قوانین تحصیلی در آلمان برای ایرانیان

امروزه با توجه به نوسانات نرخ ارز در ایران، بسیاری از علاقه مندان به تحصیل در خارج از کشور با مشکلات تامین هزینه های تحصیل مواجه شده و شانس تحصیل در برترین دانشگاه های جهان را از دست می دهند. در چنین شرایطی، کشور آلمان با داشتن سیستم آموزش رایگان، به یکی از بهترین مقصدهای تحصیلی برای ایرانیان تبدیل شده است تا بتوانند به صورت مقرون به صرفه در یکی از بهترین کشورهای اروپایی تحصیل کنند. ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی قوانین تحصیلی در آلمان برای ایرانیان بپردازیم. اگر شما نیز قصد تحصیل در این کشور را دارید در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور آلمان گردآوری شده است.

قوانین تحصیلی در آلمان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چرا کشور آلمان برای تحصیل ایرانیان مناسب است؟
  • مهمترین شرایط تحصیل ایرانیان در آلمان
  • شرایط تحصیل ایرانیان در آلمان به زبان انگلیسی
  • شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در آلمان برای ایرانیان
  • هزینه تحصیل در آلمان برای ایرانیان

چرا کشور آلمان برای تحصیل ایرانیان مناسب است؟

از آنجاییکه بسیاری از دانشجویان با استعداد ایرانی، برای تحصیل در خارج از کشور، با مشکلات مالی و عدم توانایی در تامین هزینه های تحصیل مواجه هستند، آلمان یکی از بهترین گزینه ها برای آنان می باشد. بر اساس قوانین تحصیلی در آلمان ، تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور برای دانشجویان آلمانی، اتحادیه اروپا و بین المللی رایگان است و دانشجویان ملزم به پرداخت شهریه نخواهند بود. در ضمن، هزینه های زندگی در آلمان نیز در مقایسه با کشورهایی مانند هلند، انگلستان و یا فرانسه، مقرون به صرفه تر است. در نتیجه با توجه به نواسانات قیمت ارز در ایران، چنانچه دانشجویان ایرانی، کشور آلمان را برای تحصیل انتخاب نمایند، قادر خواهند بود با هزینه کمتری تحصیل کرده و سایر مخارج خود را در این کشور مدیریت کنند. 

قوانین تحصیلی در آلمان

علاوه بر این، دانشجویان ایرانی می توانند با تحصیل در آلمان، اقامت این کشور را نیز به دست آورند. دانشجویان معمولا پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های آلمان، 18 ماه دیگر فرصت دارند تا در آلمان اقامت داشته و به دنبال کار باشند. در صورت اخذ پیشنهاد شغلی، امکان تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری و اخذ اقامت آلمان فراهم است. سایر مزایای تحصیل در آلمان برای دانشجویان ایرانی عبارتند از: وجود فرصت های شغلی فراوان در آلمان، امکان سفر آزادانه و بدون ویزا به کل منطقه شنگن، امکان تحصیل به زبان انگلیسی، اعتبار بالای مدارک اخذ شده از دانشگاه های آلمان.

مهمترین شرایط تحصیل ایرانیان در آلمان

دانشجویان ایرانی میبایست برای تحصیل در کشور آلمان، از یک دانشگاه معتبر در این کشور پذیرش تحصیلی دریافت نموده و سپس ویزای تحصیلی و مجوز اقامت آلمان را دریافت نمایند. سرویس تبادل علمی آلمان (DAAD) همواره دوره های تحصیلی متعدد در این کشور را به روز رسانی کرده و در اختیار دانشجویان جهان قرار می دهد. متقاضیان باید با مراجعه به وبسایت دانشگاه انتخابی خود در آلمان، شرایط تحصیل و مهلت درخواست را بررسی نموده و سپس درخواست خود را ارسال نمایند. در برخی شرایط و بر اساس قوانین تحصیلی در آلمان، دانشجویان ایرانی میبایست پس از گذراندن یک دوره مقدماتی که در آلمان با نام Studienkolleg شناخته می شود، در یک آزمون ورودی شرکت کرده و در صورت قبولی، وارد دانشگاه شوند. اما معمولا دانشجویان برتر که دارای نمرات و معدل بالا و همچنین نمره زبان عالی هستند، از شرکت در این دوره مقدماتی معاف خواهند بود. 

از سایر شروط مهم جهت تحصیل در آلمان و اخذ ویزای تحصیلی این کشور می توان به شرط اثبات تمکن مالی اشاره کرد. دانشجویان باید از طریق ارائه صورتحساب های بانکی نشان دهند که قادر به تامین هزینه های خود در آلمان خواهند بود. در سال 2022، میزان تمکن مالی لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی آلمان، حدود ۹۵۰ یورو در ماه است. به علاوه، متقاضیان می توانند با بلوکه کردن مبلغ  حدود ۱۱.۴۰۰ یورو در یکی از بانک های معتبر در آلمان، تمکن مالی خود را ثابت کنند. اخذ بیمه درمانی در آلمان نیز از شروط مهم جهت دریافت ویزای تحصیلی این کشور است. دانشجویان ایرانی باید ماهانه بین 80 تا 160 یورو بابت بیمه بپردازند.

شرایط تحصیل ایرانیان در آلمان به زبان انگلیسی

معمولا تفکر بیشتر افراد آن است که برای تحصیل در آلمان، صرفا زبان آلمانی مورد نیاز است. این یک باورغلط بوده و دانشگاه های آلمان، به خصوص در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، دوره های تحصیلی بیشماری را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. دانشجویان ایرانی می توانند با مراجعه به سیستم تبادی علمی آلمان (DAAD)، اکثر دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی و رایگان را بیابند. برخی از این دوره ها، حتی ترکیبی از انگلیسی و آلمانی نبوده و صرفا جهت دانشجویان مسلط به زبان انگلیسی طراحی شده اند. 

بر اساس قوانین تحصیلی در آلمان ، ارائه مدرک آیلتس با نمره حداقل 6.5 و یا سایر مدارک معادل مانند تافل و PTE، جهت تحصیل ایرانیان به زبان انگلیسی در این کشور لازم است. اما با این وجود، همچنان به دانشجویان ایرانی توصیه می شود برای تعامل بیشتر با مردم محلی و افزایش شانس جهت یافتن فرصت های شغلی، دانش اندکی از زبان آلمانی کسب کنند. در برخی از رشته های دانشگاهی که تسلط به زبان آلمانی جهت تحصیل لازم است و دروس به زبان آلمانی ارائه می شوند، معمولا اخذ مدرک زبان آلمانی در دو سطح B1 یا B2 الزامی خواهد بود. همچنان به دانشجویان ایرانی توصیه می شود برای اطمینان از زبان تحصیل در رشته و مقطع مورد نظر خود، به وبسایت دانشگاه انتخابی خود در آلمان مراجعه نمایند.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در آلمان برای ایرانیان

از آنجاییکه دانشگاه های آلمان از دانشجویان بین المللی شهریه دریافت نمی کنند، بورسیه های محدودی را در اختیار آنان قرار می دهند. اما با این وجود، باز هم بورسیه هایی از سوی دولت و دانشگاه ها در آلمان به دانشجویان برتر و محققان ارائه شده و هزینه های زندگی  آنان را پوشش می دهد. داشتن نمرات و معدل بالا، نمره زبان عالی و رزومه ای قوی، از مهمترین شرایط اخذ بورسیه تحصیلی در آلمان است. سرویس تبادل علمی آلمان، DAAD، بزرگ ترین منبع بورسیه های تحصیلی در آلمان می باشد و متقاضیان می توانند با مراجعه به وبسایت آن، از کلیه بورسیه و شرایط اخذ آنها، اطلاع یابند. علاوه بر این، نهاد BMBF در آلمان، منبعی معتبر برای اطلاع از بورسیه های ارائه شده در این کشور است. بورسیه Erasmus+ نیز از بورسیه های محبوب جهت تحصیل رایگان در آلمان است.

هزینه تحصیل در آلمان برای ایرانیان

از آنجاییکه دولت آلمان همواره در تلاش است تا دانشجویان برتر را از سرتاسر جهان به این کشور جذب کند، شرایط را برای آنان تسهیل نموده و از سال 2014، تحصیل در دانشگاه های دولتی را رایگان اعلام کرده است. این سیستم آموزش رایگان، برای همه دانشجویان جهان صرف نظر از ملیت آنان اعمال می شود و دانشجویان تنها ملزم به پرداخت هزینه ای اندک بابت استفاده از خدمات دانشگاه خواهند بود. 

البته باید بدانید که بر اساس قوانین تحصیلی در آلمان، چنانچه دانشجویان بین المللی، شهرهایی مانند برمن، زاکسن، زارلند، نیدرزاکسن، زاکسن-آنهالت، تورینگن و یا دانشگاه ایالت بادن-وورتمبرگ را جهت تحصیل در آلمان انتخاب نمایند، ملزم به پرداخت شهریه خواهند بود. ذکر این نکته نیز لازم است که چنانچه دانشجویان برای تحصیل در رشته ای غیر مرتبط با تحصیلات خود در مقطع کارشناسی درخواست دهند، ممکن است نیاز به پرداخت شهریه داشته باشند (مراجعه به وبسایت دانشگاه انتخابی خود در آلمان و کسب اطلاعات بیشتر، حتما توصیه می شود). 

دانشجویانی که دانشگاه های خصوصی آلمان را نیز جهت تحصیل انتخاب کنند، باید سالانه 8000 یورو به بالا، جهت شهریه پرداخت نمایند. البته مقدار شهریه در دانشگاه های خصوصی آلمان، به دانشگاه، مقطع و رشته تحصیلی بستگی دارد. در خصوص هزینه های زندگی در آلمان برای دانشجویان ایرانی نیز باید بدانید که دانشجویان باید ماهانه بین 700 تا 1000 یورو را انتظار داشته باشند. البته هزینه زندگی در شهرهای بزرگتر آلمان مانند فرانکفورت، برلین و دوسلدورف، بیشتر است و بین 900 تا 1500 یورو در ماه می باشد.

قوانین تحصیلی در آلمان
سؤالات متداول
  • آیا تحصیل در آلمان کاملا رایگان است؟

خیر. بر اساس قوانین تحصیلی در آلمان ، شهریه دانشگاه های دولتی این کشور رایگان است اما دانشجویان میبایست در هر ترم، هزینه ای اندک جهت ثبت نام و استفاده از امکانات دانشگاه حدود ۳۵۰ یورو بپردازند.

  • آیا دانشگاه های آلمان به دانشجویان خوابگاه می دهند؟

معمولا خیر. تامین هزینه مسکن، احتمالا بزرگ ترین هزینه ماهانه برای دانشجویان ایرانی خواهد بود. البته مقدار آن، به شهری که برای تحصیل و زندگی انتخاب می کنند بستگی دارد.

  • آیا دانشگاه های آلمان مورد تایید وزارت علوم ایران هستند؟

بله. شما می توانید پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های آلمان، در ایران مشغول به کار شوید.

  • آیا دانشجویان در آلمان می توانند در حین تحصیل کار کنند؟

بله. بر اساس قوانین تحصیلی در آلمان ، دانشجویان مجاز می باشند 120 روز کامل کاری در سال و یا 240 روز پاره وقت، مشغول به کار باشند.

  • آیا امکان دریافت ویزای همراه برای دانشجویان در آلمان وجود دارد؟

بله

  • آیا دانشجویان ایرانی برای تحصیل در آلمان به ویزا نیاز دارند؟

بله. کلیه دانشجویان خارج اتحادیه اروپا باید برای تحصیل در آلمان ویزا دریافت کنند.

سخن پایانی

دانشجویان ایرانی می توانند با اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی آلمان و سپس دریافت ویزای تحصیلی و مجوز اقامت این کشور، به صورت رایگان در این کشور اروپایی تحصیل کنند. امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز در بسیاری از رشته ها و مقاطع تحصیلی در آلمان، برای دانشجویان ایرانی فراهم است. ما در این مقاله به بررسی قوانین تحصیلی در آلمان برای ایرانیان پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور آلمان را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *