بروزترین قوانین ثبت شرکت در هلند

هلند یکی از مقاصد اصلی سرمایه‌گذاران در اروپا است. سیستم مالیاتی این کشور که برای برخی از صنایع، معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته است در کنار محیط تجاری رقابتی و کارآمد آن، باعث شده است ثبت شرکت در هلند ، یکی از مقاصد صاحبان کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاران باشد. هلند زیرساخت‌های مناسب و امکانات حمل‌ونقل را ارائه می‌دهد که سرمایه‌گذاران بیشتری را به خود جذب می‌کند. آمستردام بزرگ‌ترین شهر هلند است که از خدمات تجاری مختلف تشکیل شده است. همچنین روتردام به‌عنوان شلوغ‌ترین بندر اتحادیه اروپا (EU) شناخته می‌شود. طبق گزارش بانک جهانی، هلند در رتبه 24 جهان برای سهولت راه‌اندازی کسب‌وکار قرار دارد. بر اساس شاخص شفافیت جهانی، هلند در رتبه 8 کمترین فساد در جهان قرار دارد. هلند، معاهدات و موافقت‌نامه‌های دوجانبه متفاوتی با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد. به همین جهت، سرمایه‌گذاران از کشورهای مختلف ازجمله ایران مشتاق به ثبت شرکت در هلند هستند. 

ثبت شرکت در هلند

با این‌ حال، ثبت شرکت در این کشور برای ایرانیان دشواری‌هایی ازجمله ارائه بیزینس پلن بسیار قوی، اخذ مجوز اقامت و داشتن آدرس هلندی و همچنین افتتاح حساب بانکی را در پی خواهد داشت. ما در این مقاله به بررسی شرایط ثبت شرکت در کشور هلند و چالش‌های پیشرو در این مسیر برای ایرانیان می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور هلند، گردآوری‌شده است.

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • انواع ساختارهای تجاری برای ثبت شرکت در هلند
  • مراحل ثبت و راه‌اندازی شرکت در هلند
  • اخذ اقامت هلند از طریق ثبت شرکت
  • هزینه های تشکیل شرکت در هلند
  • مزایای راه‌اندازی کسب‌وکار در هلند
  • جذاب‌ترین صنایع برای راه‌اندازی کسب‌وکار در هلند  

اگر قصد سرمایه‌گذاری در هلند از طریق ثبت شرکت را دارید، باید یک طرح تجاری بسیار قوی که برای کشور هلند سودآور باشد، ارائه کنید. درصورتی‌که با طرح تجاری شما موافقت شود، می‌توانید برای ثبت شرکت ادامه مراحل را پی بگیرید. به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، قبل از ثبت شرکت در هلند ، ابتدا باید ساختار تجاری کسب‌وکار خود را انتخاب کنید. شکل حقوقی شرکت، تعیین‌کننده تعهدات مالیاتی شما خواهد بود. انواع شرکت در هلند، عبارت‌اند از:

1. شرکت با مالکیت فردی و انحصاری

در این ساختار، شما تنها مالک شرکت و مستحق دریافت سود از شرکت هستید. این بدان معنا نیست که شما تنها فردی خواهید بود که در شرکت کار می‌کند، شما می‌توانید کارمند داشته باشید اما به‌عنوان مالک شرکت خود، مسئول کلیه اعمال قانونی، دارایی‌ها و بدهی‌ها خواهید بود. علاوه بر این، شما موظف به پرداخت مالیات بر درآمد خواهید بود.

ثبت شرکت در هلند

2. شرکت با مشارکت محدود (Commanditaire Vennootschap – CV)

این نوع شرکت، ساختار خاصی از مشارکت تضامنی است و حداقل به دو شریک نیاز دارد. یکی از شرکا که ژنرال نامیده می‌شود، در تجارت فعالیت خواهد داشت و تصمیمات مدیریتی را اتخاذ خواهد کرد. فرد دیگری که تحت عنوان شریک خاموش شناخته می‌شود برای ثبت شرکت در هلند ، تنها سرمایه می‌گذارد و مسئولیت او در شرکت محدود به میزان سهام و سرمایه خود خواهد بود. شریک فعال باید مالیات بر درآمد بپردازد اما شریک خاموش، تنها بر میزان سود سهام خود مشمول مالیات می‌شود. در این نوع شراکت، توصیه می‌شود توافق‌نامه کتبی طبق قانونی میان شرکا تنظیم شود.

3. مشارکت عمومی (Vennootschap Onder Firma – VOF)

این یک شراکت متشکل از حداقل دو نفر است که هر یک از شرکا مسئولیت نامحدودی در قبال بدهی‌های شرکت دارند. این بدان معناست که در صورت ورشکستگی شرکت، طلبکاران می‌توانند اموال و دارایی‌های شخصی اعضای این شرکت را توقیف و مصادره کنند.

4. شرکت سهامی عام (NV)

شرکت با مسئولیت عمومی برای سرمایه‌گذاری‌های کلان مناسب است و به حداقل سرمایه 45000 یورو نیاز دارد. مجمع عمومی صاحبان سهام، مسئول تصمیم‌گیری درباره مسائل اساسی شرکت است و هیئت‌مدیره مسئول تصمیمات روزانه خواهد بود.

5. شرکت سهامی خاص (Besloten Vennootschap, BV)

BV یک شرکت سهامی خاص است که در آن سهامداران فقط در قبال سهم سرمایه خود مسئول مسائل شرکت هستند. در این ساختار، مدیران و سهامداران عملیات شرکت را اداره می‌کنند. حداقل یک مدیر باید در هیئت‌مدیره منصوب شود. حداقل 50 درصد از مدیران باید از اتباع هلندی باشند. به همین جهت، مدیر این نوع شرکت باید حتماً مقیم هلند باشد. با حداقل سرمایه سهام 1 یورو، طبق بروزترین قوانین ثبت شرکت در هلند ، می‌توان یک شرکت سهامی خاص ثبت کرد.

6. شعبه یک شرکت خارجی

اگر صاحب یک شرکت در خارج از هلند هستید، می‌توانید از این ساختار برای ثبت شعبه جدید خود در هلند استفاده کنید. به یاد داشته باشید که در همه انواع شرکت‌ها در هلند، شما باید یک طرح تجاری سودآور و قابل‌اجرا، یک آدرس هلندی و یک حساب بانکی معتبر داشته باشید. به همین جهت، ثبت شرکت در این کشور برای ایرانیان دشوار خواهد بود و شما نیازمند اخذ مجوز کار و اقامت از مقامات هلندی خواهید بود. همچنین می‌توانید از طریق ویزای خوداشتغالی یا ویزای نوآفرینی و استارت اپ اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکار خود در هلند کنید. بااین‌حال در این روش‌ها هم مجوز اقامت شما ابتدا برای یک دوره 3 ماهه و سپس تا 1 سال صادر می‌شود.

مراحل ثبت و راه‌اندازی شرکت در هلند

سرمایه‌گذاران عضو اتحادیه اروپا، حقوقی مشابه با هلندی‌ها دارند و نیازی به دریافت مجوز اقامت یا اجازه کار در هلند ندارند. آن‌ها پس از ثبت‌نام در شهرداری محلی یک شماره ثبت شخصی (BSN) دریافت خواهند کرد. BSN شماره امنیت اجتماعی و مالیات آن‌ها برای هلند است. شهروندان غیر اتحادیه اروپا که علاقه‌مند به ثبت شرکت در هلند هستند، باید مجوز اقامت و مجوز کار را دریافت کنند. مراحلی که باید برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود در هلند طی کنید، عبارت‌اند از:

  • درخواست برای اخذ مجوز اقامت
  • مشخص کردن اعضا، سهامداران و مدیران شرکت
  • رزرو نام تجاری برای شرکت
  • تنظیم اسناد تأسیس و اساسنامه شرکت
  • ثبت مدارک شرکت در اداره ثبت هلند (ثبت در اداره مالیات و مالیات بر ارزش‌افزوده نیز در این مرحله است.)
  • ثبت‌نام به‌عنوان کارفرما و اخذ جواز کسب‌وکار مطابق با حوزه فعالیت شرکت خود
ثبت شرکت در هلند

 سایر جنبه‌های مهمی که باید در هنگام راه‌اندازی و ثبت شرکت در این کشور در نظر بگیرید، داشتن یک آدرس قانونی در هلند و افتتاح یک حساب بانکی است که برای ایرانیان چالش‌هایی را ایجاد می‌کند.

اخذ اقامت هلند از طریق ثبت شرکت

برای ثبت شرکت در هلند ، باید یک آدرس هلندی داشته باشید. به همین جهت باید قبل از مراجعه به اداره ثبت، وضعیت اقامت خود را مشخص کنید. توجه داشته باشید که هنگام راه‌اندازی کسب‌وکار در هلند، مجوز اقامت و تابعیت هلندی دریافت نمی‌کنید. اگر قصد دارید برای زندگی و کار به هلند مهاجرت کنید، به اجازه اقامت نیاز دارید. اگر می‌خواهید یک شرکت در هلند به‌عنوان یک خارجی راه‌اندازی کنید، می‌توانید برای مجوزهای اقامت ویزای خوداشتغالی و ویزای استارت اپ درخواست بدهید که شرایط خاصی دارند. پس از اخذ مجوز اقامت، شما باید با اثبات تمکن مالی و تعیین محل اقامت خود، یک حساب بانکی افتتاح کنید. شهروندان اتحادیه اروپا برای افتتاح حساب بانکی به پاسپورت معتبر و اثبات آدرس محلی خود در هلند نیاز دارند. برخی از بانک‌ها ممکن است علاوه بر این، مدرک کار و شماره شناسایی مالی اجتماعی و حتی مدرک درخواست «اجازه اقامت» را نیز بخواهند. گاهی اوقات از شهروندان غیر اتحادیه اروپا خواسته می‌شود که علاوه بر موارد فوق، مدرک ثبت‌نام خود را در پلیس خارجی نیز به همراه داشته باشند. فقط با ثبت شرکت در کشور هلند، مجوز اقامت دائم و شهروندی این کشور را دریافت نخواهید کرد. شما باید حداقل 5 سال در این کشور زندگی کنید و مالیات بپردازید تا واجد شرایط درخواست اقامت دائم هلند باشید.

هزینه های تشکیل شرکت در هلند

علاوه بر هزینه افتتاح حساب بانکی، اجاره یا خرید خانه برای تعیین محل اقامت و در نظر گرفتن هزینه های زندگی در هلند به‌عنوان مدیر شرکت، باید هنگام راه‌اندازی کسب‌وکار در هلند هزینه های تأسیس شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها در هلند که تقریباً 50 یورو است را در نظر داشته باشید. همچنین هرچند دولت هلند حداقل سرمایه موردنیاز برای ثبت شرکت تعیین نکرده است و به‌جز شرکت سهامی عام که حداقل سرمایه موردنیاز آن حدود 45000 یورو است، با 1 یورو می‌توانید شرکت ثبت کنید، شما باید چندین هزار یورو داشته باشید تا بتوانید سودآوری کسب‌وکار خود را برای مقامات هلند اثبات کنید.

مزایای راه‌اندازی کسب‌وکار در هلند

بر اساس آمار بانک جهانی، هلند ازنظر سهولت کسب‌وکار در رتبه بیست و چهارم جهان قرار دارد. همچنین زیرساخت‌های مناسبی برای تجارت در هلند، وجود دارد. سیستم‌های راه‌آهن پرسرعت در هلند حمل‌ونقل را آسان می‌کند. روتردام بزرگ‌ترین بندر در اتحادیه اروپا است. با توجه به این امر، انجام فعالیت تجاری در زمینه‌های مربوط به شیلات و کالاهای باری نسبتاً آسان است. علاوه بر این، برخی از ویژگی‌های سیستم مالیاتی هلند، باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به ثبت شرکت در این کشور ترغیب شوند. ازجمله مزایای مالیاتی این کشور عبارت‌اند از:

  • کسر مالیات برای فعالیت‌های خاص در زمینه‌هایی مانند فناوری اطلاعات، تحقیق و توسعه و کشاورزی
  • نرخ پایین مالیات شرکت‌ها در هلند با دو نرخ 20٪ و 25٪.
  • 30٪ کسر مالیات هنگام استخدام کارمندان خارجی
  • نرخ مالیات بر درآمد شخصی بین 36.6٪ و 51.75٪ متغیر است، بااین‌حال، هنوز هم امکان کسر مالیات وجود دارد.
جذاب‌ترین صنایع برای راه‌اندازی کسب‌وکار در هلند

افتتاح یک شرکت در هر کشوری مستلزم شناخت کامل بازار محلی آن کشور است تا با مهارت‌ها و صلاحیت‌های شخصی سرمایه‌گذار مطابق باشد. اگر قصد راه‌اندازی کسب‌وکار در هلند را دارید و با چالش‌هایی ازجمله نداشتن مجوز اقامت هلند و نداشتن حساب بانکی و محل اقامت مشخص در این کشور روبه‌رو نیستید، باید بدانید چندین بخش اقتصادی وجود دارد که سرمایه‌گذاران خارجی را به هلند جذب می‌کند. صنایع فناوری اطلاعات، تجارت، کشاورزی، پرورش گل، تولید و مراقبت‌های بهداشتی ازجمله  پزشکی، داروسازی و بیوتکنولوژی تنها تعدادی از صنایع توسعه‌یافته در هلند هستند که می‌توانید برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود به آن‌ها فکر کنید.

ثبت شرکت در هلند
سؤالات متداول
  • آیا حداقل سرمایه لازم برای ثبت شرکت در هلند وجود دارد؟

خیر، حداقل سرمایه برای ثبت شرکت وجود ندارد. بااین‌حال برای ثبت شرکت سهامی عام حداقل سرمایه 45000 یورو است.

  • ساده‌ترین ساختار حقوقی برای ثبت شرکت در این کشور چیست؟

شرکت با مسئولیت محدود خصوصی یا BV یکی از بهترین ساختارها برای راه‌اندازی کسب‌وکار در هلند به‌عنوان یک خارجی است.

  • چالش‌های ایرانیان برای راه‌اندازی شرکت در هلند چیست؟

اخذ مجوز اقامت هلند، تعیین محل اقامت در هلند و نداشتن حساب بانکی ازجمله چالش‌های پیشروی سرمایه‌گذاران ایرانی در هلند است.

  • آیا مدیر شرکت باید مقیم هلند باشد؟

قانون ثبت شرکت،  شرکت‌های هلندی با مسئولیت محدود خصوصی را ملزم به داشتن مدیران مقیم این کشور می‌کند. برای آشنایی دقیق‌تر با قوانین سایر انواع شرکت با کارشناسان عالیان ویزا تماس بگیرید.

  • مالیات شرکت در حال حاضر در هلند چقدر است؟

در حال حاضر مالیات شرکت‌ها در هلند 20 تا 25 درصد است.

  • اگر شهروند اتحادیه اروپا نباشم آیا به اجازه اقامت نیاز دارم؟

 بله، شهروندان غیر اتحادیه اروپا (به‌استثنای کشورهای منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس) برای انجام فعالیت‌های اقتصادی در هلند به مجوز اقامت و مجوز کار نیاز دارند.

سخن پایانی

ثبت شرکت در هلند ، برای کشورهای غیر اتحادیه اروپا ازجمله ایرانیان چالش‌های خاص خودش را دارد. شما برای ثبت شرکت به یک مجوز اقامت مانند ویزای خوداشتغالی یا ویزای استارت اپ نیاز دارید که لازمه دریافت آن داشتن یک طرح تجاری سودآور برای کشور هلند است. علاوه بر این باید محل اقامت خود را مشخص و یک حساب بانکی افتتاح کنید. پس‌ازآن می‌توانید مراحل قانونی ثبت شرکت را طی کنید. ازآنجاکه این روند، بسیار طولانی و زمان‌بر خواهد بود و هزینه زیادی در بر خواهد داشت، عالیان ویزا توصیه می‌کند، ابتدا از طریق اخذ پذیرش در دانشگاه‌های هلند و با ویزای تحصیلی وارد این کشور شوید و سپس اقدام به سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کسب‌وکار خود کنید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهم‌ترین نکات در تحصیل در هلند را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *