نکات مهم خرید ملک در اسلواکی

کشور اسلواکی عضو اتحادیه اروپا و واقع در اروپای مرکزی است که بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد. از شمال با لهستان، از جنوب با مجارستان، از غرب با جمهوری چک و از شرق با اوکراین همسایه است.  تقریباً از سال 2011 فعالیت در بازار املاک و مستغلات اسلواکی برای همه اتباع خارجی آزادشده است. هرچند هنوز هم محدودیت‌هایی در مورد خرید زمین‌های کشاورزی و جنگل‌ها وجود دارد. هرچند امکان اخذ تابعیت یا اقامت دائم از طریق خرید ملک در اسلواکی ممکن نیست اما افراد زیادی برای زندگی، تفریح و سرمایه‌گذاری اقدام به خرید ملک در این کشور می‌کنند. اسلواکی به دلیل جاذبه‌هایی همچون چشمه‌های آب گرم طبیعی و چشمه‌های آبگرم، کوه تاترا و صدها غار قدیمی که در میراث یونسکو هم ثبت‌شده‌اند، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. به همین جهت، خرید ملک در این کشور و اجاره دادن آن، یک سرمایه‌گذاری سودآور محسوب می‌شود. قیمت املاک و مستغلات نسبت به سایر کشورهای اروپایی نسبتاً مقرون‌به‌صرفه است.

خرید ملک در اسلواکی

 همچنین رشد متوسط قیمت ملک بین سال‌های 2006 تا 2022 سالانه 5.4 درصد بوده است که نشانده افزایش سرمایه اولیه و درنتیجه علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران به اسلواکی است. بااین‌حال، قبل از خرید ملک در اسلواکی باید درباره روند قانونی مالکیت در این کشور بیشتر بدانید و فراموش نکنید که خرید ملک اصلاً منجر به کسب مجوز اقامت نخواهد شد.  کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسلواکی، گردآوری‌شده است.

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط عمومی خرید املاک و مستغلات در اسلواکی
  • قوانین مالکیت اموال در اسلواکی
  • فرآیند خرید املاک و مستغلات در اسلواکی
  • هزینه‌های مربوط به خرید املاک در اسلواکی

شرایط عمومی خرید املاک و مستغلات در اسلواکی

پس‌ازاینکه اسلواکی در سال 2004 به عضویت اتحادیه اروپا درآمد، بازار املاک و مستغلات به‌سرعت در این کشور رشد کرد. تخمین زده می‌شود که حدود 120000 خارجی در اسلواکی زندگی می‌کنند که کمی بیش از نیمی (54.5٪) از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا آمده‌اند. یکی از دلایل چنین گسترشی این بود که محدودیت‌های قانونی در مورد مالکیت املاک و مستغلات برای اتباع خارجی برداشته شد. بر این اساس خارجی‌ها مجاز به خرید ملک در اسلواکی هستند. این امر در مورد همه انواع ملک، از خانه‌های روستایی گرفته تا آپارتمان‌ها در شهر صدق می‌کند. بااین‌حال، زمین‌های کشاورزی و جنگلی از این قاعده مستثنی هستند، زیرا قانون می‌گوید که خارجی‌ها (کشورهای عضو اتحادیه اروپا هیچ محدودیتی در این مورد ندارند.) مجاز به خرید یا دریافت چنین زمین‌هایی حتی به‌عنوان هدیه نیستند.

خرید ملک در اسلواکی

بااین‌حال، اگر فرد تبعه خارجی حداقل 3 سال در زمین کشاورزی یا بخشی از جنگل تجارت کند و مجوز اقامت موقت اسلواکی را داشته باشد، هیچ محدودیتی در مورد خرید زمین کشاورزی یا جنگل ندارد. البته اتباع خارجی هرچند حق خرید زمین‌های کشاورزی یا جنگل‌ها را ندارند اما می‌توانند زمین کشاورزی را به ارث ببرند. البته حتی با وجود آزاد شدن خرید ملک در کشور اسلواکی، ایرانیان باید به خاطر داشته باشند که حتی با وجود ورود سرمایه به اسلواکی مجوز اقامت دریافت نخواهند کرد که موضوع قابل‌توجهی است.

قوانین مالکیت اموال در اسلواکی

یکی از نکات مهم قبل از خرید ملک در اسلواکی توجه به قوانین نقل‌وانتقال اموال در این کشور است. از منظر حقوقی، حق مالکیت عبارت است از حق صاحبان اموال که در حدود قانون اجازه استفاده و نگهداری از ملک و تصرف بر آن را دارند. حق مالکیت تنها زمانی قانونی شمرده می‌شود که این حقوق در چارچوب قانون برای افراد ایجادشده باشد. املاک و مستغلات می‌توانند تحت مالکیت افراد زیر قرار بگیرند:

  • تحت مالکیت یک شخص خصوصی یا حقوقی؛
  • تحت مالکیت مشترک یک شخص خصوصی یا حقوقی؛
  • تحت مالکیت مشترک زن و شوهر.

مالکیت یک آپارتمان یا منطقه غیرمسکونی در یک‌خانه را می‌توان از روش‌های زیر به دست آورد:

  • انعقاد قرارداد انتقال مالکیت با صاحب‌ملک یا شخص حقوقی که دارای حق تصرف در ملک (مانند اینکه وکیلی حق خریدوفروش یا اجاره ملک را داشته باشد) است.
  • تنظیم قراردادی در مورد ساختمان خانه و ساخت‌وساز.
  • وراثت
  • تصمیم مقام دولتی (مالکیت با تصمیم مراجع دولتی حاصل می‌شود و در روز مندرج در تصمیم کتبی به مالک جدید می‌رسد.)

نکته اساسی که هنگام خرید املاک و مستغلات در اسلواکی باید بدانید این است که با صرف طی کردن روش‌های بالا صاحب‌ملک نخواهید شد و باید قرارداد خود را در دفتر نمایندگی املاک و مستغلات ثبت کنید تا انتقال مالکیت صورت بگیرد.

یکی از مواردی که نگرانی‌های سرمایه‌گذاران هنگام خرید ملک در اسلواکی را کاهش می‌دهد این است که طبق قوانین اسلواکی، مالکیت زمین به ارث می‌رسد. اگر ملکی به‌صورت مشترک متعلق به زن و شوهر باشد و وصیت‌نامه‌ای وجود نداشته باشد، در صورت فوت هر یک از طرفین مالکیت به‌طرف مقابل منتقل می‌شود. اگر زن و شوهر بدون وصیت فوت کنند نیز مالکیت به‌طور مساوی به فرزندان آن‌ها منتقل می‌شود.

فرآیند خرید املاک و مستغلات در اسلواکی

خرید ملک در اسلواکی فرایندی نسبتاً ساده است که بدون نیاز به وکیل، مشاور املاک و سردفتر اسناد رسمی هم قابل انجام است. بااین‌حال توصیه ما این است که از مشورت متخصصان غافل نشوید. یکی از موضوعات مهم هنگام سرمایه‌گذاری در کشور خارجی برای سرمایه‌گذاران این است که مزایا و معایب سرمایه‌گذاری را به‌خوبی بررسی کنند. یکی از معایبی که سرمایه‌گذاران ایرانی درروند خرید ملک با آن مواجه می‌شوند این است که هیچ‌گونه مجوز اقامتی از کشور اسلواکی دریافت نخواهند کرد. بااین‌حال اگر شما قصد اخذ اقامت ندارید، در اولین مرحله از خرید ملک، باید ملک موردنظرتان را انتخاب کنید.

 توجه داشته باشید که در آگهی‌های فروش یا اجاره ملک در اسلواکی معمولاً اتاق نشیمن هم در تعداد اتاق‌ها محاسبه می‌شود. (درواقع منظور از یک آپارتمان 3 خوابه در آگهی، یک آپارتمان با یک نشیمن و 2 اتاق‌خواب است.) مورد دیگری که باید در نظر بگیرید این است که زمستان‌های اسلواکی بسیار سرد است و بهتر است خانه‌ای مجهز به تهویه و سیستم سرمایشی و گرمایشی انتخاب کنید. طبق گزارش سایت Numbeo، متوسط قیمت هر مترمربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر 2,733.80 یورو و قیمت هر مترمربع برای خرید آپارتمان دور از مرکز شهر  2,124.08 یورو است. اگر قصد اجاره دادن ملک خود را دارید بهتر است در پایتخت اسلواکی براتیسلاوا یا شهرهای بزرگ اسلواکی که مقصد دانشجویان بین‌المللی و گردشگران هستند، ملک خریداری کنید.

پس از انتخاب ملک موردنظرتان برای نشان دادن قصد جدی خود برای خرید ملک باید مبلغی معادل 10% از کل قیمت فروش خانه را نزد متولی اسناد رسمی یا در یک حساب بانکی قرار دهید. این سپرده تضمین می‌کند که درصورتی‌که از خرید خانه در مراحل بعدی خرید ملک در اسلواکی منصرف شدید، صاحب‌خانه بتواند ضرر و زیان خود را جبران کند. سپس پیش‌خرید قرارداد تنظیم و توسط هر دو طرف معامله امضا می‌شود. بدین‌صورت طرفین قرارداد (فروشنده و خریدار) متعهد می‌شوند که در صورت تغییر نظر خود هزینه‌های نمایندگی و وکیل طرف مقابل را پرداخت کنند. در مرحله بعد، به‌عنوان خریدار بهتر است از یک نقشه‌بردار کمک بخواهید تا گزارش دقیقی درباره متراژ ملک به شما بدهد. پس از بررسی گزارش نقشه‌بردار درصورتی‌که هیچ ابهام یا مشکلی وجود نداشت، قرارداد نهایی را آماده کنید.

قبل از امضای قرارداد نهایی، از فروشنده بخواهید یک کاغذ تحت عنوان کاداستر «Kataster» به شما ارائه دهد. کاداستر سندی قانونی محسوب می‌شود که در آن نام مالک، میزان وام مسکن و تمام اطلاعات مهم درباره ملک را در بردارد. تاریخ کاداستر باید حداکثر برای 3 ماه قبل باشد. درصورتی‌که در کاداستر مالکیت قانونی برای شخص فروشنده تأییدشده بود، خریدار باید کل مبلغ معامله را پرداخت کند و قرارداد نهایی توسط مالک و خریدار امضا شود.

پس از امضای قرارداد نهایی، باید یک مرحله اساسی و بسیار مهم را طی کنید. شما باید به اداره ثبت املاک و مستغلات اسلواکی مراجعه کنید و  قرارداد نهایی خود را در این سازمان ثبت کنید. سازمان ثبت‌اسناد و املاک پایگاهی است که حاوی توضیحاتی در مورد املاک، داده‌های هندسی و حقوق مربوط به آن‌هاست. تمامی املاک باید در دفتر ثبت املاک و به‌صورت گرافیکی در اسلواکی ثبت شوند. اگر قرارداد انتقال مالکیت توسط سردفتر یا وکیل تنظیم شود، معمولاً پیشنهاد انتقال را به سازمان ثبت‌اسناد و املاک نیز ارائه می‌کنند. اگر قرارداد انتقال مالکیت ملک توسط خودتان تنظیم‌شده باشد یا توسط آژانس املاک تنظیم‌شده باشد، می‌توانید خودتان پیشنهاد ثبت را ارائه دهید. درخواست برای ثبت باید به‌صورت کتبی ارسال شود. درصورتی‌که حداکثر 3 سال پس از امضای قرارداد نهایی خرید ملک در اسلواکی برای ثبت قرارداد به اداره ثبت مراجعه نکنید، قرارداد شما هیچ وجهه قانونی نخواهد داشت و این عدم مراجعه، انصراف طرفین از قرارداد تلقی می‌شود.

اداره ثبت‌اسناد و املاک ظرف 30 روز پس از دریافت درخواست ثبت قرارداد تصمیم خواهد گرفت. البته در مواردی که توسط وکیل درخواست ثبت قرارداد نهایی انجام‌شده باشد، 20 روزه نظر نهایی اعلام می‌شود. اداره ثبت املاک می‌تواند در موارد درخواست‌های ثبت فوری ظرف 15 روز از تاریخ دریافت درخواست ثبت، تصمیم  می‌گیرد.

هزینه‌های مربوط به خرید املاک در اسلواکی

جدا از قیمت واقعی ملک که بسته به شهر، منطقه و متراژ متفاوت است باید هزینه‌های مربوط به خرید ملک در اسلواکی را نیز در نظر بگیرید. معمولاً این هزینه‌ها در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی مقرون‌به‌صرفه تر است.

  1. اگر از مشاور املاک یا وکیل درروند خرید و اجاره ملک خود راهنمایی می‌گیرید، باید هزینه‌ای بین 500 تا 600 یورو بپردازید.
  2. اداره کاداستر ممکن است برای درج جزئیات در کاداستر و همچنین ارائه سند مالکیت ملک حدود 300 یورو هزینه‌های اداری دریافت کند. جزئیات این هزینه‌ها به شرح زیر است:
  • تصمیم اولیه در مورد مجوز ثبت اموال غیرمنقول در ثبت املاک: 66 یورو
  • ارائه الکترونیکی پیشنهاد برای تصمیم اولیه در مورد مجوز ثبت اموال غیرمنقول در ثبت‌اسناد زمین: 33 یورو
  • تصمیم اولیه در مورد پیشنهاد ثبت اموال غیرمنقول در ثبت املاک که نیاز به تصمیم فوری در مورد ثبت ظرف 15 روز دارد: 265.50 یورو
  • ارسال الکترونیکی مجوز اولیه برای ثبت اموال غیرمنقول در ثبت‌اسناد ملکی که نیاز به تصمیم فوری در مورد ثبت در ظرف 15 روز دارد: 130 یورو
  1. مالیات سالانه حدود 130 یورو است.
  2. در صورت فروش ملک در مدت پنج سال پس از ساخت، باید مالیات بر ارزش‌افزوده به میزان 19 درصد پرداخت کنید.
  3. اگر قصد دارید ملک خود را پس از خرید اجاره دهید، باید هزینه‌های مدیریت که می‌تواند حدود 200 یورو در سال باشد، در نظر بگیرید. همچنین 19 درصد مالیات بر سود اجاره وجود دارد.
خرید ملک در اسلواکی
سؤالات متداول
  • آیا اتباع خارجی می‌توانند وام مسکن دریافت کنند؟

اتباع خارجی حق دریافت وام مسکن در اسلواکی را دارند البته به مدارک اقامت در اسلواکی، پاسپورت، صورتحساب بانکی 6 ماه اخیر و مدرک تمکن مالی نیاز دارند. وام مسکن را می‌توان برای خرید یک ملک از قبل ساخته‌شده یا ملکی که در حال ساخت است استفاده کرد. حداقل دوره وام معمولاً چهار سال است. حداکثر زمان بازپرداخت نیز 20 سال است. نرخ سود وام مسکن بسته به ارائه‌دهنده وام مسکن متفاوت است.

  • هزینه‌های نقل‌ و انتقالات اموال در اسلواکی بر عهده فروشنده است یا خریدار؟

همه‌چیز به توافق دو طرف بستگی دارد، اما معمولاً هزینه‌های کاداستر را خریدار می‌پردازد.

  • آیا برای واجد شرایط بودن برای دریافت وام بانکی از بانک اسلواکی باید اقامت دائم در اسلواکی داشته باشم؟

خیر، بانک‌ها به خارجی‌هایی که اقامت دائم اسلواکی ندارند نیز وام ارائه می‌دهند. بااین‌حال، شما باید حداقل اقامت موقت اسلواکی را داشته باشید و تمکن مالی خود برای بازپرداخت وام را اثبات کنید.

  • آیا خریداران املاک موظف به زندگی در اسلواکی هستند؟

خیر. هیچ الزامی برای اقامت در اسلواکی وجود ندارد و شما می‌توانید به‌محض خرید ملک آن را اجاره دهید.

  • نرخ افزایش قیمت ملک در اسلواکی چقدر است؟

سالانه 5.4 درصد به قیمت ملک در این کشور افزوده می‌شود که باعث افزایش تقاضا برای خرید ملک در این کشور شده است.

سخن پایانی

خرید ملک در اسلواکی یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری موجود در اروپا برای افراد دارای تمکن مالی است. بااین‌حال، سرمایه‌گذاری در این حوزه برای سرمایه‌گذاران ایرانی آن‌چنان منطقی به نظر نمی‌رسد، چراکه دولت اسلواکی درازای خرید ملک، مجوز اقامت دائم یا شهروندی صادر نمی‌کند. با سرمایه‌گذاری در حوزه املاک و مستغلات در اسلواکی شما صرفاً سود حاصل از اجاره دادن ملک خود را دریافت خواهید کرد. درحالی‌که درازای خرید ملک در کشورهایی همچون اسپانیا و پرتغال نه‌تنها می‌توانید ملک خود را اجاره دهید، بلکه فرصت اخذ اقامت این کشورها برای شما و تمام اعضای خانواده‌تان وجود دارد. به همین جهت، عالیان ویزا خرید ملک در این کشورها را به‌جای خرید ملک در کشور اسلواکی پیشنهاد می‌کند. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به اسلواکی را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *