صفر تا صد مهاجرت کاری به سوئد

دریافت ویزای کاری و مجوز کار برای تمام مهاجرانی که قصد کار کردن در سوئد را دارند  در صورتی که از شهروندان کشور های عضو اتحادیه اروپا نباشند اجباری است. البته شهروندان اتحادیه اروپا نیز جهت کسب مجوز کار با قوانینی و الزاماتی روبه رو خواهند شد که البته دشوار نیست. اگر از چگونگی دریافت ویزای کاری سوئد اطلاعات کافی نداشته باشید ممکن است پرونده‌یتان روند طولانی تری را سپری کند و برنامه ی شما را به تاخیر بیندازد در این مقاله شرایط و نحوه ی مهاجرت کاری به سوئد را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می دهیم. كليه اطلاعات ارائه شده در اين مقاله توسط عاليان ويزا، از منابع معتبر و وب سايت هاى رسمى كشورسوئد  گردآورى شده است.

مهاجرت کاری به سوئد

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • انواع ویزای کاری سوئد
  • الزامات دریافت ویزای کاری سوئد
  • نرخ بیکاری در سوئد
  • فرایند درخواست ویزا برای مهاجرت کاری به سوئد
  • مزایای کار در کشور سوئد
  • مهاجرت کاری به سوئد و مشاغل مورد نیاز در سال2022
  • پرداخت حقوق در سوئد

تمامی مهاجرانی که شهروند کشورهای خارج از اتحادیه ی اروپا هستند باید پیش از مهاجرت کاری به سوئد پیشنهاد شغلی و در پی آن مجوز کار در سوئد را اخذ نمایند. بدون ویزای کاری معتبر سوئد، افراد نمی توانند در این کشور کسب درآمد کنند. با توجه به شغل و کشور مبدا و حداقل حقوق ناخالص ماهانه، فرد متقاضی می تواند واجد یا فاقد شرایط دریافت مجوز کارت آبی یا همان بلوکارت اتحادیه اروپا باشد.

کارت آبی اتحادیه اروپا یا همان بلوکارت در حقیقت مجوزی برای کار و اقامت در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که به کارمندان وکارگرانی که به کشور های اروپایی مهاجرت کرده اند تحت شرایط خاصی داده می شود. متقاضیان باید دارای تخصص های مورد نیاز، مدرک دانشگاهی و حداقل ۳ تا ۵ سال سابقه کار مرتبط باشند. افرادی که در یک شرکت خارجی در یکی از کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا مشغول هستند و به شعبه ی سوئد این شرکت منتقل می شوند باید برای دریافت مجوزICT اقدام کنند. لازم به ذکر است این روش فقط برای پست های مدیریتی یا تخصصی اعمال می شود.

مهاجرت کاری به سوئد

الزامات دریافت ویزای کار سوئد

برای مهاجرت کاری به سوئد هم کارفرما و هم کارکنان باید شرایط خاصی را داشته باشند. از جمله این شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پاسپورت معتبر
  • مدارک هویتی ترجمه رسمی شده
  • سند ازدواج ترجمه رسمی شده در صورت تاهل
  • ارائه سابقه کاری ترجمه شده
  • پیشنهاد کار با شرایطی برابر با قراردادهای رایج کشور سوئد و رعایت استاندارد های شغلی این کشور برای استخدام خارجی ها
  • حداقل حقوق ماهانه13000 کرون بدون در نظر گرفتن مالیات
  • بیمه شدن کارمندان از طرف کارفرما( شامل بیمه ی سلامت و بیمه ی عمر)
  • ارائه اجاره نامه حداقل با مدت صدور کارت اقامت

تمام کارفرمایان باید شرایط ذکر شده را رعایت کنند برای مثال موقعیت کاری باید در سوئد و  اتحادیه ی اروپا برای مدت مشخصی آگهی شود و در صورت نبود نیروی کار واجد شرایط برای شغل مذکور، می توانند از بین شهروندان کشورهای خارج از اتجادیه ی اروپا اقدام به جذب نیرو نمایند.

نرخ بیکاری در سوئد

سوئد از کشور های صنعتی اروپا می باشد که به دلیل زیرساخت های موجود و بازار کار فراوان و پررونق، نرخ بیکاری پایینی دارد بطوریکه در سال ۲۰۲۲ نرخ بیکاری در این کشور حدود ۸ درصد می باشد. در بین کشور های اروپایی بالاترین نرخ بیکاری متعلق به اسپانیا با میانگین حدود 15.3% می باشد.  وجود شرکت های قدرتمندی همچون VOLVO در سوئد شرایط مناسبی را برای نیروی کار علی الخصوص متخصصین فراهم کرده است.

فرایند درخواست ویزا برای مهاجرت کاری به سوئد

در حالی که فرآیند و مراحل مهاجرت کاری به سوئد با توجه به نوع ویزای کاری این کشو می تواند متفاوت باشد روند درخواست شامل مراحل زیر است:

– داشتن پیشنهاد شغلی: کارفرما باید پس از دریافت تائیدیه از اتحادیه صنفی مربوط به موقعیت شغلی پیش رو، یک پیشنهاد شغلی کتبی با حقوق و شرایط مشخص شده به کارمند مورد نظر ارسال نماید که این همان قراداد کتبی فیمابین کارفرما و کارمند می باشد. همچنین مدت زمان موقعیت کاری باید مشخص باشد زیرا تعیین کننده ی مدت اعتبار ویزا و طول اقامت کارمند در سوئد خواهد بود.

– ثبت درخواست در اداره مهاجرت: کارفرمایان باید از اداره ی مهاجرت سوئد درخواست صدور ویزا برای نیروی کار خود را کنند. در این مرحله کارفرمایان باید تاریخ تولد، اطلاعات شهروندی، تحصیلات و ایمیل کارمند خود را ثبت نمایند.

– دریافت ایمیل: پس از ثبت درخواست ویزا در اداره ی مهاجرت سوئد، متقاضی ایمیلی برای شروع روند اخذ ویزا، دریافت می کند. متقاضی در این مرحله باید مشخص کند که قصد اخذ ویزای انفرادی را دارد یا همراه خانواده خود در کشور سوئد ساکن می شوند.

– ارئه ترجمه رسمی تایید شده کلیه مدارک هویتی مربوطه: کارمندان باید کپی پاسپورت خود، مدارک هویتی و کاری، قرارداد کاری امضا شده و اظهارنامه ی اتحادیه کارگری را ارئه دهند.

– پرداخت هزینه های درخواست صدور ویزا: بیشتر مجوز های کاری حدود2000 کرون یا 200 یورو هزینه دارند.

– انتظار برای صدور ویزا کاری بلند مدت یا همان تایپ D: اکثر مهاجرانی که قصد کار کردن در یک شرکت سوئدی را دارند باید یک تا سه ماه برای دریافت مجوز کاری خود منتظر بمانند. البته این زمان با توجه به مواردی مانند؛ صنعتی که به کار درآن مشغول می شوند، روند ارسال درخواست که به صورت آنلاین یا حضوری ثبت شده است و اینکه آیا شخص برای خود اشتغالی اقدام کرده است یا برای یک شرکت کار می کند در طول مدت انتظار برای صدور ویزا تاثیرگذار است.

مهاجرت کاری به سوئد

سایر ملاحظات مهم: لازم به ذکر است که مجوز کار با مجوز اقامت یکسان نیست. شهروندان اتحادیه اروپا به طور خودکار حق اقامت دارند اما باید در اداره ی مالیات سوئد ثبت نام نمایند. تمام افراد خارج از اتحادیه ی اروپا باید نسبت به دریافت مجوز اقامت موقت بر حسب مدت زمان سکونت خود در سوئد اقدام نمایند.

مزایای کار در کشور سوئد

تعطیلات رسمی در این کشور 13 روز است و علاوه بر آن به کارمندان یک روز مرخصی با حقوق تعلق می گیرد. در سوئد همچنین مرخصی های طولانی مدت تا حدود ۲ سال نیز برای مادران باردار و پس از زایمان در نظر گرفته شده است. یک مادر باردار حداقل ۸ هفته قبل از زایمان و ۸ هفته بعد از زایمان مرخصی استحقاقی دریافت می کند. همچنین کارفرما از زمان اعلام کارمند مبنی بر باردار بودن خود، اجازه اخراج وی را نخواهد داشت و تحت حمایت قانون قرار می گیرد. در دوران مرخصی زایمان نیز دولت به مادر بطور ماهانه مبلغی را تا حدود ماهانه ۱۱۰۰ یورو پرداخت می کند. هر دو والدین می توانند از480  روز مرخصی والدین تا تولد هشت سالگی فرزندخود استفاده کنند. 

بسیاری از شرکت ها امتیازات زیر را هم به کارمندان خود ارائه می دهند:

  • طرح های تشویقی
  • کوپن های غذا در رستوران های مجلل
  • تعطیلات اضافی
  • امکان استفاده از اتومبیل های شرکتی
  • کمک هزینه های خرید و اجاره ی مسکن
  • کمک هزینه خرید مسکن
  • امکان اخذ تسهیلات بانکی با بهره سالانه یک تا دو درصد
  • کمک هزینه ی تحصیل و مراقبت از کودکان
  • تحصیل رایگان فرزندان زیر ۱۸ سال
مهاجرت کاری به سوئد و مشاغل مورد نیاز در سال2022

سوئد در زمینه های بسیاری نیاز به نیروی کاری متخصص دارد اما در موارد ذیل تقاضای بالاتری برای جذب نیروی کار وجود دارد:

  • تجارت الکترونیک: شایان ذکر است که طبق آمار ثبت شده از بیش از 80 درصد جمعیت این کشور به صورت آنلاین خرید می کنند بنابراین مشاغل مرتبط به این زمینه بازار کار مناسبی دارند. مشاغل حوزه آی تی و برنامه نویسی.
  • معلمان: با پیدایش شرایط جدید به موجب کرونا بسیاری از مدارس و مراکز آموزشی بسته شده و آموزش به صورت آنلاین ادامه پیدا کرد. در نتیجه ی این اتفاق میزان دانش آموزان در سال2020 تا39% درصد افزایش داشته است. در این شرایط نیاز به معمان متخصص بیش از پیش احساس می شود.
  • پزشکان و هماتولوژیست های متخصص
  • کارکنان بهداشت و کار درمان از جمله پزشکان و پرستاران
  • مهندسین مکانیک و برق
  • هتلداری و توریسم
پرداخت حقوق در سوئد

در کشور سوئد حداقل دستمزد قانونی تعریف نشده است اما در اتحادیه های کارگری حداقل دستمزد بر اساس صنعتی که در آن مشغول هستند مشخص می شود. اگر صنعت مورد نظر به گونه ای باشد که اتحادیه ی کارگری از کارمندان آن حمایت نکند، کارفرما و کارمند برای میزان حقوق در قرار داد شخصی به تفاهم می رسند. نرخ اضافه کاری در سوئد بین 50 تا 100 درصد حقوق معمول کارمندان می باشد همچنین ممکن است به جای پرداخت از طریق مرخصی با حقوق و یا تعطیلات اضافی جبران شود.

سؤالات متداول
  • شرایط مهاجرت کاری به سوئد چیست؟

مهم ترین شرط دریافت یک پیشنهاد کاری یا همان قرارداد کار کتبی امضا شده از سوی کارفرما در کشور سوئد است. تسلط به زبان انگلیسی یا سوئدی، مدارک دانشگاهی و سابقه کار مرتبط و سن از جمله موارد دیگر محسوب می شود.

  • آیا برای دریافت ویزای کاری سوئد تمکن مالی نیاز است؟

خیر، چرا که حقوقی که در قرارداد کاری شما درج شده است برای تامین نیازهای مالی شما کافی خواهد بود.

  • آيا با زبان انگلیسی هم می توان در سوئد کار پیدا کرد؟

بله، اما قطعا دانستن زبان کشوری که قصد زندگی در آن دارید مهم است اما اگر شرکت و کارفرما از شما تقاضا نکند زبان انگلیسی کفایت می کند به خصوص که در مشاغل مرتبط با کامپیوتر و برنامه نویسی زبان انگلیسی ملاک است.

  • پس از چند سال کار، امکان اخذ اقامت دائم در سوئد وجود دارد؟

معمولا پس از ۲ سال کار تمام وقت در سوئد، شما می توانید درخواست اخذ اقامت دائم سوئد را نمایید.

  • آیا در صورت تولد فرزند از پدر و مادر ایرانی در سوئد، فرزند شهروند سوئد می شود؟

خیر، تابعیت در سوئد از طریق خون منتقل می شود. یعنی یکی از والدین فرزند به هنگام تولد می بایست سوئدی باشد.

سخن پایانی

کشور سوئد با توجه به سطح رفاه اجتماعی و قدرت صنعتی که دارد مقصد بسیار مناسبی برای ایرانیانی  است که قصد مهاجرت به اروپا دارند. ویزای کاری این کشور این امکان را به شما می دهد که به کسب درآمد در یکی از بهترین کشور های اروپایی بپردازید و اقامت دائم این کشور را پس از مدت زمان مشخصی دریافت کنید. عاليان ويزا با بهره گيرى از كارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترين و دقيق ترين اطلاعات مربوط به مهاجرت کاری به سوئد را به شما عزيزان ارائه مي نمايد. جهت دريافت مشاوره رايگان و سريع، شما مي توانيد فرم ارزيابى را تكميل نماييد و يا با شماره هاى موسسه از طريق واتس آپ تماس حاصل فرماييد.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب
  1. درود و سپاس از زحمات شما یک سوال داشتم
    من برنامه نویس هستم و در زمینه گیم انیمیشن و جلوه های ویژه سینمایی کار می کنم و درامدم ماهیانه نیست پروژه محوره
    با شرکت های داخلی و بین المللی کار می کنم
    بنابراین سابقه بیمه تامین اجتماعی ندارم اما سابقه کار و پرتفولیو مستند دارم همینطور دو گیم منتشر شده برای اندروید
    اگر بتونم از یک کارفرما افر بگیرم میتونم سابقه بیمه تامین اجتماعی به سفارت ارائه ندم ؟
    مهندسی نرم افزار دارم سی و پنج سال سن مدرک زبان انگلیسی و فرانسوی و المانی هم دارم هر سه سطح سی وان
    هدفم مهاجرت به کشورهای سوئد فنلاند لهستان و المان هست

  2. درود برشما
    لطفا برای بررسی کامل شرایطتون و ارائه بهترین مسیر مهاجرتی برای شما با شماره 02191304747 تماس بگیرید کارشناسان ما راهنماییتون می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *