آیا تحصیل رایگان در نروژ امکانپذیر است؟

نروژ کشوری کوچک با منابع عظیم است. حفظ و توسعه یک سیستم آموزشی با کیفیت بالا که برای همه در دسترس باشد، صرف نظر از پیشینه اجتماعی و اقتصادی دانشجویان، اولویت مقامات نروژی است. خوشبختانه این نگرش در خصوص دانشجویان بین المللی نیز اعمال شده و دانشگاه های نروژ پذیرای دانشجویان سرتاسر جهان می باشند و آموزش باکیفیت و رایگان را به آنان ارائه می دهند. بودجه اکثر دانشگاه های دولتی نروژ توسط دولت تامین شده و درنتیجه دانشجویان بابت تحصیل در دانشگاه های دولتی، شهریه پرداخت نمی نمایند. با این حال، توجه داشته باشید که نروژ یک کشور پرهزینه و گران است و شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی باید بتوانید هزینه های زندگی خود در نروژ را در طول تحصیل خود پوشش دهید. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط تحصیل رایگان در نروژ بپردازیم و به دانشجویان بین المللی در انتخاب دانشگاه مناسب خود در نروژ کمک کنیم. پس اگر شما نیز به تحصیل  در نروژ علاقه مند هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور نروژ گردآوری شده است.

تحصیل رایگان در نروژ

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • بررسی تحصیل رایگان در کشور نروژ
  • شرایط لازم تحصیل رایگان در نروژ

بررسی تحصیل رایگان در کشور نروژ

نروژ، مانند آلمان، یکی از معدود کشورهایی است که برای همه دانشجویان بین المللی، خواه از اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا باشند یا نباشند، آموزش رایگان ارائه می دهد. در دانشگاه‌های دولتی نروژ، دانشجویان فقط باید برای عضویت در اتحادیه و صندوقهای دانشجویی، هزینه‌ای جزئی بپردازند. هزینه اتحادیه دانشجویی، خدمات بهداشتی و مشاوره ای و برنامه های ورزشی و فرهنگی در محوطه دانشگاه را پوشش می دهد. اما توجه داشته باشید که به جهت تحصیل در دانشگاه های خصوصی نروژ، از دانشجویان بومی و بین المللی شهریه دریافت می شود. دانشگاه های خصوصی در نروژ در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی هزینه کمتری دارند و شهریه آنها از 9000 تا 19000 یورو در سال متغیر است.

تحصیل رایگان در نروژ

متقاضیان تحصیل رایگان در نروژ میبایست با داشتن شرایط، از یکی از دانشگاه های دولتی و معتبر در نروژ، پذیرش تحصیلی دریافت نمایند. از مهمترین شروط اخذ پذیرش تحصیلی می توان به ارائه مدرک زبان، اثبات تمکن مالی و نداشتن گپ تحصیلی اشاره نمود. در ضمن، رشته انتخابی دانشجویان در نروژ باید با تحصیلات آنان در مقاطع قبلی مرتبط باشد. برترین دانشگاه های رایگان نروژ که دولتی بوده و شهریه دریافت نمی کنند عبارتنداز:

  • دانشگاه Oslo
  • دانشگاه Bergen
  • دانشگاه ترومسو- قطب شمال نروژ
  • دانشگاه علم و صنعت نروژ
  • دانشگاه علوم زیستی نروژ
  • دانشگاه Agder
  • دانشگاه Nord
  • دانشگاه Stavanger
  • دانشگاه علوم کاربردی غرب نروژ
  • دانشگاه جنوب شرقی نروژ
  • دانشگاه متروپولیتن Oslo

در ادامه به شرح امکان تحصیل رایگان در نروژ در مقاطع تحصیلی مختلف خواهیم پرداخت.

  • تحصیل رایگان در نروژ در مقطع کارشناسی

در دسترس بودن موسسات دولتی بدون شهریه در نروژ، یکی از برترین مزایای انتخاب نروژ برای تحصیل در مقطع کارشناسی است. دانشگاه علم و صنعت نروژ (NTNU) یکی از محبوبترین دانشگاه‌های این کشور است که برای دانشجویان جدید در مقطع کارشناسی از هر کشوری، تحصیل رایگان ارائه می ‌کند. دانشگاه برگن و دانشگاه نورد نیز از موسسات برتر و بدون شهریه در نروژ هستند که برای دانشجویان جدیدالورود در مقطع کارشناسی، شهریه رایگان ارائه می دهند. با حضور در این دانشگاه ها، دانشجویان مقطع کارشناسی می توانند از تحصیل رایگان در نروژ بهره مند شوند. دانشجویانی که برای هزینه های آموزشی و یا زندگی در نروژ نیاز به حمایت مالی دارند نیز می توانند به دنبال اخذ بورسیه تحصیلی باشند. صندوق وام آموزشی دولتی نروژ، یک سازمان تحت حمایت دولت است که به دانشجویان کمک می کند تا هزینه تحصیل و زندگی خود را در نروژ پرداخت کنند.

  • تحصیل رایگان در نروژ در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد در نروژ، با امکان بهره مندی از آموزش با کیفیت و رایگان، تجربه منحصر به فردی را به دانشجویان ارائه می دهد. دانشگاه های نروژ همواره ثابت کرده اند که یک مقصد تحصیلی ایده آل برای دوره های کارشناسی ارشد با طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی هستند. دانشگاه های نروژ، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را نیز به صورت رایگان و بدون شهریه ارائه می دهند. بسیاری از دوره های کارشناسی ارشد نیز به زبان انگلیسی ارائه می شوند. دانشگاه های معتبر نروژ مانند دانشگاه اسلو، دانشگاه برگن و دانشگاه قطب شمال نروژ دوره های کارشناسی ارشد را به صورت رایگان ارائه می دهند. البته همچنان پرداخت هزینه ای اندک برای عضویت در صندوق رفاه دانشجویان لازم است. اگرچه دانشجویان نیازی به پرداخت شهریه در مقطع کارشناسی ارشد ندارند، اما هزینه زندگی در نروژ نسبتاً بالا است. دانشجویانی که نیاز به دریافت کمک مالی دارند می توانند برای دریافت وام و کمک هزینه تحصیلی اقدام کنند.

  • تحصیل رایگان در نروژ در مقطع دکتری

ادامه تحصیل در مقطع دکتری، با توجه به امکان تحصیل رایگان در نروژ و بهره مندی از آموزش با کیفیت، مزایای زیادی دارد. دانشگاه های نروژ اکثرا در زمینه تحقیقات فعال بوده و جزو برترین دانشگاه های جهان می باشند. دوره های تحصیلی و بورسیه های تحقیقاتی دکتری در دانشگاه اسلو، برای متقاضیان بین المللی واجد شرایط موجود می باشد و این به معنای حضور رایگان در یکی از بهترین دانشگاه های جهان و قدیمی ترین دانشگاه نروژ است. دانشجویان پذیرفته شده همچنین حقوقی از 482200 کرون تا 526000 کرون در سال دریافت نموده و همچنین مزایای رفاهی قابل توجهی از صندوق خدمات عمومی نروژ دریافت خواهند کرد. دانشگاه برگن نیز دارای تعدادی دوره تحصیلی در مقطع دکتری می باشد و دانشجویان محقق و دارای رزومه ای قوی، می توانند به صورت رایگان در این دانشگاه به تحصیل و تحقیق بپردازند.

شرایط لازم برای تحصیل رایگان در نروژ

شرایط تحصیل در نروژ برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری متفاوت است. اما به طورکلی، به شرح زیر می باشد:

  • الزامات تحصیلی: برای دوره های کارشناسی، دانش آموزان باید تحصیلات متوسطه را در سطح پیشرفته تکمیل کرده باشند. دانشجویان متقاضی دوره های کارشناسی ارشد باید مدرک لیسانس اخذ کرده و برای تحصیل در رشته ای مرتبط با تحصیلات کارشناسی خود درخواست داده باشند. برای مقطع دکتری نیز، متقاضیان باید مدرک کارشناسی ارشد را همراه با طول مدت مقرر سه سال تحصیل تمام وقت و بیش از دو سال کار تحقیقاتی مستقل، در رشته ای مرتبط تکمیل نموده باشند.
  • الزامات زبان: بسیاری از دوره های تحصیلی در نروژ به زبان انگلیسی ارائه می شوند. بنابراین، اثبات مهارت انگلیسی و ارائه مدرک زبان برای افراد غیر بومی الزامی است.
  • سایر الزامات عبارتند از ارائه فرم درخواست کامل با عکس پاسپورت، ارائه نامه پذیرش از یک دانشگاه معتبر، اثبات تمکن مالی، و مدرک بیمه درمانی معتبر.
سؤالات متداول
  • آیا با تحصیل در نروژ می توان اقامت این کشور را اخذ نمود؟

با داشتن شرایط، بله. دانشجویانی که با ویزای تحصیلی در نروژ اقامت دارند می توانند پس از فارغ التحصیلی، 6 ماه در نروژ مانده و به دنبال کار باشند. چنانچه یک پیشنهاد شغلی مرتبط با تحصیل خود را دریافت کنند، امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری و دریافت اقامت نروژ را خواهند داشت. پس از پنج سال کار و زندگی مستمر در کشور نروژ نیز می توانند برای دریافت اقامت دائم اقدام نمایند.

  • آیا می توان برای تحصیل در نروژ، بورسیه تحصیلی دریافت نمود؟

بله. اگرچه به دلیل بهره مندی دانشجویان از تحصیل رایگان در نروژ ، بورسیه های محدودی ارائه میشود، اما دانشجویان بین المللی همچنان با داشتن شرایط، فرصت دریافت بورسیه را خواهند داشت. برای مثال، بورسیه The Norwegian State Educational Loan Fund، برای دانشجویان بین المللی در دسترس است. از شروط اصلی اعطای بورسیه های تحصیلی در نروژ می توان به شرط داشتن معدل و نمرات بالا در مقاطع قبلی، رزومه قوی، دریافت مدرک تحصیلی قبلی از دانشگاهی معتبر، و سایر شرایط اشاره کرد. جهت کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص بورسیه های تحصیلی نروژ و همچنین بررسی تخصصی شرایط خود، توصیه می شود با کارشناسان مجرب گروه عالیان ویزا در تماس باشید.

  • آیا دانشجویان دانشگاه های نروژ می توانند ویزای همراه دریافت نمایند؟

بله. دانشجویان علاوه بر امکان تحصیل رایگان در نروژ ، از سایر مزایای تحصیل در نروژ نیز بهره مند خواهند شد. آنها قادر خواهند بود برای اعضای خانواده خود، شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال، ویزای همراه دریافت کنند. اعضای خانواده، اجازه کار در نروژ را نیز خواهند داشت.

سخن پایانی

نروژ ممکن است یکی از گران ترین کشورها برای زندگی باشد، اما در واقع آموزش عمومی رایگان را برای همه دانشجویان بدون توجه به شهروندی آنان ارائه می دهد. در حال حاضر، بیش از 9500 دانشجوی بین المللی به دنبال اخذ مدرک از دانشگاه های نروژ می باشند و انتظار می رود این ارقام در سال های آینده افزایش یابد. شما نیز می توانید بخشی از این جمعیت پررونق دانشجویان خارجی در نروژ باشید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که برای اخذ پذیرش از دانشگاه های رایگان در نروژ اقدام کنید. ما در این مقاله به بررسی امکان تحصیل رایگان در نروژ پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور نروژ را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *