مقایسه ویزای تمکن مالی اتریش با اسپانیا

اتریش یکی از باثبات‌ترین و مرفه‌ترین کشورهای اروپایی است. در سال 2019، اتریش ازنظر سطح تولید ناخالص داخلی، در جایگاه چهاردهم و ازنظر سطح شادی در رتبه دهم میان تمام کشورهای جهان قرار گرفت. ویزای تمکن مالی اتریش، فرصت فوق‌العاده زندگی در کشوری با استانداردهای زندگی و امنیت بالا،  شرایط اقتصادی مطلوب و محیط‌زیست سالم و زیبا را برای افرادی که توان پرداخت هزینه‌های زندگی خود بدون نیاز به کار در اتریش را دارند، فراهم می‌کند. متقاضیان دریافت ویزای خود حمایتی اتریش، معمولاً با اثبات تمکن مالی خود، می‌توانند مجوز اقامت این کشور را دریافت کنند. با اخذ این مجوز اقامت، تمام اعضای خانواده متقاضی اصلی، می‌توانند خدمات پزشکی باکیفیت بالا دریافت کنند و فرزندان او می‌توانند در مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌های اروپایی با رتبه‌بندی بسیار بالا مشغول به تحصیل شوند. علاوه بر این، مجوز اقامت اتریش، امکان سفر به 26 کشور شنگن را بدون نیاز به ویزا فراهم می‌کند. بااین‌حال، چالش اساسی در دریافت این نوع ویزا، ظرفیت محدود این ویزا است که به‌صورت سالانه توسط دولت اتریش اعمال می‌شود. همچنین ازآنجاکه کشورهایی همچون اسپانیا نیز چنین برنامه‌های اقامتی را ارائه می‌دهند، مقایسه ویزای تمکن مالی اتریش با اسپانیا خالی از لطف نیست. به همین جهت در این مقاله ضمن معرفی ویزای خود حمایتی اتریش، به مقایسه آن با برنامه مشابه آن در اسپانیا می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اتریش، گردآوری‌شده است.

ویزای تمکن مالی اتریش

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چه کسانی می‌توانند ویزای تمکن مالی اتریش را دریافت کنند؟
  • الزامات و شرایط ویزای خود حمایتی اتریش
  • اخذ اقامت اتریش از طریق ویزای تمکن مالی
  • سهمیه ویزای اتریش برای افراد مستقل مالی
  • نحوه دریافت سهمیه برای اخذ اقامت اتریش از طریق ویزای خود حمایتی
  • روند درخواست برای اخذ اقامت اتریش از طریق خود حمایتی

چه کسانی می‌توانند ویزای تمکن مالی اتریش را دریافت کنند؟

دولت اتریش برخلاف کشورهای اروپایی دیگر ازجمله، یونان، پرتغال و اسپانیا، برنامه‌های اقامتی از طریق سرمایه‌گذاری و خرید ملک ارائه نمی‌دهد. به همین جهت، اگر خواستار اخذ مجوز اقامت این کشور از طریق تمکن مالی هستید، باید از ابتدا از طریق ویزای خود حمایتی اتریش، وارد این کشور شوید. بااین‌حال، این بدان معنا نیست که افراد پس از ورود به اتریش، اجازه سرمایه‌گذاری و خرید ملک در اتریش را نخواهند داشت. تمامی افرادی که تابعیت کشورهای خارج از اتحادیه اروپا را دارند، ازنظر مالی مستقل هستند و بدون نیاز به کار در اتریش، توان پرداخت هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌شان را دارند، می‌توانند برای دریافت این مجوز درخواست بدهند. لازم به ذکر است که با این ویزا، شما تحت هیچ شرایطی، مجوز کار در این کشور را نخواهید داشت. مگر اینکه پس از انقضای مدت ویزای تمکن مالی اتریش ، ویزای خود را به ویزای کار اتریش تغییر دهید.

ویزای تمکن مالی اتریش

الزامات و شرایط ویزای خود حمایتی اتریش

این نوع اجازه اقامت برای افراد مستقل مالی که می‌خواهند به اتریش مهاجرت کنند و قصد کار و تجارت در این کشور را ندارند، مناسب است. این ویزا در ابتدا برای یک دوره یک‌ساله صادر می‌شود و پس‌ازآن برای یک دوره یک‌ساله و یک دوره 3 ساله دیگر، قابل تمدید خواهد بود. برای دریافت این نوع ویزا، باید شرایط و الزامات خاصی را رعایت کنید:

1. اثبات تمکن مالی

متقاضی اصلی، باید مدرکی دال بر درآمد سالانه کافی خود ارائه دهد. اداره مهاجرت اتریش، مقدار مناسب درآمد را به‌عنوان درآمد سالانه 2 برابر حداقل معیار بازنشستگی تعریف می‌کند. در حال حاضر، این مبلغ برابر است با:

متقاضی مجرد 1933یورو در ماه که حدوداً معادل 24000 یورو در سال است.  
 متقاضی متأهل  2944 یورو در ماه که حدوداً معادل 36000 یورو در سال است.  
 مبلغ اضافی به ازای هر فرزند زیر 18 سال 298 یورو در هرماه که حدوداً معادل 3600 یورو در سال است.

لازم به ذکر است که این مبالغ، بدون احتساب هزینه‌های بیمه درمانی اجباری، هزینه مسکن، هزینه  خوردوخوراک و به‌طورکلی سایر هزینه‌های خانوار است. با در نظر گرفتن تمام هزینه‌ها، درآمد یک خانواده چهارنفره که متقاضی دریافت ویزای خود حمایتی اتریش هستند، باید از 7000 یورو در ماه یا از 80000 یورو در سال باشد. نتایج مقایسه ویزای تمکن مالی اتریش با اسپانیا نشان می‌دهد که هزینه حدودی هر متقاضی در اسپانیا برای این نوع ویزا، کمی بیشتر از اتریش و حدوداً 28000 یورو در سال خواهد بود.

2. تعیین محل اقامت در اتریش

متقاضی ویزای خود حمایتی اتریش، باید  هنگام ارسال مدارک خود به کنسولگری یا سفارت اتریش، مدارکی دال بر اجاره یا خرید یک آپارتمان مناسب برای اقامت خود و خانواده‌اش، ارائه کند. هیچ الزامی درباره حداقل مبلغ خرید ملک در اتریش برای دریافت این ویزا، وجود ندارد. بااین‌حال، فرزندان غیر هم‌جنس باید اتاق جداگانه داشته باشند و متراژ خانه بر اساس تعداد نفرات مشخص خواهد شد. به‌عنوان‌مثال، یک خانواده 4 نفره باید مسکنی با حداقل متراژ 80 مترمربع داشته باشند. لازم به ذکر است که باید مبلغ خرید ملک را جدا از مبلغ موردنیاز برای دریافت ویزا، محاسبه کنید.

3. اثبات مهارت زبان آلمانی

متقاضی اصلی و افراد تحت تکفل او که بیشتر از 14 سال دارند، باید مهارت‌های زبان آلمانی خود را در سطح A1 اثبات کنند. برای اثبات تسلط به زبان آلمانی در سطح پایه A1 باید در آزمون‌های معتبر بین‌المللی شرکت کنید و مدارکی را ارائه کنید. ساده‌ترین و محبوب‌ترین مدارک بین‌المللی آشنایی با زبان آلمانی، مدرک انستیتو گوته، گواهینامه TELC GmbH و گواهی آزمون ÖIF یا ÖSD هستند. بااین‌حال، اگر متقاضی اخذ ویزای تمکن مالی اتریش ، دارای مدرک دانشگاهی یا تحصیل در دبیرستان به زبان آلمانی باشد، ممکن است با ارائه گواهینامه مهارت زبان که توسط مدرسه یا دانشگاه محل تحصیل او صادرشده است، از ارائه مدرک زبان آلمانی معاف شود. همچنین علاوه بر ارائه مدرک در سطح A1 شما باید مدارکی را امضا کنید که قصد  یادگیری زبان آلمانی تا سطح B1 و B2 را خواهید داشت. در غیر این صورت، ممکن است برای تمدید مجوز اقامت خود حمایتی خود در اتریش، دچار مشکل شوید.

4. ارائه بیمه درمانی معتبر

بیمه‌نامه، باید متقاضی اصلی و هر یک از افراد تحت تکفل او را در مقابل تمام بیماری‌ها و خطرات احتمالی طبق قوانین اتریش پوشش دهد. بیمه درمانی باید توسط یک شرکت بیمه دارای مجوز در اتریش صورت بگیرد. هزینه بیمه درمانی برای یک خانواده 4 نفره، حدوداً 1600 یورو هزینه خواهد بود.

5. حداقل مدت اقامت اجباری در اتریش

اگر متقاضی دریافت ویزای خود حمایتی اتریش هستید، درست مانند ویزای خود حمایتی اسپانیا، باید حداقل 183 روز در این کشور زندگی کنید. همچنین باید بدانید درصورتی‌که فرزندان شما به‌صورت دائمی در اتریش زندگی نکنند، برای آن‌ها مجوز اقامت صادر نخواهد شد، زیرا آن‌ها بر اساس قوانین اتریش باید مشغول به تحصیل باشند.

اخذ اقامت اتریش از طریق ویزای تمکن مالی

ویزای خود حمایتی اتریش، ابتدا به مدت 1 سال و سپس برای دو دوره که دوره ابتدایی 1 سال و دوره بعدی 3 ساله خواهد بود، قابل تمدید است. پس از 5 سال اقامت در اتریش، درصورتی‌که در هرسال حداقل 6 ماه در اتریش زندگی کرده باشید، می‌توانید برای دریافت مجوز اقامت دائم اتریش اقدام کنید. اجازه اقامت دائم اتریش در صورتی صادر می‌شود که متقاضیان بتوانند تمکن مالی خود و مهارت‌های زبان آلمانی در سطح (B1) را اثبات کنند و فاقد هرگونه محکومیت کیفری باشند. همچنین پس از 6 سال اقامت مستمر در اتریش با ارائه مدرک زبان آلمانی در سطح B2 می‌توانید برای اخذ تابعیت اتریش، درخواست بدهید. از این نظر، روند اخذ تابعیت یکی از کشورهای اروپا با ویزای خود حمایتی اتریش، کوتاه‌تر از اخذ تابعیت اسپانیا خواهد بود. ویزای تمکن مالی اسپانیا، ابتدا برای یک سال صادر می‌شود  و برای 2 دوره، 2 ساله قابل تمدید است. هرچند پس از 5 سال اقامت و پرداخت مالیات می‌توانید اجازه اقامت دائم اسپانیا را دریافت کنید اما اخذ تابعیت اسپانیا 10 سال طول می‌کشد و نیازمند لغو تابعیت قبلی شما خواهد بود.

ویزای تمکن مالی اتریش
سهمیه ویزای اتریش برای افراد مستقل مالی

مجوز اقامت اتریش برای افراد مستقل مالی، سهمیه مشخصی دارد و هرسال برای تعداد محدودی بین 300 تا 450 صادر می‌شود. متقاضیان دریافت این ویزا، می‌توانند به همراه همسر و فرزندان زیر 18 سال خود، درخواست بدهند اما توجه داشته باشید که هر عضو از خانواده به‌صورت جداگانه، یک سهمیه را به خود اختصاص می‌دهد و ممکن است برخی از افراد خانواده نتوانند ویزای تمکن مالی اتریش را دریافت کنند. درحالی‌که ویزای تمکن مالی اسپانیا معمولاً ظرفیت محدودی ندارد. سهمیه ویزای خود حمایتی اتریش، بسته به عوامل اجتماعی-اقتصادی مانند تراکم جمعیت بین مناطق مختلف این کشور توزیع می‌شود. وین، پایتخت اتریش بیشترین سهمیه را دریافت می‌کند اما واقعیت این است که به دلیل تقاضای بالا برای اخذ اقامت این منطقه، شانس متقاضیان آن‌چنان بالا نخواهد بود.

نحوه دریافت سهمیه برای اخذ اقامت اتریش از طریق ویزای خود حمایتی

به‌عنوان یک خارجی، تنها در صورتی فرصت خوبی برای درخواست اجازه اقامت در اتریش خواهید داشت که آماده‌سازی مدارک را جدی گرفته و درخواست خود را در اولین روز بررسی ویزا که معمولاً اول ژانویه هرسال است، به‌سرعت ارسال کنید.  برای این کار بهتر است از 2 ماه قبل تمام شرایط و مدارک خود را آماده کرده باشید. بررسی درخواست ویزا توسط افسران کنسولگری اتریش، بسیار دقیق خواهد بود و کوچک‌ترین نقضی ممکن است به رد ویزای شما منجر شود. به همین جهت توصیه می‌کنیم درصورتی‌که تمکن مالی کافی دارید، از طریق ویزای خود حمایتی اسپانیا برای اخذ اقامت اروپا اقدام کنید.

روند درخواست برای اخذ اقامت اتریش از طریق خود حمایتی

برای شروع فرآیند درخواست، ابتدا باید مدارک خود را آماده کنید. مجموعه مدارک اساسی که باید ارائه کنید، عبارت‌اند از:

  • مدرک تسلط بر زبان آلمانی
  • پاسپورت معتبر
  • مدارک اثبات‌کننده تمکن مالی شما
  • مدارک اثبات‌کننده روابط خانوادگی شما ازجمله گواهی تولد و سند ازدواج
  • 2 قطعه عکس
  • بیمه درمانی که حدود 1600 یورو هزینه دارد.
  • قرارداد اجاره یا خرید خانه در اتریش
ویزای تمکن مالی اتریش

مجموعه مدارک شما باید توسط یک مترجم دارای مجوز به آلمانی ترجمه شود.

در بازه زمانی 3 تا 6 ماهه نتایج تخصیص یا عدم تخصیص سهمیه ویزای اتریش برای شما و خانواده‌تان مشخص می‌شود. اگر درخواست شما تأیید شده باشد، باید برای اخذ ویزای D یا ویزای طولانی‌مدت اتریش به کنسولگری اتریش در کشورتان مراجعه کنید. ویزای D به شما این امکان را می‌دهد که به مدت 91 روز به مدت 6 ماه در کشور بمانید. سپس باید با ویزای نوع D به اتریش بروید و مراحل نهایی اخذ مجوز اقامت خود را در اداره مهاجرت اتریش، انجام دهید. چهار تا شش هفته بعد اجازه اقامت خود را دریافت خواهید کرد.

سؤالات متداول
  • حداقل مبلغ موردنیاز برای اثبات تمکن مالی در اتریش چقدر است؟

برای هر فرد مجرد، حدود 24000 یورو، برای متقاضیان متأهل، حدود 36000 یورو و به ازای هر فرزند زیر 18 سال، مبلغ 3600 یورو در سال لازم است. این مبالغ بدون احتساب هزینه‌های جاری زندگی در اتریش ذکرشده است.

  • آیا آشنایی با زبان آلمانی برای اخذ ویزا اجباری است؟

بله. شما باید مدارکی دال بر آشنایی با زبان آلمانی در سطح A1 ارائه کنید.

  • با دریافت ویزای خود حمایتی اتریش، آیا فرزندانم می‌توانند در این کشور تحصیل کنند؟

بله. درصورتی‌که حداقل 6 ماه در سال، در اتریش بمانید فرزندانتان حق تحصیل در این کشور را خواهند داشت.

  • تمدید ویزای خود حمایتی اتریش به چه صورت است؟

درصورتی‌که همچنان شرایط ویزای تمکن مالی را داشته باشید، ابتدا برای یک دوره 1 ساله و سپس یک دوره 3 ساله می‌توانید این ویزا را تمدید کنید.

  • صدور ویزای خود حمایتی اتریش، معمولاً چقدر طول‌ می‌کشد؟

معمولاً در بازه‌های زمانی 3 الی 6 ماهه، تصمیمات نهایی افسران ویزا اعلام می‌شود.

سخن پایانی

اتریش کشوری باثبات اقتصادی و سیاسی است که با ارائه ویزای تمکن مالی اتریش ، خارجی‌های ثروتمند را به خود جذب می‌کند. امکان سفر بدون نیاز به ویزا در منطقه شنگن، امکان تحصیل در اروپا، زندگی در یک کشور کاملاً آزاد و  اخذ اقامت و شهروندی یکی از مرفه‌ترین کشورهای اروپایی، تنها برخی از دلایلی است که تعداد متقاضیان اخذ ویزای تمکن مالی اتریش را هرساله افزایش می‌دهد. همچنین اخذ شهروندی اتریش تنها پس از 6 سال زندگی در اتریش ممکن خواهد بود. درحالی‌که، برای اخذ شهروندی اسپانیا باید 10 سال در این کشور زندگی و مالیات پرداخت کنید. بااین‌حال ارسال درخواست برای دریافت ویزای تمکن مالی اتریش ، تنها یک‌بار در سال در ماه ژانویه امکان‌پذیر است و به دلیل سهمیه محدود تعیین شده توسط دولت اتریش، اخذ این نوع ویزا بسیار سخت است. همچنین تمام افراد متقاضی ویزای خود حمایتی اتریش، باید بیمه درمانی خصوصی داشته باشند و متأسفانه هزینه بیمه درمانی خصوصی که حدود 1600 یورو است، بسیار بالا است. در مقابل، دولت اسپانیا برای ویزای تمکن مالی اسپانیا، هیچ ظرفیتی تعیین نکرده است و متقاضیان هر زمان در سال که تمکن مالی داشته باشند، می‌توانند برای دریافت این نوع ویزا درخواست بدهند. همچنین هزینه بیمه درمانی اجباری در اسپانیا تنها 70 یورو در ماه برای هر نفر است. به همین جهت، توصیه می‌کنیم درصورتی‌که قصد اخذ اقامت اروپا را دارید، با کارشناسان عالیان ویزا تماس بگیرید تا بسته به شرایط شخصی شما و اهدافتان از مهاجرت، شما را در تصمیم‌گیری راهنمایی کنند. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهم‌ترین نکات در اخذ ویزای تمکن مالی اتریش را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *