تحصیل در مدارس دولتی کانادا

بدون شک، کانادا یکی از مقاصد مناسب، برای تحصیل فرزندان شما در خارج از کشور است. تحصیل در مدارس دولتی کانادا ، می‌تواند آینده تحصیلی و شغلی فرزندان شما را متحول کند. آن‌ها می‌توانند در یک محیط امن و حمایتی رشد کنند و در یک سیستم آموزشی باکیفیت که موفقیت تحصیلی و حرفه‌ای آن‌ها را تضمین می‌کند، درس بخوانند. کانادا همواره ازنظر عملکرد دانش‌آموزان، در بین 10 کشور برتر جهان قرار گرفته است. بر اساس رتبه‌بندی آموزش جهانی در سال 2010 که توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، انجام شد، کانادا رتبه 3 در مطالعات عمومی و رتبه 5 در علوم و ریاضیات را میان 65 کشور جهان، کسب کرده است. تحصیل افراد زیر 18 سال در تمام ایالت‌های کانادا، اجباری است و شامل فرزندان اتباع خارجی مقیم دائم یا موقت کانادا نیز می‌شود. با این‌حال، پذیرش در مدارس دولتی کانادا برای دانش‌آموزان خارجی، به نوع و مدت ویزای اعطاشده به والدین آن‌ها بستگی دارد و ممکن است امکان تحصیل رایگان برای آن‌ها وجود نداشته باشد. ما در این مقاله، درباره ساختار آموزشی کانادا، هزینه تحصیل در مدارس این کشور و الزامات اخذ پذیرش در مدارس کانادا صحبت می‌کنیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور کانادا، گردآوری‌شده است.

مدارس دولتی کانادا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • معرفی سیستم آموزشی در کانادا
  • ثبت‌نام در مدارس دولتی کانادا
  • وضعیت اقامت دانش‌آموز حین تحصیل در کانادا
  • تحصیل در مقطع پیش‌دبستانی و ابتدایی در کانادا
  • تحصیل در مقطع متوسطه در کانادا
  • تفاوت‌های مدارس خصوصی و دولتی کانادا
  • شرایط ثبت‌نام در مدارس کانادا
  • 5دلیل که چرا باید کانادا را برای تحصیل فرزندان خود انتخاب کنید؟

معرفی سیستم آموزشی در کانادا

دولت کانادا، برنامه‌های متعددی را برای پیشرفت و توسعه سیستم آموزشی خود در نظر گرفته است. به همین جهت، تحصیل در کانادا تا سن 16 سالگی اجباری است، به‌جز انتاریو و نیوبرانزویک که سن اجباری در آن‌ها 18 سال است. در تمام ایالت‌های کانادا، پیش‌دبستانی تا کلاس دوازدهم (5 تا 18 سال) برگزار می‌شود. یک سال تحصیلی در کانادا، 190 روز است و معمولاً از سپتامبر شروع می‌شود و در اواخر ژوئن به پایان می‌رسد. در اکثر ایالت‌های کانادا، آموزش متوسطه تا کلاس دوازدهم (سن 17 تا 18 سال) ادامه می‌یابد، به‌جز ایالت کبک که تحصیلات متوسطه در کلاس 11 (سنین 16 تا 17 سال) به پایان می‌رسد. ساعات حضور در مدرسه عموماً از 8 صبح تا 3 بعدازظهر، هرروز از دوشنبه تا جمعه است. تحصیل در مدارس دولتی کانادا معمولاً به دو زبان انگلیسی و فرانسوی امکان‌پذیر است، اما خوشبختانه نیازی به ارائه مدارک زبان معتبر نخواهید داشت و فرزند شما می‌تواند در کلاس‌های آمادگی زبان فرانسوی یا انگلیسی شرکت کند. سیستم آموزشی کانادا، بسته به مقطع آموزشی، ایالت محل تحصیل، حداقل و حداکثر سن تحصیل اجباری و دولتی یا خصوصی بودن مدارس، تفاوت‌های جزئی دارد.

مدارس دولتی کانادا

ثبت‌نام در مدارس دولتی کانادا

تمام مدارس ابتدایی و متوسطه در کانادا، اجازه ثبت‌نام دانش‌آموزان بین‌المللی را دارند. بااین‌حال، تنها دانش‌آموزانی که مقیم کشور کانادا باشند، حق تحصیل در مدارس دولتی کانادا را خواهند داشت. دانش‌آموزان بین‌المللی که والدین آن‌ها با ویزای کاری یا تحصیلی، مجوز اقامت در کانادا را دریافت کرده‌اند، در طول مدت تحصیل والدین خود اجازه تحصیل رایگان در مدارس دولتی کانادا را خواهند داشت.

وضعیت اقامت دانش‌آموز حین تحصیل در کانادا

اگر پدر و مادر دانش‌آموز، مقیم کشور کانادا نباشد، دانش‌آموز باید برای ثبت‌نام در مدارس خصوصی کانادا درخواست بدهد. یکی از شرایط اخذ پذیرش از مدارس خصوصی کانادا و دریافت ویزای دانش‌آموزی کانادا، روشن بودن شرایط اقامتی دانش‌آموز در این کشور است. به همین جهت اگر والدین دانش‌آموز مقیم کانادا نباشد، باید در مدارس شبانه‌روزی یا همراه با خانواده‌های مورد تأیید دولت کانادا که وظیفه نگهداری از دانش‌آموز را دارند (Home stay)، زندگی کند. این خانواده‌ها، در مقابل دریافت هزینه مشخصی، از فرزند شما نگهداری می‌کنند و فرزند شما با زندگی در home stay، 3 وعده غذای رایگان و یک اتاق شخصی برای زندگی خواهد داشت. زندگی با یک خانواده میزبان کانادایی، فرصت مناسبی برای دانش‌آموزان بین‌المللی ایجاد می‌کند تا علاوه بر آشنایی با فرهنگ کشور کانادا و تقویت زبان، موردحمایت آن‌ها قرار بگیرند. بااین‌حال، اگر این سبک زندگی را برای فرزندتان نمی‌پسندید، در جدول زیر نام برخی از مدارس دولتی در کانادا را که به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند، آمده است که می‌توانید برای اخذ پذیرش از آن‌ها اقدام کنید:

Queen Margaret’s SchoolSt. George’s School
St Margaret’s SchoolSt Michaels University School
Shawnigan Lake SchoolBalmoral Hall School
St. John’s-Ravenscourt SchoolAlbert College
The Bishop Strachan SchoolBrentwood College School
تحصیل در مقطع پیش‌دبستانی و ابتدایی در کانادا

دوره پیش‌دبستانی یا مهدکودک اولین مرحله آموزش در کانادا است. در نیوبرانزویک و نوا اسکوشیا، گذراندن مقطع پیش‌دبستانی، برخلاف سایر ایالت‌ها، اجباری است و بسته به قوانین هر ایالت، سن شروع دوره پیش‌دبستانی بین 4 یا 5 سال متغیر است. تحصیلات ابتدایی در کانادا برای کودکان اجباری است که از کلاس اول و از سن 6 یا 7 سالگی شروع می‌شود و تا کلاس ششم در سنین 11 تا 12 سالگی ادامه می‌یابد. برخلاف ایران، آموزش و تدریس در همه سال‌های مقطع ابتدایی، توسط یک معلم ارائه می‌شود. برنامه درسی مقاطع ابتدایی، دروس ریاضی، زبان انگلیسی (فرانسوی در کبک)، تاریخ، علوم، موسیقی، مطالعات اجتماعی، تربیت‌بدنی و هنر را پوشش می‌دهد. با پیشرفت دانش‌آموزان در نمرات، دشواری دوره‌ها سال‌به‌سال افزایش می‌یابد. تحصیل در مدارس دولتی کانادا رایگان است اما دانش‌آموزان بین‌المللی، باید در مدارس خصوصی ثبت‌نام کرده و شهریه بپردازند.

مدارس دولتی کانادا
تحصیل در مقطع متوسطه در کانادا

تحصیلات متوسطه در کانادا دارای دو سطح است: دوره متوسطه و دبیرستان. دوره متوسطه اول، بلافاصله پس از اتمام دوره ابتدایی طی 2 سال در مقاطع هفتم و هشتم ادامه می‌یابد. این دو سال به دانش‌آموزان این فرصت را می‌دهد که خود را با تغییرات کلاس درس و معلمان در طول روز وفق دهند. دبیرستان، آخرین دوره آموزش متوسطه است که از کلاس 9 تا 12 ادامه پیدا می‌کند. دانش‌آموزان طبق قانون موظف‌اند تا سن 16 سالگی در مدرسه بمانند، صرف‌نظر از اینکه در چه مقطعی هستند که به این سن می‌رسند. در انتاریو و نیوبرانزویک، دانش‌آموزان باید تا 18 سالگی یا تا زمانی که دیپلم دبیرستان را با موفقیت به دست آورند، در مدرسه بمانند. در کبک، تحصیلات متوسطه در کلاس 11 به پایان می‌رسد و پس از آن، با برگزاری یک برنامه 2 ساله پیش‌دانشگاهی، به نام،Cegep دانش‌آموزان را برای پذیرش در کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا آماده می‌کند.

 برای دریافت مدرک دیپلم کانادا، دانش‌آموزان باید تعداد خاصی از واحدها را بگذرانند. آموزش در دوره متوسطه شامل دروس اجباری و اختیاری است. برنامه درسی اجباری در مدارس دولتی کانادا، شامل موضوعاتی مانند انگلیسی، ریاضی، علوم، تاریخ جهان و جغرافیا است. بااین‌حال، اغلب مدارس خصوصی هم برنامه درسی مشابهی را ارائه می‌کنند. صرف هزینه تحصیل در مقطع متوسطه بسته به شهر و مدرسه، از 16000 دلار برای هرسال تحصیلی، شروع می‌شود. همچنین متوسط هزینه تحصیل و زندگی دانش‌آموزی در کانادا بین 30000 تا 60000 دلار در سال است.

تفاوت‌های مدارس خصوصی و دولتی کانادا

بزرگ‌ترین تفاوت بین مدارس دولتی کانادا با مدارس خصوصی، هزینه شهریه آن‌ها است. درحالی‌که بودجه مدارس دولتی کانادا، توسط دولت تأمین می‌شود، شهریه مدارس خصوصی در کانادا سالانه بین 4000 دلار کانادا تا 26000 دلار کانادا است. مدارس خصوصی زمانی که نوبت به پذیرش دانش‌آموزان می‌رسد، گزینشی‌تر عمل می‌کنند. برخلاف سیستم مدارس دولتی کانادا، معمولاً دانش‌آموزان برای پذیرش در مدارس خصوصی، باید در مصاحبه و امتحان ورودی شرکت کنند. تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های مدارس خصوصی کمتر است و معمولاً بیشتر از مدارس دولتی، بر توسعه مهارت‌های اجتماعی و فنی دانش‌آموزان تمرکز می‌کنند.

شرایط ثبت‌نام در مدارس کانادا

برای ثبت‌نام فرزندتان در دبستان یا دبیرستان‌های کانادا باید با مدیر آموزشی مدرسه مدنظر خود تماس بگیرید. اطمینان حاصل کنید که فرزندان خود را قبل از شروع سال تحصیلی (سپتامبر) ثبت‌نام کرده‌اید. اگر این اولین باری است که فرزند شما در مدارس کانادا ثبت‌نام می‌کند، معمولاً باید در آزمون‌های ارزیابی اولیه شرکت کند تا مشخص شود که از چه پایه‌ای باید تحصیلات خود را آغاز کند. همچنین ممکن است مجبور به شرکت در کلاس‌های انگلیسی و فرانسوی شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت‌نام در مدارس کانادا

بزرگ‌ترین تفاوت بین مدارس دولتی کانادا با مدارس خصوصی، هزینه شهریه آن‌ها است. درحالی‌که بودجه مدارس دولتی کانادا، توسط دولت تأمین می‌شود، شهریه مدارس خصوصی در کانادا سالانه بین 4000 دلار کانادا تا 26000 دلار کانادا است. مدارس خصوصی زمانی که نوبت به پذیرش دانش‌آموزان می‌رسد، گزینشی‌تر عمل می‌کنند. برخلاف سیستم مدارس دولتی کانادا ، معمولاً دانش‌آموزان برای پذیرش در مدارس خصوصی، باید در مصاحبه و امتحان ورودی شرکت کنند. تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های مدارس خصوصی کمتر است و معمولاً بیشتر از مدارس دولتی، بر توسعه مهارت‌های اجتماعی و فنی دانش‌آموزان تمرکز می‌کنند.

  • گواهی ریزنمرات 3 سال تحصیلی گذشته دانش‌آموز
  • تمکن مالی برای پرداخت شهریه یک‌ ترم یا یک سال تحصیلی
  • شناسنامه و پاسپورت دانش‌آموز
  • سابقه واکسیناسیون و گواهی سلامت دانش‌آموز
  • مدارک تأیید وضعیت اقامت دانش‌آموز
  • مدارک اثبات سرپرستی یا حضانت دانش‌آموز در طول تحصیل
مدارس دولتی کانادا
5 دلیل که چرا باید کانادا را برای تحصیل فرزندان خود انتخاب کنید؟

کانادا دارای رتبه دوم بالاترین میزان اتمام تحصیلات دبیرستانی در جهان است. اگر همچنان، در مورد اخذ پذیرش از مدارس کانادا شک دارید، دلایل زیر قطعاً نظر شما را تغییر خواهد داد:

  • کادر آموزشی حرفه‌ای: در کانادا همه معلمان باید حداقل دارای مدرک لیسانس و یک سال سابقه تدریس باشند.
  • کیفیت بالای آموزش: با اتمام دوره دبیرستان در کانادا، دانش‌آموزان می‌توانند مستقیماً در دانشگاه‌های معتبر سراسر جهان، پذیرش بگیرند. همچنین به دلیل رویکرد عملی برخی از مدارس دولتی و خصوصی کانادا، مسیر شغلی دانش‌آموزان، تضمین شده است.
  • برنامه درسی پیشرفته: به‌منظور همگامی با نیازهای تکنولوژی و دوران معاصر، برنامه درسی آموزشی در دبیرستان‌های کانادا به‌صورت سالانه به‌روز می‌شود.
  • هزینه‌های تحصیل مقرون‌به‌صرفه: کانادا مقرون‌به‌صرفه ترین مقصد برای تحصیل دانش‌آموزان بین‌المللی در بین تمامی کشورهای انگلیسی‌زبان است.
  • محیط متنوع: کانادا یکی از متنوع‌ترین کشورهای جهان ازنظر قومیتی و اجتماعی است. بنابراین، بهترین محیط را برای دانش‌آموزان بین‌المللی فراهم می‌کند.
سؤالات متداول
  • آیا تحصیل در کانادا رایگان است؟

بله. تحصیل در دوره ابتدایی و متوسطه برای افراد مقیم کانادا رایگان است. بااین‌حال، دانشجویان بین‌المللی که مقیم کانادا نیستند، باید شهریه بپردازند.

  • من با ویزای تحصیلی، مقیم کانادا هستم، آیا ثبت‌نام در دوره پیش‌دبستانی برای کودک من اجباری است؟

دوره پیش‌دبستانی، فقط در سه ایالت کانادا اجباری است: بریتیش کلمبیا، جزیره پرنس ادوارد، و نیوبرانزویک. اگر ساکن این ایالت‌ها نیستید، هیچ اجباری برای ثبت‌نام در پیش‌دبستانی برای فرزند شما وجود ندارد.

  • سال تحصیلی در کانادا از چه زمانی شروع می‌شود؟

سال تحصیلی معمولاً از هفته اول سپتامبر شروع می‌شود و تا پایان ژوئن ادامه دارد. بااین‌حال، می‌توانید برخی از مدارس در کانادا، از اواسط آگوست تا پایان ماه مه فعالیت می‌کنند.

  • آیا دانش‌آموزان دبیرستانی می‌توانند در کانادا کار کنند؟

حداقل سن برای کار در کانادا در هر ایالت، متفاوت است اما معمولاً 14 تا 15 سال است. بااین‌حال، دانش‌آموزان بین‌المللی که با ویزای دانش‌آموزی در کانادا تحصیل می‌کنند، واجد شرایط کار نیستند.

  • ارائه مدرک زبان برای تحصیل در مدارس کانادا، اجباری است؟

خیر. برای تحصیل در مدارس کانادا نیازی به ارائه مدارک آیلتس و تافل و سایر نمرات معادل نیست. البته به دلیل آن‌که تحصیل در کانادا به دو زبان انگلیسی و فرانسوی امکان‌پذیر است، باید آشنایی کافی با یکی از این دو زبان داشته باشید.

سخن پایانی

تحصیل در مدارس دولتی کانادا ، تنها برای افراد مقیم کانادا امکان‌پذیر و رایگان خواهد بود. دانش‌آموزان بین‌المللی که مقیم این کشور نیستند، باید در مدارس خصوصی این کشور ثبت‌نام کنند. همچنین هنگام ثبت‌نام باید وضعیت اقامتی خود را مشخص کرده باشند. درصورتی‌که بدون همراهی والدین خود برای تحصیل به کانادا می‌آیند، باید در مدارس شبانه‌روزی یا Home stay، زندگی کنند. همچنین باید تمکن مالی کافی برای پرداخت هزینه‌های شهریه و زندگی خود را داشته باشند و در آزمون‌های ورودی مدارس قبول شوند. این دانش‌آموزان، درصورتی‌که آشنایی کافی با زبان انگلیسی یا فرانسوی ندارند، باید در کلاس‌های آمادگی زبان نیز شرکت کنند و به رعایت قوانین مدارس پایند باشند. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به تحصیل در کانادا را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *