مهمترین نکات اخذ ویزای سرمایه‌ گذاری در اسلواکی

آژانس تجارت و سرمایه‌گذاری اسلواکی (SARIO)، یک آژانس دولتی درزمینهٔ سرمایه‌گذاری و ترویج تجارت که زیر نظر وزارت اقتصاد فعالیت می‌کند. این آژانس اسلواکی را به دلیل موقعیت جغرافیایی ایده آل آن در مرکز اروپا، واحد پول یورو، سیستم مالیاتی مطلوب، ثبات اقتصادی و سیاسی و همچنین نیروی کار ماهر و مقرون‌به‌صرفه، کشوری با پتانسیل و فرصت‌های فراوان برای سرمایه‌گذاران سراسر جهان معرفی می‌کند. هرچند دولت اسلواکی، برنامه‌ای تحت عنوان ویزای طلایی ارائه نمی‌دهد اما درازای سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت در اسلواکی، روند اخذ اقامت اسلواکی را برای سرمایه‌گذاران ساده‌تر کرده و تسهیلات فراوانی را به افراد دارنده ویزای سرمایه‌ گذاری در اسلواکی ارائه می‌دهد. این تسهیلات در کنار مزایای بی‌نظیر اسلواکی برای سرمایه‌گذاری باعث شده است طی سال‌های 2015 تا 2021 فقط استارتاپ‌های این کشور، بودجه‌ای حدود 159 میلیون یورو از سراسر جهان جذب کنند.  

ویزای سرمایه‌ گذاری در اسلواکی

اگر شما هم مشتاق به دریافت ویزای سرمایه‌گذاری اسلواکی هستید در وهله اول باید بدانید به‌محض دریافت این ویزا تابعیت یا کارت اقامت دائم اسلواکی را دریافت نخواهید کرد. دریافت این ویزا ممکن است حدود 1 تا 2 سال زمان ببرد و هیچ گزینه‌ای برای اخذ اقامت اسلواکی از طریق خرید ملک وجود ندارد. دریافت این ویزا مشروط به سرمایه‌گذاری کلان و یا خرید و ثبت شرکت در اسلواکی است. بااین‌وجود، احتمالاً کنجکاو شده باشید که چرا سرمایه‌گذاران زیادی هنوز هم علاقه‌مند به مهاجرت به اسلواکی هستند! ما در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسلواکی، گردآوری‌شده است.

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • 4 مزیت سرمایه‌ گذاری در اسلواکی
  • اخذ ویزای اسلواکی از طریق ثبت شرکت
  • اخذ ویزای اسلواکی از طریق سرمایه‌ گذاری
  • بخش‌های جذاب برای سرمایه‌ گذاری در اسلواکی

4 مزیت سرمایه‌ گذاری در اسلواکی

افزایش تقاضا برای دریافت ویزای سرمایه‌ گذاری در اسلواکی بدون شک بی‌دلیل نیست. به‌ویژه زمانی که بدانید کشورهای اتریش، فرانسه، اسپانیا و پرتغال به‌محض سرمایه‌گذاری به مقدار معینی، برای متقاضی و خانواده‌اش کارت اقامت دائم صادر می‌کنند. موارد زیر از دلایل اساسی انتخاب اسلواکی برای سرمایه‌گذاری است:

1. موقعیت جغرافیایی مطلوب

اسلواکی یک کریدور ارتباطی عالی بین اروپای مرکزی و شرقی است. به همین جهت برای بازرگانان و سرمایه‌گذارانی که درگیر یا به دنبال تعامل با مشتریان یا شرکای تجاری در اروپای مرکزی و شرقی هستند، مناسب است. همچنین از غرب به اتریش دسترسی دارد. موقعیت جغرافیایی استراتژیک اسلواکی پتانسیل بالای صادرات این کشور را نشان می‌دهد. اسلواکی، دائماً کالاهای تولیدی، ماشین‌آلات، سوخت، مواد غذایی و تنباکو را مبادله می‌کند.

ویزای سرمایه‌ گذاری در اسلواکی
  1. ثبات سیاسی و اقتصادی

اسلواکی در حدود دو دهه گذشته از ثبات سیاسی خوبی برخوردار بوده و کمترین خطر خشونت سیاسی، خطر سلب مالکیت، تبدیل و انتقال ارز را در بین اعضای اتحادیه اروپا داشته است. سیستم مالیاتی شفاف و در دسترس بودن نیروی کار متخصص با هزینه‌های بسیار پایین در مقایسه با کشورهای اروپای غربی باعث شده است صاحبان کسب‌وکارها مشتاق به دریافت ویزای سرمایه‌ گذاری در اسلواکی شوند. اسلواکی به یکی از کشورهای با بالاترین بهره‌وری نیروی کار نیز معروف است. این امر سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازد تا در مقایسه با سایر کشورهای اروپای مرکزی و شرقی، در زمان برابری به نرخ تولید بالاتر با هزینه نیروی کار یکسان دست پیدا کنند. همچنین هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه زندگی نیز در مهاجرت نیروی متخصص و سرمایه‌گذاران به اسلواکی تأثیر عمده‌ای داشته است. عضویت اسلواکی در منطقه یورو نیز یکی از دلایل ثبات سیاسی و اقتصادی این کشور است. معرفی یورو به‌عنوان ارز رسمی اسلواکی به معنای کاهش هزینه‌های مبادلاتی برای سرمایه‌گذاران، کاهش ریسک نوسانات ارز و افزایش ثبات اقتصادی و مالی است.

  1. صنعت و زیرساخت‌های توسعه‌یافته

جمهوری اسلواکی دارای صنعت بسیار توسعه‌یافته‌ای است، به‌ویژه در بخش‌هایی مانند مهندسی و انرژی الکتریکی. علاوه بر این ربات‌های صنعتی پیشرفته‌ای دارد که سرعت و کیفیت کار تولید و خدمات را افزایش می‌دهند. همچنین درزمینهٔ آموزش نیروهای کار برای انطباق و بهره‌مندی از فناوری نوین پیشرو است. این موضوع همان چیزی است که تقاضا برای دریافت ویزای سرمایه‌ گذاری در اسلواکی را برای افراد آینده‌نگر دوچندان می‌کند.

  1. حمایت دولت اسلواکی از سرمایه‌گذاران خارجی

اسلواکی به لطف تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران خارجی که ویزای سرمایه‌گذاری اسلواکی را دریافت کرده‌اند و به توسعه این کشور کمک می‌کنند، به یکی از مهم‌ترین اقتصادهای اتحادیه اروپا تبدیل‌شده است. بااین‌حال، دولت اسلواکی هم در مقابل این توسعه، مشوق‌های مختلفی را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. دولت اسلواکی در چهار زمینه تولیدات صنعتی، مراکز فناوری، مراکز خدمات تجاری مانند شرکت‌های بیمه و گردشگری مشوق‌های متفاوتی در قالب کمک‌های بلاعوض برای خرید دارایی‌ها یا لوازم موردنیاز مختلف برای مراکز و کاهش مالیات بر درآمد ارائه می‌دهد.  با این سبک مدرن  برای جذب سرمایه‌گذاران، اسلواکی به‌سرعت به یکی از جذاب‌ترین کشورهای اروپا درزمینهٔ سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل‌شده است.

اخذ ویزای اسلواکی از طریق ثبت شرکت

پس از بررسی مزایای سرمایه‌گذاری در اسلواکی، احتمالاً شما هم کنجکاو شده باشید که درباره روش دریافت ویزای سرمایه‌ گذاری در اسلواکی بیشتر بدانید. برای دریافت این ویزا باید اقدام به خرید یا ثبت شرکت در اسلواکی و یا سرمایه‌گذاری‌های عمده در شرکت‌های موجود در این کشور نمایید. رایج‌ترین شکل قانونی شرکت در اسلواکی، شرکت با مسئولیت محدود (یا به‌طور خلاصه LLC) است. هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاران خارجی در راه‌اندازی شرکت‌ها وجود ندارد و سرمایه‌گذاران از حقوق و تعهدات کاملاً یکسان با اتباع اسلواکی درزمینهٔ مدیریت و ثبت شرکت برخوردارند. حداقل یک سهامدار (شخص حقیقی یا حقوقی) برای راه‌اندازی یک شرکت با مسئولیت محدود موردنیاز است و حداکثر تعداد سهامداران محدود به 50 نفر است. شرکت باید حتماً مقر ثبت‌شده در قلمرو اسلواکی داشته باشد. حداقل سرمایه شرکت باید 5000 یورو باشد. یک شرکت با مسئولیت محدود باید حداقل 1 مدیر داشته باشد. فقط یک شخص حقیقی می‌تواند به‌عنوان مدیر منصوب شود. در صورت وجود تعداد مدیران بیشتر، هر یک از آن‌ها حق دارند به نمایندگی از شرکت به‌طور جداگانه اقدام کنند، مگر اینکه در تفاهم‌نامه/اساسنامه تأسیس شرکت  به نحو دیگری مقررشده باشد.

درازای ثبت شرکت متقاضی و خانواده‌اش کارت اقامت موقت و ویزای سرمایه‌ گذاری در اسلواکی به مدت 1 تا 3 سال دریافت می‌کنند که درصورتی‌که حداقل درآمد خالص شرکت 12500 یورو در سال باشد امکان تمدید خواهد داشت. پس اقامت موقت در اسلواکی به مدت 5 سال، افراد واجد شرایط برای دریافت اقامت دائم خواهند بود. اخذ تابعیت پس از 8 سال اقامت دائم در اسلواکی امکان‌پذیر است اما به‌صورت موردی است. درصورتی‌که قصد دارید مدت‌زمان قانونی کمتری را برای دریافت تابعیت و شهروندی اسلواکی بگذرانید باید  سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در بخش‌های خاصی از اقتصاد اسلواکی انجام دهید.  

اخذ ویزای اسلواکی از طریق سرمایه‌ گذاری

اسلواکی هیچ برنامه‌ای تحت عنوان اخذ تابعیت یا اقامت دائم فوری درازای سرمایه‌گذاری ارائه نمی‌دهد. بااین‌حال اگر سرمایه‌گذاران خارجی مقدار قابل‌توجهی حداقل 100 میلیون یورو در یک شرکت در اسلواکی سرمایه‌گذاری کنند و باعث ایجاد حداقل 300 شغل شوند و سرمایه‌گذاری آن‌ها تأثیر مثبت چشمگیری بر اقتصاد اسلواکی داشته باشد، می‌توانند درزمانی کوتاه‌تر از سایر روش‌های مهاجرتی تابعیت اسلواکی را دریافت کنند.

نحوه درخواست اقامت و پس‌از آن تابعیت از طریق سرمایه ‌گذاری در اسلواکی

ازجمله مدارکی که برای اخذ شهروندی اسلواکی از طریق سرمایه‌گذاری باید ارائه شود، پاسپورت معتبر، عدم سو سابقه کیفری و همچنین مدرکی مبنی بر سرمایه‌گذاری انجام‌شده به همراه طرح تجاری قوی است. درخواست‌های ارسالی برای دریافت ویزای سرمایه‌ گذاری در اسلواکی در این روش به‌صورت موردی توسط وزارت کشور بررسی می‌شود و در مرحله اول متقاضی می‌تواند اقامت موقت دریافت کند. پس از 5 سال اقامت دائم اسلواکی را به دست آورد و درزمانی کمتر از 8 سال و بدون نیاز به تسلط به زبان اسلواکی تابعیت این کشور را دریافت کند.

بخش‌های جذاب برای سرمایه‌ گذاری در اسلواکی

انتخاب حوزه سرمایه‌گذاری یکی از موارد و نکات مهمی است که قبل از ارسال درخواست برای ویزای سرمایه‌گذاری اسلواکی باید در نظر بگیرید. گردشگری یکی از بخش‌هایی است که سهم مهمی در اقتصاد اسلواکی دارد. دولت از طریق مشوق‌های متعددی از سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری حمایت می‌کند؛ به‌عنوان‌مثال  سود 5 سال اول فعالیت شرکت‌های متعلق به سرمایه‌گذاران خارجی که باید حداقل 1.5 میلیون یورو در گردشگری و سایر فعالیت‌های مرتبط تزریق کنند، شامل معافیت 100 درصدی مالیات خواهد شد. صنایع مرتبط با چوب،فناوری اطلاعات، کشاورزی، املاک و مستغلات نیز از بخش‌های اقتصادی در حال گسترش در اسلواکی هستند.

صنعت خودرو و بخش‌های مرتبط با آن (ماشین‌آلات و الکترونیک) نیز نقش حیاتی در اقتصاد اسلواکی ایفا می‌کنند. صنعت خودرو بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بخش (با 12 درصد سهم در تولید ناخالص داخلی) درزمینهٔ صادرات و اشتغال است. همچنین منبع بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی است. اسلواکی پیشرو در تولید خودرو در جهان است و در بین تولیدکنندگان برتر خودروهای الکتریکی در اروپا قرار دارد. ازجمله زیر بخش‌هایی که سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به دریافت ویزای سرمایه‌ گذاری در اسلواکی می‌توانند در آن شرکت ثبت کنند، تولید و فروش قطعات یدکی خودرو است. سایر صنایع بزرگ عبارت‌اند از: مواد شیمیایی و پلاستیک (پالایش نفت، کود و لاستیک)، مهندسی و ICT (مخابرات، برنامه‌نویسی کامپیوتر، خدمات اینترنتی و…).

صنعت داروسازی در اسلواکی نیز یکی از صنایع نوپا و ایده آل برای سرمایه‌گذاران است. بیوتکنولوژی، علوم زیستی، تولید دارو و تجهیزات پزشکی تنها تعدادی از صنایعی هستند که منابع لازم برای راه‌اندازی یک تجارت در بخش داروسازی در اسلواکی را فراهم می‌کنند. این‌ صنایع با تولید محصولات آرایشی و بهداشتی به‌خوبی تکمیل می‌شوند. بااین‌حال، این بخش هنوز در مراحل اولیه خود در اسلواکی است، به همین دلیل است که نشان‌دهنده یک فرصت عالی برای کسانی است که علاقه‌مند به ورود به یک بازار در حال ظهور و توسعه یک صنعت جدید در اسلواکی هستند.

ویزای سرمایه‌ گذاری در اسلواکی
سؤالات متداول
  • آیا سرمایه‌گذاران اجازه املاک و مستغلات در اسلواکی را دارند؟

بله. بااین‌حال، محدودیت‌های خرید جنگل و زمین کشاورزی هنوز برای شهروندان و شرکت‌های خارجی وجود دارد. به‌غیراز آن، هر شهروند خارجی می‌تواند بدون ثبت کسب‌وکار، در اسلواکی ملک خریداری کند.

  • نرخ مالیات شرکت در اسلواکی چقدر است؟

نرخ مالیات شرکت‌های خارجی ثابت و تنها 19% است.

  • مدیران شرکت‌های خارجی اجازه استخدام اتباع خارجی را دارند؟

در اسلواکی، هر شخص حقیقی که بیش از 15 سال سن داشته باشد و تحصیلات اجباری را گذرانده باشد، حق کار دارد. بااین‌حال، شهروندان غیر اتحادیه اروپا باید مجوز کار داشته باشند. مدیران نیز می‌توانند اتباع خارجی را استخدام کنند اما فراموش نکنید که اولویت استخدام بر اساس قوانین با شهروندان اسلواکی و اتباع اتحادیه اروپاست.

  • حداقل میزان سرمایه‌گذاری درزمینهٔ سرمایه‌گذاری‌های عمده در اسلواکی چقدر است؟

برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مهم اقتصاد باید حداقل 100 میلیون یورو سرمایه‌گذاری کنید.

  • آیا امکان اخذ تابعیت با ثبت شرکت در اسلواکی وجود دارد؟

خیر. شما می‌توانید درازای ثبت شرکت کارت اقامت با 1 تا 3 سال اعتبار دریافت کنید.

سخن پایانی

اسلواکی یک مقصد سرمایه‌گذاری جذاب نه‌تنها برای کارآفرینان در اروپا، بلکه برای بسیاری افراد حتی در خارج از این قاره کهن است. راه‌اندازی و ثبت کسب‌وکار در اسلواکی پیچیده نیست و با توجه به پیوند با اتحادیه اروپا، فرصت‌های توسعه بسیار بزرگ است. دولت اسلواکی درازای سرمایه‌گذاری‌های مؤثر در اقتصاد یا ثبت و خرید شرکت به شما و خانواده‌تان ویزای سرمایه‌ گذاری در اسلواکی اعطا می‌کند و تسهیلات و مشوق‌های متعددی را برای سهولت کسب‌وکارتان ارائه می‌دهد. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به سرمایه‌گذاری در اسلواکی را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *