۵ نکته مهم خرید ملک در هلند که باید آن را جدی بگیرید!

اگر شما متقاضی خرید ملک در هلند هستید و قصد دارید تا از این طریق، ویزا و اقامت کشور هلند را به دست آورید، باید به این نکته توجه داشته باشید که دولت هلند به شما از طریق این نوع سرمایه گذاری، ویزا و اقامت اعطا نمی کند و شما باید از سایر روش ها برای مهاجرت به هلند استفاده نموده و یا از گزینه خرید ملک در سایر کشورهای اروپایی که از این طریق به شما اقامت اعطا می کنند بهره ببرید. حال اگر از سایر روش های مهاجرت به هلند برای دریافت ویزای این کشور اقدام نموده و اقامت آن را به دست آورده اید، نه تنها می توانید نسبت به خرید خانه اقدام کنید، بلکه قادر می باشید برای تامین هزینه آن، وام مسکن نیز دریافت کنید. در چنین شرایطی، دانستن برخی نکات مهم و همچنین آگاهی از قوانین خرید خانه در هلند الزامی است و می تواند مانع از به هدر رفتن سرمایه شما شود. پس ما در این مقاله، نکات مهمی که باید در خصوص خرید ملک در کشور هلند بدانید را برایتان شرح داده و به بسیاری از سوالات شما در این زمینه پاسخ می دهیم. در ضمن، ما در این مقاله، روش های جایگزین برای اخذ اقامت اروپا از طریق خرید ملک را نیز به شما پیشنهاد می دهیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط گروه مهاجرتی عالیان ویزا و از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور هلند برایتان گردآوردی شده است.

خرید ملک در هلند

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چه کسانی واجد شرایط خرید ملک در هلند هستند؟
  • آیا اخذ اقامت هلند از طریق خرید ملک ممکن است؟
  • هزینه خرید ملک در کشور هلند چقدر است؟
  • بررسی هزینه های جانبی خرید ملک
  • آشنایی با مراحل خرید ملک در کشور هلند
  • نگاهی بر نکات حقوقی مهم در هنگام خرید ملک در هلند

چه کسانی واجد شرایط خرید ملک در هلند هستند؟

خوشبختانه، دولت هلند هیچ محدودیتی برای خرید ملک توسط اتباع خارجی، اعم از مقیم یا غیر مقیم این کشور، قائل نیست. با این‌ حال، شما برای خرید خانه در هلند، به دریافت مجوز اقامت اتحادیه اروپا یا اخذ اقامت هلند از طریق سایر روش های مهاجرت به هلند، نیاز دارید. در ضمن، اگر قصد دریافت وام مسکن را دارید، در صورت داشتن مجوز اقامت دائم که فقط پس از 5 سال زندگی و کار در هلند اعطا می ‌شود، احتمال بیشتری وجود دارد که بانک ‌ها، درخواست وام مسکن شما را تأیید کنند. همچنین برای واجد شرایط بودن جهت دریافت وام مسکن در هلند، معمولاً به یک قرارداد دائمی یا اظهارنامه از کارفرمای خود در هلند نیاز دارید که قصد همکاری طولانی ‌مدت او با شما را نشان دهد. اگر شما یک کارآفرین یا خود اشتغال هستید، برای خرید خانه یا آپارتمان به‌ عنوان یک مهاجر در هلند، نیاز است مسیر طولانی ‌تری را طی کنید؛ زیرا باید اسناد و مدارکی را نشان دهید که درآمد سه سال قبل شما را نشان می‌ دهد. البته داشتن پس ‌انداز قابل ‌توجه هم می ‌تواند به تسریع روند خرید ملک در هلند کمک قابل ‌توجهی کند.

خرید ملک در هلند

آیا اخذ اقامت هلند از طریق خرید ملک ممکن است؟

باید بگوییم که هرچند گزینه اخذ اقامت هلند از طریق خرید ملک، بسیار عالی به نظر می ‌رسد؛ اما واقعیت چیز دیگری است. طبق قوانین این کشور، تنها افراد مقیم هلند که مجوز اقامت در این کشور را دارند، می‌ توانند اقدام به خرید ملک نمایند. متأسفانه امکان خرید ملک در این کشور، از ایران وجود ندارد و صرف خرید ملک در این کشور، اقامت و شهروندی هلند به شما اعطا نمی شود. به همین جهت، هرگز فریب سودجویانی که با وعده اخذ ویزای هلند، اقدام به فروش ملک در این کشور می‌ کنند را نخورید. پس با توجه به آنچه گفته شد، اگر همچنان مایل به اخذ ویزای سرمایه گذاری در هلند هستید، ما به شما توصیه می کنیم از سایر روش های سرمایه گذاری در هلند برای اخذ ویزا و اقامت این کشور استفاده کنید. کارشناسان عالیان ویزا آماده هستند تا پس از بررسی تخصصی شرایط شما، بهتر راهکار را به شما پیشنهاد دهند.

حال اگر مقیم هلند نیستید و قصد دارید تا با خرید ملک، اقامت و شهروندی یه کشور اروپایی را دریافت کنید، بهتر است از طریق سرمایه‌ گذاری و خرید ملک در کشورهای اسپانیا، یونان و پرتغال اقدام نمایید. خوشبختانه با خرید ملک در این کشورهای اروپایی، به راحتی اقامت و سپس شهروندی به شما اعطا می شود. 

بیشتر بخوانید ⇐  مراحل خرید ملک در اسپانیا

هزینه خرید ملک در کشور هلند چقدر است؟

نگاهی به بازار املاک و مستغلات هلند، نشان می ‌دهد که قیمت مسکن در هلند، در چند سال اخیر به میزان قابل ‌توجهی افزایش‌ یافته است. قیمت‌ها از سال 2018 به بعد، به ‌ویژه در آمستردام، اوترخت و لاهه به ‌شدت افزایش ‌یافته و احتمالاً همچنان در حال افزایش خواهد بود. این افزایش قیمت ملک در هلند تا حدی به دلیل کمبود مسکن است که شهرهای اصلی این کشور را تحت تأثیر قرار می ‌دهد. در واقع تفاوت قابل ‌توجهی در قیمت ملک در مناطق مختلف هلند، وجود دارد. برای مثال، قیمت املاک در استان گرونینگن، بسیار پایین تر از نورد هلند (استانی که آمستردام و هارلم در آن قرار دارند) می باشد. با این حال، این شکاف و متفاوت بودن قیمت ها، در حال کاهش است و نرخ افزایش در آمستردام شروع به کاهش کرده است. علاوه بر این، برنامه هایی برای ساخت بیش از یک میلیون ساختمان جدید در سراسر هلند تا سال 2035 وجود دارد که نیمی از آنها تا سال 2025 تکمیل می شوند. این امر باعث می شود تا قیمت خرید خانه در هلند، کاهش یابد.

در حال حاضر و بر اساس گزارش های ارائه شده از قیمت املاک در هلند در سال 2023، قیمت خرید هر متر خانه در مرکز شهر، حدود 5,673.66 یورو و در خارج از مرکز شهر، حدود 3,897.16 یورو می باشد. البته این نکته را مدنظر داشته باشید که متقاضیان خرید ملک در هلند باید علاوه بر قیمت اصلی ملک مورد نظر، برخی هزینه های جانبی دیگر را نیز پرداخت کنند. اکثر این هزینه ها، بر اساس ارزش واقعی ملک مورد نظر تعیین می شوند و پرداخت آنها اجباری است. ما در بخش بعدی، این مورد را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

خرید ملک در هلند

بررسی هزینه های جانبی خرید ملک

همانطور که در بخش قبل اشاره شد، علاوه بر قیمت اصلی ملک مورد نظر، هزینه ‌های دیگری هم وجود دارد که وام مسکن آنها را پوشش نمی دهد و باید توسط خریدار پرداخت شوند. هزینه‌ های جانبی خرید ملک در هلند، عموماً حدود 5 تا 6 درصد قیمت خرید خانه است و شامل هزینه مشاور املاک، هزینه نقل ‌و انتقالات ملکی و مواردی از این ‌دست می ‌شود. جزئیات هر یک از این هزینه‌ ها به شرح زیر است:

. مالیات نقل‌ و انتقالات

هنگام خرید ملک در هلند، خریدار باید مالیات نقل‌ و انتقالات ملک، به میزان 2% از قیمت خرید خانه را به دولت هلند بپردازد.

با این ‌حال، چندین استثنا برای این قاعده وجود دارد:

  • برای خریداران ۱۸ تا ۳۵ ساله که قیمت خرید آنها کمتر از 400000 یورو باشد، یک ‌بار معافیت از پرداخت مالیات نقل ‌و انتقال وجود دارد. اگر به ‌صورت مشارکتی اقدام به خرید ملک شده باشد و فقط یکی از شرکا 18 تا 35 سال دارد، این قانون فقط در مورد سهم او از خانه، اعمال می ‌شود.
  • هنگام خرید یک خانه نوساز در هلند، نیازی به پرداخت مالیات نقل ‌و انتقال نمی باشد.
  • اگر ملک مورد نظر، از شخصی خریداری شود که کمتر از شش ماه پیش آن ملک را خریده است، نیازی به پرداخت مالیات نقل ‌و انتقال نمی باشد.

. هزینه دفتر اسناد رسمی

مطابق با قوانین حقوقی کشور هلند، سند انتقال ملک را حتماً باید یک دفتر اسناد رسمی، تنظیم کند. این سند، قراردادی است که مالکیت خانه را از فروشنده به خریدار منتقل می ‌کند. هزینه‌ های دفتر اسناد رسمی معمولاً بین 1000 تا 2000 یورو متغیر است.

. هزینه‌های ارزیابی وام مسکن

در صورت دریافت وام مسکن برای خرید ملک در هلند، باید هزینه‌ های ارزیابی وام مسکن نیز پرداخت شود؛ چرا که، هر بانک یا وام ‌دهنده ‌ای برای تأیید درخواست وام مسکن، به گزارش ارزش ‌گذاری رسمی نیاز دارد. این گزارش بسته به متراژ خانه، بین 300 تا 800 یورو برای خریدار هزینه دارد.

نکته: تنها افرادی می‌ توانند از این تسهیلات بهره ‌مند شوند که قرارداد کاری و تمکن مالی کافی برای بازپرداخت اقساط وام مسکن داشته باشند.

خرید ملک در هلند

. حق‌الزحمه نماینده املاک

متقاضیان خرید ملک در هلند می توانند برای افزایش شانس خود جهت خرید خانه در بازار پررقابت مسکن هلند،  یک مشاور املاک استخدام کنند تا نماینده آنها در فرایند خرید ملک در کشور هلند باشد. یک مشاور املاک می‌ تواند در تنظیم زمان بازدید از خانه، ارائه پیشنهاد‌ ها و مذاکره در مورد قیمت خرید به حریدار کمک کند. بسته به خدماتی که مشاور املاک به خریدار ارائه می ‌دهد، معمولا بین 2500 تا 4000 یورو باید به او پرداخت شود. این مبلغ می ‌تواند هزینه ثابت، درصدی از ارزش معامله شده ملک و یا ترکیبی از هر دو باشد.

. ضمانت وام مسکن ملی (NHG)

اگر در هلند خانه ‌ای با قیمت حداکثر 355000 یورو خریداری شود، خریدار می‌تواند از طریق  NHG، وام مسکن دریاقت کند. در واقع، NHG  یک سیستم بازپرداخت تضمینی دولتی است که به خریدار کمک می‌کند تا وام مسکن خود را در شرایط اضطراری به دلیل طلاق، بیکاری یا ناتوانی در کار پرداخت کند. در عوض، خریدار باید 0.6٪ از کل مبلغ وام مسکن خود را به NHG پرداخت نماید.

. ضمانت‌نامه بانکی

خریدار ملک در هلند باید پس از امضای قرارداد اولیه، حدود 10% از قیمت خرید ملک را به‌ صورت سپرده به فروشنده ارائه کند تا تضمین نماید که در صورت فسخ قرارداد توسط خریدار، این مبلغ به‌عنوان غرامت به ‌حساب فروشنده واریز می شود. حال اگر خریدار نتواند 10 درصد سپرده ارائه کند، باید برای آن مبلغ، ضمانت‌ نامه بانکی دریافت نماید. درازای این ضامنت نامه، بانک حدود 1 درصد از مبلغ ضمانت ‌نامه را از خریدار دریافت می‌ کند.

. بازرسی فنی ساختمان

به کلیه خریداران ملک توصیه می ‌کنیم قبل از خرید ملک مورد نظر خود، یک بازرسی فنی برای بررسی وضعیت خانه‌ ای که برای آن هزینه می کنند، انجام دهند. با انجام یک بازرسی فنی، خطر خرید خانه با مشکلات پنهان مانند پوسیدگی لوله‌ها، وجود آزبست و مواردی از این ‌دست را کاهش می ‌دهند. یک نظرسنجی ساختاری حدود 250 تا 900 یورو برای خریدار هزینه خواهد داشت.

آشنایی با مراحل خرید ملک در کشور هلند

روند خرید ملک در هلند، درست مانند هر کشور دیگری، قواعد و ضوابط خاص خودش را دارد. اطلاع از این روند پیش از هر گونه اقدام، می تواند مانع از هدر رفتن هر گونه هزینه شود. پس لازم است متقاضیان بدانند که برای خرید ملک در این کشور، باید مراحل زیر طی شود:

  1. پیشنهاد خرید برای ملک موردنظر خود
  2. درخواست ارائه گزارش ارزیابی وام مسکن توسط کارشناسان بانکی
  3. بررسی فنی ساختمان
  4. مذاکره با صاحب‌ ملک و انعقاد قرارداد نهایی
  5. پرداخت ودیعه برای جبران ضرر و زیان مالک در صورت منصرف شدن متقاضی از خرید ملک
  6. تکمیل خرید با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی

نگاهی بر نکات حقوقی مهم در هنگام خرید ملک در هلند

خرید ملک و سرمایه ‌گذاری در یک کشور خارجی، می ‌تواند یک چالش واقعی باشد. به عبارتی دیگر، متقاضی باید با آداب ‌ورسوم و مقررات مختلفی سروکار داشته باشد. بدتر از همه، کلیه قراردادها و مراحل خرید ملک معمولاً به زبانی انجام می شود که ممکن است خریدار با آن آشنا نباشد. در ضمن، متقاضی خرید ملک در هلند باید بداند که در برخی کشورهای خارجی، مانند هلند، تنها افرادی می ‌توانند اقدام به خرید ملک نمایند که اقامت آن کشور را داشته باشند. پس برای آن ‌که مطمئن شوید از خطرات و معایب ممکن، دوری کرده‌اید، 

ما برخی از نکات حقوقی مهم در خصوص خرید ملک در کشور هلند را بررسی می کنیم:

خرید ملک در هلند

. شرایط لازم‌الاجرا بودن قرارداد

طبق قوانین حقوقی هلند، قراردادها باید به‌ صورت کتبی باشند. این بدان معناست که تا زمانی که خریدار و فروشنده قرارداد را امضا نکرده باشند، معامله ‌ای وجود ندارد. فروشنده ممکن است پیشنهاد خریدار را به‌ صورت تلفنی بپذیرد، اما اگر شخص دیگری پیشنهاد بهتری ارائه دهد، از امضای قرارداد خودداری کند. همچنین به یاد داشته باشید که قراردادهای ملکی، انواع مختلفی دارند و برای جلوگیری از کلاهبرداری و یا ضرر و زیان، باید از آثار و تبعات هرکدام از آن‌ها آگاهی کاملی داشته باشید. به همین جهت بهتر است از یک مشاور املاک و وکیل حرفه ‌ای، راهنمایی بگیرید تا شانس و میزان رضایت شما درباره خرید ملک در هلند افزایش یابد.

. قوانین حمایت از حقوق خریدار ملک در هلند

از آنجایی که خرید خانه برخلاف دارایی ‌های منقول، شامل گارانتی نمی ‌شود، به‌هیچ‌ عنوان قبل از بازرسی فنی خانه، اقدام به خرید ملک نکنید. همچنین در متن قرارداد به‌ صورت دقیق ذکر کنید که کدام‌ یک از اموال منقول خانه، جزئی از قرارداد هستند. به‌عنوان ‌مثال، آیا کمدها، لامپ‌ها، مبل و وسایل آشپزخانه هم جزئی از قرارداد فروش خانه هستند یا خیر. شفافیت درباره این مسائل، یکی از نکات مهم خرید ملک در هلند است.

. قوانین دریافت وام مسکن در هلند

عدم آشنایی با قوانین دریافت وام مسکن در هلند، می ‌تواند منجر به ضرر و زیان ‌های هنگفتی شود. طبق قوانین این کشور، بانک ‌های هلندی، حق رجوع کامل دارند. حق رجوع کامل به این معناست که علاوه بر وثیقه (خانه شما)، وام‌ دهنده می ‌تواند دارایی‌ های دیگری مانند حقوق یا حساب پس‌انداز شما را برای بازپرداخت بدهی خود از وام‌ گیرنده توقیف کند. به همین دلیل توصیه می ‌کنیم از سیستم بازپرداخت NHG استفاده کنید که در شرایط اضطراری تا سطح قیمت 355000 یورو، به شما کمک می‌ کند تا دچار ضرر و زیان‌ های ناشی از حق رجوع بانک‌ ها نشوید. همچنین به یاد داشته باشید برای درخواست وام مسکن، باید مدارکی جهت اثبات اقامت طولانی‌ مدت در هلند، اجازه اقامت و قرارداد کار خود در این کشور را ارائه کنید.

خرید ملک در هلند

. بیمه را فراموش نکنید

هنگام دریافت وام مسکن برای خرید ملک در هلند، معمولاً بیمه اجباری نیست؛ اما شما باید خانه خود را در برابر خسارت آتش‌ سوزی و طوفان بیمه کنید. در صورت خرید آپارتمان، کل ساختمان شما توسط اتحادیه مالکان (VVE) هلند بیمه می ‌شود و شما فقط باید کالاهای منقول خود مانند مبلمان و آثار هنری را بیمه کنید.

. هزینه‌ها و مالیات را برآورد کنید

برای آگاهی از شرایط، میزان هزینه‌ ها و مالیات، حتماً با یک وکیل مجرب مشورت کنید. قوانین مالیاتی کشور هلند برای انواع مالکیت متفاوت است. به‌عنوان ‌مثال، اگر خانه می ‌خرید، علاوه بر مالیات نقل ‌و انتقال باید سالانه، باید مالیات شهرداری را نیز بپردازید. در صورت خرید آپارتمان هم مالیات اتحادیه مالکان آپارتمان را باید در نظر بگیرید.

سؤالات متداول
  • آیا امکان خرید ملک در هلند برای ایرانیان وجود دارد؟

بله. بر اساس قوانین هلند، هیچ فرقی میان اتباع اتحادیه اروپا و سایر کشورها در زمینه خرید ملک در این کشور وجود ندارد؛ اما برای خرید ملک در این کشور، حتماً باید مقیم این کشور باشید.

  • آیا اخذ اقامت دائمی هلند با خرید ملک در این کشور، ممکن است؟

خیر. اخذ اقامت دائم این کشور، تنها در صورت سرمایه ‌گذاری و ایجاد اشتغال، به ارزش 125000 یورو ممکن خواهد بود.

  • آیا می ‌توان ملک خریداری ‌شده در هلند را اجاره داد؟

بله. یکی از راه ‌های سرمایه‌ گذاری و کسب درآمد برای مالکان خانه در هلند، اجاره دادن خانه است.

  • از چه طریقی می توانیم املاک قابل خرید در هلند را پیدا کنیم؟

شما می توانید با مراجعه به وب سایت های معتبر فروش ملک در هلند، مانند Expatica، Funda، Huislijn، Jaap و غیره، نسبت به یافتن ملک مورد نظر خود اقدام کنید.

  • امکان خرید یک زمین برای ساخت خانه در هلند وجود دارد؟

اگر مقیم هلند هستید، بله. شما می توانید با مراجعه به Makelaarsvereniging Amsterdam (MVA)، اطلاعات مفیدی در خصوص زمین های مسکونی و قابل ساخت در هلند به دست آورید.

سخن پایانی

در این مقاله، به کلیه نکات مهم در خصوص خرید ملک در هلند اشاره شد که هنگام سرمایه ‌گذاری باید آنها را در نظر داشته باشید. ما در این مقاله، بارها تأکید کردیم که خرید ملک در این کشور، صرفاً برای افرادی که مجوز اقامت هلند را دارند، امکان ‌پذیر است. همچنین به این نکته که دولت هلند، به ‌صرف خرید ملک در این کشور، اقامت و شهروندی به شما اعطا نمی کند، اشاره کردیم. پس اگر قصد اخذ اقامت اروپا از طریق خرید ملک را دارید، کشورهای اسپانیا، یونان و پرتغال جایگزین خوبی برای کشور هلند هستند. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و آشنایی با شرایط اخذ اقامت اروپا از طریق خرید ملک، با کارشناسان مجرب عالیان ویزا مشاوره تخصصی دریافت نموده و راهکارهای تضمینی دریافت کنید. 

به یاد داشته باشید که هرگز، بدون مشورت با افراد آگاه به قوانین و یا کارشناسان و وکلای مهاجرتی، نسبت به خرید ملک در خارج از کشور اقدام ننمایید چرا که ممکن است در دام افراد سودجو گرفتار شده و سرمایه خود را از دست بدهید. پس اگر قصد سرمایه گذاری در هریک از کشورهای اروپایی را دارید، هم اکنون شرایط خود را برای بررسی تخصصی به کارشناسان زبده عالیان ویزا بسپارید تا بر اساس آن، بهترین راهکار که درصد موفقیت بالایی برایتان دارد، به شما پیشنهاد شود. تیم عالیان ویزا، شما را در کل این مسیر مهاجرتی، همراهی خواهد کرد. ده سال سابقه کاری در حوزه مهاجرت و صدها پرونده موفق، گواه تعهد ماست. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می ‌توانید فرم ارزیابی موجود در وبسایت ما را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید. منتظر شما هستیم.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *