جدیدترین قوانین ثبت شرکت در سوئد 2024

اگر هنوز درباره ثبت شرکت در سوئد تصمیم قطعی نگرفته‌اید، خواندن این مقاله را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید!  اقتصاد سوئد یکی از کشورهای توسعه‌یافته و اقتصادهای برتر شمال اروپا است. تجارت خارجی نقش مهمی برای کشور سوئد دارد. بانک جهانی، سوئد را سومین کشور جهان ازنظر دوستی و ارتباط با بازارهای بین‌المللی می‌داند. آلمان شریک اصلی واردات در سوئد است. بااین‌حال، هلند، لوکزامبورگ و بریتانیا سرمایه‌گذاران اصلی در سوئد هستند.

سرمایه‌گذاری‌های خارجی که از طریق ثبت شرکت در این کشور صورت می‌گیرد، تقریباً معادل یک‌سوم از کل تولید ناخالص داخلی سوئد است و به بهبود این نرخ کمک می‌کند. به همین جهت، دولت سوئد فرصت‌های سرمایه‌گذاری مختلفی را در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار می‌دهد. زمینه‌های اصلی که به بهبود اقتصاد در سوئد کمک می‌کنند جنگلداری، آهن، فولاد، تجهیزات دقیق، معدن، کشاورزی و وسایل نقلیه موتوری است. بااین‌حال، بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های خارجی که شرکت‌هایی را در سوئد راه‌اندازی می‌کنند، به بخش‌های دارویی و شیمیایی می‌روند. این‌ها تنها بخشی از مزایای ثبت و راه‌اندازی شرکت در سوئد است. ما در ادامه این مقاله به مهم‌ترین شرایط و اطلاعاتی که باید درباره ثبت شرکت در سوئد برای ایرانیان بدانید، می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور سوئد، گردآوری‌شده است.

ثبت شرکت در سوئد

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چرا سوئد مقصد مناسبی برای ثبت شرکت است؟
  • انواع نهادهای تجاری و شرکت ها در سوئد
  • شرایط ثبت و راه‌اندازی شرکت در سوئد
  • مراحل لازم برای راه‌اندازی شرکت در سوئد
  • مراحل ثبت و راه اندازی شرکت در سوئد برای ایرانیان

امروزه، کارآفرینان ترجیح می‌دهند شرکت خود را در کشوری ثبت کنند که در آنجا به‌راحتی امکان تجارت داشته باشند. سوئد ازنظر سیاسی باثبات و ازنظر اقتصادی کشوری است که مدت‌هاست سرمایه‌گذاران خارجی آن را به‌عنوان محل کسب‌وکار خود ترجیح می‌دهند.

ثبت شرکت در سوئد

مزایای ثبت شرکت در سوئد

موارد زیر پاسخ به این سؤال است که چرا سرمایه‌گذاران خارجی سوئد را برای ثبت شرکت خود انتخاب کرده‌اند؟

  1. سهولت انجام کسب‌وکار: سوئد رتبه چهاردهم جهان را ازنظر سهولت کسب‌وکار دارد.
  2. مجاز بودن مالکیت خارجی در سوئد: شرکتی که در سوئد ثبت شده است می‌تواند 100% متعلق به خارجی باشد. ازاین‌رو هیچ الزامی برای انتصاب مدیر مقیم در سوئد وجود ندارد.
  3. یارانه‌ها و مشوق‌های دولت

اشکال خاصی از مزایا برای مشاغل با کمتر از 50 کارمند توسط دولت سوئد در نظر گرفته‌شده است. این مزایا شامل کمک‌های دولتی تا نرخ 35 درصد برای تهیه ماشین‌آلات و سایر تجهیزات، 20 درصد یارانه برای اجاره فضای اداری و تا 45 درصد یارانه برای نصب ماشین‌آلات در اماکن اداری است.

  1. فناوری پیشرفته

سوئد ازنظر پیشرفت‌های فناوری در رتبه یازدهم جهان قرار دارد. پیشرفت فناوری به‌ویژه در حوزه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و مخابرات مزیت مهمی برای صاحبان کسب‌وکارها در سوئد خواهد بود.

  1. مناطق آزاد تجاری

بیش از سه منطقه آزاد تجاری در سوئد وجود دارد. همچنین سوئد با کشورهای حاضر در بلوک اقتصادی اتحادیه اروپا اشکال مختلفی از توافقات دوجانبه و چندجانبه دارد که این موقعیت‌ها میل به ثبت شرکت در سوئد را در صاحبان کسب‌وکارها افزایش می‌دهد.

  1. عدم فساد و شفافیت مالی

بر اساس شاخص شفافیت جهانی، سوئد در رده 10 کشور برتر مبارزه با پول‌شویی و فساد قرار دارد. با توجه به همه این دلایل، طبیعی است که سرمایه‌گذاران باید برای ثبت شرکت خود این کشور را انتخاب کنند.

  1. سهولت انجام کسب‌وکار: سوئد رتبه چهاردهم جهان را ازنظر سهولت کسب‌وکار دارد.
  2. مجاز بودن مالکیت خارجی در سوئد: شرکتی که در سوئد ثبت شده است می‌تواند 100% متعلق به خارجی باشد. ازاین‌رو هیچ الزامی برای انتصاب مدیر مقیم در سوئد وجود ندارد.
  3. یارانه‌ها و مشوق‌های دولت

انواع نهادهای تجاری و شرکت ها در سوئد

اگر علاقه‌مند به ثبت شرکت در این کشور هستید، انتخاب نوع کسب‌وکارتان اولین قدم است. شما می‌توانید از انواع ساختارهای تجاری زیر برای ثبت شرکت استفاده کنید:

  1. شرکت محدود

این مدل از کسب‌وکار، برای شرکت‌های کوچک و متوسط مناسب است. می‌تواند در هر زمینه تجاری شرکت کند و به سرمایه حداقل 25000 کرون یا تقریباً 2473 یورو نیاز دارد. در این نوع شرکت، مسئولیت هر یک از شرکا در قابل بدهی‌های شرکت محدود به سرمایه او می‌شود.

  1. مشارکت تجاری

این نوع شرکت می‌تواند توسط حداقل دو شخص حقیقی یا دو شخص حقوقی تشکیل شود. آن‌ها با هم تجارت خواهند کرد و شرکا متضامناً مسئول بدهی‌های ناشی از تجارت خواهند بود. برخلاف شرکت با مسئولیت محدود، نیازی به رعایت حداقل میزان سرمایه در زمان تأسیس نیست.

  1. مشارکت محدود

جایگزینی برای مشارکت تجاری، در این نوع تجارت فقط یک شریک مسئولیت کامل دارد و دیگری دارای مسئولیت محدود است. حداقل سرمایه موردنیاز برای تأسیس این نوع شرکت 1 کرون است، اما واضح است که سرمایه اصلی شما باید مبالغی بسیار بالاتر از این رقم باشد.

  1. تاجر انحصاری

کارآفرینان کوچکی که شرکتی را در سوئد ثبت و راه‌اندازی می‌کنند، اغلب این شکل تجاری بسیار ساده را انتخاب می‌کنند. این مدل کسب‌وکار برای حرفه‌ای‌ها مناسب است. بااین‌حال، آن‌ها به‌طور کامل مسئول بدهی‌ها و تعهدات شرکت خود خواهند بود.

  1. افتتاح شعبه جدید برای یک شرکت

شرکت‌های بزرگ می‌توانند برای افتتاح شعبه جدید خود، سوئد را انتخاب کنند. بااین‌حال مسئولیت کامل شعبه با شرکت اصلی و مادر خواهد بود. همچنین نام شعبه باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که نمایانگر وابستگی آن به شرکت مادر باشد.

شرایط ثبت و راه‌اندازی شرکت در سوئد

برای ثبت یک شرکت با مسئولیت محدود در سوئد باید شرایط زیر را رعایت کنید. لازم به ذکر است که معمولاً شرایط و مراحل ثبت انواع دیگر شرکت در سوئد، متفاوت خواهد بود. همچنین باید بدانید که ثبت شرکت در این کشور برای ایرانیان بدون حضور و اخذ اقامت سوئد دشوار است؛ زیرا برای ثبت شرکت نیاز به آدرس سوئدی و افتتاح حساب در این کشور خواهید داشت.

  1. حداقل سرمایه موردنیاز

متقاضی ثبت شرکت با مسئولیت محدود در سوئد باید حداقل 25000 کرون سوئد داشته باشد. این رقم می‌تواند با یک ارز اروپایی معادل باشد. یک شرکت سهامی عام باید حداقل 500000 کرون سوئد داشته باشد.

  1. حداقل تعداد اعضای هیئت‌مدیره

یک شرکت با مسئولیت محدود باید حداقل تعداد اعضای هیئت‌مدیره را برای انجام الزامات شرکت داشته باشد. برای شرکت سهامی خاص حداقل یک عضو و برای شرکت سهامی عام سه عضو هیئت‌مدیره الزامی است. همچنین حداقل 50 درصد از اعضای هیئت‌مدیره باید در منطقه اقتصادی اروپا (EEA) برای ثبت شرکت در این کشور اقامت داشته باشند.

  1. الزام برای تعیین حسابرس

تعیین حسابرس برای شرکت سهامی خاص اجباری نیست؛ بنابراین انتصاب حسابرس در اختیار شرکت است. درحالی‌که یک شرکت سهامی عام باید به‌طور اجباری یک حسابرس تعیین کند. حسابرس تمام الزامات مربوط به انطباق سالانه و ارائه گزارش‌ها را انجام می‌دهد.

مراحل لازم برای راه‌اندازی شرکت در سوئد

سرمایه‌گذارانی که مایل به ثبت شرکت در سوئد هستند، باید قبل از استفاده از نام موردنظرشان به اداره ثبت شرکت‌های سوئدی، مراجعه کنند تا از تکراری نبودن نام شرکت خود مطمئن شوند. اگر نام انتخابی آن‌ها منحصربه‌فرد باشد، مؤسسان باید قبل از ثبت شرکت نسبت به افتتاح حساب بانکی برای واریز حداقل سرمایه موردنیاز شرکت خود اقدام کنند.

هنگامی‌که تمام مراحل فوق انجام شد و اساسنامه و تفاهم‌نامه شرکت تنظیم شد، کارآفرین می‌تواند با ثبت‌نام در اداره ثبت شرکت‌های سوئدی که گواهی ثبت را ارائه می‌دهد، روند ثبت شرکت خود را ادامه دهد. ثبت‌نام را می‌توان به‌صورت حضوری یا آنلاین از طریق برنامه‌ای که توسط اداره ثبت شرکت‌ها ایجادشده است انجام داد. پس از صدور گواهی ثبت، اطلاعیه‌ای مبنی بر راه‌اندازی شرکت جدید در روزنامه رسمی سوئد منتشر می‌شود. ثبت‌نام در ادارات مالیاتی می‌تواند هم‌زمان با استفاده از اپلیکیشن آنلاین و یا حضوری در سازمان امور مالیاتی انجام شود. بیش از دو ماه نمی‌گذرد تا مقامات مالیاتی سوئد در مورد شرکت تازه تأسیس مطلع شوند.

ثبت شرکت در سوئد
مراحل ثبت و راه اندازی شرکت در سوئد برای ایرانیان

به‌طور خلاصه، اگر شما اقامت کشور سوئد را داشته باشید تنها با طی کردن مراحل زیر می‌توانید برای افتتاح یک شرکت با مسئولیت محدود اقدام کنید، اما اگر از داخل ایران قصد راه‌اندازی شرکت خود را دارید این مسیر برای شما طولانی‌تر و دشوارتر خواهد بود. عالیان ویزا توصیه می‌کند ابتدا برای اخذ اقامت تحصیلی سوئد همراه با خانواده اقدام کنید و سپس هنگام حضور در سوئد با حداقل سرمایه شرکت و کسب‌وکارتان را راه‌اندازی کنید. سپس می‌توانید ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهید.

  • ثبت‌نام در اداره ثبت شرکت‌ها
  • ثبت‌نام در اداره مالیات سوئد
  • اقدام برای ثبت‌نام مالیات F و مالیات بر ارزش‌افزوده و همچنین در صورت نیاز اقدام برای ثبت‌نام به‌عنوان کارفرما
  • اقدام برای اخذ مجوز فعالیت بسته به زمینه کاری که شرکت در آن فعالیت خواهد داشت.
کدام‌یک از شرکت ها برای فعالیت در سوئد نیاز به اخذ مجوز فعالیت دارند؟

سرمایه‌گذارانی که در سوئد شرکت‌هایی را برای فعالیت در زمینه‌های زیر راه‌اندازی می‌کنند باید برای اخذ مجوز فعالیت اقدام کنند:

کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری

انرژی و استخراج معدن

محیط‌زیست و زباله

مراقبت‌های بهداشتی، خدمات اجتماعی

امور مالی و بیمه

رسانه و ارتباطات

خرده‌فروشی

مدرسه و آموزش

قمار

ترافیک، حمل‌ونقل و گردشگری

مراحل ثبت شرکت در این کشور برای سایر اشکال تجاری، به‌عنوان‌مثال تاجر انحصاری و دفتر شعبه متفاوت است. سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند به تشکیل شرکت با تاجر انحصاری (مالکیت فردی) در سوئد هستند باید بدانند که باید برای مالیات F ثبت‌نام کنند زیرا شرکت با استفاده از شماره هویت شخصی مالک شناسایی می‌شود. همچنین برای ثبت شعبه جدید یک شرکت در سوئد، تصمیم ثبت شعبه باید توسط شرکت مادر خارجی گرفته شود. مصوبه آن باید به تصویب هیئت‌مدیره و سهامداران برسد. سپس در صورت تصویب، مدیران عامل و سایر مدیران اجرایی کلیدی برای دفتر شعبه ازجمله معاون مدیر، حسابرس و یک نماینده سوئدی منصوب خواهند شد.

سؤالات متداول
  1. مشوق‌های دولت برای ثبت یک شرکت در سوئد چیست؟

مشوق‌های مختلفی توسط دولت برای ثبت شرکت در سوئد ارائه می‌شود. برخی از مشوق‌ها شامل یارانه‌ها و کمک‌های بلاعوض برای راه‌اندازی کسب‌وکار است.

  1. حداقل سرمایه لازم برای ثبت یک شرکت در سوئد چقدر است؟

حداقل سرمایه موردنیاز 25000 کرون سوئد است. این می‌تواند در یک ارز اروپایی معادل باشد. یک شرکت سهامی عام باید حداقل 500000 کرون سوئد داشته باشد.

  1. آیا برای ایجاد یک شرکت باید مقیم سوئد باشم؟

خیر، برای ایجاد یک شرکت نیازی به اقامت در سوئد ندارید.

  1. آیا باید مدیران مقیم سوئد را برای شرکتم انتخاب کنم؟

خیر، اجباری به داشتن مدیران مقیم در سوئد نیست. بااین‌حال 50 درصد مدیران باید اتباع منطقه اقتصادی اروپا باشند.

  1. آیا شرکت من می‌تواند سهام صادر کند؟

بله، اگر یک شرکت سهامی عام را تشکیل دهید، می‌توانید سهام شرکتتان را برای عموم منتشر کنید.

سخن پایانی

از قرن گذشته تا به امروز، سوئد به‌عنوان کشوری بی‌طرف و غیر متخاصم شناخته می‌شود. همچنین ازنظر جغرافیایی، اقتصادی و سیاسی شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاری خارجی دارد. این واقعیت‌ها باعث شکوفایی دولت سوئد شده است؛ به‌طوری‌که سوئد امروز یک شریک قابل‌اعتماد در عرصه جهانی است. امکان ثبت شرکت در سوئد برای افراد غیر مقیم وجود دارد. بااین‌حال، ثبت شرکت در کشور سوئد از داخل ایران دشوار است. به همین جهت عالیان ویزا توصیه می‌کند اکنون‌که با مزایای ثبت و تأسیس شرکت در سوئد آشنا هستید، ابتدا با دریافت ویزای تحصیلی سوئد همراه با کل اعضای خانواده خود به سوئد بیایید و سپس با حداقل سرمایه اقدام به ثبت شرکت در این کشور نمایید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت کاری و تحصیلی در سوئد را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *