نکاتی که پیش از کار در سوئد باید بدانید

کشور سوئد یکی از ایده آل ترین کشورها جهت کار در اروپا است. مرکز اشتغال عمومی سوئد، از افرادی که به دنبال کار در این کشور هستند، حمایت می کند. اداره مهاجرت سوئد با همکاری اداره کار این کشور، به طور منظم فهرستی از مشاغلی را که در سوئد تقاضای زیادی دارند، تحت عنوان فهرست کمبود نیروی کار (shortage list) ارائه میدهند. پس شهروندان خارج از اتحادیه اروپا میتوانند در صورت اخذ پیشنهاد شغلی از کارفرما در سوئد، شانس بالایی جهت اخذ مجوز کار و اقامت سوئد را داشته باشند. ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی نکات مهم در خصوص کار در سوئد بپردازیم. پس اگر شما نیز قصد مهاجرت به سوئد، یکی از مرفه‌ترین و پیشرفته‌ترین کشور‌های اتحادیه اروپا را دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور سوئد گردآوری شده است.

کار در سوئد

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • ویزای کاری سوئد چیست؟
  • شرایط کار در
  • شرایط دریافت مجوز اقامت جهت یافتن کار
  • شرایط دریافت مجوز اقامت جهت یافتن کار پس از فارغ التحصیلی

ویزای کاری سوئد چیست؟

ویزای کار سوئد از نوع ویزای بلند مدت (گروه D) میباشد. این ویزا برای آن دسته از شهروندان کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا که از یک کارفرما در این کشور پیشنهاد شغلی دریافت کرده باشند، جهت کار در سوئد صادر میگردد. کشور سوئد از سال 1995 عضو اتحادیه اروپا میباشد. این کشور در منطقه شنگن، که در آن کشورها به طور مشترک شرایط ویزای خود را برای اتباع کشورهای غیر اتحادیه اروپا توافق کرده اند، قرار دارد. بنابراین، ویزای سوئد از نوع شنگن بوده و شهروندان کشورهای ثالث که مایل به سفر به منطقه شنگن هستند، باید برای اخذ ویزای شنگن مناسب، اقدام کنند. ویزاهای سوئد را می توان به طور کلی، با توجه به مدت اقامت متقاضی در این کشور، طبقه بندی کرد. بنابراین، با توجه به شرایط متقاضی، ویزای کوتاه مدت یا بلند مدت صادر می شود.

کار در سوئد

شرایط کار

اولین شرط لازم برای کار در سوئد، اخذ مجوز کار این کشور و دریافت اقامت کاری این کشور، دریافت پیشنهاد شغلی یا همان جاب آفر، از یک کارفرما، قبل از ورود به این کشور میباشد. پس از دریافت پیشنهاد شغلی، میتوان با مراجعه به سفارت سوئد در کشور خود، درخواست ویزای کار نمود. افرادی که به طور مستمر، 5 سال در سوئد زندگی و کار کرده و همچنین مالیات پرداخت نمایند، میتوانند جهت اخذ اقامت دائم این کشور درخواست دهند. بر طبق آمار به دست آمده در سالهای 2021 و 2022، اکثر افرادی که وارد بازار کار در سوئد شده اند، ابتدا از طریق ویزای تحصیلی و یا دوره زبان به این کشور ورود نموده و ضمن طی نمودن دوره تحصیلی یا زبان خود به مصاحبه با کارفرما پرداخته و با دریافت پیشنهاد شغلی (جاب آفر)، اقامت خود را به اقامت کاری تبدیل نموده اند. بر طبق جدیدترین قوانین، در شرایط زیر، اخذ مجوز کار در کشورسوئد لازم نمیباشد:

  • اگر دارای مجوز اقامت دائم باشید
  • اگر دارای مجوز اقامت برای حضور در کالج یا دانشگاه باشید
  • اگر دارای مجوز اقامت ویژه برای کار به عنوان محقق باشید
  • اگر شهروند یک کشور اتحادیه اروپا هستند

شرایط دریافت مجوز اقامت جهت یافتن کار

اگر تحصیلاتی معادل با سطح عالیه در سوئد دارید، می توانید اجازه اقامت را از طریق کار در سوئد برای ورود به این کشور و جستجوی کار یا کشف شرایط و فرصتهای مناسب برای راه اندازی کسب و کار خود را دریافت کنید. این مجوز ممکن است برای حداقل 3 ماه و حداکثر 9 ماه اعطا شود. در طول مدتی که شما این اجازه اقامت را دارید، خانواده شما نمی توانند برای زندگی با شما به سوئد نقل مکان کنند. شرایط لازم جهت اخذ این نوع اقامت عبارتنداز:

  • تحصیلات مربوط به مدرک سطح پیشرفته رشته مربوطه را طی کرده باشید. برای اینکه یک مدرک به عنوان سطح پیشرفته محسوب شود، باید با مدرک کارشناسی ارشد 60 واحدی یا 120 واحدی، مدرک حرفه ای به ارزش 60 تا 330 واحد، یا مدرک تحصیلات تکمیلی و دکترا در سوئد مطابقت داشته باشد.
  • برای جستجوی شغل یا کشف احتمالات برای راه اندازی کسب و کار خود برنامه ریزی کرده باشید
  • بتوانید در طول دوره ای که با مجوز اقامت در سوئد جهت یافتن کار حضور دارید، از خود حمایت کرده و تمکن مالی لازم را اثبات کنید
  • بیمه درمانی جامع و معتبر برای مراقبت در سوئد داشته باشید
  • پاسپورتی داشته باشید که برای تمام مدتی که قصد دارید در سوئد باشید معتبر باشد.
  • در هنگام درخواست، در خارج از سوئد باشید.

شرایط دریافت مجوز اقامت جهت یافتن کار پس از فارق التحصیلی

اگر مجوز اقامت برای تحصیل در سوئد را دارید، تحصیلات خود را به پایان رسانده اید و می خواهید به دنبال کار باشید یا احتمالات راه اندازی کسب و کار خود را در اینجا بررسی کنید، باید برای دریافت اجازه اقامت سوئد اقدام کنید. شرایط لازم جهت اخذ این نوع از مجوز اقامت عبارتند از:

  • شما باید درخواست خود را قبل از انقضای مجوز فعلی ارسال کنید
  • شما باید پاسپورتی داشته باشید که در تمام مدت اقامت خود در سوئد معتبر باشد
  • شما باید یک دوره تحصیلی را که حداقل دو ترم به طول انجامیده است گذرانده باشید. این بدان معنی است که شما باید تمام دوره های خود را گذرانده باشید.
  • آخرین مجوز اقامت شما باید مجوز اقامت برای تحصیلات عالی در سوئد باشد. شما همچنین می توانید از قبل مجوز اقامت برای تحصیل در یکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا را داشته باشید که در آن حداقل دو ترم از دوره آموزشی، در سوئد برگزار شده باشد.
  • شما باید در حال برنامه ریزی برای جستجوی شغل یا کشف فرصت های راه اندازی کسب و کار خود باشید
  • شما باید بتوانید در طول زمانی که برای اجازه اقامت درخواست می دهید، از خود حمایت مالی کنید و تمکن مالی خود را به اثبات برسانید
  • شما باید یک بیمه مراقبت های بهداشتی در سوئد داشته باشید یا درخواست داده باشید.
کار در سوئد

اگر پس از تکمیل تحقیقات، اجازه اقامت سوئد را برای جستجوی کار در سوئد دریافت کنید، ممکن است به خانواده شما نیز اجازه اقامت همزمان با شما داده شود. شما می توانید برای خانواده خود به صورت آنلاین درخواست دهید. برای اینکه به خانواده شما اجازه اقامت اعطا شود، باید پس از اتمام تحصیلات و سایر شرایط، اجازه اقامت دریافت کنید. شرایط دریافت اقامت برای خانواده عبارتنداز:

  • افراد خانواده باید پاسپورت معتبر داشته باشند
  • حمایت مالی خانواده باید برای کل مدت اقامت در سوئد برنامه ریزی شده باشد.
  • میزان تمکن مالی لازم در طول اقامت در سوئد، 3622.50 کرون در ماه برای همسر یا شریک زندگی مشترک و 2173.50 کرون در ماه برای هر فرزند است.
سؤالات متداول
  • برای دریافت اقامت دائم سوئد باید چند سال در این کشور زندگی کرد؟

شما برای دریافت اقامت دائم باید حداقل 5 سال سابقه کار و زندگی مستمر در سوئد را داشته باشید.

  • اخذ ویزای تحصیلی کاری سوئد چقدر زمان می برد؟

در صورت داشتن جاب آفر حدود ۶ الی ۱۰ ماه زمان می برد

  • آیا امکان اخذ ویزای همراه بصورت همزمان برای متقاضی اصلی وجود دارد؟

بله اما بهتر است ابتدا برای نفر اصلی اقدام کرد و سپس برای نفرات همراه

  • کار در سوئد آیا منجر به اخذ پاسپورت سوئد می شود؟

بله در صورت داشتن سایر شرایط قانونی

  • آیا امکان ریجکت شدن درخواست ویزای کاری سوئد وجود دارد؟

بله. اگر مقامات سوئدی و یا آفیسر پرونده، به دلایل خاصی شما را واجد شرایط دریافت ویزا تشخیص ندهند، ممکن است درخواست شما رد شود.

سخن پایانی

متقاضیان کار در کشور سوئد میتوانند با دریافت پیشنهاد شغلی از کارفرما در سوئد و عقد قرارداد، ویزای کار و مجوز اقامت این کشور را کسب نمایند. همچنین، این کشور به متقاضیان جستجوی کار و فارغ التحصیلان دانشگاه های سوئد که به دنبال کار هستند، مجوز اقامت داده و در صورت دریافت پیشنهاد شغلی، به آنان اقامت دائم خواهد داد. ما در این مقاله به بررسی شرایط کار در سوئد و اخذ ویزای کار این کشور پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ما باعث کمک به تصمیم گیری و فراهم شدن شرایط مهاجرت شما مخاطب عزیز به این کشور گردد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور سوئد را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *