آیا تحصیل رایگان در سوئد امکانپذیر است؟

سوئد با داشتن 39 دانشگاه و بیش از 100 برنامه برای انتخاب، یکی از بهترین مکان‌ها برای تحصیل در خارج از کشور است. سیستم آموزشی این کشور با دیگر کشورها متفاوت است. دانشگاه‌های این کشور به‌جای تمرکز بر کسب نمرات بالا، به پیشرفت تحصیلی و افزایش مهارت اهمیت می‌دهند. دانشگاه‌های سوئد به دلیل برتری در تدریس و تحقیق بسیار شناخته‌شده هستند. کارهای تحقیقاتی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های سوئد در سطح جهانی مورد تأیید قرار می‌گیرند.

تا سال 2010، سوئد یکی از معدود کشورهای اروپایی که فرصت تحصیل رایگان را به دانشجویان سراسر جهان می‌داد. پس‌ازآن، دولت سوئد قانونی را تصویب کرد که شهریه و هزینه تحصیل در سوئد را از دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا / EEA دریافت می‌کند. البته هنوز هم بورسیه‌های تحصیلی بسیاری در سوئد ارائه می‌شود که به عبارتی فرصت تحصیل رایگان در سوئد را برای دانشجویان مستعد ایجاد می‌کند. ما در این مقاله به معرفی روش‌های تحصیل رایگان و مقرون‌به‌صرفه در سوئد پرداخته‌ایم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور سوئد، گردآوری‌شده است.

تحصیل رایگان در سوئد

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چه کسانی می‌توانند در سوئد به صورت رایگان تحصیل کنند؟
  • هزینه تحصیل در سوئد برای دانشجویان ایرانی چقدر است؟
  • نحوه تحصیل رایگان در کشور سوئد برای ایرانیان
  • مزایای تحصیل در سوئد

اگر پاسپورت یکی از کشورهای اتحادیه اروپا / EEA یا سوئیس دارید، واجد شرایط تحصیل رایگان در سوئد هستید! اگر دارنده گذرنامه از هر کشور دیگری هستید، متأسفانه تحصیل شما در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد کاملاً رایگان نخواهد بود. بااین‌حال، امکان این را دارید تا با روش‌های مختلف مانند اخذ بورسیه‌های تحصیلی و کار حین تحصیل هزینه‌های تحصیل خود را مدیریت و کنترل کنید. در مقطع دکتری شهریه دانشگاه در سوئد برای همه دانشجویان بین‌المللی فارغ از ملیت و جنسیت آن‌ها کاملاً رایگان است.

تحصیل رایگان در سوئد

هزینه تحصیل در سوئد برای دانشجویان ایرانی چقدر است؟

اگر دانشجوی غیر اتحادیه اروپا هستید، هزینه‌های تحصیل شما بسته به دانشگاه و رشته‌ای که انتخاب می‌کنید، متفاوت است. شما باید بین 7500 تا 25500 یورو در سال برای برنامه لیسانس یا کارشناسی ارشد پرداخت کنید. دوره‌های تخصصی، مانند MBA، می‌تواند تا 31000 یورو در سال هزینه داشته باشد.

جدول زیر فهرستی از متوسط هزینه تحصیل در دانشگاه‌های برتر سوئد برای دانشجویان غیر اتحادیه اروپا را نمایش می‌دهد. همان‌طور که می‌بینید، این ارقام به مقدار قابل‌توجهی بالا هستند. واقعیت این است که تحصیل رایگان در سوئد برای ایرانیان سخت خواهد بود اما هرگز غیرممکن نیست. کافی است راهکارهایی که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم، پیش بگیرید.

  • موسسه کارولینسکا

شهریه: 16000 – 19400 یورو در سال

  • دانشگاه اوپسالا

شهریه: 9300 – 13500 یورو در سال

  • دانشگاه لوند

شهریه: 9300 تا 25000 یورو در سال

  • دانشگاه استکهلم

شهریه: 8725 – 13620 یورو در سال

نحوه تحصیل رایگان در کشور سوئد برای ایرانیان

هرچند دولت سوئد سال‌هاست که قانون تحصیل بدون شهریه را برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا لغو کرده است اما هنوز هم راه‌های زیادی پیش روی علاقه‌مندان به این کشور باز گذاشته است. کافی است روش‌های زیر را عملی کنید تا فرصت تحصیل رایگان در پنجمین کشور شاد جهان را به دست آورید:

  1. مطمئن شوید که شایسته تحصیل رایگان هستید!

مطمئناً، معدل خوب، نمرات بالا در آزمون‌های زبان و پیشینه علمی و رفتاری خوب همیشه سلاح‌های خوبی برای شروع ارسال درخواست به دانشگاه‌ها و کالج‌های سوئد خواهد بود. این‌ها نشان می‌دهند که شما شایسته تحصیل رایگان در سوئد هستید. صلاحیت علمی بالای شما دانشگاه‌های سوئد را قانع می‌کند تا روی شما، مهارت و علمتان سرمایه‌گذاری کنند. به همین جهت، کسب نمرات بالا در مقطع کنونی خود و نمرات بالای زبان را جدی بگیرید.

  1. درخواست خود را برای اخذ پذیرش از قبل آماده کنید.

«سحرخیز باش تا کامروا شوی.» زمانی که قصد تحصیل در سوئد را دارید، به‌خصوص اگر دانشجوی بین‌المللی هستید، این اصطلاح بسیار در مورد شرایط شما صدق می‌کند. آماده شدن زودهنگام برای درخواست شما به این معنی است که در صف دریافت مصاحبه برای بورسیه تحصیلی یا مزایا در اولویت قرار خواهید گرفت.

  1. برای اخذ بورسیه تحصیلی درخواست ارسال کنید.

دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های سوئد به‌مراتب رایج‌ترین روش تحصیل رایگان در سوئد است. به‌عنوان‌مثال، دانشگاه لوند، دانشگاه استکهلم، دانشگاه اومئو، دانشگاه مید، دانشگاه مالمو، دانشگاه لینائوس، موسسه کارولینسکا، موسسه سلطنتی فناوری KTH، دانشگاه تکنولوژی چالمرز، موسسه سوئدی و موسسه فناوری بلکینگ هرسال بورسیه‌های متنوعی را به دانشجویان با صلاحیت علمی بالا ارائه می‌دهند. البته امکان دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا در سوئد بسیار دشوار است. همچنین امکان اخذ بورسیه در مقطع دکتری بسیار بیشتر از کارشناسی ارشد است.

بورسیه تحصیلی می‌تواند به‌صورت بورسیه تحصیلی، ورزشی یا هنری باشد. این بدان معنی است که اگر استعداد داشته باشید، ممکن است فرصت‌های بیشتری در مسیرتان قرار بگیرد. همچنین برخی از شرکت‌ها یا حتی سازمان‌ها درازای کار پس از گرفتن مدرک با تأمین هزینه‌های تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی کمک می‌کنند.

  1. از دانشگاه‌های مقرون‌به‌صرفه در سوئد پذیرش بگیرید.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های سوئد از 9500 دلار تا 32500 دلار متغیر است. اگرچه این محدوده به‌طور قابل‌توجهی بالا است، برخی از مؤسسات شهریه کمتری دارند. به‌عنوان‌مثال، در دانشگاه مالمو، فقط باید 25000 دلار برای کل دوره تحصیلی بپردازید. به بیان ساده‌تر، کل دوره تحصیلی شما حدود 6250 دلار در سال هزینه خواهد داشت. دانشگاه‌های دولتی در هر کشور معمولاً هزینه کمتری نسبت به دانشگاه‌های خصوصی با تجهیزات و امکانات پیشرفته دارند.

  1. برای دانشگاه‌های مختلف درخواست پذیرش ارسال کنید.

با داشتن فرم درخواست خوب و سابقه کار، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به دانشگاه‌های مختلف درخواست پذیرش دهید. درخواست برای دانشگاه‌های بیشتر به معنای شانس بالاتر برای پذیرش است.

  1. در حین تحصیل در سوئد کار کنید.

اگر هیچ‌یک از روش‌های بالا برای تحصیل رایگان در سوئد مناسب شما نیست، کافی است برای خود شغلی پیدا کنید! کار در حین تحصیل در سوئد توسط دولت این کشور مجاز است و توسط دانشگاه‌ها به‌ویژه برای دانشجویان بین‌المللی تشویق می‌شود.

  1. مدیریت هزینه‌های زندگی در سوئد را جدی بگیرید.

هزینه‌های تحصیل در سوئد تنها به پرداخت شهریه محدود نمی‌شود. به‌طور متوسط ​​هزینه زندگی ماهانه در سوئد حداقل 950 دلار بدون اجاره مسکن است. یکی از راه‌های کاهش این هزینه‌ها یافتن آپارتمان‌ها یا خوابگاه‌های دانشجویی اشتراکی است. به‌غیراز آن، می‌توانید به دنبال مشاغلی بگردید که نه‌تنها مسکن رایگان، بلکه وعده‌های غذایی رایگان نیز ارائه می‌دهند. اگرچه پیدا کردن این چنین کارها با دشوار خواهد بود، اما اگر به زبان سوئدی مسلط باشید، می‌توانید در مشاغل با درآمد بالاتر مشغول به کار شوید و این احساس را داشته باشید که در حال تحصیل رایگان در سوئد هستید!

با استفاده از یک یا چند روش فوق، قطعاً می‌توانید به هدف خود یعنی تحصیل رایگان و یا مقرون‌به‌صرفه در سوئد برسید. بهترین راه این است که بورسیه دانشگاه یا دولتی بگیرید و برخی از راه‌های دیگر کاهش هزینه‌های زندگی و کار در حین تحصیل است.

مزایای تحصیل در سوئد

دلایل زیر تنها برخی از مزایای تحصیل در کشور سوئد است که سالانه توجه میلیون‌ها دانشجوی بین‌المللی را به خود جلب کرده است:

  1. سوئد در میان نوآورترین کشورهای جهان قرار دارد و درزمینهٔ تحقیقات علمی و کاربردی سرمایه‌گذاری‌های عظیمی برای جذب دانشجویان مستعد، خلاق و علاقه‌مند به کارهای علمی انجام می‌دهد.
  2. داشتن دانشگاه‌های با رتبه‌بندی بسیار بالا در سطح جهانی
  3. داشتن برابری جنسیتی
  4. تجربه و مهارت محور بودن دانشگاه‌های سوئد که دانشجویان را برای بازار کار آماده می‌کند.
  5. امکان تحصیل و زندگی بدون نیاز به یادگیری زبان سوئدی وجود دارد زیرا اغلب مردم سوئد به زبان انگلیسی مسلط هستند.
  6. اجازه کار برای دانشجویان بین‌المللی در سوئد: سوئد تنها کشوری است که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند بدون هیچ‌گونه محدودیت زمانی کار کنند. هیچ محدودیتی برای کار در طول تحصیل شما وجود ندارد و پس از اتمام تحصیل، شما می‌توانید مجوز اقامت خود را برای جستجوی کار تا شش ماه تمدید کنید.
  7. حمل‌ونقل عمومی آسان که هزینه‌های زندگی را کاهش می‌دهد.
تحصیل رایگان در سوئد
سؤالات متداول
  • کدام دانشگاه‌های سوئد بورسیه تحصیلی ارائه می‌دهند؟

هرسال دانشگاه‌های مختلفی ازجمله دانشگاه لوند، دانشگاه استکهلم، دانشگاه اومئو، دانشگاه مید، دانشگاه مالمو، دانشگاه لینائوس، موسسه کارولینسکا، موسسه سلطنتی فناوری KTH و… بورسیه‌های مختلفی را ارائه می‌دهند.

  • آیا تحصیل در سوئد برای ایرانیان رایگان است؟

اگر عضو کشوری غیر از اتحادیه اروپا باشید هزینه تحصیل شما در سوئد رایگان نیست اما با روش‌های ذکرشده در مقاله مانند کار حین تحصیل و اخذ بورسیه تحصیلی می‌توانید هزینه‌ها را به‌خوبی مدیریت کنید.

  • متوسط هزینه زندگی در سوئد برای یک ماه چقدر است؟

زندگی در سوئد به‌طور متوسط حدود 950 دلار در ماه بدون احتساب هزینه مسکن، هزینه خواهد داشت.

  • آیا امکان اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی در سوئد وجود دارد؟

بله اما معمولاً بورسیه‌های تحصیلی به مقاطع تکمیلی ارشد تعلق می‌گیرد.

  • هزینه تحصیل دکتری در سوئد چقدر است؟

خوشبختانه تحصیل در مقطع دکتری برای تمام دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط رایگان است.

سخن پایانی

از سال 2010 به بعد قانون تحصیل رایگان در سوئد فقط برای دانشجویان اتحادیه اروپا اجرا می‌شود و دانشجویان خارج از اتحادیه موظف به پرداخت شهریه دانشگاه خود هستند. بااین‌حال دولت سوئد فرصت‌های زیادی را به روی دانشجویان خلاق، ایده پرداز و محقق باز کرده است. شما می‌توانید با داشتن یک رزومه تحصیلی و کاری موفق و با کسب نمره مناسب در آزمون زبان انگلیسی از دانشگاه‌های دولتی سوئد پذیرش بگیرید. همچنین می‌توانید بدون محدودیت زمانی در حین تحصیل خود در سوئد کار کنید یا از دانشگاه‌های این کشور بورسیه دریافت نمایید.

ازآنجاکه اخذ پذیرش در سوئد کاملاً رقابتی است، عالیان ویزا توصیه می‌کند برای اخذ پذیرش از آن‌ها، زودتر از طریق وب‌سایت پذیرش دانشگاه اقدام کنید. زمان ایده‌آل، اواسط ژانویه است زیرا بیشتر برنامه‌های آموزش انگلیسی در ماه اوت شروع می‌شود. بااین‌حال، اگر می‌خواهید از ترم بهار تحصیلاتتان را شروع کنید، باید مدارک خود را تا اواسط آگوست تکمیل کنید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت تحصیلی به سوئد را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *