نکات طلایی در اخذ ویزای دانشجویی نروژ

نروژ که به خاطر زیبایی‌های طبیعی و مناظر آسمانی‌اش مشهور است، همواره به‌عنوان یکی از زیباترین کشورهای جهان و همچنین یکی از شادترین‌ها در رتبه‌بندی قرارگرفته است. علاوه بر این دانشگاه‌های نروژ به دلیل امکان تحصیل مقرون‌به‌صرفه و در برخی موارد رایگان در میان دانشجویان بین‌المللی بسیار محبوب و به دلیل کیفیت بالای آموزش در سطح جهانی شناخته‌شده است. در نروژ حقوق اقلیت‌ها از مدت‌ها قبل از سایر کشورهای بزرگ غربی به رسمیت شناخته است و زندگی دانشجویی در این کشور از این نظر راحت است. این کشور دارای بیش از 70 موسسه آموزشی دولتی و خصوصی است که دوره‌های متنوعی را ارائه می‌دهند. بااین‌حال، شرط ورود به خاک این کشور برای تحصیل، دریافت ویزای دانشجویی نروژ است که در این مقاله به آن می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور نروژ، گردآوری‌شده است.

ویزای دانشجویی نروژ

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چه کسانی به ویزای دانشجویی نروژ نیاز دارند؟
  • شرایط دریافت ویزای تحصیلی نروژ
  • مراحل و مدارک دریافت ویزای تحصیلی نروژ
  • شرایط کار با ویزای تحصیلی نروژ

چه کسانی به ویزای دانشجویی نروژ نیاز دارند؟

بسته به ملیت دانشجویان، شرایط متفاوتی برای آن‌ها هنگام دریافت ویزای تحصیلی نروژ اعمال می‌شود. دانشجویان اتحادیه اروپا EEA یا سوئیس، بدون نیاز به ویزا اجازه ورود به نروژ را دارند اما برای اقامت بیش از 90 روز در این کشور باید ظرف پس از ورود خود به این کشور حضور خود در نروژ را به پلیس محلی اطلاع داده و مشخصات خود را ثبت کنند. در مقابل دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا / EEA / سوئیس باید برای ویزای تحصیلی نروژ درخواست دهند حتی اگر برای کمتر از 3 ماه تحصیل وارد خاک این کشور می‌شوند.

ویزای دانشجویی نروژ

شرایط دریافت ویزای تحصیلی نروژ

به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی برای اعطای ویزای دانشجویی نروژ ، باید شرایط خاصی را رعایت کنید. قبل از هر چیزی باید در یک دانشگاه یا کالج نروژی پذیرفته‌شده باشید. این دانشگاه یا کالج باید توسط آژانس نروژی تضمین کیفیت در آموزش (NOKUT) معتبر باشد و اجازه پذیرش دانشجوی بین‌المللی را داشته باشد. همچنین دوره تحصیلی شما باید به‌صورت تمام‌وقت باشد. علاوه بر این، باید تمکن مالی خود برای پرداخت هزینه‌های زندگی و تحصیل در نروژ را اثبات کنید. 

حداقل مبلغ موردنیاز برای اثبات توانایی مالی هنگام دریافت ویزای دانشجویی نروژ سالانه توسط اداره مهاجرت این کشور اعلام می‌شود. طبق آخرین اعلامیه‌ها، این مبلغ حدود 14500 دلار آمریکا است. این مبلغ باید در یک حساب بانکی نروژی باشد و فرقی نمی‌کند که از طریق سرمایه شخصی یا وام دانشجویی یا کمک‌های مالی دانشگاه تأمین‌شده باشد. حتی درصورتی‌که شغل پاره‌وقت دانشجویی در نروژ داشته باشید هم درآمد شما می‌تواند جزئی از این مبلغ محاسبه شود. آخرین شرط برای دریافت ویزای تحصیلی نروژ داشتن یک مکان اقامت در این کشور است.

مراحل و مدارک دریافت ویزای تحصیلی نروژ

پس از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه یا کالجی در نروژ، باید مراحل دریافت ویزای خود را آغاز کنید. ارسال درخواست اخذ ویزا هم از داخل نروژ و هم از خارج از کشور امکان‌پذیر است. بااین‌حال ارائه مدارک کافی، دقیق و صادقانه امری است که نباید آن را فراموش کنید. هرگونه نقص یا ابهام ممکن است منجر به رد ویزا یا حتی ممنوعیت از ورود به خاک نروژ شود. هنگامی‌که فرم درخواست اجازه اقامت دانشجویی خود را تحویل می‌دهید، باید پاسپورت خود را به همراه سایر مدارک زیر به کنسولگری یا سفارت نروژ ارائه دهید:

  • فرم درخواست ویزای تکمیل‌شده
  • رسید پرداخت هزینه درخواست ویزا که حدود 650 دلار آمریکا است و سالانه رقم دقیق آن اعلام می‌شود.
  • داشتن بیمه درمانی معتبر در نروژ
  • دو عکس جدید به‌اندازه پاسپورت با پس‌زمینه سفید
  • مدارک نامه پذیرش از دانشگاه که در آن نام شما، دوره تحصیلی، سطح تحصیلات و مدت‌زمان دوره آموزشی شما ذکر شده باشد.
  • شواهدی مبنی بر تمکن مالی کافی که حدود 14500 دلار آمریکا به ازای هرسال تحصیلی است.
  • شواهدی مبنی بر اینکه جایی برای زندگی دارید؛ مثل قرارداد اجاره خانه یا اتاق در یک آپارتمان مشترک یا مدرک داشتن خوابگاه در مدرسه
  • شواهدی مبنی بر اینکه شما نروژ را پس‌ از انقضای مجوز اقامت خود ترک خواهید کرد
  • برای متقاضیان خردسال (15-18 سال) هم ارائه شناسنامه، فرم رضایت والدین کودک برای تحصیل و مهاجرت به نروژ، کپی پاسپورت والدین یا قیم قانونی، نامه حضانت والدین یا گواهی فوت والدین اجباری است.

هنگام جمع‌آوری و آماده کردن مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای دانشجویی نروژ دقت کنید که باید اصل مدارک را به همراه کپی آن‌ها تحویل دهید و تمام مدارک باید به زبان انگلیسی یا نروژی باشد.

پس‌ازاین مرحله باید درخواست آنلاین ویزا را در وب‌سایت اداره مهاجرت نروژ (UDI) تکمیل کنید. شما باید یک حساب کاربری ثبت و هزینه ویزا را پرداخت کنید. سپس باید برای مصاحبه و تکمیل اطلاعات بیومتریک خود از سفارت یا کنسولگری نروژ وقت ملاقات بگیرید. سپس در روز معین‌شده به سفارت مراجعه کرده و مدارک خود را ارائه دهید. سفارت/VAC درخواست شما را به اداره مهاجرت (UDI) در نروژ ارسال می‌کند. 

پردازش ویزا هم حدود 30 تا 45 روز زمان می‌برد و پس‌ازآن نتیجه ویزا به شما اعلام خواهد شد. بااین‌حال، ازآنجاکه زمان رسیدگی به مجوزهای اقامت دانشجویی متفاوت خواهد بود و ممکن است حتی تا دو ماه یا بیشتر طول بکشد، بنابراین عالیان ویزا توصیه می‌کند به‌محض اینکه نامه پذیرش از دانشگاه خود را دریافت کردید، برای ویزا درخواست دهید. اگر درخواست شما پذیرفته شود، باید کارت اقامت دریافت کنید. 

این مدرکی است که نشان می‌دهد شما حق زندگی در نروژ را دارید و توسط ایستگاه پلیس محلی شما در نروژ صادرشده است. شما باید ظرف هفت روز پس از ورود خود به نروژ به ایستگاه پلیس مراجعه کنید. از شما اثرانگشت و عکس گرفته می‌شود و کارت اقامت شما طی 10 روز کاری از طریق پست ارسال می‌شود.

شرایط کار با ویزای تحصیلی نروژ

به‌محض دریافت مجوز اقامت دانشجویی در نروژ به شما اجازه کار پاره‌وقت حداکثر 20 ساعت در هفته در طول‌ترم تحصیلی و اجازه کار تمام‌وقت در زمان تعطیلات دانشگاه، داده می‌شود. شما می‌توانید ویزای دانشجویی نروژ را از طریق پورتال درخواست آنلاین ویزا حداقل سه ماه قبل از زمان انقضای آن تمدید کنید. بااین‌حال برای تمدید ویزا همچنان باید شواهدی مبنی بر بودجه کافی برای حمایت از خودتان و همچنین گزارش پیشرفت تحصیلی خود در نروژ را که دانشکده‌تان برای شما صادر می‌کند، ارائه دهید. 

اگر بتوانید ثابت کنید که کار پاره‌وقت شما با تحصیلاتتان مرتبط است، می‌توانید برای مجوز کار تمام‌وقت برای مدت محدود درخواست دهید. پس از اتمام تحصیلات خود در نروژ هم واجد شرایط درخواست اجازه اقامت تا شش ماه هستید تا در آن مدت به دنبال کار باشید. اگر بتوانید یک کار با درآمد مناسب پیداکرده و استخدام شوید، می‌توانید ویزای دانشجویی نروژ را به ویزای کاری تغییر داده و در این کشور بمانید.

ویزای دانشجویی نروژ
سؤالات متداول
  • هزینه ویزای دانشجویی نروژ چقدر است؟

هزینه ویزا سالانه توسط اداره مهاجرت نروژ اعلام می‌شود و حدود 650 دلار آمریکا است.

  • داشتن بیمه درمانی در نروژ اجباری است؟

بله. اگر مدت تحصیل یا مجوز اقامت دانشجویی شما کمتر از یک سال باشد، باید بیمه درمانی بین‌المللی خصوصی دریافت کنید. بااین‌حال اگر بیش از یک سال در نروژ بمانید، به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، واجد شرایط ثبت‌نام در طرح بیمه ملی هستید.

  • مدت اعتبار ویزای تحصیلی نروژ چقدر است؟

ویزای دانشجویی نروژ معمولاً ابتدا برای یک سال صادر و پس‌ازآن سالی یک‌بار تمدید می‌شود. برای تمدید ویزای نروژ، باید یک درخواست آنلاین در وب‌سایت اداره مهاجرت (UDI) ارسال کنید. این کار را سه ماه قبل از انقضای مجوز اقامت خود انجام دهید.

  • آیا می‌توانم پس از ویزای دانشجویی اجازه اقامت دائم نروژ را دریافت کنم؟

خیر، شما نمی‌توانید دقیقاً پس از مجوز اقامت دانشجویی مجوز اقامت دائم نروژ را دریافت کنید، حتی اگر بیش از سه سال در نروژ زندگی کرده باشید. مدت‌زمانی که شما در نروژ به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی زندگی می‌کنید، برای واجد شرایط بودن شما برای اقامت دائم حساب نمی‌شود. برای دریافت مجوز اقامت دائم، ابتدا باید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر دهید.

  • آیا می‌توانم با ویزای دانشجویی در نروژ کار کنم؟

با ویزای دانشجویی، شما می‌توانید تا 20 ساعت در هفته (پاره‌وقت) در طول‌ترم و تمام‌وقت در تعطیلات در نروژ کار کنید. بااین‌حال، شما نمی‌توانید زمانی که در نروژ به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی هستید، به خوداشتغالی بپردازید یا کسب‌وکار خودتان را ثبت کنید.

  • آیا با ویزای دانشجویی می‌توانم خانواده‌ام را به نروژ بیاورم؟

بله شما می‌توانید همسر یا شریک زندگی خود و فرزندان زیر 18 سالتان را از طریق دریافت ویزای خانوادگی نروژ با خود به این کشور بیاورید.

سخن پایانی

مهم‌ترین نکته هنگام دریافت ویزای دانشجویی نروژ این است که باید به‌محض اینکه در دانشگاه انتخابی خود در نروژ پذیرفته شدید، برای ویزا درخواست ارسال کنید. شما باید این روند را حداقل 2 تا 3 ماه قبل از شروع برنامه تحصیلی خود در نروژ شروع کنید. چراکه رسیدگی به درخواست دست‌کم 1 ماه زمان می‌برد. علاوه بر این در این مرحله باید نهایت دقت را به خرج دهید چراکه ارسال مدارک ناقص یا مبهم منجر به رد ویزای شما خواهد شد. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به نروژ را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *