آن چه در مورد ویزای سرمایه گذاری پرتغال باید بدانید

اقتصاد پایدار و پویای پرتغال این کشور را به مقصدی ایده آل برای صاحبان کسب‌وکارها و شرکت‌هایی تبدیل کرده است که قصد گسترش فعالیت خود در بازارهای جهانی و اتحادیه اروپا را دارند. از طرفی دیگر، بازار پررونق املاک و مستغلات پرتغال هم باعث هجوم سرمایه‌گذاران ملکی برای خرید ملک در پرتغال شده است. بااین‌حال، قیمت مناسب املاک یا امکان راه‌اندازی کسب‌وکار در پرتغال تنها دلایلی نیست که این کشور را به مقصد بسیاری از مهاجران تبدیل کرده است. دولت پرتغال برای بهبود شرایط کشور پس از بحران اقتصادی 2008 طرحی به نام ویزای سرمایه گذاری پرتغال راه‌اندازی کرد که درنتیجه آن حجم زیادی سرمایه به این کشور وارد شد؛ اما چطور؟ این کشور درازای سرمایه‌گذاری در پرتغال به مدت 5 سال فرصت اخذ اقامت دائم و شهروندی پرتغال را پیش روی ساکنان خارج از اتحادیه اروپا قرار داد. اگر شما هم علاقه‌مند به دریافت شهروندی پرتغال هستید، این مقاله را از دست ندهید. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور پرتغال، گردآوری‌شده است.

ویزای سرمایه گذاری پرتغال

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • ویزای سرمایه گذاری پرتغال چیست؟
  • چه کسانی واجد شرایط دریافت ویزای طلایی پرتغال هستند؟
  • مراحل دریافت ویزای سرمایه‌گذاری در پرتغال
  • مزایای ویزای طلایی پرتغال
  • ویزای سرمایه‌گذاری و مالیات در پرتغال
  • مدارک موردنیاز برای دریافت گلدن ویزای پرتغال
  • شرایط الحاق خانواده در ویزای سرمایه گذاری پرتغال
  • اخذ تابعیت و شهروندی پرتغال از طریق گلدن ویزا
  • تغییرات ویزای سرمایه گذاری پرتغال در 2022

ویزای سرمایه گذاری پرتغال چیست؟

ویزای سرمایه‌گذاری یا ویزای طلایی پرتغال یک برنامه اقامتی 5 ساله است که برای اتباع غیر اتحادیه اروپا که سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی درزمینهٔ خرید ملک، ایجاد اشتغال در پرتغال، سرمایه‌گذاری در بانک‌های پرتغال و… انجام داده‌اند، صادر می‌شود. این برنامه اقامتی یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌های اخذ اقامت دائم و شهروندی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود؛ چراکه تنها پس از 5 سال حفظ سرمایه در خاک پرتغال، دارندگان ویزای سرمایه گذاری پرتغال می‌توانند اقامت همیشگی و پاسپورت این کشور را دریافت کنند.

ویزای سرمایه گذاری پرتغال

چه کسانی واجد شرایط دریافت ویزای طلایی پرتغال هستند؟

تنها افراد بالای 18 سال که سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی انجام دهند که به رشد و توسعه اقتصاد پرتغال کمک کند و این سرمایه را تا 5 سال به‌هیچ‌عنوان از پرتغال خارج نکنند، امکان ارائه درخواست این نوع ویزا را خواهند داشت. علاوه بر این، این افراد نباید هیچ‌گونه سابقه کیفری در پرتغال یا کشور مبدأ خود داشته باشند. بااین‌حال، این سؤال مطرح می‌شود که درازای ورود چه مبلغ سرمایه، ویزای سرمایه‌گذاری در پرتغال برای متقاضیان صادر می‌شود؟ دولت پرتغال در این طرح اقامتی حداقل میزان سرمایه ورودی و بخش‌هایی که سرمایه‌گذاری در آن‌ها موجب دریافت این نوع ویزا می‌شود را مشخص کرده است. این مبالغ به شرح زیر است:

  • خرید املاک و مستغلات به ارزش حداقل 500000 یورو. اگر ملک در منطقه کم تراکم باشد، مبلغ به 400000 یورو کاهش می‌یابد.
  • حداقل 350000 یورو سرمایه‌گذاری و خرید ملک در منطقه‌ای که نیازمند بازسازی است. اگر ملک در منطقه کم تراکم باشد، این مبلغ به 280000 یورو کاهش می‌یابد. (منطقه‌ای که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید باید توسط خدمات مهاجرت و مرز پرتغال (SEF) به‌عنوان منطقه نیازمند بازسازی شناخته شود.)
  • سرمایه‌گذاری حداقل 500000 یورو در صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در پرتغال که توسط کمیسیون بازار اوراق بهادار پرتغال مشخص می‌شوند.
  • انتقال سرمایه حداقل 1.5 میلیون یورو به حساب بانکی خود در پرتغال
  • ایجاد حداقل 10 شغل جدید برای شهروندان پرتغالی از طریق راه‌اندازی کسب‌وکار. در مناطق کم تراکم، ایجاد 8 شغل برای دریافت ویزای سرمایه گذاری پرتغال کافی خواهد بود.
  • سرمایه‌گذاری حداقل 500000 یورو در یک شرکت پرتغالی به شرطی که حداقل 5 شغل جدید برای شهروندان پرتغالی ایجاد شود.
  • سرمایه‌گذاری حداقل 350000 یورو در فعالیت‌های تحقیقاتی پرتغال
  • سرمایه‌گذاری حداقل 280000 یورو برای حمایت از بازسازی میراث فرهنگی یا هنری پرتغال

مراحل دریافت ویزای سرمایه‌گذاری در پرتغال

اگر قصد دریافت ویزای سرمایه گذاری پرتغال را دارید باید صبور باشید؛ چراکه فرایند اخذ اقامت پرتغال از طریق سرمایه‌گذاری بیش از 18 ماه طول می‌کشد. در طول این 18 ماه باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. تصمیم‌گیری درباره نوع سرمایه‌گذاری مدنظرتان
  2. افتتاح حساب بانکی در پرتغال
  3. دریافت شماره شناسایی مالیاتی NIF در پرتغال
  4. انجام سرمایه‌گذاری موردنظر
  5. جمع‌آوری تمامی مدارک
  6. ارسال آنلاین درخواست ویزا از طریق درگاه ARI و پرداخت هزینه درخواست
  7. دریافت نامه پیش تأیید
  8. شرکت در مصاحبه حضوری برای جمع‌آوری اطلاعات بیومتریک (عکس نگاری و انگشت‌نگاری)
  9. دریافت گلدن ویزای پرتغال که صدور آن معمولاً 4 ماه پس از مصاحبه طول می‌کشد.

مزایای ویزای طلایی پرتغال

ویزای طلایی پرتغال یک ویزای ارزنده برای سرمایه‌گذاران ثروتمند است و مزایای متعددی دارد؛ ازجمله:

  1. توانایی زندگی و کار در یک کشور اروپایی

ویزای طلایی پرتغال به شما اجازه اقامت در پرتغال را می‌دهد. درنهایت و پس از 5 سال اقامت نیز می‌توانید پاسپورت پرتغالی دریافت کنید و از مزایای کامل شهروندی اتحادیه اروپا مانند سفر به تمام اتحادیه بدون نیاز به ویزا، زندگی در یک جامعه باثبات، دموکراتیک، مرفه و امن برخوردار شوید. کسب‌وکارهای ثبت‌شده در اتحادیه اروپا هم از انتقال راحت نیروی کار، کالا و خدمات و همچنین دسترسی به بیش از 450 میلیون مصرف‌کننده برخوردار خواهند بود.

  1. دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و آموزش رایگان در پرتغال

پرتغال دارای یک سیستم مراقبت‌های بهداشتی با بودجه عمومی است که به نام Serviço Nacional de Saúde (SNS) شناخته می‌شود. در سال 2021، شاخص جهانی نوآوری مراقبت‌های بهداشتی، پرتغال را در رتبه سوم مراقبت از بیمار و زیرساخت‌های پزشکی قرار داد. همچنین نرخ باسوادی در پرتغال 99.44 است و دانش آموزان پرتغالی به‌طور مداوم نمرات بالاتر از میانگین در جهان کسب می‌کنند. متقاضیان ویزای سرمایه گذاری پرتغال به همراه خانواده‌شان حق تحصیل رایگان در پرتغال را دارند علاوه بر این فرصت بهره‌مندی از مراقبت‌های بهداشتی به‌صورت کاملاً رایگان پس از 5 سال را خواهند داشت.

  1. کمترین هزینه زندگی در اروپای غربی

تقریباً همه‌چیز در پرتغال بسیار مقرون‌به‌صرفه است، از غذا گرفته تا آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و تفریح ​​و فعالیت‌های اجتماعی. شما می‌توانید با حدود 1400 دلار در ماه در پرتغال به‌راحتی زندگی کنید، اگرچه هزینه‌های زندگی تا حد زیادی به سبک زندگی شما بستگی دارد. به همین جهت، پرتغال یکی از بهترین مقاصد برای مهاجران در نظر گرفته می‌شود و همواره در نظرسنجی‌های بین‌المللی رتبه بالایی دارد.

  1. دریافت پاسپورت پرتغالی فقط در پنج سال

تنها پنج سال پس از سرمایه‌گذاری، می‌توانید پاسپورت پرتغالی دریافت کنید. اگرچه امکان اخذ پاسپورت به‌محض سرمایه‌گذاری در این کشور فوری نیست، اما پنج سال زمان نسبتاً كوتاهي براي به دست آوردن شهروندي اتحاديه اروپا است.

  1. شرایط اقامت آسان برای اخذ ویزا

برای دریافت شهروندی پرتغال، نیازی به زندگی دائمی در پرتغال ندارید. برای تمدید ویزای سرمایه‌گذاری کافی است هرسال فقط 7 روز در این کشور زندگی کنید. پس از گذشت 5 سال و اخذ اقامت یا شهروندی هم دیگر موظف به نگه‌داشتن سرمایه یا رعایت کردن حداقل مدت اقامت در پرتغال نخواهید بود.

ویزای سرمایه‌گذاری و مالیات در پرتغال

پرداخت مالیات همواره یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران سراسر جهان است. خوشبختانه قوانین مالیاتی در پرتغال سخت نیست و به همین جهت تقاضا برای دریافت ویزای سرمایه گذاری پرتغال در حال افزایش است. اقامت مالیاتی و اقامت قانونی مفاهیم متفاوتی هستند. داشتن ویزای طلایی در پرتغال لزوماً شما را به یک مقیم مالیاتی تبدیل نمی‌کند. اگر حداقل 183 روز از سال در پرتغال زندگی کنید، مقیم مالیاتی محسوب می‌شوید و باید مالیات بپردازید. خوشبختانه شما می‌توانید با تنها 7 روز اقامت سالانه در پرتغال، مجوز اقامت و گلدن ویزای پرتغال خود را تمدید کنید و از پرداخت مالیات بر درآمدهای حاصل از خارج از پرتغال خود معاف باشید. البته فراموش نکنید که هر درآمدی که از داخل پرتغال به دست می‌آورید مانند سود سهام و اجاره املاک و مستغلات همچنان مشمول مالیات خواهد بود، حتی اگر در خارج از کشور زندگی کنید.

ویزای سرمایه گذاری پرتغال
مدارک موردنیاز برای دریافت گلدن ویزای پرتغال

مدارک موردنیاز ویزای طلایی پرتغال می‌تواند بنا به صلاحدید دولت پرتغال تغییر کند. همچنین مدارک باید هم برای درخواست اولیه و هم برای هر تمدید توسط متقاضیان ویزای طلایی ارائه شود. مدارک لازم برای اخذ ویزای سرمایه‌گذاری کشور پرتغال عبارت‌اند از:

  • فرم درخواست ویزا
  • کپی پاسپورت معتبر و مدارک مسافرتی
  • دو قطعه عکس
  • بیمه درمانی در پرتغال
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • اثبات تمکن مالی
  • رسید پرداخت هزینه درخواست
  • سوگندنامه مبنی بر حفظ سرمایه در پرتغال برای 5 سال

سایر مدارک بسته به نوع سرمایه‌گذاری شما در پرتغال متفاوت خواهد بود. برای کسب اطلاعات دقیق‌تر مقاله نکات کلیدی سرمایه‌گذاری در پرتغال را مطالعه کنید.

شرایط الحاق خانواده در ویزای سرمایه گذاری پرتغال

یکی از دلایل محبوبیت گلدن ویزای پرتغال این است که تمامی اعضای خانواده متقاضی فرصت همراهی با او و اخذ اقامت و شهروندی پرتغال را خواهند داشت. جهت الحاق خانواده به متقاضی اصلی، باید مدارک اعضای خانواده هم هم‌زمان با درخواست ویزای متقاضی اصلی ارسال شود. افراد زیر می‌توانند برای الحاق به متقاضی اصلی درخواست ارائه کنند:

  • همسر یا شریک زندگی متقاضی؛
  • فرزندان زیر 18 سال متقاضی یا همسر/شوهر او؛
  • فرزندان بالای 18 سال متقاضی یا همسر/شوهر او که مجرد باشند و در یک دوره آموزشی تمام‌وقت تحصیل کنند؛
  • پدر و مادر متقاضی یا همسر او که بیشتر از 65 سال داشته باشند؛
  • خواهر و برادرهای زیر 18 سال متقاضی یا همسر/شوهر او. (برای اینکه خواهر و برادرها واجد شرایط درخواست ویزا به‌عنوان فرد تحت تکفل شما باشند، شما یا شریک زندگی‌تان باید حضانت قانونی آن‌ها را داشته باشید.)
اخذ تابعیت و شهروندی پرتغال از طریق گلدن ویزا

پس‌ازاینکه سرمایه‌گذاری خود را به مدت پنج سال در پرتغال حفظ کردید، می‌توانید برای شهروندی پرتغال یا اقامت دائم درخواست دهید. اگر اجازه اقامت دائم دارید، می‌توانید به‌طور نامحدود در پرتغال زندگی و کار کنید و بدون ویزا به کشورهای دیگر اتحادیه اروپا سفر کنید. مجوز اقامت دائم پنج سال اعتبار دارد و شما می‌توانید آن را به‌طور نامحدود تمدید کنید. درصورتی‌که خواستار اخذ پاسپورت پرتغال هستید باید موارد زیر را اثبات کنید:

  • در 5 سال گذشته حداقل 35 روز در این کشور زندگی کرده‌اید؛
  • در 5 سال گذشته سرمایه خود را از پرتغال خارج نکرده‌اید؛
  • مالیات خود را پرداخت کرده‌اید؛
  • در آزمون زبان پرتغالی قبول‌شده‌اید و
  • سابقه کیفری ندارید.

برای دریافت اقامت دائم، برخلاف اخذ تابعیت، هیچ شرطی مبنی بر تسلط به زبان پرتغالی وجود ندارد.

تغییرات ویزای سرمایه گذاری پرتغال در 2022

از زمانی که برنامه ویزای طلایی پرتغال در سال 2012 اجرایی شد، اکثر سرمایه‌گذاری‌ها در شهرهای بزرگ‌تر و پرتراکم پرتغال انجام شد. این موضوع منجر به افزایش هزینه‌های بازار ملک در لیسبون و سایر شهرهای محبوب پرتغال شد. به همین جهت پارلمان پرتغال در فوریه 2020 با هدف افزایش سرمایه‌گذاری در مناطق کم تراکم پرتغال، مناطق نیازمند نوسازی شهری، ایجاد اشتغال و حمایت از میراث فرنگی و هنری تغییراتی را در طرح ویزای سرمایه‌گذاری در پرتغال ایجاد کرد.

حداقل مبالغ سرمایه‌گذاری موردنیاز در صندوق‌های سرمایه‌گذاری از 350000 یورو به 500000 یورو و در سرمایه‌گذاری از طریق انتقال سرمایه از 1 میلیون یورو به 1.5 میلیون یورو افزایش یافت. علاوه بر این، پارلمان اعلام کرد که دیگر خرید ملک و مستغلات در مناطق پرتراکم مانند لیسبون، پورتو، آلگاروه، ستوبال یا مناطق ساحلی محبوب موجب اخذ ویزای سرمایه‌گذاری نخواهد شد. درنتیجه میزان تقاضا برای سرمایه‌گذاری درزمینهٔ انتقال سرمایه یا راه‌اندازی کسب‌وکار افزایش یافت.

در 2 نوامبر 2022، آنتونیو کاستا، نخست‌وزیر پرتغال نیز اعلام کرد که چندین مورد از انواع ویزاهایی که پرتغال ارائه می‌دهد ازجمله گلدن ویزای پرتغال در حال حاضر در حال ارزیابی مجدد است و ممکن است لغو شود. بر این اساس ممکن است امکان دریافت اقامت دائم و شهروندی پرتغال برای افراد خارج از اتحادیه اروپا از طریق سرمایه‌گذاری لغو شود. بااین‌حال، درخواست تمام افرادی که قبل از اعلام نهایی تصمیم‌گیری مبنی بر لغو ویزای سرمایه گذاری پرتغال برای اخذ این ویزا اقدام کرده بودند، بررسی خواهد شد. اگر قصد دارید برای ویزای طلایی پرتغال درخواست دهید، در اسرع وقت با کارشناسان عالیان ویزا تماس بگیرید.

سؤالات متداول
  • چگونه ویزای طلایی پرتغال را دریافت کنیم؟

برای دریافت ویزای طلایی در پرتغال، باید یک سرمایه‌گذاری قابل‌توجه به مبلغ حداقل 280 هزار یورو در پرتغال انجام دهید و 5 سال سرمایه خود را در این کشور نگه‌دارید.

  • آیا پرتغال قصد دارد طرح ویزای طلایی خود را لغو کند؟

آنتونیو کاستا، نخست‌وزیر پرتغال، در 2 نوامبر 2022 اعلام کرد که چندین طرح ویزا ازجمله ویزای طلایی پرتغال در دست بررسی دوباره است. بااین‌حال، هیچ‌چیز دیگری اعلام‌نشده است.

  • روند تمدید ویزای طلایی پرتغال چگونه است؟

فرآیند تمدید ویزای طلایی پرتغال نسبتاً ساده است. برای تمدید ویزای طلایی پرتغال، باید هرسال 7 روز در این کشور بمانید، سرمایه‌گذاری خود را در این کشور حفظ کنید و سابقه کیفری نداشته باشید.

  • مزایای مالیاتی گلدن ویزا پرتغال چیست؟

یکی از مزایای مالیاتی پرتغال این است که درصورتی‌که کمتر از 183 روز در خاک این کشور بمانید ملزم به پرداخت مالیات بر درآمدهایی که از خارج پرتغال کسب می‌کنید، نخواهید بود.

  • بهترین گزینه سرمایه‌گذاری ویزای طلایی پرتغال چیست؟

سرمایه‌گذاری در ملک و مستغلات یا راه‌اندازی کسب‌وکار

سخن پایانی

ویزای سرمایه گذاری پرتغال یک فرصت استثنایی و بی‌نظیر برای اخذ شهروندی و اقامت دائم یک کشور اروپایی است که نیازمند سرمایه‌گذاری قابل‌توجه و حداقل 280 هزار یورو در پرتغال است. بااین‌حال بر اساس آخرین صحبت‌های نخست‌وزیر پرتغال، امکان لغو این طرح اقامتی وجود دارد. البته تا قبل از تصویب قطعی قانون لغو گلدن ویزای پرتغال به‌تمامی درخواست‌ها رسیدگی خواهد شد. به همین دلیل اگر قصد دریافت این نوع ویزا را دارید بهتر است در اسرع وقت برای ارسال درخواست اقدام کنید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به پرتغال را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *