌صرفه تر به نظر می‌رسد.

چرا دومینیکا مقصد مناسبی برای مهاجرت تحصیلی است؟

همواره مهم‌ترین و اولین چالش دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در خارج از کشور نمره زبان بوده است. خوشبختانه دومینیکا کشوری انگلیسی‌زبان است و برای تحصیل در این کشور نیازی به یادگیری زبان‌های دیگر ندارید. البته تنها درصورتی‌که در دوره‌های تحصیلی که به زبان فرانسوی ارائه می‌شوند، شرکت می‌کنید باید به این زبان مسلط باشید. علاوه بر این نمره آیلتس بالایی برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های دومینیکا لازم نیست. حتی در برخی دانشگاه‌ها نیازی به ارائه مدرک زبان نخواهید داشت.

دومین چالش مهاجرت تحصیلی، داشتن تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های شهریه و زندگی است. خوشبختانه شهریه دانشگاه‌های دومینیکا بسیار مقرون‌به‌صرفه و یکی از پایین‌ترین رقم‌ها در کل قاره آمریکا است. هزینه زندگی و مسکن هم در این کشور پایین و مناسب است. علاوه بر این، فرصت‌های متعددی برای دریافت بورسیه تحصیلی در دومینیکا وجود دارد.

مزیت بعدی تحصیل در دومینیکا ، اعتبار مدارک آموزشی و پذیرش دوره‌ای (در ماه‌های ژانویه، می و سپتامبر) در دانشگاه‌های این کشور است. اکثر دانشگاه‌های دومینیکا از برنامه درسی مصوب در ایالات‌متحده پیروی می‌کنند که به شما اطمینان می‌دهد کیفیت آموزش شما بالا خواهد بود و در آینده هم مدارک شما در سطح جهانی معتبر شناخته خواهد شد. همچنین، ازآنجایی‌که دومینیکا یک کشور کارائیب است، فرصت‌های زیادی برای انجام دوره‌های کارآموزی در کشورهای سراسر کارائیب و همچنین در ایالات‌متحده آمریکا، کانادا و سایر کشورها دارید. این امر دنیایی از فرصت‌های جهانی را به روی شما باز می‌کند؛ به‌طوری‌که پس از فارغ‌التحصیلی فرصت مهاجرت کاری به کشورهای دیگر را خواهید داشت. به‌علاوه ازآنجاکه اغلب دانشجویان بومی دومینیکا برای تحصیل به کشورهای آمریکا، فرانسه و کانادا سفر می‌کنند، رقابت برای پذیرش در دانشگاه‌های دومینیکا پایین است. همچنین دریافت ویزای تحصیلی دومینیکا بسیار آسان است.

اصلی‌ترین مزیت فارغ‌التحصیلی در دومینیکا فرصت اخذ اقامت و زندگی در این کشور آرام و گرمسیری است. ازآنجاکه دومینیکا در سال‌های اخیر درزمینهٔ جذب نیروی متخصص به این کشور تلاش‌های زیادی داشته است، کافی است پس از فارغ‌التحصیلی در این کشور کار پیدا کنید. با تغییر ویزای تحصیلی خود به ویزای کاری می‌توانید در این کشور بمانید. همچنین پس از 6 سال اقامت در دومینیکا واجد شرایط برای دریافت اقامت دائم و شهروندی دومینیکا خواهید بود.

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دومینیکا

اکثر دانشجویان بین‌المللی در خوابگاه‌ها زندگی می‌کنند. دیگران می‌توانند آپارتمان‌های نزدیک به محوطه دانشگاه اجاره کنند. این هزینه‌ها شامل برنامه‌های آموزشی نمی‌شود. به همین جهت اولین شرط پذیرش و ثبت‌نام، این است که دانشجویان توانایی مالی خود را برای پرداخت هزینه‌های شهریه، زندگی و بیمه درمانی اثبات کنند. شرط بعدی داشتن معدل بالا یا نمرات بالا در دروسی است که برای رشته منتخب دانشجو درس تخصصی و پیش‌نیاز محسوب می‌شود. 

برای تمام افرادی که مایل به تحصیل در دومینیکا هستند، صحبت کردن به زبان انگلیسی یا فرانسوی ضروری است زیرا این زبان‌ها زبان‌های بومی و رایج این کشور هستند. بسیاری از برنامه‌های آموزش عالی در این کشور به یکی از این زبان‌ها تدریس می‌شود، اما اکثر آن‌ها به زبان انگلیسی در دسترس هستند. دانشجویان بین‌المللی برای ثبت‌نام در برنامه‌های دانشگاهی باید بتوانند تسلط خود بر زبان انگلیسی یا فرانسوی را با مدارک آیلتس یا تافل یا آزمون مهارت زبان فرانسوی نشان دهند. سایر شرایط لازم برای اخذ پذیرش نوشتن یک انگیزه نامه قوی، داشتن توصیه‌نامه و در برخی موارد رزومه مرتبط است.

اگر دانشجو توسط دانشگاهی در دومینیکا پذیرفته شود، مدارکی به وی ارائه می‌شود که به دانشجو اجازه می‌دهد ویزای دانشجویی لازم را دریافت کند. در بیشتر موارد، این فرآیند ساده است و به‌سرعت انجام می‌شود. برای دریافت ویزای تحصیلی دومینیکا باید مدارک زیر را آماده و به سفارت یا کنسولگری این کشور ارائه کنید:

  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • اثبات تمکن مالی
  • داشتن بیمه درمانی معتبر
  • رسید پرداخت هزینه ویزا
  • رسید پرداخت شهریه سال اول تحصیل
  • اثبات داشتن محل اقامت
  • پاسپورت
  • دو قطعه عکس
  • نامه‌ای مبنی بر قصد بازگشت به کشورتان پس از فارغ‌التحصیلی
  • گواهی سلامت
  • نداشتن سو سابقه کیفری
هزینه تحصیل و زندگی در دومینیکا

دومینیکا یکی از ارزان‌ترین مکان‌ها برای تحصیل و زندگی در منطقه کارائیب است. هزینه استاندارد زندگی در دومینیکا با احتساب اجاره‌بها و خدمات آب و برق حدود 900 تا 1500 دلار آمریکا خواهد بود. این رقم شامل اینترنت، قبض تلفن، هزینه‌های حمل‌ونقل و هزینه‌های سرگرمی است. هزینه شهریه هم بسته به رشته و مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود. متوسط هزینه تحصیل حدود 17850 دلار در سال برای دانشجوی کارشناسی ارشد و حدود 14000 دلار برای مقطع کارشناسی است. 

با این‌ حال این ارقام در مقایسه با ایالات‌متحده بسیار پایین‌تر است. علاوه بر این دانشجویان می‌توانند از تخفیف‌های دانشجویی برای حمل‌ونقل و تفریحات خودشان استفاده کنند. همچنین می‌توانند در آخر هفته به کارهای خدماتی بپردازند یا به‌صورت دورکاری فعالیت و کسب درآمد کنند. بااین‌حال فراموش نکنید که دانشجویان با ویزای دانشجویی حق کار حین تحصیل در دومینیکا را نخواهند داشت.

تحصیل در دومینیکا
اقامت دائم و شهروندی دومینیکا پس از فارغ‌التحصیلی

با داشتن آب‌وهوای گرم و مرطوب و فرهنگی مدرن، بدون شک دانشجویان در هنگام تحصیل در کالج در دومینیکا تجربه خوبی را کسب خواهند کرد. این کشور برای زندگی مقرون‌به‌صرفه است. همچنین اخذ ویزای دانشجویی دومینیکا برای کسانی که دارای پیشینه تحصیلی قوی هستند، ساده است.

برای آن دسته از دانشجویانی که قصد اخذ اقامت دومینیکا هستند، این امکان وجود دارد که با یافتن کار در این کشور پس از فارغ‌التحصیلی ویزای کاری دریافت کرده و در این کشور بمانند. پس از 6 سال زندگی در دومینیکا هم امکان اخذ اقامت دائم و پاسپورت دومینیکا که فرصت سفر بدون ویزا به بیش از 140 کشور جهان را به شما می‌دهد، وجود دارد. مدارک مهندسی پزشکی و محیط‌زیست و افراد ماهر در رشته‌های مختلف همواره مورد تقاضای کارفرمایان این کشور هستند. سطح خدمات بهداشتی در دومینیکا بسیار بالا است و این کشور سیستم حمل‌ونقل توسعه‌یافته‌ای دارد که رفت‌وآمد به سایر کشورهای اطراف را برای ساکنانش ساده می‌کند. همچنین طبیعتی زیبا و غذاهای لذیذ فوق‌العاده‌ای دارد. در این کشور اغلب از گوشت و غذاهای دریایی برای پخت‌وپز استفاده می‌کنند. خاک حاصلخیز جزیره هم باعث می‌شود کیفیت میوه‌ها و سبزیجات بسیار بالا باشد. به‌علاوه میزان جرم و جنایت در این کشور پایین است.

سؤالات متداول
  • حداقل نمره زبان لازم برای اخذ پذیرش در دومینیکا چقدر است؟

معمولاً نمره زبان حدودی 6 آیلتس برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های دومینیکا کفایت می‌کند.

  • حداکثر ساعات مجاز برای کار به‌عنوان دانشجو در دومینیکا چقدر است؟

دانشجویان با ویزای دانشجویی حق کار حین تحصیل در این کشور را ندارند اما در آخر هفته‌ها می‌توانند به مشاغلی مانند خدمات نظافت یا رانندگی بپردازند.

  • متوسط هزینه ماهانه زندگی در دومینیکا چقدر است؟

هزینه زندگی دانشجویی در این کشور ماهانه حدود 900 تا 1500 دلار خواهد بود.

  • آیا امکان اخذ اقامت دومینیکا از طریق تحصیل وجود دارد؟

شما می‌توانید با ویزای تحصیلی وارد این کشور شوید و پس از فارغ‌التحصیلی ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهید. پس از 6 سال هم می‌توانید برای اخذ اقامت دائم این کشور درخواست دهید.

  • بهترین دانشگاه‌های دومینیکا کدامند؟

دانشگاه راس، دانشگاه دنیای جدید، دانشگاه بالزبریج و دانشگاه هند غربی برخی از بهترین دانشگاه‌های این کشور هستند.

سخن پایانی

تحصیل در دومینیکا یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ورود به این جزیره و سپس سپری کردن مسیر اقامت دائم و شهروندی این کشور است. رقابت برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های این کشور کم است و هزینه‌های تحصیل و زندگی کاملاً مقرون‌به‌صرفه است. به‌علاوه مدارک این کشور در جهان به رسمیت شناخته‌شده و تمام دوره‌های تحصیلی مطابق با برنامه درسی مصوب ایالات‌متحده ارائه می‌شود. اگر قصد تحصیل در این کشور را دارید، باید مدارک کامل و دقیقی به سفارت یا کنسولگری ارائه کنید. ازآنجاکه این کشور در ایران سفارت ندارد توصیه ما به شما همکاری با وکلای مهاجرتی عالیان ویزا است. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به دومینیکا را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *