جدیدترین شرایط تحصیل در سوئد 2024

سوئد یک کشور اسکاندیناوی در شمال اروپا است که با نروژ و فنلاند همسایه است. سوئد از جنوب غربی با یک پل تونلی به دانمارک متصل می‌شود. همچنین با جمعیت کل بیش از 9.9 میلیون نفر سومین کشور بزرگ اتحادیه اروپا ازنظر مساحت است. سوئد به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در جهان ذکرشده و انتخاب بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بوده است. طبق جدیدترین شرایط برای تحصیل در کشور سوئد، امکان مهاجرت به سوئد همراه با تمام اعضای خانواده بدون محدودیت سنی و با کسب حداقل نمره 5 آیلتس وجود دارد.

جدای از این واقعیت که درخواست برای تحصیل در سوئد بسیار آسان است، تقریباً 40 دانشگاه در سوئد وجود دارد که بسیاری از آن‌ها در رتبه‌های برتر جهانی قرار دارند؛ مانند دانشگاه اوپسالا، دانشگاه لوند یا دانشگاه استکهلم. ما در این مقاله مهم‌ترین اطلاعاتی که باید درباره تحصیل در کشور سوئد بدانید را جمع‌آوری کرده‌ایم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور سوئد، گردآوری‌شده است.

تحصیل در سوئد

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چرا سوئد مقصد تحصیلی بسیاری از دانشجویان بین‌المللی بوده است؟
  • راهنمای گام به گام اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئد
  • شرایط و الزامات اساسی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئد
  • آزمون مهارت زبان انگلیسی برای تحصیل در کشور سوئد
  • معرفی بهترین دانشگاه های سوئد
  • برآورد هزینه های تحصیل و زندگی در سوئد
  • خانواده خود را هم به سوئد ببرید!

برخلاف سایر کشورهای اروپایی، تحصیل در کشور سوئد به‌ویژه برای ایرانیان بسیار متفاوت است. اگر قصد تحصیل در این کشور را دارید، باید بدانید که اقلیم و شرایط آب و هوایی سوئد به خاطر زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل و بسیار کوتاه معروف است. همچنین مردم این کشور کاملاً آرام و به‌دوراز تنش زندگی می‌کنند. اگر با زندگی آرام و هوای سرد به‌خوبی کنار می‌آیید، سوئد برای شما مزایای زیادی خواهد داشت. خوشبختانه دانشگاه‌ها و کالج‌های دانشگاهی سوئد بیش از نمرات خوب بر کسب موفقیت تحصیلی تمرکز دارند، اما این پایان ماجرا نیست. هنوز هم دلایل زیادی برای انتخاب سوئد به‌عنوان مقصد تحصیلی وجود دارد:

تحصیل در سوئد
  1. شهریه کاملاً مقرون‌به‌صرفه

این یکی از دلایلی است که اکثر دانشجویان بین‌المللی سوئد را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. تحصیل در سوئد برای شهروندان اتحادیه اروپا / EEA و کسانی که دارای مجوز اقامت دائم سوئد هستند، کاملاً رایگان است. بااین‌حال خبر خوب برای ایرانیان علاقه‌مند به تحصیل در این کشور این است که شهریه دانشگاه‌های سوئد هنوز هم منطقی است و معمولاً بین 80000 تا 140000 کرون در سال متغیر است. این رقم حدود معادل 8000 تا 15000 یورو یا 9000 تا 17000 دلار آمریکا است.

  1. سیستم آموزشی باکیفیت و بهره‌مندی از تدریس اساتید مطرح و ماهر
  2. داشتن دانشگاه‌های معتبر با رتبه‌بندی بالا در سطح جهانی
  3. ارائه انواع رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به زبان انگلیسی
  4. امنیت بالای کشور برای دانشجویان بین‌المللی
  5. امکان تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی مجهز و با امکانات بالا متناسب با بودجه شما وجود دارد.
  6. امکان دریافت کمک‌ هزینه تحصیل و بورسیه‌های تحصیلی بین‌المللی
  7. اجازه کار حین تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی تا 20 ساعت در هفته
  8. امکان رفت‌وآمد آسان با ویزای دانشجویی به کشورهای اطراف به دلیل داشتن سیستم قوی حمل‌ونقل و ارتباطات سوئد برای دانشجویان فراهم است.
  9. امکان استخدام در شرکت‌های سوئدی پس از فارغ‌التحصیلی در سوئد
  10. سوئد برای خانواده‌ها مقصد بسیار خوبی است؛ زیرا برای دانشجویان این کشور امکان اخذ ویزای همراه و کارت اقامت هم‌زمان با ویزای تحصیلی آن‌ها وجود دارد.

بازار کار سوئد برای فارغ التحصیلان

بسیاری از شرکت‌های موفق بین‌المللی مانند Volvo، IKEA یا H&M  و همچنین برخی از هیجان‌انگیزترین استارت‌آپ‌های سال‌های اخیر Skype یا Spotify در سوئد واقع‌شده‌اند. این شرکت‌های بین‌المللی که اغلب به زبان انگلیسی فعالیت می‌کنند، باعث می‌شوند فارغ‌التحصیلان بین‌المللی واجد شرایط به‌راحتی وارد بازار کار سوئد شوند، حتی اگر دانش سوئدی آن‌ها محدود باشد. همچنین دولت سوئد تلاش‌هایی را برای کاهش تشریفات اداری برای اتباع خارجی که به دنبال پیوستن به نیروی کار محلی هستند، انجام داده است.

راهنمای گام به گام اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئد

برای درخواست هر دانشگاهی برای تحصیل در سوئد ، باید از طریق وب‌سایت پذیرش دانشگاه کشور بروید و بررسی کنید که فرم درخواست ملی چه زمانی باز می‌شود سپس باید مراحل زیر را طی کنید:

  • انتخاب و تصمیم گیری درباره رشته و دانشگاه مناسب و موردعلاقه
  • بررسی شرایط ورود به رشته و دانشگاه مدنظرتان
  • آماده سازی مدارک و ارسال درخواست آنلاین برای اخذ پذیرش

شرایط و الزامات اساسی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های سوئد

برای تحصیل در این کشور علاوه بر شرایط عمومی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم باید شرایط و الزامات رشته و دانشگاه موردنظر خودتان را نیز رعایت کنید. به‌طورکلی برای اخذ پذیرش باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • مدارک و ریزنمرات مقاطع تحصیلی قبلی
  • تست – GMAT/GRE
  • مدرکی مبنی بر تسلط شما به زبان انگلیسی
  • انگیزه نامه و توصیه‌نامه تحصیلی شما
  • رزومه مرتبط اگر قصد تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری را دارید.
  • همچنین اگر نمره نهایی دبیرستان خود را بعد از 31 دسامبر 2009 دریافت کردید، به شرایط ریاضی اضافی نیاز دارید. نمره اکتسابی شما در درس ریاضی باید با نمرات ریاضیات سوئدی 1A، 1B یا 1C برابر باشد.
آزمون مهارت زبان انگلیسی برای تحصیل در کشور سوئد

برای تحصیل در این کشور که دوره‌های آن عموماً به زبان انگلیسی تدریس می‌شود باید مهارت زبان خود را اثبات و در آزمون‌های معتبر جهانی یعنی آیلتس، PTE و یا تافل شرکت کنید. سیستم آموزشی سوئد اعلام کرده است که نمره آزمون مهارت زبان باید معادل دوره زبان انگلیسی 6 باشد که در سطح متوسطه ارشد سوئد تدریس می‌شود. نمره قبولی برای هر آزمون به شرح زیر است:

  • PTE – 62
  • تافل – PBT – 575
  • آیلتس- 6.5 (بدون اینکه هر بخشی نمره کمتر از 6.0 داشته باشید)
  • TOEFL – iBT – 90 (بدون اینکه در بخشی نمره کمتر از 20 داشته باشید)
تحصیل در سوئد

خبر خوب برای علاقه‌مندان به تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در کشور سوئد این است که شما می‌توانید بدون هیچ‌گونه محدودیت سنی، تنها با داشتن نمره 5 آیلتس و ثبت‌نام در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی مجوز ورود به این کشور را دریافت کنید. هزینه دوره‌های زبان کاملاً به سطح زبان و تعداد ترم‌های موردنیاز شما برای پیشرفت و یادگیری زبان انگلیسی وابسته است.

معرفی بهترین دانشگاه های سوئد

در جدول زیر 10 تا از بهترین دانشگاه‌هایی که باید برای تحصیل در سوئد در نظر بگیرید آورده شده است. ما این جدول را بر اساس رتبه‌بندی، نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان و سایر عوامل مرتبط تنظیم کرده‌ایم.

نام دانشگاهمحلامتیاز جهانی رتبه در سوئد
 موسسه کارولینسکااستکهلم751
 دانشگاه لوندلوند70.22
 دانشگاه اوپسالااوپسالا69.53
 دانشگاه استکهلماستکهلم68.44
 دانشگاه گوتنبرگگوتنبرگ66.95
 موسسه سلطنتی فناوریاستکهلم62.36
 دانشگاه اومیااومیا57.17
دانشگاهتکنولوژی چالمرزگوتنبرگ55.98
 دانشگاه علوم کشاورزی سوئداوپسالا55.79
 دانشگاه لینکوپینگلینکوپینگ55.510
برآورد هزینه های تحصیل و زندگی در سوئد

هزینه تحصیل برای دانشجویان اتحادیه اروپا رایگان است. شهریه برای دانشجویان بین‌المللی از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت خواهد بود و بین 9600 تا 35117 دلار در سال است. همچنین متوسط ​​هزینه زندگی برای دانشجویانی که در سوئد تحصیل می‌کنند بالاتر از میانگین اروپایی است: به‌عنوان یک دانشجو در سوئد، بودجه شما باید حدود 750 تا 1200 یورو در ماه باشد. همچنین برای برآورد هزینه مسکن و اقامت باید بدانید اگر در خوابگاه‌های دانشجویی زندگی کنید ماهیانه 25 تا 640 یورو و اگر در آپارتمان شخصی ساکن شوید باید بین 35 تا 700 یورو در ماه پرداخت کنید.

خانواده خود را هم به سوئد ببرید!

همسر و فرزندان دانشجویان بین‌المللی مشتاق به تحصیل در سوئد می‌توانند هم‌زمان با دانشجو یا پس از ورود دانشجو به سوئد برای اخذ مجوز ورود به این کشور اقدام کنند. بااین‌حال هنگام درخواست برای اخذ ویزای تحصیلی سوئد با خانواده به یاد بسپارید که ارائه مدارک قانونی زیر بسیار مهم هستند:

  • گذرنامه معتبر برای اعضای خانواده
  • اسنادی که ازدواج شما را توجیه می‌کند (گواهی ازدواج)
  • گواهی تولد برای بچه‌ها
  • ارائه مدارک اثبات‌کننده توانایی مالی برای پوشش هزینه‌های زندگی شما و خانواده‌تان در سوئد
سؤالات متداول
  • آیا قبل از رفتن به سوئد اخذ ویزای تحصیلی ضروری است؟

دانشجویان اتحادیه اروپا / EEA می‌توانند بدون نیاز به ویزا در سوئد تحصیل کنند اما اگر عضو اتحادیه اروپا نیستید باید برای اخذ ویزای تحصیلی سوئد اقدام کنید.

  • آیا می‌توانم با ویزای دانشجویی خانواده‌ام را به سوئد ببرم؟

بله این امکان وجود دارد اما به یاد داشته باشید که نمی‌توانید همراه با خانواده‌تان در خوابگاه زندگی کنید و باید هزینه‌های مسکن شخصی و خانواده‌تان را نیز برآورد و تأمین کنید.

  • مدت‌زمان دریافت ویزای تحصیلی سوئد چقدر است؟

حداکثر 90 روز طول می‌کشد تا ویزای دانشجویی سوئد خود را دریافت کنید. به دلیل طولانی بودن مدت‌زمان، عالیان ویزا توصیه می‌کند که مدارک خود را از قبل آماده کنید.

  • آیا می‌توانم در حین تحصیل در کشور سوئد با ویزای دانشجویی کار کنم؟

بله، این یکی از مزایای تحصیل در سوئد است. سیاست دولت سوئد به دانشجویان مقیم و دانشجویان بین‌المللی اجازه می‌دهد حداکثر تا 20 ساعت در هفته در حین تحصیل کار کنند.

  • برای تحصیل در کشور سوئد باید سوئدی یاد بگیرم؟

خوشبختانه اغلب دوره‌های تحصیلی سوئد به زبان انگلیسی تدریس می‌شود و اغلب مردم این کشور با این زبان آشنا هستند.

سخن پایانی

از آنجا که می‌توانید تنها با داشتن مدارک زبان و بودجه مالی منطقی و مقرون‌به‌صرفه در یک کشور اروپایی تحصیل کنید، تحصیل در سوئد و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور دشوار نیست. البته باید به یاد  داشته باشید که به دلیل مزایای متعدد تحصیل در این کشور، سوئد مقصد تحصیلی بسیاری از دانشجویان بین‌المللی است و شما باید از همین حالا خودتان را برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی آماده کنید. شما فقط زمانی می‌توانید برای ویزای تحصیلی برای تحصیل در کشور سوئد اقدام کنید که به‌عنوان یک دانشجوی تمام‌وقت پذیرفته‌شده باشید. واقعیت این است که طی کردن مراحل اخذ پذیرش ویزای تحصیلی آسان است اما به دلیل تقاضای بالا برای دریافت این نوع ویزا دقت و مهارت بالایی می‌طلبد. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت تحصیلی به سوئد را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *