جدیدترین شرایط تحصیل مهندسی در اسپانیا

اسپانیا حدود 85 هزار دانشجوی بین‌المللی دارد که نسبت به یک کشور کوچک اروپایی بسیار زیاد است. علت محبوبیت اسپانیا در میان دانشجویان بین‌المللی سیستم آموزشی باکیفیت و کارآمد این کشور است که طیف وسیعی از رشته‌ها را در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با هزینه‌هایی بسیار کم ارائه می‌دهد. مهندسی یک رشته محبوب در بین دانشجویان در اسپانیا است. مهندسان باید مهارت‌های علمی و ریاضی خود را برای ایجاد راه‌حل برای طیف وسیعی از مسائل فنی به‌کارگیرند. تحصیل مهندسی در اسپانیا منجر به جالب‌ترین و احتمالاً پردرآمدترین مشاغل جهان می‌شود، از طراحی و راه‌اندازی هواپیما گرفته تا حفظ و توسعه منابع طبیعی جهان.  بسته به رشته مهندسی که انتخاب می‌کنید، خواه مهندسی شیمی، عمران، برق یا مکانیک باشد، احتمالاً تمام دانش و مهارت‌های حرفه‌ای موردنیاز خود را در اسپانیا برای ایجاد یک آینده شغلی درخشان کسب خواهید کرد. ما در این مقاله به بررسی رشته مهندسی در اسپانیا می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسپانیا، گردآوری‌شده است.

تحصیل مهندسی در اسپانیا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • رشته مهندسی در اسپانیا
  • مزایای تحصیل رشته مهندسی در اسپانیا
  • مدرک زبان موردنیاز برای تحصیل رشته مهندسی در اسپانیا
  • شرایط تحصیل مهندسی در دانشگاه‌های اسپانیا
  • هزینه تحصیل رشته مهندسی در اسپانیا
  • بهترین دانشگاه‌های مهندسی اسپانیا
  • چشم‌انداز شغلی مهندسی در اسپانیا

رشته مهندسی در اسپانیا

رشته مهندسی در اسپانیا در 3 مقطع لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری ارائه می‌شود. دوره لیسانس در رشته مهندسی (Grado) سه تا چهار سال، دوره کارشناسی ارشد PosGrado)) یک تا دو سال و دوره دکتری Doctorado)) حداکثر 3 سال طول می‌کشد. طی سال‌های اول تحصیل مهندسی در اسپانیا دروسی مانند جبر خطی، آمار و حساب، مکانیک سیالات، جامدات و سازه‌ها، ترمودینامیک، سیستم‌های الکترومکانیکی، طراحی مهندسی مکانیک و … تدریس می‌شود. در طول دوره لیسانس دانشجویان مهندسی با استفاده از ریاضیات، اصول علمی و روش‌ها و فناوری‌های جدید روش حل مسائل مهندسی را می‌آموزند. در طی این دوره مهارت‌های حل مسئله و رویکرد تحلیلی و روش انجام تحقیقات مناسب نیز آموزش داده می‌شود. در پایان دوره لیسانس تمام دانشجویان باید یک مقاله تحقیقاتی مهندسی ارائه دهند. پس از پایان دوره لیسانس نیز امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر برای دانشجویان مهندسی وجود دارد. محبوب‌ترین و بهترین شاخه‌های مهندسی در اسپانیا عبارت‌اند از:

  • مهندسی آکوستیک
  • مهندسی هوافضا
  • مهندسی کشاورزی
  • مهندسی خودرو
  • مهندسی زیست‌شناسی
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی عمران
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی برق
  • مهندسی محیط‌زیست
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی ساخت
  • مهندسی مکاترونیک
  • مهندسی نانو
  • مهندسی هسته‌ای
  • مهندسی نفت
  • مهندسی سازه
تحصیل مهندسی در اسپانیا

مزایای تحصیل رشته مهندسی در اسپانیا

محبوبیت اسپانیا به‌عنوان یک مقصد دانشجویی بین‌المللی در حال افزایش است و تقریباً 194743 دانشجوی بین‌المللی در مؤسسات آموزش عالی اسپانیا ثبت‌نام کرده‌اند. اما چرا اسپانیا مقصد مناسبی برای تحصیل مهندسی است؟ به‌عنوان یک دانشجوی مهندسی آینده‌نگر، دلایل زیادی برای انتخاب اسپانیا به‌عنوان مقصد خود خواهید یافت. برخی از این دلایل عبارت‌اند از:

  1. مقرون‌به‌صرفه بودن و کیفیت بالای آموزش

اسپانیا بیش از 70 دانشگاه دارد که نه‌تنها در رشته‌های فنی و مهندسی در رتبه‌بندی‌های جهانی جایگاه بالایی دارند، بلکه گزینه‌هایی کاملاً مقرون‌به‌صرفه برای تحصیل باکیفیت هستند. دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا و دانشگاه پلی‌تکنیک مادرید در بین 100 دانشگاه برتر مهندسی و فناوری در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال 2021 رتبه‌بندی شده‌اند. علاوه بر این، دولت اسپانیا هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی اسپانیا را تأمین می‌کند، بنابراین شهریه دانشگاه‌های اسپانیا تا حد زیادی برای دانشجویان بین‌المللی مقرون‌به‌صرفه است.

  1. کسب تجربه علمی و عملی در رشته مهندسی

دانشگاه‌های اسپانیا علاوه بر دروس تئوری مهندسی، دوره‌های آزمایشگاهی متعددی را ارائه می‌دهند که می‌توانید با کار در پروژه‌های مهندسی مختلف، تجربه عملی کسب کنید. علاوه بر این، دانشگاه‌های اسپانیا با شرکت‌ها و مؤسسات مختلفی همکاری مستقیم دارند که دانشجویان را قادر می‌سازد در طول تحصیل مهندسی در اسپانیا به بازار کار دسترسی پیدا کنند. این فرصت‌ها دانشجویان بین‌المللی را برای آینده شغلی خود آماده می‌کند زیرا هیچ‌چیز به‌اندازه تجربه عملی در رشته مهندسی مهم نیست.

  1. اجازه کار حین تحصیل

واقعیتی که اسپانیا را به مکانی عالی برای تحصیل تبدیل می‌کند این است که دانشجویان بین‌المللی حتی در طول تحصیل مجاز به کار هستند. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا می‌توانند تا 20 ساعت در هفته به‌صورت پاره‌وقت در طول‌ترم و به‌صورت تمام‌وقت در طول تعطیلات خود کار کنند. دانشجویان اتحادیه اروپا می‌توانند بدون محدودیت در اسپانیا کار کنند.

  1. امکان تحصیل به زبان انگلیسی

تحصیل مهندسی در اسپانیا به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی ممکن است. بااین‌حال اگر قصد دارید در بازار کار از رقبایتان پیشی بگیرید زبان اسپانیایی را بیاموزید؛ چراکه این زبان چهارمین زبان رایج در جهان است.

مدرک زبان موردنیاز برای تحصیل رشته مهندسی در اسپانیا

بسیاری از دانشگاه‌های اسپانیا دوره‌های مهندسی را به 2 زبان انگلیسی و اسپانیایی ارائه می‌دهند. بااین‌حال، اغلب دانشگاه‌های دولتی به زبان اسپانیایی یا تلفیقی از 2 زبان اسپانیایی و انگلیسی تدریس می‌کنند. گرچه استثنائاتی هم وجود دارد: به‌عنوان‌مثال، بهترین دانشگاه مهندسی اسپانیا، دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا، برنامه‌های کارشناسی در رشته‌های مهندسی عمران، مهندسی صنایع و مهندسی انفورماتیک را به‌طور کامل به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

دانشگاه‌های خصوصی برای جذب دانشجویان بین‌المللی دوره‌های مهندسی خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. البته تحصیل مهندسی در دانشگاه‌های خصوصی پرهزینه‌تر از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی خواهد بود. معمولاً دانشگاه‌ها برای سنجش تسلط دانشجو بر زبان یک آزمون برگزار می‌کنند. در صورت عدم قبولی در آزمون امکان شرکت در دوره‌های آمادگی زبان نیز وجود دارد. برای تحصیل به زبان اسپانیایی دانشجویان موظف به ارائه مدرک مهارت زبان اسپانیایی DELE یا اثبات تسلط بر این زبان در سطح B1 خواهند بود. البته دانشجویانی که زبان مادری آن‌ها اسپانیایی است یا تحصیلات مقطع قبلی خود را به زبان اسپانیایی گذرانده‌اند از این شرط معاف خواهند بود. اثبات تسلط بر زبان انگلیسی هم با ارائه مدرک زبان TOEFL، IELTS، یا PTE امکان‌پذیر است.

شرایط تحصیل مهندسی در دانشگاه‌های اسپانیا

شرایط تحصیل مهندسی در اسپانیا در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. بااین‌حال اگر تحصیلات متوسطه خود را با موفقیت به پایان رسانده‌اید و مدرک معتبری را در کشور خود کسب کرده‌اید، واجد شرایط درخواست برای دوره کارشناسی مهندسی در دانشگاه‌های اسپانیا هستید. اگر قصد دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی را دارید، باید مدرک لیسانس یا مدرک معادل آن را داشته باشید. علاوه بر این باید مدارک زیر را برای ارسال درخواست پذیرش از دانشگاه‌ها آماده و ارائه کنید:

  • مدارک تحصیلی قبلی و ریزنمرات شما
  • نمرات آزمون مهارت زبان انگلیسی (TOEFL، IELTS، یا PTE) یا اسپانیایی (DELE)
  • رزومه کاری (در صورت وجود)
  • نمونه کارها
  • توصیه‌نامه
  • انگیزه نامه

لازم به ذکر است که دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا پس از اخذ پذیرش باید برای دریافت ویزای دانشجویی اسپانیا نیز اقدام کنند.

هزینه تحصیل رشته مهندسی در اسپانیا

هزینه شهریه در اسپانیا کاملاً مناسب است. بااین‌حال، شهریه در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی و بسته به ملیت دانشجو متفاوت خواهد بود. اگرچه برنامه‌های مهندسی بسیار گران هستند، اما در اسپانیا، هزینه‌های تحصیل برای این برنامه می‌تواند از 3000 یورو تا 20،000 یورو در سال شروع شود. هنگامی‌که دانشگاه مقصد خود را انتخاب کردید، می‌توانید مستقیماً به وب‌سایت دانشگاه مراجعه کنید و از جزئیات شهریه خود مطلع شوید. علاوه بر هزینه شهریه نیز باید هزینه‌های اقامت، غذا، پوشاک، کتاب و … را در نظر بگیرید.

تحصیل مهندسی در اسپانیا
بهترین دانشگاه‌های مهندسی اسپانیا

دانشگاه‌های مهندسی متعددی در اسپانیا وجود دارد، ازجمله دانشگاه سویا، دانشگاه گرانادا، دانشگاه ساراگوسا، دانشگاه کشور باسک و دانشگاه دو ویگو. بااین‌حال فهرست دانشگاه‌های محبوب برای تحصیل مهندسی در کشور اسپانیا به همین‌جا ختم نمی‌شود. در ادامه به معرفی برخی از این دانشگاه‌ها می‌پردازیم:

  1. دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا (UPC)

دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا بهترین دانشگاه اسپانیایی برای تحصیل مهندسی در اسپانیا است. UPC یک موسسه آموزش عالی تحقیق و آموزش در مهندسی، معماری، علم و فناوری است. سالانه بیش از 6000 دانشجو در تمامی مقاطع تحصیلی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند. دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا به برتری دانشکده مهندسی خود مشهور است.

  1. دانشگاه پلی‌تکنیک مادرید

دانشگاه پلی‌تکنیک مادرید نیز در میان بهترین دانشگاه‌های مهندسی اسپانیا قرار دارد. اگرچه دانشگاه نسبتاً تازه تأسیسی است، اما بیشتر دانشکده‌های آن بیش از یک قرن قدمت دارند و قدمت آن‌ها به قرن نوزدهم بازمی‌گردد. اولین دانشکده این دانشگاه که در قرن نوزدهم تأسیس شد، دانشکده مهندسی عمران (تأسیس در سال 1802) و بعداً دانشکده مهندسی صنایع در سال 1850 بود. امروزه این دانشگاه مدارک تحصیلی را در  زمینه‌های مختلف مانند مهندسی شیمی، مکانیک و برق ارائه می‌دهد.

  1. دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا

دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا تمرکز ویژه‌ای بر علم و فناوری دارد و به همین دلیل یکی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل مهندسی در اسپانیا است. هزاران دانشجو، ملی و بین‌المللی، هرساله دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. دانشکده‌های مهندسی این دانشگاه در تخصص خود برجسته هستند و دانشجویان این دانشکده‌ها با مهارت علمی و عملی فوق‌العاده‌ای فارغ‌التحصیل می‌شوند.

  1. دانشگاه بارسلونا

دانشگاه بارسلونا یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های اسپانیا و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کاتالونیا است که در سال 1450 تأسیس‌شده است. در حال حاضر بیش از 63000 دانشجو در این دانشگاه در یکی از 16 دانشکده آن مشغول به تحصیل هستند. این دانشگاه یکی از بالاترین نرخ‌های ورود به بازار کار را دارد و در تولید علمی رتبه 55 جهان را به خود اختصاص داده است. رسالت این دانشگاه همواره ارائه بالاترین سطح کیفی آموزشی از طریق آموزش، پژوهش و انتقال دانش بوده است. هرساله بیش از چهارده هزار دانشجو تصمیم می‌گیرند در رشته‌های مختلف از علوم مهندسی گرفته تا علوم اجتماعی و انسانی تحصیلات خود را در UB دنبال کنند.

  1. دانشگاه خودمختار بارسلون (UAB)

این دانشگاه، دوره‌های متعددی را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد که بسیاری از آن‌ها نیز درزمینهٔ مهندسی هستند. UAB همواره ازنظر کیفیت در آموزش و جذب استعدادهای بین‌المللی در میان بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد. اغلب فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در مشاغل پردرآمد مهندسی مشغول به کار هستند.

  1. دانشگاه کارلوس سوم مادرید

دانشگاه کارلوس سوم مادرید از سال 1989 تأسیس‌شده و در میان بهترین دانشگاه‌های مهندسی اسپانیا قرار دارد و بهترین دانشجویان ملی و بین‌المللی را جذب می‌کند. این دانشگاه دوره‌های مهندسی را به دو شکل ارائه می‌دهد: دوره‌های کاملاً انگلیسی و دوره‌های ترکیبی از زبان انگلیسی و اسپانیایی.

چشم‌انداز شغلی مهندسی در اسپانیا

به‌عنوان یک دانشجوی مهندسی، در طول تحصیل، مهارت‌هایی مانند تفکر تحلیلی، مدیریت پروژه، تفکر منطقی، کار گروهی و…. آموزش خواهید دید. همه این مهارت‌ها شما را به فردی کارآزموده در رشته مهندسی تبدیل می‌کند. علاوه بر این می‌توانید در طول تحصیل خود کارآموزی کنید. همچنین این فرصت را خواهید داشت که پس از تحصیل مهندسی در اسپانیا ویزای جستجوی کار دریافت کنید و درصورتی‌که  شغلی با حداقل حقوق سالانه 40000 یورو پیدا کنید در اسپانیا بمانید. لازم به ذکر است که پس از 5 سال زندگی در اسپانیا واجد شرایط دریافت کارت اقامت دائم این کشور و پس از 10 سال زندگی در اسپانیا واجد شرایط اخذ شهروندی خواهید بود. حقوق یک مهندس در اسپانیا از 10500 یورو تا 56300 یورو متغیر است. برخی از پر تقاضاترین مشاغل مهندسی در اسپانیا شامل مدیران لجستیک، مهندسان فرآیند، مدیران فنی، مهندس خودرو، مهندس هوافضا و مدیران زیرساخت‌های مخابراتی است.

سؤالات متداول
  1. آیا امکان اخذ بورسیه از دانشگاه‌های مهندسی اسپانیا وجود دارد؟

بله. برخی از دانشگاه‌ها بورسیه‌هایی را به‌ویژه در مقطع دکتری ارائه می‌دهند.

  1. هزینه تحصیل مهندسی در کشور اسپانیا چقدر است؟

شهریه رشته مهندسی از 3000 تا 20000 یورو در سال بسته به نوع دانشگاه و زبان تحصیل متفاوت است.

  1. آیا برای تحصیل مهندسی یادگیری زبان اسپانیایی اجباری است؟

خیر. دانشگاه‌های متعددی دوره‌های مهندسی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

  1. حداقل نمره آیلتس برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مهندسی اسپانیا چقدر است؟

حداقل نمره موردنیاز 6 یا 6.5 است.

  1. آیا امکان اخذ اقامت اسپانیا پس از فارغ‌التحصیلی وجود دارد؟

بله. درصورتی‌که یک کار مناسب پیدا کنید که هزینه‌های زندگی شما را تأمین کند می‌توانید در اسپانیا بمانید.

سخن پایانی

تقاضا برای تحصیل مهندسی در اسپانیا به دلیل وجود شهریه‌های مقرون‌به‌صرفه و امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های معتبر این کشور که در سطح جهانی شناخته‌شده هستند در چند سال اخیر افزایش‌یافته است. علاوه بر این امکان کارآموزی و کار هم‌زمان با تحصیل در اسپانیا موجب شده است فرصت یادگیری عملی در کنار دروس تئوری برای دانشجویان بین‌المللی فراهم شود. در کنار این موارد امکان اشتغال در رشته مهندسی در اسپانیا برای فارغ‌التحصیلان این رشته وجود دارد. اگر شما هم علاقه‌مند به این رشته هستید توصیه می‌کنیم زبان اسپانیایی را بیاموزید تا فرصت تحصیل با هزینه کمتر در این کشور را داشته باشید. 

یادگیری این زبان می‌تواند فرصت‌های شغلی متعددی را پس از پایان تحصیل در اختیار شما قرار دهد. پس از فارغ‌التحصیلی در اسپانیا می‌توانید برای اخذ ویزای جستجوی کار اقدام کنید و در صورت پیدا کردن کار ویزای دانشجویی خود را به ویزای کاری اسپانیا تغییر دهید. پس از 5 سال زندگی در اسپانیا نیز واجد شرایط دریافت کارت اقامت دائم این کشور خواهید بود. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به تحصیل در اسپانیا را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *