فرصت ویژه تحصیل پرستاری در نروژ

مناظر طبیعی نروژ از قله‌های یخی گرفته تا شفق‌های قطب شمالی عجیب‌وغریب، بی‌نظیر است. در طول سال‌ها، این کشور سردسیر به کانون گرمی برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل‌شده است. سازمان ملل همواره نروژ را به‌عنوان بهترین کشور جهان برای زندگی رتبه‌بندی می‌کند. علاوه بر این، دانشگاه‌های دولتی نروژ از هیچ‌یک از دانشجویان داخلی و بین‌المللی خود شهریه دریافت نمی‌کنند. ازآنجایی‌که تحصیل در نروژ بدون شهریه ممکن است، برخی از مردم ممکن است فکر کنند که کیفیت تحصیلی نروژ از بسیاری از کشورها پایین‌تر است. بااین‌حال، خروجی‌ها، دستاوردها و اعتبارسنجی دانشگاه‌های این کشور همیشه تائید می‌کند که این باور اشتباه است. دانشگاه‌های نروژ با رتبه‌های برتر در جهان آموزش باکیفیت بالا با طیف گسترده‌ای از تخصص‌ها ارائه می‌دهند. از طرف دیگر پرستاری یکی از پردرآمدترین و پر تقاضاترین مشاغل نروژ محسوب می‌شود. بااین‌حال ازآنجاکه فرایند معادل‌سازی مدرک پرستاری و اخذ مجوز کار در این کشور به‌عنوان پرستار طولانی و پیچیده است، اغلب دانشجویان علاقه‌مند به این رشته برای تحصیل پرستاری در نروژ درخواست می‌دهند. ما در این مقاله به بررسی رشته پرستاری در نروژ و شرایط پذیرش در دانشگاه‌های این کشور می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور نروژ، گردآوری‌شده است.

تحصیل پرستاری در نروژ

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • مراحل پرستار شدن در نروژ
  • شرایط اخذ پذیرش از دانشکده‌های پرستاری نروژ
  • بهترین دانشگاه‌های نروژ برای رشته پرستاری
  • یادگیری زبان نروژی برای رشته پرستاری
  • درخواست مجوز کار
  • گذراندن دوره‌های مهارت پرستاری
  • پیدا کردن شغل
  • هزینه تحصیل در رشته پرستاری در نروژ

مراحل پرستار شدن در نروژ

اگر این مقاله را می‌خوانید احتمالاً به تحصیل پرستاری در نروژ علاقه‌مند هستید. پرستاری رشته مراقبت و درمان حرفه‌ای از افراد بیمار یا نیازمند است. پرستاران درزمینهٔ پیشگیری، مراقبت، درمان و توان‌بخشی با سایر متخصصان پزشکی همکاری و در بیمارستان‌ها، خانه سالمندان، خدمات بهداشتی اجتماعی، پیشگیرانه، شرکت یا مراکز مراقبت از سلامت روان، با خدمات آمبولانس یا آژانس‌های امدادی بین‌المللی کار می‌کنند. رسیدن به این نقطه و ورود به بازار کار در رشته پرستاری در نروژ، یک فرایند است که باید با موفقیت طی کنید. موارد زیر مراحلی را که باید برای پرستاری در نروژ بگذرانید، بیان می‌کند:

تحصیل پرستاری در نروژ

1. اخذ مدرک پرستاری در نروژ

برای پرستار شدن در نروژ، به حداقل مدرک لیسانس سه‌ساله در رشته پرستاری نیاز دارید. اگر در کشور دیگری در رشته پرستاری تحصیل‌کرده‌اید، مدرک شما باید توسط اداره ثبت نروژ برای پرسنل بهداشتی به‌عنوان معادل مدرک نروژی به رسمیت شناخته شود. توجه داشته باشید که در برخی کشورها یک برنامه 3 ساله در نروژ معادل یک مدرک لیسانس 4 ساله خواهد بود.

فرآیند تبدیل مدارک شما به سیستم نروژی درصورتی‌که در یکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا درس‌خوانده باشید، بسیار ساده‌تر است. نروژ بخشی از اتحادیه اروپا است و اداره بهداشت آن با سیستم‌های آموزشی در کشورهای دیگر منطقه آشناتر است. بااین‌حال این بدان معنا نیست که نمی‌توانید از خارج از اتحادیه اروپا برای معادل‌سازی مدرک پرستاری خود درخواست دهید ولی دریافت پاسخ ممکن است تا شش ماه طول بکشد. اگر هنوز مدرک لیسانس پرستاری ندارید، قدم اول برای رسیدن به رویای پوشیدن روپوش سفید پرستاری برای شما تحصیل پرستاری در نروژ خواهد بود.

رشته پرستاری در نروژ یک دوره 3 ساله است که شامل دروس روانشناسی، مطالعات اجتماعی، پداگوژی، ارتباطات، آناتومی، فیزیولوژی و آسیب‌شناسی، معنویت و جهان‌بینی، اخلاق، نظریه علمی و روش‌های تحقیق است. بااین‌حال تجربه عملی و بالینی بخش اساسی این رشته را تشکیل می‌دهد. به همین جهت دانشگاه‌های پرستاری نروژ دوره‌های کارآموزی و بالینی متعددی را در مراکز مراقبت بهداشتی مختلف برای دانشجویان خود برگزار می‌کنند تا برای کار عملی در این رشته آماده شوند. در ادامه به شرایط پذیرش در دانشکده‌های پرستاری نروژ و جزئیات تحصیل پرستاری در نروژ می‌پردازیم.

شرایط اخذ پذیرش از دانشکده‌های پرستاری نروژ

برای تحصیل در رشته پرستاری در نروژ، باید مجموعه‌ای از مدارک و شرایط خاص را که توسط هر دانشگاه اعلام می‌شود، ارائه کنید. به‌غیراز پاسپورت، عکس، فرم درخواست، گواهی‌های تحصیلات متوسطه و ریزنمرات قبلی، همه دانشجویان بین‌المللی که برای رشته پرستاری درخواست ارسال می‌کنند، باید اظهارنامه بانکی ارائه دهند که ثابت کند آن‌ها پول کافی برای زندگی در نروژ دارند. همچنین باید توصیه‌نامه، انگیزه نامه، رزومه و مدارک تسلط بر زبان نروژی و انگلیسی ارائه دهند. هرچند امکان تحصیل در نروژ بدون آیلتس وجود دارد اما بدون تسلط بر زبان نروژی اخذ پذیرش در دانشکده‌های پرستاری تقریباً غیرممکن است. مگر اینکه در دوره‌های آموزش زبان دانشگاه شرکت کنید و پس از پایان دوره، تحصیلات خود را شروع کنید.

بهترین دانشگاه‌های نروژ برای رشته پرستاری

انتخاب دانشگاه محل تحصیل یکی از مهم‌ترین تصمیم‌گیری‌های زندگی دانشجویان بین‌المللی است. خوشبختانه دانشگاه‌های نروژ در سطح جهانی شناخته‌شده هستند و مدارک آن‌ها معتبر است.

بهترین دانشگاه‌های این کشور برای تحصیل پرستاری در نروژ عبارت‌اند از:

  1. دانشکده علوم بهداشتی و مراقبت اجتماعی کالج دانشگاه Molde
  • مدارک ارائه‌شده: لیسانس پرستاری
  • زبان: نروژی، انگلیسی

این دانشگاه معمولاً فقط دانشجویان داخلی را پذیرش می‌کند. بااین‌حال برنامه‌های متعددی جهت تبادل دانشجو برگزار می‌کند و به همین دلیل یکی از دانشگاه‌های محبوب برای تحصیل پرستاری است.

  1. دانشگاه آگدر
  • مدارک ارائه‌شده: لیسانس پرستاری
  • زبان: نروژی، انگلیسی

ترکیب مناسب دروس تئوری و عملی در این دانشگاه باعث می‌شود که فارغ‌التحصیلان از تمام دانش و مهارت‌های لازم در مورد بیماری‌ها و مراقبت‌های بهداشتی، روش‌های تحقیق و اخلاق پرستاری برخوردار باشند. یکی از باورهای اصلی دانشگاه آدگر این است که پرستاری یک حرفه بااهمیت جهانی است؛ بنابراین، دانشجویان تشویق می‌شوند در سال‌های دوم و سوم تحصیلی در برنامه تبادل دانشجو شرکت کنند. همه شرکت‌کنندگان فرصتی بی‌نظیر برای گسترش دانش و مجموعه مهارت‌های خود در حین تحصیل پرستاری در نروژ در یکی از دانشگاه‌های شریک این دانشگاه که در استرالیا، ایالات‌متحده، اروپا و آفریقا مستقر هستند، دارند.

  1. گروه پرستاری و ارتقای سلامت دانشگاه متروپولیتن اسلو
  • مدارک ارائه‌شده: لیسانس و فوق‌لیسانس پرستاری
  • زبان: نروژی، آلمانی و انگلیسی

دپارتمان پرستاری و ارتقای سلامت دانشگاه متروپولیتن اسلو یکی از بهترین دانشکده‌های پرستاری در نروژ است. به‌غیراز پرستاری، این دانشگاه گروه‌های تحقیقاتی دیگری ازجمله گروه مامایی هم دارد که عمدتاً بر روی توسعه بهداشت و پزشکی متمرکز هستند.

  1. موسسه بهداشت و جامعه دانشگاه اسلو
  • مدارک ارائه‌شده: کارشناسی ارشد پرستاری
  • زبان: نروژی، انگلیسی

انستیتوی سلامت و جامعه علوم پرستاری دانشگاه اسلو یک بخش دانشگاهی است که تحقیقات چند رشته‌ای مرتبط با علوم پزشکی، مدیریت و رشته‌های پرستاری انجام می‌دهد. به همین دلیل طیف گسترده‌ای از شاخه‌های تخصصی پرستاری ازجمله پرستاری سالمندان را ارائه می‌دهد.

  1. کالج دانشگاه استفولد
  • مدارک ارائه‌شده: کارشناسی ارشد پرستاری
  • زبان: انگلیسی، نروژی

کالج دانشگاه استفولد دوره‌های کامل بین‌المللی را برای پرستاری ارائه نمی‌دهد. بااین‌حال، برنامه‌های تبادل دانشجویی 3 ماهه ارائه می‌کند. این دوره‌ها برای دانشجویان پرستاری که خواستار ارتقای مهارت‌های عملی خود هستند، بی‌نظیر است.

  1. دانشگاه برگن
  • مدارک ارائه‌شده: کارشناسی ارشد
  • زبان: انگلیسی، نروژی

دانشگاه برگن یک مؤسسه آموزش عالی معروف و مرکز تحقیقاتی با رتبه بسیار بالا است. تحصیل پرستاری در نروژ در این دانشگاه به مدت 2 سال ادامه دارد. ساختار این دوره به‌گونه‌ای است که بر تحقیقات مستقل، جمع‌آوری دانش و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها متمرکز است. ارزیابی نهایی هم در قالب امتحان نهایی انجام می‌شود. علاوه بر این، از دانشجویان انتظار می‌رود که یک پایان‌نامه بنویسند.

  1. دانشگاه تخصصی VID
  • مدارک ارائه‌شده: لیسانس
  • زبان: انگلیسی، نروژی

گزینه نهایی در فهرست ما از بهترین دانشکده‌های پرستاری در نروژ برای دانشجویان بین‌المللی، دانشگاه تخصصی VID است. دانشگاه تخصصی VID با پردیس‌های مستقر در برگن، اسلو، استاوانگر و ساندنس، یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های خصوصی در نروژ است. دوره 3 ساله رشته پرستاری باهدف تربیت افراد حرفه‌ای آماده ارائه خدمات بهداشتی باکیفیت بالا در مراکز و بیمارستان‌های محلی و بین‌المللی مراقبت‌های بهداشتی و درمانی طراحی و برنامه‌ریزی‌شده و 50 درس روند آموزش عملی است.

2. یادگیری زبان نروژی برای رشته پرستاری

برای کار در بخش بهداشت در نروژ صحبت کردن و فهمیدن زبان نروژی ضروری است. شغل پرستاری مستلزم برقراری ارتباط مستمر تحت استرس فراوان با افراد مختلف است، به همین دلیل است که اداره ثبت‌نام نروژ از پرسنل بهداشتی می‌خواهد که به زبان محلی به‌خوبی مسلط باشند. دو راه اصلی برای نشان دادن مهارت در زبان نروژی وجود دارد:

 شرکت در آزمون به زبان نروژی یا Bergenstesten و دیگری مطالعه زبان در یک دانشگاه محلی و قبولی در امتحان آن است. شما باید نمره قبولی در سطح پیشرفته آزمون Bergenstesten بگیرید یا حداقل مدرک سطح C زبان نروژی را از یک دانشگاه زبان نروژی معتبر دریافت کنید.

درحالی‌که امکان درخواست مجوز بدون زبان نروژی و گذراندن دوره‌های زبان در نروژ وجود دارد، اما اینکه بتوانید مهارت زبانی خود را قبل از درخواست نشان دهید، شانس شما را به‌شدت افزایش می‌دهد. البته اگر قصد تحصیل پرستاری در نروژ را دارید، باید بدانید که کلیه دوره‌های لیسانس و فوق‌لیسانس پرستاری به زبان نروژی تدریس می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، برنامه‌های ارائه‌شده توسط دانشگاه تخصصی VID و دانشگاه Adger نروژی هستند. حتی باوجوداینکه دانشگاه برگن به شما اجازه می‌دهد پایان‌نامه را به زبان انگلیسی بنویسید، خود این برنامه تحصیلی به زبان نروژی تدریس می‌شود.

3. درخواست مجوز کار

اداره ثبت‌نام پرسنل بهداشتی نروژ آژانسی است که صنعت پرستاری را در این کشور تنظیم می‌کند؛ بنابراین، درخواست مجوز گام بعدی برای پرستار شدن در نروژ است. درخواست‌ها به‌صورت موردی بررسی می‌شوند. تحصیلات، تجربه کاری قبلی و تسلط بر زبان نروژی همه در نظر گرفته می‌شود. تحصیل یا کار در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا به شانس شما کمک زیادی می‌کند. توجه داشته باشید که امکان شرکت در آزمون مهارت زبان نروژی هم برای اثبات تسلط به این زبان وجود دارد. پس از دریافت مجوز کار می‌توانید به‌عنوان پرستار فعالیت کنید اما قبل از آن باید کار پیدا کنید!

تحصیل پرستاری در نروژ
4. گذراندن دوره‌های مهارت پرستاری

برای بسیاری از متقاضیان مجوز پرستاری خارج از اتحادیه اروپا، دریافت پاسخ مثبت از اداره ثبت نروژ به این معنی نیست که می‌توانند بلافاصله کار خود را شروع کنند. ممکن است لازم باشد قبل از کار لازم باشد دوره‌های بیشتری را در نروژ بگذرانند. آزمون استانداردی برای صدور مجوز پرستاری وجود ندارد، اما متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا باید دوره‌ای به نام «Nasjonale fag for sykepleiere» را بگذرانند. در پایان، برای قبولی باید دو امتحان شفاهی و کتبی بدهند.

5. پیدا کردن شغل

کشورهای شمال اروپا دارای بهترین و فراگیرترین سیستم‌های بهداشت عمومی در جهان هستند و نروژ نیز از این قاعده مستثنی نیست. نروژ جمعیت سالخورده‌ای دارد، بنابراین تقاضا برای پرستار در حال افزایش است. علاوه بر این نروژ به‌عنوان کشوری که بهزیستی روانی را بسیار جدی می‌گیرد، فرصت‌های زیادی را برای پرستاران متخصص در سلامت روان فراهم می‌کند. میزان رضایت شغلی در میان پرستاران در نروژ از بالاترین نرخ‌ها در جهان است. 

مرخصی باحقوق، حقوق بالا و محیط امن زندگی و کار باعث شده است پرستاران در نروژ زندگی مطلوبی داشته باشند. یک پرستار در نروژ معمولاً حدود 459000 کرون در سال درآمد دارد. یک پرستار با مدرک لیسانس متوسط حقوق 278000 کرون در سال و یک پرستار با مدرک فوق‌لیسانس حدود 537000 کرون در سال درآمد دارد. به همین جهت تحصیل پرستاری در نروژ در مقطع کارشناسی ارشد هم یک تصمیم منطقی و عاقلانه است البته این تصمیم به هزینه تحصیل پرستاری هم ‌بستگی دارد.

هزینه تحصیل در رشته پرستاری در نروژ

آموزش عالی در اغلب دانشگاه‌های دولتی نروژ برای تمام دانشجویان داخلی و بین‌المللی حتی دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا به‌صورت رایگان ارائه می‌شود؛ اما تمامی دانشجویان موظف به پرداخت هزینه خدمات دانشجویی هستند که شامل هزینه‌های ثبت‌نام دانشجویی، امتحانات، خدمات رفاهی می‌شود. این هزینه حدود 30 تا 60 یورو در هر ترم است. شهریه دانشگاه‌های خصوصی نروژ هم از شهریه دانشگاه‌های اروپایی یا آمریکایی کمتر است. شهریه دانشگاه‌های نروژ برای دوره‌های لیسانس حدود 7 تا 9 هزار یورو و برای دوره فوق‌لیسانس حدود 9 تا 20 هزار یورو در سال است.

هزینه‌های زندگی در نروژ برای دانشجویان بین‌المللی اگرچه بالاتر از متوسط کشورهای اروپایی است، اما هنوز هم در میان کشورهای شمال اروپا مناسب است چراکه استاندارد و کیفیت زندگی در نروژ بسیار بالاست. به‌طور متوسط، دانشجویان بین‌المللی باید بین 800 تا 1400 یورو در ماه برای زندگی در نروژ پرداخت کنند.

سؤالات متداول
  • دوره پرستاری در نروژ چند سال طول می‌کشد؟

دوره لیسانس این رشته در نروژ 3 ساله است.

  • آیا امکان اخذ بورسیه برای پرداخت هزینه‌های زندگی در نروژ وجود دارد؟

بله برخی دانشگاه‌ها بورسیه‌هایی که هزینه‌های زندگی را پرداخت کند، ارائه می‌دهند.

  • حداقل نمره آیلتس موردنیاز برای تحصیل پرستاری در کشور نروژ چقدر است؟

برای تحصیل پرستاری به مدرک آیلتس نیاز ندارید و کافی است تسلط خودتان بر انگلیسی و مهم‌تر از آن نروژی را اثبات کنید.

  • آیا امکان شرکت در دوره‌های زبان نروژی وجود دارد؟

بله. شما می‌توانید قبل از شروع دوره تحصیلی خود دوره‌های زبان نروژی را در این کشور بگذرانید.

  • شرایط پذیرش در بهترین دانشگاه‌های نروژ در رشته پرستاری چیست؟

داشتن دیپلم با معدل بالا، تسلط به زبان نروژی و اثبات تمکن مالی.

سخن پایانی

تحصیل پرستاری در نروژ به‌صورت رایگان امکان‌پذیر است. البته توانایی پرداخت هزینه‌های زندگی این کشور موضوعی است که نباید آن را نادیده بگیرید. همچنین فراموش نکنید که نروژ چشم‌اندازهای تحصیلی و شغلی متنوعی را برای دانشجویان خارجی ارائه می‌دهد و کشوری بسیار توسعه‌یافته با استانداردهای بالای زندگی است. دانشگاه‌های نروژ در سطح جهانی معتبر هستند و دوره‌های تلفیقی نروژی انگلیسی ارائه می‌دهند. البته برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی رایگان در رشته پرستاری بهتر است ابتدا در دوره‌های زبان قبل از ورود به دانشگاه شرکت کنید و سپس تحصیلات خود را در این کشور آغاز کنید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به نروژ را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *