جدیدترین شرایط تحصیل مهندسی در ترکیه

تقریبا 15% از دانشجویان بین المللی در ترکیه، در رشته های مهندسی در حال تحصیل می باشند که از آن میان، 35% از دانشجویان به تحصیل در دانشگاه های استانبول علاقه مند هستند. دانشگاه های ترکیه همواره به دنبال افزایش کیفیت آموزش به جهت مطابقت آن با استانداردهای بین المللی می باشند و از تمام قابلیت‌ های خود استفاده می‌ کنند تا نیازهای لازم را برای تضمین برتری دانشجو در حرفه آموزشی خود فراهم کنند. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط تحصیل مهندسی در ترکیه بپردازیم. چنانچه شما نیز قصد تحصیل در رشته های مهندسی در ترکیه را دارید در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور ترکیه گردآوری شده است.

تحصیل مهندسی در ترکیه

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط تحصیل مهندسی در ترکیه
  • طول دوره تحصیل مهندسی در کشور ترکیه
  • هزینه تحصیل مهندسی در کشور ترکیه
  • بهترین دانشگاه های ترکیه جهت تحصیل در رشته های مهندسی

شرایط تحصیل مهندسی در ترکیه

رشته های مهندسی، جزو رشته های تاپ دانشگاهی می باشند که بازار کار بسیاری مناسبی نیز دارند و آینده شغلی دانشجویان را تضمین می کنند. دانشجویان علاقه مند به تحصیل در رشته های مهندسی در ترکیه می توانند با اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه معتبر در این کشور، ویزای دانشجویی و مجوز اقامت موقت ترکیه را به دست آورند. اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه، مهم ترین شرط جهت تحصیل در ترکیه است. دانشگاه های مختلف ترکیه ممکن است با توجه به مقطع تحصیلی دانشجویان، شرایط متفاوتی را برای اعطای پذیرش تعیین نمایند. در نتیجه، مراجعه به وبسایت رسمی دانشگاه انتخابی خود در ترکیه و مطالعه جزئیات شرایط، بسیار توصیه می شود. به طور معمول، داشتن پاسپورت معتبر، ارائه ریزنمرات و معدل مقاطع قبلی، رزومه و سوابق تحصیلی، مدرک زبان، انگیزه نامه و توصیه نامه، برای اخذ پذیرش تحصیلی لازم است.

تحصیل مهندسی در ترکیه

توجه داشته باشید که معمولا شرکت در آزمون ورودی، جهت تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه الزامی است. به همین ترتیب، دانشجویان علاقه مند به تحصیل به زبان ترکی در دانشگاه های دولتی، باید در آزمون YOS و دانشجویان علاقه مند به تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی باید در آزمون SAT شرکت نموده و نمره قبولی که از سوی دانشگاه انتخابی آنها تعیین شده است را دریافت کنند. در هر دو نوع آزمون، کلیه دروس پایه شامل ریاضی، فیزیک، شیمی و زبان، سنجیده می شود.

طول دوره تحصیل مهندسی در کشور ترکیه

تحصیل مهندسی در ترکیه ، در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری امکانپذیر است. البته دانشجویان می توانند قبل از ورود به مقطع کارشناسی، 2 سال دوره کاردانی را نیز تکمیل کنند. در واقع تحصیل در مقطع کاردانی این فرصت را به دانشجویان می دهد که پس از فارغ التحصیلی، مستقیما وارد مقطع کارشناسی شوند. طول دوره تحصیل کارشناسی مهندسی در ترکیه 4 سال، کارشناسی ارشد 1.5 الی 2 سال و دکتری حداقل 4 سال است.

هزینه تحصیل مهندسی در کشور ترکیه

هزینه تحصیل در رشته های مهندسی در ترکیه، به نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی دانشجویان بستگی دارد. میزان دقیق شهریه در وبسایت دانشگاه های ترکیه موجود است. در حالت کلی، میزان شهریه دانشگاه ها جهت تحصیل مهندسی در ترکیه، در مقاطع مختلف به شرح زیر است:

  • در مقطع کارشناسی:

برای تحصیل در دانشگاه های دولتی و به زبان ترکی، بیش از 300 دلار در سال و برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی، بیش از 600 دلار در سال است. این در حالیست که هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی  ترکیه، بیش از 4000 دلار در سال خواهد بود.

  • در مقطع کارشناسی ارشد:

برای تحصیل در دانشگاه های دولتی و به زبان ترکی، بین 300 تا 800 دلار در سال و برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی، بین 600 تا 1500 دلار در سال است. این در حالیست که هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی  ترکیه، بین 8000 تا 2000 دلار در سال خواهد بود.

  • در مقطع دکتری:

هزینه تحصیل مهندسی در مقطع دکتری، تقریبا مشابه مقطع کارشناسی ارشد است.

بهترین دانشگاه های ترکیه جهت تحصیل در رشته های مهندسی

کشور ترکیه دارای دانشگاه های مشهور و مطرح است که آموزش با کیفیت ارائه می دهند. در خصوص رشته های تاپ دانشگاهی مانند رشته های مهندسی نیز دانشگاه های ترکیه در جایگاه بسیار مناسبی قرار دارند و روش های تدریس خود را با استانداردهای اروپا هماهنگ می کنند. برخی از بهترین دانشگاه ها جهت تحصیل مهندسی در ترکیه عبارت اند از:

  • دانشگاه Hacettepe

دانشگاه Hacettepe اولین گزینه جهت تحصیل مهندسی در ترکیه است که در پایتخت این کشور، یعنی شهر آنکارا، واقع شده است. این دانشگاه توسط رنکینگ URAP، به عنوان بهترین دانشگاه در ترکیه شناخته شده و رشته های مهندسی را در هر 3 مقطع تحصیلی ارائه می کند. رشته های مهندسی شیمی، کامپیوتر، محیط زیست یا الکترونیک، جزو پرتقاضا ترین رشته های مهندسی در دانشگاه Hacettepe  می باشند.

  • دانشگاه Boğaziçi

به عنوان یکی از برترین دانشگاه های مهندسی در ترکیه، دانشگاه بوغازیچی به داشتن بهترین مهندسان خود شناخته شده است. دانشکده مهندسی این دانشگاه بسیاری از دوره های با کیفیت از جمله مهندسی شیمی، صنایع و مکانیک را ارائه می دهد. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد طیف وسیع تری از گزینه ها را نسبت به دانشجویان کارشناسی دارند، از جمله انتخاب کارشناسی ارشد با پایان نامه و یا فارغ التحصیلی بدون پایان نامه. ماهیت انحصاری این دانشگاه آن را به یکی از رقابتی ترین دانشگاه های ترکیه تبدیل کرده است. دانشجویانی که می خواهند وارد این دانشگاه شوند باید جزو 1 درصد برتر دانشجویان در مقطع قبلی خود باشند تا بتوانند پذیرش دریافت کنند.

  • دانشگاه Yildiz Teknik

دانشگاه بعدی که جهت تحصیل مهندسی در ترکیه در لیست ما قرار دارد، دانشگاه Yildiz Teknik است که با نام YTU نیز شناخته می شود. این دانشگاه یکی از قدیمی ترین دانشگاه های استانبول و همچنین یکی از بزرگترین دانشگاه ها با بیش از 34000 دانشجو در ترکیه است. این دانشگاه همچنین توسط رنکینگ URAP، به عنوان یکی از 500 دانشگاه برتر مهندسی در جهان شناخته شده است. دانشگاه Yildiz Teknik ، طیف گسترده ای از دوره های مهندسی را در چندین واحد دانشگاهی ارائه می دهد که شامل مهندسی عمران، مواد غذایی، مکاترونیک، مهندسی عمران و بسیاری دیگر است.

  • دانشگاه فنی استانبول

این دانشگاه به عنوان بهترین دانشگاه در سراسر ترکیه جهت تحصیل در رشته های مهندسی شناخته شده است و در بین 300 دانشگاه برتر جهان برای این موضوع رتبه بندی شده است. تحصیل در دانشگاه فنی استانبول یک فرصت نادر است، زیرا ورود به آن تقریبا دشوار می باشد. دانشگاه فنی استانبول در چند پردیس مجزا در سراسر شهر استانبول گسترده شده است.

  • دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه فنی خاورمیانه، یکی دیگر از دانشگاه های باکیفیت واقع در شهر آنکارا است. ورود به این دانشگاه نیز مشابه بسیاری از مؤسسات دیگر فهرست شده در این مقاله، فرآیندی بسیار رقابتی دارد. با توجه به اینکه دانشگاه فنی خاورمیانه یکی از بهترین دانشگاه های مهندسی ترکیه است، تنوع رشته های ارائه شده توسط دانشکده مهندسی آن بسیار چشمگیر می باشد. دوره های مهندسی عمران، هوافضا، زمین شناسی و معدن در این دانشگاه بسیار پرطرفدار است.

تحصیل مهندسی در ترکیه
سؤالات متداول
  • آیا برای تحصیل مهندسی در دانشگاه های خصوصی ترکیه نیز شرکت در آزمون ورودی لازم است؟

به دانشگاه انتخابی شما بستگی دارد. معمولا آزمون ورودی برگزار می گردد اما نسبت به آزمون دانشگاه های دولتی بسیار ساده تر است.

  • آیا تحصیل مهندسی در ترکیه به زبان انگلیسی ممکن است؟

بله. دانشجویان می توانند با انتخاب دانشگاه های خصوصی، کاملا به زبان انگلیسی تحصیل کنند.

  • آیا برای تحصیل مهندسی در کشور ترکیه میتوان بورسیه دریافت کرد؟

بله. باید بدانید که “Türkiye Graduate Scholarships for International Students” یکی از بهترین بورسیه های ارائه شده در ترکیه برای متقاضیان رشته های مهندسی است.

  • بهترین رشته های مهندسی در ترکیه کدامند؟

رشته های پرطرفدار که دارای بازار کار بسیار عالی هستند عبارت اند از: مهندسی نرم افزار کامپیوتر و آی تی، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی پزشکی، مهندسی مواد و مهندسی الکترونیک.

  • آیا پس از فارغ التحصیلی در ترکیه میتوان در این کشور کار کرد؟

تحت شرایطی بله. چنانچه از یک کارفرما پیشنهاد شغلی دریافت کنید، امکان اخذ ویزای کار و اقامت ترکیه وجود دارد.

سخن پایانی

کشور ترکیه با داشتن برخی از بهترین دانشگاه ها که آموزش با کیفیت ارائه می دهند، جزو مقاصد تحصیلی پرطرفدار است. رشته های مهندسی نیز در دانشگاه های ترکیه طرفداران بسیاری دارد. اما با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری در ترکیه و وجود موانع فراوان برای فارغ التحصیلان جهت یافتن شغل پردرآمد و مرتبط با تحصیلات خود در این کشور، توصیه ما آن است که سایر کشورهای اروپایی مانند آلمان، اتریش، نروژ و بسیاری دیگر را برای تحصیل و شروع به کار پس از فارغ التحصیلی انتخاب نمایید. ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل مهندسی در ترکیه پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور ترکیه را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *