بررسی بازار کار در بلژیک در سال 2024

کشور بلژیک که اغلب به عنوان “قلب اروپا” شناخته می شود، با فعالیت های اقتصادی گسترده و همچنین حضور در اتحادیه اروپا، فرصت های شغلی فراوان و آینده ای درخشان پیش روی مهاجران قرار می دهد. به علاوه، وجود بسیاری از مؤسسات اتحادیه اروپا، ناتو و بسیاری دیگر از سازمان های بین المللی بزرگ و شرکت های چند ملیتی مستقر در بلژیک و به ویژه شهر بروکسل، باعث رونق بازار کار در این کشور شده است. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی بازار کار در بلژیک در سال 2024 بپردازیم. چنانچه شما نیز قصد مهاجرت کاری به بلژیک را دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور بلژیک گردآوری شده است.

کار در بلژیک

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • بازار کار در بلژیک
  • نرخ بیکاری در کشور بلژیک
  • میزان درآمد و حقوق در کشور بلژیک
  • قوانین کار و حقوق کارگران در بلژیک
  • مشاغل مورد نیاز در کشور بلژیک
  • شرایط کار در کشور بلژیک

بازار کار در بلژیک

بازار کار در کشور بلژیک بسیار رقابتی است و داشتن مهارت در زبان های رایج این کشور، از ملزومات کار در کشور بلژیک می باشد. کارگران خارجی چند زبانه یا آنهایی که می توانند حداقل به یکی از زبان های رسمی کشور بلژیک صحبت کنند، شانس بیشتری برای اشتغال در این کشور دارند. صنایع خدماتی و فناوری پیشرفته معمولاً در منطقه فلاندر در شمال بلژیک قرار دارند و نیروی کار ماهر جذب می کنند. این در حالیست که مشاغل مربوط به تولید زغال سنگ و فولاد در جنوب بلژیک متمرکز هستند و به نیروهای متخصص در این زمینه نیازمند می باشند. 

اکثر بلژیکی ها در بخش خدمات بانکداری، حقوق، رسانه، خرده فروشی، گردشگری و صنایع حمل و نقل کار می کنند. البته مشاغل مربوط به بخش صنعت نیز در این کشور اقدام به جذب نیرو می کنند و خارجی ها شانس اخذ پیشنهاد شغلی در این حیطه کاری را خواهند داشت.

کار در بلژیک

بلژیک متشکل از یک جامعه مهاجرپذیر بزرگ است و کارگران اتحادیه اروپا (EU) و همچنین کارگران ماهرخارج از اتحادیه اروپا، در مشاغل مختلف به کار گرفته می شوند. شهر بروکسل مقر اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است که هر دو سازمان، از بزرگ ترین کارفرمایان در بلژیک می باشند و فرصت های شغلی متعدد را برای مهاجران و کارگران خارجی ایجاد می کنند.

نرخ بیکاری در کشور بلژیک

بیکاری به سهمی از نیروی کار در بلژیک اطلاق می شود که بدون کار اما در دسترس و جویای کار است. نرخ بیکاری در بلژیک در نوامبر سال 2022 برابر با 5.50% بوده است که کم تر از میانگین نرخ بیکاری در اروپا می باشد و این حاکی از وجود فرصت های شغلی فراوان در بلژیک است. البته نرخ بیکاری در بین جوانان زیر 25 سال در بلژیک بالا و حدود 13% است.

میزان درآمد و حقوق در کشور بلژیک

متوسط حقوق ماهانه در بلژیک در سال 2024، حدود 3695 یورو (قبل از کسر مالیات) بوده است. این میزان حقوق نسبت به متوسط حقوق در سال 2021، افزایش جزئی داشته است. بالاترین میانگین حقوق در بلژیک در مشاغل مربوط به شیمی و داروسازی (4000 یورو) و کمترین آن مزبوط به مشاغل گردشگری، ورزش و اوقات فراغت (2500 یورو) است. از جمله مشاغل پردرآمد در بلژیک میتوان به باستان شناسی و مشاغل مربوط به حوزه تاریخ با میانگین حقوق سالانه 186019 یورو اشاره نمود. مهندسان و تکنسین ها نیز با درآمد متوسط 106460 یورو در سال، در صدر فهرست پردرآمد ترین مشاغل در بلژیک قرار دارند. در قسمت زیر، برخی از حقایق مربوط به دستمزد و درآمد در بلژیک برای شما آورده شده است.

  • جراحان و پزشکان در بلژیک، بالاترین حقوق را در حدود 21000 یورو در ماه و یا حتی بالاتر، دریافت می کنند. این در حالیست که کارکنان صنعت هتلداری، کمترین دستمزد را در بلژیک دریافت می کنند.
  • حقوق ناخالص سالیانه حدود 30600 یورو در بلژیک، یک حقوق کم به حساب می آید. افراد با این سطح درآمد، معمولا ماهیانه حدود 1721 یورو را باید به اجاره خانه اختصاص دهند و این امر باعث می شود تا در میان 30 درصد از افراد کم درآمد در بلژیک قرار گیرند.
  • متوسط حقوق ناخالص برای یک کارگر تمام وقت در بلژیک 3624 یورو ناخالص در ماه است.
  • متوسط حقوق یک کارگر پاره وقت در بلژیک 14 یورو در ساعت است.
  • یک مدیر اجرایی (CEO) در بلژیک به طور متوسط بین 161186 یورو تا 446000 یورو درآمد دارد.

قوانین کار و حقوق کارگران در بلژیک

دوگانگی بین مناطق فرانسوی زبان و هلندی زبان بلژیک، در شرایط و قوانین مربوط به کار در بلژیک مشخص است. در مناطق فرانسوی زبان بلژیک که از سیستم سنتی پیروی می کنند، مدیران ارشد مسئول کلیه تصمیم گیری ها هستند. این در حالیست که در مناطق هلندی زبان بلژیک، رویکرد برابری و عدالت در کلیه سازمان ها و نهاد ها وجود دارد و تفویض اختیارات به طور عادلانه ای گسترده شده است.

تمامی کارگران بلژیک، چه تمام وقت و چه پاره وقت، قرارداد کاری دریافت خواهند کرد. شرایط و ضوابط استخدام معمولا در قرارداد کاری بیان می شود. کسانی که با قراردادهایی با حداقل 12 ماه کار می کنند، حق دارند حداقل 20 روز در سال مرخصی با حقوق دریافت کنند. به طور معمول کارفرمایان در بلژیک ابتدا یک قرارداد موقت را به عنوان یک دوره آزمایشی به متقاضیان پیشنهاد می دهند و پس از آشنایی با فضای کار و نشان دادن شایستگی و پیشرفت کاری، نسبت به تمدید قرارداد اقدام می کنند.

افراد شاغل در بلژیک حدود 38 ساعت در هفته مشغول به کار می باشند (تقریبا 8 ساعت در روز). معمولا 10 روز در سال شامل تعطیلات ملی بلژیک می باشد و تعداد روزهایی که به طور کلی به عنوان تعطیلات در بلژیک در نظر گرفته می شود 20 روز است. در ضمن، مرخصی سالانه با حقوق، بسته به تعداد روزهایی که افراد در سال قبل کار کرده اند محاسبه می شود.

مشاغل مورد نیاز در کشور بلژیک

معمولا هر ساله لیست دقیقی از مشاغل مورد نیاز در بلژیک با عنوان shortage list، توسط اداره مهاجرت این کشور منتشر می شود و متقاضیان کار در بلژیک می توانند با مراجعه به این لیست، از مورد نیاز بودن شغل و حرفه خود در بلژیک اطمینان حاصل کنند. در حال حاضر، بلژیک به نیروی کار ماهر و متخصص در بخش های مختلف نیاز دارد. برخی از عنوان های شغلی که اخیرا در لیست مشاغل مورد نیاز بلژیک قرار گرفته اند عبارت اند از:

  • حسابداران
  • کارکنان اداری
  • معماران
  • برقکار، لوله کش، نجار و گچ کار
  • مهندسان، تکنسین ها و مکانیک ها
  • کارکنان فناوری اطلاعات
  • پرستاران و ماماها
  • مدیران پروژه
  • معلمان
  • نمایندگان فروش فنی و تجاری
کار در بلژیک
شرایط کار در کشور بلژیک

متقاضیان کار در بلژیک باید از یک کارفرما در این کشور پیشنهاد شغلی دریافت نمایند و سپس با ارائه نامه کارفرما و قرارداد کاری، نسبت به اخذ ویزای کار و مجوز اقامت کاری بلژیک اقدام نمایند. هر یک از چهار منطقه بلژیک دارای مراکز استخدام نیرو هستند و ممکن است شرایط متفاوتی جهت جذب نیروی کار تعیین نمایند. متقاضیان می توانند با مراجعه به وبسایت های دفاتر محلی بلژیک که در قسمت زیر آورده شده است، نسبت به کاریابی در این کشور اقدام کنند.

  • VDAB (در منطقه فلاندرز)
  • Actiris (در منطقه بروکسل)
  • Le Forem (در منطقه والون)
  • ADG (مختص جامعه آلمانی در بلژیک)
  • ONEM (دفتر ملی استخدام در بلژیک)
سؤالات متداول
  • آیا برای کار در بلژیک، ارائه مدرک زبان لازم است؟

به شغل و حیطه تخصصی شما بستگی دارد. در حالت کلی، تسلط به یکی از زبان های رایج در بلژیک الزامی است.

  • آیا می توان با کار در بلژیک، اقامت و شهروندی این کشور را دریافت کرد؟

بله. معمولا پس از 5 سال کار و زندگی مستمر در بلژیک و پرداخت به موقع مالیات، امکان اخذ اقامت دائم وجود دارد. ۵ سال پس از اخذ اقامت دائم نیز می توان شهروندی دریافت کرد.

  • آیا دارندگان ویزای کار بلژیک می توانند برای اعضای خانواده خود نیز ویزا دریافت کنند؟

بله. در صورت اثبات تمکن مالی و برآورده کردن سایر شروط، امکان دریافت ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر 18 سال وجود دارد.

  • آیا بدون یافتن کارفرما هم می توان در بلژیک کار کرد؟

خیر. اخذ ویزای کار بلژیک، منوط به دریافت یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرما در بلژیک است.

  • کم ترین حقوق در بلژیک چقدر است؟

به شغل افراد بستگی دارد ولی معمولا حداقل حقوق در بلژیک بین 2000 یورو تا 3000 یورو ناخالص در ماه است.

سخن پایانی

وجود استانداردهای بالای زندگی در بلژیک همراه با مراقبت های بهداشتی عالی، آموزش و امکانات عمومی در سطح بالا، بلژیک را به مقصدی محبوب برای کار تبدیل کرده است. نرخ پایین بیکاری در بلژیک، وجود فرصت های شغلی فراوان را در این کشور نشان می دهد. مهاجران جهان می توانند با کار در کشور بلژیک، آینده ای درخشان را برای خود و اعضای خانواده خود رقم بزنند. ما در این مقاله به بررسی بازار کار در بلژیک پرداختیم. امیداوریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. 

عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور بلژیک را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *