همه چیز در مورد ویزای بازنشستگی اتریش

اتریش یکی از ثروتمندترین کشورهای اروپایی است که کیفیت زندگی بسیار بالایی را به مردم خود ارائه می‌دهد. شاخص قانون و نظم گالوپ در سال 2020 این کشور را به‌عنوان ششمین کشور ایمن در جهان  معرفی کرده است. همچنین بر اساس شاخص صلح جهانی، اتریش در میان سه کشور برتر برای زندگی در جهان قرار دارد. اتریش با جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز و اقتصاد توسعه‌یافته و پایدار، مقصد اقامتی مناسبی برای بازنشستگان است. هرچند دولت اتریش، مانند کشورهای اسپانیا و پرتغال، مشخصاً ویزای بازنشستگی اتریش ارائه نمی‌کند اما اگر خواستار زندگی در اتریش هستید و بیش از 18سال دارید، می‌توانید از طریق ویزای خود حمایتی اتریش، وارد این کشور شوید و پس از اخذ اقامت دائم و تابعیت این کشور طی 6 سال، دوران بازنشستگی خود را با آسودگی خاطر در اتریش بگذرانید. همچنین این امکان برای شما وجود دارد تا پس از 1 سال اقامت از طریق ویزای تمکن مالی اتریش، ویزای خود را به ویزای کاری اتریش تغییر دهید و در این کشور مشغول به کار و بازنشسته شوید. بااین‌حال باید الزامات ویزای خود حمایتی را که تحت عنوان ویزای بازنشستگی اتریش هم به افراد بازنشسته و دارای تمکن مالی پیشنهاد می‌شود، رعایت کنید. ما در این مقاله به بررسی شرایط این ویزا و شرایط زندگی برای بازنشستگان در اتریش می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اتریش، گردآوری‌شده است.

ویزای بازنشستگی اتریش

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • آیا اتریش ویزای بازنشستگی ارائه می‌کند؟
  • بهترین روش برای اخذ مجوز اقامت برای بازنشستگان در اتریش
  • شرایط دریافت ویزای اتریش برای بازنشستگان
  • شرایط شهروندی اتریش برای بازنشستگان
  • مالیات در اتریش برای بازنشستگان

آیا اتریش ویزای بازنشستگی ارائه می‌کند؟

دولت اتریش، به‌طور خاص، ویزای بازنشستگی ندارد اما گزینه‌های مختلفی اقامتی ازجمله، اخذ اقامت اتریش از طریق سرمایه‌گذاری یا اخذ ویزای تمکن مالی را برای متقاضیان زندگی در اتریش، ارائه کرده است. معمولاً اخذ اقامت اتریش از طریق سرمایه‌گذاری، نیازمند انتقال سرمایه هنگفتی حدود 3 میلیون یورو است و بین 24 تا 36 ماه طول می‌کشد. همچنین امکان اخذ اقامت اتریش از طریق سرمایه‌گذاری‌های غیرفعال در اوراق قرضه دولتی یا خرید املاک و مستغلات در اتریش وجود ندارد و اخذ اقامت اتریش صرفاً با ارائه یک بیزینس پلن قوی و گزینه‌های تجاری، ممکن است. ازآنجاکه روش‌های تجاری نیازمند سرمایه بسیار بالا است، عالیان ویزا اخذ ویزای خود حمایتی اتریش که تحت عنوان ویزای بازنشستگی اتریش هم شناخته می‌شود را به شما توصیه می‌کند که گزینه بهتری برای اخذ اقامت و تابعیت اتریش است. همچنین می‌توانید از طریق خرید ملک در اسپانیا و پرتغال اقدام و اقامت اروپا را دریافت کنید.

ویزای بازنشستگی اتریش

بهترین روش برای اخذ مجوز اقامت برای بازنشستگان در اتریش

یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌های اخذ اقامت اتریش، دریافت ویزای تمکن مالی این کشور است. اخذ ویزای تمکن مالی اتریش، بدون محدودیت سنی، این امکان را برای دارندگان آن فراهم می‌کند تا بدون نیاز به ویزا به سراسر منطقه شنگن سفر کنند، در یک کشور باثبات اقتصادی زندگی و پس از 6 سال اقامت دائم در اتریش، تابعیت و پاسپورت این کشور را دریافت کنند. پاسپورت اتریشی از شهرت بسیار خوبی برخوردار است به‌طوری‌که دسترسی بدون ویزا حتی به ایالات‌متحده آمریکا را ممکن می‌کند. همچنین زمانی که تابعیت خود را بر اساس قانون شهروندی اتریش به دست آورید، شما و خانواده‌تان مادام‌العمر از شهروندی کامل برخوردار هستید که می‌تواند از طریق نسب به نسل‌های آینده منتقل شود. بااین‌حال، برای اخذ تابعیت اتریش، ابتدا باید واجد شرایط دریافت ویزای تمکن مالی اتریش یا ویزای بازنشستگی اتریش باشید.

شرایط دریافت ویزای اتریش برای بازنشستگان

بازنشستگان دارای تمکن مالی می‌توانند برای دریافت ویزای خود حمایتی اتریش اقدام کنند و همسر و فرزندان زیر 18 سالشان را با خود به اتریش بیاورند. برای واجد شرایط بودن برای این نوع ویزا، فرد بازنشسته باید ثابت کند که دارای بودجه کافی، بیمه درمانی و مکانی برای زندگی در اتریش است. علاوه بر این، اقامت اتریش نیاز به شرکت در آزمون زبان برای اثبات مهارت زبان آلمانی در سطح A1 دارد. این مجوز اقامت تنها برای افراد مستقل مالی مناسب است که قصد کار در اتریش را ندارند. این مجوز اقامت، برای 1 سال صادر می‌شود و پس‌ازآن برای 1 سال دیگر و سپس یک دوره 3 ساله قابل تمدید است. شما می‌توانید پس از یک سال، با ارائه یک طرح تجاری قوی، اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکار و ثبت شرکت در اتریش کنید و ویزای تمکن مالی خود را به ویزای کاری اتریش تغییر دهید. جزئیات الزامات دریافت ویزای بازنشستگی اتریش در ادامه آمده است:

1. حداقل مبلغ لازم برای اثبات تمکن مالی

به‌عنوان یک بازنشسته باید ازنظر مالی مستقل باشید. حداقل درآمد ماهانه برای هر متقاضی حدود 2000 یورو در ماه است. اگر همسر خود را همراهتان به اتریش می‌آورید باید حدود 3000 یورو برای او و به ازای هر فرزند زیر 18 سال خود باید حدود 2000 یورو تمکن مالی داشته باشید. علاوه بر این، باید هزینه‌های زندگی در اتریش را نیز محاسبه کنید. برای تخمین هزینه‌های زندگی در اتریش، نگاهی به جدول زیر بیندازید:

وعده غذایی در رستوران ارزان‌قیمت 13 €
 1 لیتر شیر4.29 €
 1 قرص نان سفید1.76 €
 1 کیلو برنج0.90 €
 12 عدد تخم‌مرغ3.10 €
 1 کیلو فیله مرغ4.76 €
 1 کیلو گوجه‌فرنگی 1.22 €
 1 کیلو پیاز0.63 €
 بلیت یک‌طرفه حمل‌ونقل محلی2.40 €
 1 لیتر بنزین6.46 €

2. تعیین محل اقامت در اتریش

برای دریافت ویزای بازنشستگی اتریش باید محل اقامتتان را در اتریش مشخص کنید. بدین منظور باید بر اساس تعداد نفرات خانواده‌تان، متراژ مشخصی را اجاره کنید یا بخرید. به‌عنوان‌مثال یک خانواده 4نفره باید یک خانه حداقل 80 متری داشته باشد. خوشبختانه برای مهاجرانی که به دنبال بازنشستگی در اتریش هستند، این کشور دارای شهرها و شهرک‌های زیبای متعددی است که هرکدام ویژگی‌های متمایز خود را دارند. به‌طورمعمول، هزینه‌های زندگی در شهرها، به‌ویژه در وین و اینسبروک، بالاتر است. شهرهای وین، سالزبورگ، اینسبروک، لینز و گراتس محبوب‌ترین شهرها برای اقامت بازنشستگان در اتریش هستند. جدول زیر متوسط هزینه مسکن در شهرهای مختلف اتریش را نشان می‌دهد:

هزینه برق، گرمایش، سرمایش، آب ساختمان و زباله برای یک آپارتمان 915 فوت مربعی 215.56 €
اجاره آپارتمان (1 خوابه) در مرکز شهر723.15 €
 اجاره آپارتمان (1 خوابه) دور از مرکز شهر 589.07 €
 اجاره آپارتمان (3 خوابه) در مرکز شهر 1,328.51 €
 اجاره آپارتمان (3 خوابه) دور از مرکز شهر 1,082.18 €
 قیمت هر فوت مربع برای خرید آپارتمان در مرکز شهر 460.23 €

 قیمت هر فوت مربع برای خرید آپارتمان دور از مرکز شهر

349.07 €

3. داشتن بیمه درمانی

بر اساس شاخص Knoema، شاخصی که کشورهای دارای بهترین مراقبت‌های بهداشتی در سطح جهان را بر اساس امید به زندگی و هزینه‌های بهداشتی ارزیابی می‌کند، اتریش در رتبه 27 قرار دارد. برای دریافت ویزای بازنشستگی اتریش باید بیمه درمانی داشته باشید. هزینه بیمه درمانی خصوصی در اتریش حدود 240 دلار در ماه است و ویزیت پزشک ممکن است تا 70 دلار هزینه داشته باشد. این ارقام  در مقایسه با سایر کشورهای جهان، بسیار مقرون‌به‌صرفه است. همچنین پس از اخذ اقامت دائم و شهروندی اتریش، ممکن است از پوشش درمانی رایگان بهره‌مند شوید.

ویزای بازنشستگی اتریش

4. تسلط به زبان آلمانی

تسلط به زبان آلمانی در سطح پایه A1 برای اخذ ویزای بازنشستگی اتریش، اجباری است. همچنین برای تمدید مجوز اقامت خود باید سطح زبان خود را به B1 و B2  برسانید. برای اثبات دانش زبان، باید در آزمون شرکت کنید و مدارکی مانند مدرک انستیتو گوته، گواهینامه TELC GmbH و گواهی آزمون ÖIF یا ÖSD ارائه کنید.

شرایط شهروندی اتریش برای بازنشستگان

به‌عنوان یک بازنشسته خارجی، پس از اخذ مجوز اقامت باید به‌طور دائم در اتریش زندگی کنید. شما باید حداقل 183 روز در سال در اتریش بمانید تا بتوانید درخواست تمدید مجوز اقامت خود را بدهید. معمولاً پس از 6 تا 10 سال می‌توانید برای اخذ شهروندی اتریش اقدام کنید. دارندگان اجازه اقامت که به‌طور دائم در اتریش زندگی می‌کنند، می‌توانند پس از 5 سال درخواست اقامت دائم و شهروندی اتریش را ارسال کنند. پاسپورت اتریشی به شما امکان دسترسی به تمام حقوق و امتیازات یک شهروند اتحادیه اروپا را می‌دهد. قانون شهروندی اتریش معمولاً متقاضی شهروندی اتریش را ملزم می‌کند که تابعیت فعلی خود را لغو کند.

مالیات در اتریش برای بازنشستگان

اگر در اتریش درآمد کسب کنید، ممکن است تا 55 درصد از آن مالیات مشمول مالیات شود. بااین‌حال، درآمد خارجی شما در اتریش مشمول مالیات نمی‌شود. بنابراین، مالیات بر درآمد بازنشستگی شما، بر اساس قوانین مالیاتی کشوری که در آن بازنشسته شده‌اید، محاسبه می‌شود، اما اگر در اتریش منبع درآمدی داشته باشید باید به‌صورت جداگانه مالیات آن را بپردازید.

سؤالات متداول
  • آیا برای اخذ ویزای بازنشستگی اتریش ، ارائه مدرک زبان لازم است؟

بله. شما باید مدرک زبان آلمانی در سطح A1 داشته باشید.

  • آیا امکان اخذ اقامت اتریش از طریق خرید ملک برای بازنشستگان وجود دارد؟

هرچند امکان سرمایه‌گذاری در اتریش برای بازنشستگان وجود دارد اما اخذ مجوز اقامت اتریش  تنها از طریق گزینه‌های تجاری و ویزای خود حمایتی اتریش ممکن است.

  • آیا بازنشستگان در اتریش اجازه کار دارند؟

بازنشستگانی که از طریق ویزای تمکن مالی، وارد اتریش شده‌اند به‌هیچ‌عنوان اجازه کار نخواهند داشت مگر اینکه ویزای خود را به ویزای کاری اتریش تغییر دهند.

  • پس از چند سال می‌توانم تابعیت اتریش را دریافت کنم؟

اگر با ویزای خود حمایتی اتریش به مدت5 سال به‌صورت دائم در این کشور زندگی کنید، از سال پنجم اقامت خود امکان ارائه درخواست برای دریافت تابعیت این کشور را خواهید داشت.

  • آیا ویزای بازنشستگی در اتریش، محدودیت سنی دارد؟

خیر. هرچند این ویزا به نام بازنشستگی شناخته می‌شود اما درواقع هر فرد بالای 18 سال که تمکن مالی کافی داشته باشد می‌تواند برای دریافت آن اقدام کند.

سخن پایانی

اتریش، یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان ازنظر تولید ناخالص داخلی سرانه و در میان قدرتمندترین اقتصادهای اتحادیه اروپا است. این کشور با جاذبه‌های طبیعی زیبا، هزینه‌های زندگی مقرون‌به‌صرفه و ارائه خدمات پزشکی و درمانی بسیار باکیفیت، مقصد ایده آلی برای زندگی بازنشستگان خواهد بود. هرچند دولت اتریش مجوز اقامتی تحت عنوان ویزای بازنشستگی اتریش ، ارائه نمی‌کند اما اگر دارای تمکن مالی حدود 30 هزار یورو در سال هستید، می‌توانید از طریق ویزای تمکن مالی اتریش وارد این کشور شوید. پس از 5 سال زندگی در اتریش، امکان ارائه درخواست برای اخذ اقامت دائم، تابعیت و پاسپورت این کشور را خواهید داشت که یکی از معتبرترین پاسپورت‌های جهان است. یکی از امکانات شگفت‌انگیز در مورد بازنشستگی در اتریش، مزایایی ازجمله سفر به تمام منطقه شنگن بدون ویزا، خدمات بهداشتی باکیفیت و امکان تحصیل رایگان است که این کشور به شهروندان خود ارائه می‌دهد. اما قبل از اینکه بخواهید سال‌های طلایی خود را در کشور زیبای آلپ بگذرانید، در مورد هزینه‌های زندگی و بهترین مکان‌ها برای بازنشستگی در اروپا، با کارشناسان مجرب عالیان ویزا مشورت کنید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهم‌ترین نکات در مهاجرت به اتریش را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب
  1. آیا بیمه بازنشستگی ایرانی هم می پذیرند. مجموع مخارج من همسرم و پسر بالای ۱۸ سال چقدر می شود.

  2. درود برشما
    لطفا برای بررسی کامل شرایطتون و ارائه بهترین مسیر مهاجرتی برای شما با شماره 02191304747 تماس بگیرید کارشناسان ما راهنماییتون می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *