جدیدترین نکات تحصیل مهندسی در فرانسه

فرانسه به‌عنوان یکی از زیباترین کشورهای جهان با فرهنگ و تاریخ غنی، یکی از بهترین مقاصد آموزشی برای دانشجویان بین‌المللی است. این کشور درازای شهریه‌هایی مقرون‌به‌صرفه، آموزش بسیار باکیفیت به دانشجویان ارائه می‌دهد. به‌طوری‌که بسیاری از دانشگاه‌های این کشور در رتبه‌بندی جهانی جایگاه عالی دارند. فرانسه یکی از کشورهای پیشرو درزمینهٔ آموزش مهندسی است. امروزه بیش از 800000 مهندس در طیف گسترده‌ای از صنایع مختلف مانند مهندسی عمران، فناوری اطلاعات، هوانوردی، کشاورزی، الکترونیک، حمل‌ونقل، بهداشت، انرژی، هوش مصنوعی یا دفاع مشغول به کار هستند. اگر به فناوری و کار علمی علاقه دارید، از کار تیمی لذت می‌برید و می‌خواهید به حل چالش‌های دنیای مدرن کمک کنید، تحصیل مهندسی در فرانسه ایده خوبی برای شماست. بااین‌حال، اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مهندسی فرانسه نیازمند داشتن شرایط خاصی است که در این مقاله به آن می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور فرانسه، گردآوری‌شده است.

تحصیل مهندسی در فرانسه

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • دلایل تحصیل در رشته مهندسی در فرانسه
  • ساختار و چشم‌انداز رشته مهندسی در فرانسه
  • شرایط لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مهندسی فرانسه
  • زبان موردنیاز برای تحصیل در رشته مهندسی در فرانسه
  • هزینه تحصیل در رشته مهندسی در فرانسه
  • ویزای دانشجویی فرانسه

دلایل تحصیل در رشته مهندسی در فرانسه

فرانسه یکی از کشورهایی است که بیشترین تعداد دانشجوی بین‌المللی را دارد. عوامل مختلفی باعث شده است که دانشجویان مهندسی، فرانسه را به‌عنوان مقصد تحصیلی خود در نظر بگیرند. فرانسه بیش از 250 کالج و دانشکده مهندسی دارد که در رتبه‌بندی جهانی جز مؤسسات برتر هستند. همچنین دانشگاه‌های مهندسی فرانسه در پذیرش دانشجو گزینش دقیقی اعمال می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود فارغ‌التحصیلان فرانسوی مشاغلی با درآمد بالا در سراسر جهان داشته باشند. یکی دیگر از دلایل محبوبیت تحصیل مهندسی در فرانسه استاندارد برنامه آموزشی رشته مهندسی در این کشور است. دانشجویان مقاطع مختلف لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری مهندسی در فرانسه ترکیبی از واحدهای عملی و نظری را می‌گذرانند.

تحصیل مهندسی در فرانسه

به همین دلیل کمیسیون ملی مدارک مهندسی یا CTI در فرانسه، دانشگاه‌های مهندسی در فرانسه را معتبر می داند. دانشگاه‌های مهندسی برتر در فرانسه دوره‌های مهندسی را در زمینه‌های مختلف ارائه می‌دهند. تحصیل مهندسی در فرانسه بیشتر درزمینهٔ مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی هوافضا و مهندسی عمران شناخته شده است.

یکی از دلایل اصلی تحصیل در رشته مهندسی در فرانسه این است که هزینه تحصیل کاملاً مقرون‌به‌صرفه است. به‌طورمعمول، هزینه ادامه تحصیل در سایر کشورهای توسعه‌یافته بسیار بالاتر است، اما ازآنجایی‌که دانشگاه‌های دولتی فرانسه عمدتاً توسط دولت تأمین می‌شوند، هزینه شهریه کمتر است. بنابراین، آنچه فرانسه را به مکانی عالی برای تحصیل در رشته مهندسی تبدیل می‌کند، کیفیت بالای آموزشی است که با پرداخت هزینه‌های کاملاً مقرون‌به‌صرفه و معقول دریافت خواهید کرد.

ساختار و چشم‌انداز رشته مهندسی در فرانسه

آموزش عالی در فرانسه بر اساس سیستم مجوز(کارشناسی)، کارشناسی ارشد و دکتری (LMD) تنظیم می‌شود. بنابراین، تحصیل مهندسی در فرانسه در مقطع کارشناسی سه سال یا شش‌ترم طول می‌کشد و پس از فارغ‌التحصیلی مجوز (L1، L2، L3) به شما اعطا می‌شود. همچنین دوره‌های کارشناسی ارشد 2 سال و مدرک دکترا سه سال طول می‌کشد. به‌طورکلی دو نوع مؤسسه آموزش عالی در فرانسه وجود دارد که دوره‌های آموزش مهندسی را ارائه می‌دهد.

Conférence des Directeurs des Écoles Françaises d’Ingénieurs (CDEFI) که مجموعه‌ای از کالج‌های دولتی و خصوصی شناخته شده کمیسیون ملی مدارک مهندسی (CTI) هستند، و Conférence des Grandes Ecoles (CGE) که درواقع انجمن‌هایی هستند که دوره‌هایی را برای رشته‌های تخصصی ارائه می‌دهند. بیش از 85 دانشگاه و بیش از 300 مدرسه CGE در فرانسه وجود دارد. رشته‌هایی که توسط CDEFI ارائه می‌شود، دانشجویان را برای انجام تحقیقات و به روش دانشگاهی آموزش می‌دهند، درحالی‌که Grande Écoles دانشجویان را برای بازار کار آماده می‌کند.

مهندس شدن در فرانسه یک فرآیند ساده است. شما فقط باید تحصیلات خود را با موفقیت به پایان برسانید و با مدرک مهندسی از یکی از مؤسسات آکادمیک معتبر توسط موسسه اعتباربخشی مهندسی فرانسه (CTI) فارغ‌التحصیل شوید. البته در بازار کار باید علاوه بر انگلیسی، زبان فرانسوی هم بیاموزید. فارغ‌التحصیلان مهندسی می‌توانند در صنایع ساخت‌وساز، حمل‌ونقل، هوافضا و … کار کنند. حقوق فارغ‌التحصیلان مهندسی در فرانسه متفاوت است. کمترین میانگین حقوق برای فارغ‌التحصیلان مهندسی حدود 13300 یورو است درحالی‌که بالاترین میانگین حقوق حدود 88500 یورو در سال است.

شرایط لازم برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مهندسی فرانسه

شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه‌های فرانسه بسته به ملیت دانشجویان متفاوت خواهد بود. بااین‌حال مدارک و شرایط عمومی که باید برای تحصیل مهندسی در فرانسه آماده کنید، عبارت‌اند از:

  • پاسپورت یا کارت شناسایی معتبر
  • عکس
  • هزینه‌های ثبت‌نام دانشگاه (185 یورو برای مدرک لیسانس، 260 یورو برای کارشناسی ارشد و 390 یورو برای دکترا)
  • رزومه (در صورت درخواست دانشگاه)
  • اثبات تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • اثبات تمکن مالی کافی
  • دیپلم دبیرستان برای لیسانس
  • دیپلم لیسانس مهندسی یا رشته مرتبط برای کارشناسی ارشد
  • ریزنمرات تحصیلی
  • انگیزه نامه

زبان موردنیاز برای تحصیل در رشته مهندسی در فرانسه

تحصیل در رشته مهندسی به دو زبان فرانسوی و انگلیسی امکان‌پذیر است. دانشجویانی که برای تحصیل به زبان فرانسه اقدام می‌کنند به مدرک B2 در DELF یا TCF-DAP نیاز دارند. فقط تعداد کمی از دانشگاه‌ها به مدرک زبان فرانسوی سطح C1 نیاز دارند. برای تحصیل به زبان انگلیسی نیز باید مدارک تافل با حداقل نمره 70 تا 90، آیلتس 6 یا 6.5 و حداقل نمره 176 در آزمون زبان کمبریج را ارائه دهید. در جدول زیر نام برخی از معتبرترین دانشگاه‌های مهندسی فرانسه آمده است که برخی از آن‌ها دوره‌هایی به زبان انگلیسی هم ارائه می‌دهند:

  • معتبرترین دانشگاه‌های مهندسی فرانسه
  • CentraleSupélec
  • دانشگاه سوربن
  • دانشگاه گرنوبل-آلپ
  • Ecole Polytechnique
  • Mines ParisTech
  • دانشگاه پاریس
  • مؤسسه ملی علوم کاربردی لیون (INSA)
  • Telecom ParisTech
  • دانشگاه PSL
  • Ecole des Ponts ParisTech
  • موسسه پلی تکنیک گرنوبل – موسسه فناوری گرنوبل
هزینه تحصیل در رشته مهندسی در فرانسه

هزینه تحصیل مهندسی در فرانسه معمولاً نسبت به سایر کشورهای توسعه‌یافته، بسیار پایین است، چراکه اغلب دانشگاه‌های دولتی توسط دولت تأمین می‌شوند. توجه داشته باشید که در فرانسه دانشگاه‌های مستقلی وجود دارد و دولت فرانسه به آن‌ها یارانه نمی‌دهد. این به دانشگاه‌ها اجازه می‌دهد تا شهریه‌های خود را تعیین کنند. معمولاً هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های مستقل با دانشگاه‌های دولتی برابر است زیرا توسط وزارت آموزش‌وپرورش تعیین می‌شود. درحالی‌که هزینه تحصیل شما برای مقاطع تحصیلات تکمیلی را خود دانشگاه‌ها می‌توانند تعیین کنند. هزینه‌های تحصیل مهندسی در دانشگاه‌های دولتی فرانسه به شرح زیر است:

 مقطع تحصیلی  دانشجویان اتحادیه اروپا دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا
 کارشناسی 601 یورو2270 یورو
 کارشناسی ارشد 243 یورو3770 یورو
 دکتری 380 یورو380 یورو

با این‌حال مؤسسات آموزش عالی یا Grande écoles که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم، شهریه بالاتری دریافت می‌کنند. همچنین هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی از 3000 یورو در سال برای دوره‌های مهندسی شروع می‌شود و بسته به دانشگاهی که برای تحصیل انتخاب می‌کنید،  افزایش می‌یابد.

بااین‌حال برخی از دانشگاه‌ها بورسیه تحصیلی 10000 یورویی در هرسال تحصیلی را به دانشجویانی که حداکثر 30 سال سن در سال پذیرش دارند و دارای معیارهای برتری علمی هستند ارائه می‌دهند. این بورسیه‌ها می‌توانند در کاهش هزینه تحصیل مهندسی در فرانسه مؤثر باشند.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز بورسیه‌هایی را از طریق برنامه بورسیه تحصیلی عالی ایفل ارائه می‌دهد. البته عمدتاً برای دانشجویانی که در دوره‌های کارشناسی ارشد (1181 یورو در ماه) و دوره‌های دکترا (1400 یورو در ماه) ثبت‌نام می‌کنند. علاوه بر این به دانشجویان واجد شرایط کمک‌های مالی اعطا می‌شود. مبلغ اعطاشده برای کمک‌هزینه مبتنی بر نیاز به ارزیابی معیارهای اجتماعی بستگی دارد و بین 1606 تا 4600 یورو در سال متغیر است. درعین‌حال، افرادی که واجد شرایط دریافت کمک‌هزینه تحصیلی هستند، معمولاً از معافیت یا تخفیف در پوشش مراقبت‌های بهداشتی برخوردار می‌شوند.

تحصیل مهندسی در فرانسه
ویزای دانشجویی فرانسه

یکی از شرایط اصلی تحصیل مهندسی در فرانسه اخذ ویزا است. البته این شرط صرفاً برای متقاضیانی اعمال می‌شود که از کشورهای غیر اتحادیه اروپا / EEA یا سوئیس می‌آیند. بنابراین، اگر عضو اتحادیه اروپا نیستید باید برای دریافت ویزا به سفارت یا کنسولگری فرانسه مراجعه کنید و مدارک زیر را ارائه دهید:

  • گذرنامه
  • مدارک ثبت‌نام در یک موسسه آموزش عالی فرانسه
  • نامه پذیرش اولیه دانشگاه
  • اثبات تمکن مالی
  • اثبات داشتن بیمه درمانی

توجه داشته باشید که اگر مجبور به شرکت در آزمون ورودی در فرانسه هستید، می‌توانید برای ویزا به نام ویزای Étudiant-Concours اقدام کنید. این نوع ویزا به دانش‌آموزانی تعلق می‌گیرد که می‌خواهند در آزمون شرکت کنند و پس از قبولی در آزمون می‌توانید ویزای دانشجویی کامل را دریافت کنید، بدون اینکه مجبور به بازگشت به کشور مبدأ خود شوید.

سؤالات متداول
  • هزینه ویزای دانشجویی فرانسه چقدر است؟

دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید برای ویزای دانشجویی فرانسه درخواست دهند که هزینه آن 99 یورو است.

  • میانگین هزینه‌های زندگی دانشجویی در فرانسه چقدر است؟

هزینه‌های کلی زندگی در فرانسه به سبک زندگی شما و شهر زندگی شما بستگی دارد. بااین‌حال بدون احتساب هزینه مسکن، به‌طور متوسط باید بین 1200 تا 1800 یورو در پاریس، بین 800 تا 1000 یورو در شهرهای لیون، نانت، بوردو یا تولوز و حدود 650 تا 700 یورو برای سایر نقاط فرانسه به‌طور ماهانه هزینه کنید.

  • آیا امکان اخذ بورسیه از دانشگاه‌های مهندسی فرانسه وجود دارد؟

بله. بورسیه‌های تحصیلی مختلفی برای دانشجویان بین‌المللی توسط برخی از دانشگاه‌ها، توسط وزارت امور خارجه فرانسه یا سفارت فرانسه از کشور شما ارائه می‌شود.

  • آماده شدن ویزای دانشجویی فرانسه چقدر طول می‌کشد؟

پردازش ویزا معمولاً 3 هفته طول می‌کشد. به همین جهت توصیه می‌کنیم از 3 ماه قبل از شروع دوره تحصیلی خود برای دریافت ویزا اقدام کنید.

  • آیا تحصیل مهندسی در فرانسه منطقی است؟

پاسخ نهایی به این سؤال به شرایط فردی شما بستگی دارد، بااین‌حال به دلیل دانشگاه‌های معتبر و پیشینه قوی کشور فرانسه در این رشته و هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه شهریه مهندسی در فرانسه، تحصیل مهندسی در این کشور ایده خوبی به نظر می‌رسد.

سخن پایانی

برای کسانی که قصد رفتن به خارج از کشور و تحصیل در رشته مهندسی را دارند، فرانسه در حال حاضر ممکن است مناسب‌ترین گزینه باشد. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند تحصیلات مهندسی خود را به زبان انگلیسی به پایان برسانند. همچنین می‌توانند مدارک خود را از برخی از بهترین مؤسسات مهندسی جهان با هزینه‌های بسیار مقرون‌به‌صرفه دریافت کنند. پس از فارغ‌التحصیلی نیز امکان کار با حقوق بالا در سراسر اروپا برای این دانشجویان وجود دارد. بااین‌حال اگر به قصد کار در فرانسه به تحصیل مهندسی در فرانسه علاقه‌مند شده‌اید، باید دیر یا زود زبان فرانسوی را بیاموزید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به تحصیل در فرانسه را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *