نکات مهم در اخذ ویزای توریستی اسلواکی

اسلواکی کشوری جذاب و دیدنی در اروپای مرکزی است که دارای فرهنگ، معماری و سنت‌های منحصربه‌فردی است. این کشور دارای مناظر طبیعی زیبا، قلعه‌های قرون‌وسطایی و معماری جذابی است. شهر Vlkolinec، که شامل بزرگ‌ترین کلبه‌های چوبی سنتی اروپای مرکزی و یکی سایت میراث ثبت‌شده اسلواکی در یونسکو است مقصد بسیاری از گردشگران است. همچنین طبیعت دوستان زیادی برای پیاده‌روی و کوهنوردی در رشته‌کوه تاتراس به اسلواکی می‌روند. در زمستان نیز ورزشکاران علاقه‌مند به اسکی به اسلواکی سفر می‌کنند. به خاطر وجود جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی متعدد، اسلواکی یک مقصد گردشگری جذاب و محبوب برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان است.

ویزای توریستی اسلواکی

با این‌حال اکثر اتباع خارجی برای بازدید از اسلواکی باید ویزای توریستی اسلواکی را دریافت کنند.  اتباع اتحادیه اروپا بدون نیاز به ویزا می‌توانند تا حداکثر 90 روز در اسلواکی بمانند اما کشورهای خارج از اتحادیه اروپا باید براساس هدف خود از سفر به اسلواکی، ویزای خاصی را دریافت کنند. ما در این مقاله ویزای شنگن اسلواکی و شرایط و مدارک موردنیاز برای اخذ آن را بررسی می‌کنیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسلواکی، گردآوری‌شده است.

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • ویزای شنگن اسلواکی چیست؟
  • مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای شنگن اسلواکی
  • انواع ویزای شنگن اسلواکی بر اساس هدف ورود به اسلواکی
  • مراحل و نحوه درخواست ویزای اسلواکی

ویزای شنگن اسلواکی چیست؟

اسلواکی در سال 2007 بخشی از منطقه شنگن شد. به همین جهت تمامی اتباع خارجی غیر از اتحادیه اروپا برای ورود به این کشور به ویزا نیاز دارند. ویزای شنگن اسلواکی با اهداف مختلفی صادر می‌شود و یک ویزای کوتاه‌مدت است که به دارندگان آن اجازه می‌دهد حداکثر 90 روز در طول یک دوره 6 ماهه در اسلواکی بمانند. ویزای شنگن به شما این امکان را می‌دهد که در طول مدت اعتبار ویزای خود، علاوه بر اسلواکی، از هر یک از کشورهای شنگن بازدید کنید. یکی از انواع ویزای شنگن اسلواکی، ویزای توریستی اسلواکی است که به دارندگان آن اجازه می‌دهد به خاک اسلواکی وارد شوند و برای حداکثر 3 ماه در طول یک دوره 6 ماهه با هدف بازدید از این کشور برای گردشگری و تفریح در خاک اسلواکی بمانند. برچسب ویزا روی پاسپورت شما مدت اعتبار ویزای شما را نشان می‌دهد که شامل روز ورود و روز خروج شما از اسلواکی و به‌طورکلی منطقه شنگن می‌شود. ویزای شنگن معمولاً به‌صورت تکورودی یا چند ورودی صادر می‌شود. 

مهاجرت به اسلواکی

اگر ویزای شما از نوع تکورودی باشد شما تنها یک‌بار حق ورود به اسلواکی و منطقه شنگن را دارید و به‌محض خروج از این منطقه، نمی‌توانید دوباره به آن وارد شوید مگر اینکه دوباره ویزا دریافت کنید. در مقابل اگر ویزای شما از نوع چند ورودی باشد شما می‌توانید تا زمانی که ویزای شنگن شما معتبر است از خاک اسلواکی یا به‌طورکلی منطقه شنگن خارج‌شده و دوباره وارد این منطقه شوید.

مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای شنگن اسلواکی

برای اینکه به سفارت یا کنسولگری اسلواکی ثابت کنید که معیارهای تعیین‌شده برای ورود به اسلواکی را دارید، باید مدارک کافی برای اخذ ویزای کوتاه‌مدت اسلواکی ارائه دهید. توجه داشته باشید که این مدارک عمومی موردنیاز برای دریافت ویزا هستند و ممکن است بسته به هدف شما از ورود به اسلواکی و دریافت ویزای شنگن اسلواکی نیازمند ارائه مدارک بیشتری باشید. در ادامه مدارک اضافی لازم برای انواع ویزای شنگن بسته به هدف متقاضی را نیز مشخص خواهیم کرد. به‌طورکلی برای اخذ ویزای کوتاه‌مدت شنگن باید مدارک زیر را داشته باشید:

  • فرم تکمیل و امضاشده درخواست ویزای اسلواکی
  • دو قطعه عکس پاسپورت که بیشتر از 6 ماه از آن‌ها نگذشته باشد
  • پاسپورت معتبر که طی 10 سال گذشته صادرشده باشد با حداقل دو صفحه خالی و داشتن اعتبار تا 3 ماه پس از پایان اعتبار ویزای شنگن شما
  • کپی ویزای قبلی شما (در صورت وجود).
  • بیمه سلامت مسافرتی معتبر در اسلواکی و سراسر منطقه شنگن با حداقل پوشش 30000 یورو
  • گزارش و ارائه برنامه دقیق سفر شما که شامل تاریخ رفت‌وبرگشت و شماره پرواز شما باشد.
  • ارائه مدارک اقامت شما در طول مدت حضورتان در اسلواکی مانند برگه رزرو هتل
  • اثبات تمکن مالی کافی برای تمام طول مدت اقامت در اسلواکی. سفارت یا کنسولگری اسلواکی از شما می‌خواهد ثابت کنید که حداقل 56 یورو به ازای هرروزی که قصد دارید در اسلواکی بمانید، دارید.
  • انگیزه نامه: نامه دقیقی که جزئیات و هدف شما از سفر و اقامت در اسلواکی را نشان می‌دهد.
  • اثبات وضعیت مدنی شما که نیازمند ارائه گواهی ازدواج، گواهی تولد فرزندان، گواهی فوت همسر و… است.

انواع ویزای شنگن اسلواکی بر اساس هدف ورود به اسلواکی

معمولاً ویزای شنگن اسلواکی به ویزای توریستی اسلواکی معروف است؛ اما ویزای شنگن انواع مختلفی دارد و هرچند تمامی آن‌ها یک ویزای کوتاه‌مدت هستند، بسته به دلیل شما از سفر به اسلواکی شما باید مدارک بیشتری را برای اثبات هدف خود از ورود به این کشور ارائه کنید.

ویزای ترانزیت فرودگاه اسلواکی

اگر لازم است دریکی از فرودگاه‌های اسلواکی فرود بیایید، تا بتوانید با پرواز دیگری به کشور مقصد غیر شنگن خود برسید، باید برای ویزای ترانزیت فرودگاهی اسلواکی درخواست دهید. لطفاً توجه داشته باشید که لیست کشورهایی که برای عبور از فرودگاه‌های اسلواکی به ویزای ترانزیت فرودگاهی نیاز دارند از لیست کشورهایی که به سایر انواع ویزای شنگن نیاز دارند محدودتر است. هنگام درخواست برای دریافت ویزای ترانزیت فرودگاه اسلواکی، باید مدارک اضافی زیر را ارائه دهید: ویزای معتبر و بلیت هواپیما برای آخرین کشوری که به آن سفر می‌کنید.

ویزای توریستی اسلواکی
ویزای توریستی اسلواکی

اگر قصد دارید صرفاً برای مقاصد توریستی به اسلواکی سفر کنید، باید مدارک اضافی زیر را برای دریافت ویزای توریستی اسلواکی آماده و ارائه کنید:

  • صورت‌حساب بانکی شما ترجیحاً برای 6 ماه گذشته.
  • برنامه دقیق سفر شما: شرح سفر روزانه شما، ازجمله محل اقامت، مکان‌هایی که بازدید خواهید کرد و همچنین تاریخ ورود و خروج. (برای اثبات دقیق‌تر کپی مدارک تمام تورهای گردشگری که رزرو کرده‌اید را هم ضمیمه مدارک خود کنید.)
  • اثبات تمکن مالی و نحوه تأمین هزینه سفر خود به اسلواکی
ویزای بازدیدکننده اسلواکی

هنگام سفر به اسلواکی بنا به دعوت یکی از دوستان یا یکی از اعضای خانواده که ساکن اسلواکی است، باید ویزای بازدیدکننده اسلواکی داشته باشید تا در یک دوره 6 ماهه حداکثر 90 روز اجازه ورود و اقامت در اسلواکی را داشته باشید. هنگام درخواست برای دریافت ویزا، مدارک اضافی زیر را ارائه دهید:

  • اثبات تمکن مالی برای حمایت از خود در طول اقامت در اسلواکی از طریق ارائه صورت‌حساب‌های بانکی شخصی، صورت‌حساب‌های کارت اعتباری یا موجودی شش ماه گذشته یا نامه حمایت مالی
  • ارائه برنامه روزانه دقیق سفر شما
  • دعوت‌نامه ارسال‌شده توسط خویشاوند یا دوست مقیم اسلواکی شما که از شما میزبانی می‌کند.
ویزای تجاری اسلواکی

اگر قصد دارید با هدف شرکت در فعالیت‌های تجاری به اسلواکی سفر کنید و سفر شما کمتر از 90 روز طول می‌کشد، باید ویزای تجاری اسلواکی را دریافت کنید و مدارک زیر را ارائه کنید:

  • دعوت‌نامه شرکتی در اسلواکی که از آن بازدید خواهید کرد و آدرس دقیق آن‌ها همراه با تاریخ بازدید شما.
  • نامه‌ای از کارفرمای شما که دلیل سفر شما به اسلواکی را ذکر می‌کند.
  • اثبات نحوه تأمین مالی شما در طول سفر: در مورد هزینه‌های متقاضی در طول اقامت در اسلواکی، کارفرما یا شرکت شریک باید میزان دقیق پوشش هزینه‌ها را در نامه یا دعوت‌نامه قید کنند.
ویزای پزشکی اسلواکی

اگر برای درمان پزشکی به اسلواکی می‌روید یا همراه بیمار هستید، باید برای ویزای پزشکی اسلواکی درخواست و مدارک اضافی زیر را ارائه دهید:

  • گزارش پزشکی صادرشده در کشور شما که تائید می‌کند که شما نیاز به درمان پزشکی در اسلواکی دارید.
  • یک گواهی پزشکی از بیمارستان یا پزشک در اسلواکی که تاریخ ملاقات شما و همچنین وضعیت پزشکی شما را تائید می‌کند. همچنین باید تائید کند که بیمارستان می‌تواند درمان پزشکی خاص را انجام دهد و بر این اساس شما پذیرفته می‌شوید.
  • اثبات تمکن مالی شما برای اقامت و درمان در اسلواکی
ویزای اسلواکی برای شرکت در رویدادهای فرهنگی، ورزشی، فیلم‌سازی و مقاصد مذهبی

اگر برای شرکت در رویدادهای مختلف به اسلواکی می‌آیید به‌جای ویزای توریستی اسلواکی باید برای این ویزا درخواست دهید و تمامی جزئیات و اطلاعات رویداد مانند دعوت‌نامه از ارگان مربوط به برنامه، بلیت ورود شما به رویداد، مدارک ثبت‌نام یا عضویت شما در رویداد و همچنین اسامی سایر شرکت‌کنندگان رویداد یا برگزارکنندگان آن و همچنین اثبات سابقه علمی یا کاری شما که صلاحیت شما برای شرکت در رویداد را نشان می‌دهد، ارائه کنید.

ویزای بازدید رسمی اسلواکی

اگر قرار است به‌عنوان عضوی از یک هیئت رسمی به نمایندگی از دولت کشور، یک سازمان یا موسسه به اسلواکی سفر کنید، باید کپی دعوت‌نامه رسمی خود و همچنین شواهد کامل و کافی درباره هدف شما از سفر مانند مذاکرات، جلسات و رویدادهای در حال برگزاری توسط سازمان‌های بین دولتی ارائه و ویزای اسلواکی برای بازدیدهای رسمی دریافت کنید.

شرایط اضافی ویزای اسلواکی برای افراد زیر سن قانونی

همه کودکان زیر سن قانونی که برای دریافت ویزای کوتاه‌مدت اسلواکی اعم از ویزای توریستی اسلواکی ، ویزای پزشکی یا … درخواست می‌کنند، یا والدینی که برای فرزند خردسال خود برای دریافت ویزا درخواست می‌کنند، باید مدارک زیر را برای افراد زیر سن قانونی تکمیل کنند:

  • گواهی تولد خردسالی که به اسلواکی سفر می‌کند.
  • فرم درخواست ویزای اسلواکی که توسط والدین امضاشده است.
  • حکم دادگاه خانواده در مواردی که فقط یکی از والدین حضانت کامل فرزند را بر عهده دارد.
  • کپی تائید شده شناسنامه و پاسپورت هر دو والدین
  • اگر خردسال به‌تنهایی با شخص دیگری سفر می‌کند:
  • اصل و کپی صفحه گذرنامه شخص همراه حاوی اطلاعات دارنده و تاریخ انقضا، عکس اخیر و کپی ویزای معتبر.
  • مجوز محضری والدین برای سفر به اسلواکی که توسط هر دو والدین یا قیم امضاشده است
مراحل و نحوه درخواست ویزای اسلواکی

برای دریافت ویزای شنگن اسلواکی ابتدا باید هدف خود از سفر را مشخص کنید تا نوع ویزای موردنیازتان مشخص شود. سپس تصمیم بگیرید که ویزای تکورودی می‌خواهید یا ویزای چند ورودی. پس‌ازاین مرحله باید مدارک لازم برای ویزای خود را آماده کنید، درخواست ویزا را پر کنید و وقت ویزا از سفارت یا کنسولگری اسلواکی دریافت کنید. در موعد مقرر باید در سفارت یا کنسولگری حاضر شوید و هزینه ویزا را بپردازید. هزینه ویزای شنگن اسلواکی مسافران بزرگ‌سال 80 یورو و برای کودکان (6 تا 12 سال) 40 یورو است. هزینه ویزا برای کودکان زیر 6 سال و دانشجویان و دانش آموزان معمولاً رایگان است. ممکن است مجبور به شرکت در مصاحبه نیز باشید. ویزای شنگن اسلواکی خود را (حداقل 15 روز قبل از سفر و حداکثر 6 ماه قبل از سفر به اسلواکی آماده و ارسال کنید تا قبل از رسیدن زمان سفر شما، ویزایتان آماده باشد.

سؤالات متداول
  • مدت‌زمان رسیدگی به درخواست ویزای اسلواکی چقدر است؟

پردازش ویزای کوتاه‌مدت اسلواکی ممکن است 15 روز تا 30 روز و موارد استثنایی ممکن است تا 60 روز طول بکشد.

  • آیا می‌توانم ویزای توریستی اسلواکی را تمدید کنم؟

بله؛ اما فقط در موارد استثنایی که دلایل خاصی پس از ورود شما به اسلواکی به وجود می‌آیند، مانند بلایای طبیعی، دلایل بشردوستانه یا دلایلی شخصی جدی که نشان دهد شما باید در اسلواکی بمانید.

  • آیا امکان باطل کردن ویزای شنگن اسلواکی وجود دارد؟

بله، درصورتی‌که مقامات ذیصلاح اسلواکی به این نتیجه برسند که دیگر شرایط صدور ویزا برای شما وجود ندارد، ویزای اسلواکی شما باطل خواهد شد.

  • آیا می‌توانم با ویزای شنگن در اسلواکی تحصیل کنم؟

خیر. شما نمی‌توانید با ویزای شنگن که برای مقاصد توریستی صادرشده است در اسلواکی تحصیل کنید.

  • آیا می‌توانم با ویزای شنگن در اسلواکی کارکنم؟

خیر. اتباع خارجی که می‌خواهند در اسلواکی کار کنند باید برای دریافت مجوز کاری و مجوز اقامت در اسلواکی اقدام کنند.

سخن پایانی

ویزای شنگن یا ویزای توریستی اسلواکی نیازمند ارائه مدارک متعددی است که عدم ارائه هر یک از آن‌ها ممکن است منجر به رد ویزای شما شود. توجه داشته باشید که بعد از دریافت ویزای خود از صحت اطلاعات موجود در آن کاملاً مطمئن شوید. همچنین درصورتی‌که با ریجکتی ویزای اسلواکی روبه‌رو شدید نگران نباشید، شما به مدت 15 روز امکان ارائه درخواست تجدیدنظرخواهید داشت. بااین‌حال بهتر است قبل از آن‌که به فکر تجدیدنظر باشید، از ابتدا مدارک کامل و کافی ارائه کنید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور اسلواکی را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *