نکات کلیدی در اخذ ویزای کار آلمان

آیا شما هم در مورد شرایط خوب کار در آلمان به دفعات شنیده‌اید و در حال تحقیق در مورد ویزای کار آلمان هستید؟ آلمان کشوری زیبا در اروپای غربی است و برلین پایتخت آن و زبان آلمانی، زبان رسمی این کشور است. جمعیت آلمان حدود 82 میلیون نفر و مساحت این کشور، حدود 357 هزار کیلومتر مربع است. اما وجه تمایز آلمان با دیگر کشورها در چیست؟ آلمان بدون شک برترین قدرت صنعتی در اروپا را دارد و در تکنولوژی، صنعت ماشین سازی و اتومبیل سازی همواره جزء برترین های جهان است و دقیقا به همین دلیل هر ساله ده ها هزار نفر متقاضی کار در این کشور هستند. در این مقاله قصد داریم در مورد نکات کلیدی و کاربردی در مورد انواع ویزای کاری در آلمان صحبت کنیم. كليه اطلاعات ارائه شده در اين مقاله توسط عاليان ويزا، از منابع معتبر و وب سايت هاى رسمى كشور آلمان، گردآورى شده است.

ویزای کار آلمان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط کار در آلمان
  • مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کاری آلمان
  • مزایای کار در آلمان
  • انواع ویزای کاری آلمان
  • نکات کلیدی در مورد ویزای کار آلمان
  • مؤسسات کاریابی آلمان
  • اخذ اقامت دائم از طریق ویزای کار

شرایط کار در آلمان

همان‌طور که در مقدمه ذکر شد، آلمان دارای رشد اقتصادی بسیار بالایی است. نرخ بیکاری پایین در این کشور آن را تبدیل به مقصدی عالی برای مهاجرین سراسر دنیا کرده است. شما می‌توانید با توجه به رشته تحصیلی خود یا مهارت‌های تخصصی و دستورالعمل‌ها و قوانین نیروی کار خارجی در آلمان و مهیا کردن مدارک مورد نیاز، ویزای کار آلمان را دریافت و در این کشور مشغول به کار شوید. نرخ بیکاری در المان کمتر از ۶ درصد می باشد و فرصت های شغلی برای متخصصین حوزه های مختلف از جمله مهندسین در اکثر زمینه های آن مهیا می باشد. در قوانین کار سال ۲۰۲۰ آلمان، حتی امکان کاریابی برای اشخاصی که مدارک دانشگاهی ندارند و فقط مهارت های لازم را به صورت عملی و در مراکز فنی و حرفه ای معتبر گذارنده اند، وجود دارد.

ویزای کار آلمان

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کاری آلمان

قبل از اقدام برای دریافت ویزای کاری آلمان بهتر است بدانید که باید مدارک زیر را آماده کنید:

  • پاسپورت معتبر
  • 3 عدد عکس پرسنلی
  • رزومه کاری
  • مدارک تحصیلی
  • ارائه بیمه نامه مسافرتی
  • مدارک هویتی
  • مدرک زبان آلمانی
  • کاور لتر (بیان دلایل خود مبنی بر اهداف فردی و دلیل اقدام برای ویزای کار آلمان)
  • اجاره نامه
  • داشتن تمکن مالی

مزایای کار در آلمان

کار در آلمان دارای مزیت‌های مادی و معنوی زیادی است. حمایت های مختلفی که از نیروی کار در این کشور می شود باعث شده تا شاغلین مشاغل مختلف با آسودگی خاطر زندگی کنند. در واقع بیمه و مالیاتی که کارمندان در آلمان می پردازند، بزرگترین پشتوانه آن هاست. 

مهم‌ترین مزایای اشتغال در آلمان به شرح زیر است:

  • امنیت شغلی
  • سطح رفاه بالا
  • شفافیت حقوق و دستمزد
  • امکان اخذ ویزای همراه برای همه اعضای خانواده
  • امکان کار و تحصیل برای همراهان از ابتدای ورود
  • امکان دریافت اقامت دائم پس از ۴ سال
  • امکان اخذ پاسپورت
  • برخورداری از تمامی حقوق شهروندی آلمان غیر از مسائل سیاسی نظیر حق رای و غیره
  • برخوردای از بیمه بازنشستگی و از کار افتادگی
  • امکان اسکان رایگان در برخی مشاغل
  • ۴ تا ۵ هفته مرخصی استحقاقی
انواع ویزای کار آلمان

شما به 3 روش می‌توانید ویزای کار آلمان را دریافت کنید. در ادامه این بخش هرکدام از این شیوه‌ها را به تفصیل و با جزئیات توضیح می‌دهیم:

  1. روش جاب آفر (پیشنهاد شغلی از طرف کارفرما)
  2. روش جاب سیکر (جستجوی کار)
  3. ویزای خود اشتغالی
1. دریافت ویزای کار آلمان از روش جاب آفر

 در این روش لازم است که شما پیشنهاد شغلی از جانب کارفرمایی در آلمان داشته باشید. برای اخذ این نوع ویزا ضروری است که کارفرمای مربوطه ابتدا برای آن کار در آلمان آگهی داده باشد و بتواند ثابت کند که نیروی مورد نیاز خود را در آلمان و کشورهای اتحادیه اروپا پیدا نکرده است. پس از انجام این اقدامات از جانب کارفرما شما می‌توانید سایر مدارک را آماده و ویزای کار آلمان را دریافت کنید. این نوع ویزا قابل تمدید و تبدیل به اقامت دائم است. توجه داشته باشید در صورتی که حداقل حقوق ناخالص دریافتی شما بیش از ماهانه حدود ۴۲۰۰ یورو باشد، می توانید برای بلوکارت آلمان نیز اقدام کنید. داشتن مدرک زبان آلمانی حداقل B1 مورد نیاز است. البته کارفرما می تواند با مدرک زبان انگلیسی نیز شما را استخدام نماید.

2. دریافت ویزای کار از روش جاب سیکر (جستجوی کار)

اگر رشته دانشگاهی شما یا مهارت خاص شما در لیست مشاغل مورد نیاز آلمان موجود است و همچنین دارای سابقه کاری مرتبط (حداقل 3 سال) هستید و مدرک B1 زبان آلمانی دارید و سن شما کمتر از ۴۰ سال است، می‌توانید از این روش اقدام کنید. البته در این روش لازم است که تمکن مالی خود را نیز اثبات کنید. در این روش برای شما ویزایی 6 ماهه صادر می‌شود که شما می‌توانید با این ویزا به مدت 6 ماه در کشور آلمان ساکن شده و دنبال کار بگردید. در صورتی که موفق به یافتن کار شوید، ویزای کار برای شما صادر می‌شود. در بدو ورود امکان به همراه بردن خانواده را نخواهید داشت. اگر موفق به یافتن شغل نشدید می بایست خاک آلمان را ترک کنید. دقت کنید شما فقط در صورت پیدا کردن شغل مرتبط می توانید، ویزای خود را به کاری تبدیل کنید. بطور مثال اگر شما مهندس کامپیوتر هستید نمیتوانید با پیدا کردن یک شغل در رستوران ویزای کاری دریافت کنید.

نکته: داشتن مهارت در زبان آلمانی به موفقیت شما در اخذ ویزای کاری از طریق جستجوی کار کمک بسیار زیادی می‌کند.

ویزای کار آلمان
3. دریافت ویزای خوداشتغالی کشور آلمان

اگر دارای تمکن مالی بالایی باشید، می‌توانید از طریق راه‌اندازی یک بیزنس در آلمان، ویزای کار دریافت کنید. این ویزا 3 ساله است و در صورتی که کار شما در طی این مدت پیشرفت خوبی داشته و سودآور باشد، می‌توانید آن را تمدید کنید. البته این روش دشواری‌های زیادی دارد و لازم است که شما ابتدا ثابت کنید در کشور آلمان کمبودی در زمینه کسب و کار پیشنهادی شما وجود دارد و همچنین ضروری است که برنامه کاری بیزنس پلن خود را به دولت آلمان ارائه دهید و مورد تایید مقامات قانونی نیز قرار بگیرد.

نکات کلیدی در مورد ویزای کار آلمان
  • یک روش دیگر برای اخذ ویزای کار، دریافت اجازه کار به مدت 18 ماه پس از فارغ التحصیلی است. پس چنانچه در آلمان مشغول تحصیل هستید، دولت آلمان به شما این فرصت را می‌دهد که بعد از فارغ‌التحصیلی در صورت یافتن کار، ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید.
  • کارت اقامت کاری اروپا (بلو کارت) نیز برای افرادی قابل دریافت است که بتوانند اثبات کنند سالانه حداقل حدود 50 هزار یورو درآمد ناخالص دارند. اعتبار این کارت 4 ساله است و شخصی که موفق به دریافت آن شود، می‌تواند در تمام کشورهای اتحادیه اروپا به غیر از انگلیس و دانمارک مشغول کار شود.
  • آلمان از جمله کشورهایی است که با داشتن مدرک کاردانی یا گواهی دو ساله فنی حرفه‌ای نیز می‌توانید برای دریافت ویزای کار در آن اقدام کنید. البته دقت کنید که در حال حاضر این شرایط برای ایرانیان مهیا نیست و صرفا با داشتن مدرک دیپلم و مدرک فنی حرفه‌ای نمی‌توانید برای ویزای جستجوی کار آلمان اقدام کنید.
ویزای کار آلمان
میزان حقوق در کشور آلمان

یکی از مواردی که باید قبل از اقدام به گرفتن ویزای کاری در مورد آن تحقیق کنید، میزان حقوق دریافتی با توجه به رشته تحصیلی یا مهارت شما است. حداقل حقوق در آلمان تقریبا بین ۲۸۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ یورو ناخالص در سال است. در جدول زیر لیستی شامل چند شغل با درخواست زیاد و میزان حقوق پرداختی در سال 2021 شرح داده شده است. 

عنوان شغلمیزان درامد سالانه
مهندس61000 یورو
پزشک85000 یورو
وکیل67000 یورو
متخصص IT59000 یورو
داروساز53000 یورو
معلم50000 یورو
معمار50000 یورو
مدیریت منابع انسانی65000 یورو
مدیریت بازاریابی53000 یورو
مؤسسات کاریابی در آلمان

یکی از بهترین روش‌های یافتن کار در آلمان، استفاده از سایت‌ها و موسسات کاریابی مجاز است. شما می توانید از طریق ایمیل رزومه خود را برای موسسات کاریابی ارسال کنید و در صورت یافتن شغل مناسب به شما اطلاع می دهند. دقت نمایید هزینه کاریابی از کارفرما اخذ می شود و نه متقاضی کار!  در این قسمت لیست بهترین سایت‌های مربوط به کاریابی در آلمان آورده شده است:

https://www.jobvector.de –

https://de.indeed.com –

https://jobs.thelocal.de –

https://www.make-it-in- germany.com/en/jobs/looking-for-a-job –

https://www.stepstone.de –

https://www.ingenieur- jobs.de –

اخذ اقامت دائم آلمان از طریق ویزای کار

اگر شما به مدت 5 سال اقامت کاری خود را در آلمان تمدید کنید و بیمه و مالیات مشخص شده را نیز پرداخت کنید، می‌توانید اقامت دائم کشور آلمان را اخذ نماید. بعد از اخذ اقامت دائم نیز می‌توانید برای دریافت تابعیت و پاسپورت این کشور اقدام کنید. البته داشتن مدرک زبان آلمانی، نداشتن سابقه کیفری، انطباق پذیری و مدارک دیگر نیز مورد نیاز است. البته اگر شما بلوکارت آلمان را که ۴ سال اعتبار دارد داشته باشید، می توانید بعد از ۳۳ ماه و در صورتی که به زبان المانی تسلط خوبی داشته باشید بعد از ۲۱ ماه اقامت دائم آلمان را بدست اورید.

سؤالات متداول
  • درشرایط عادی چقدر طول می‌کشد تا بتوان از سفارت آلمان وقت گرفت؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا، وقت سفارت حدودا برای یک سال بعد یا بیشتر داده می شود.

مدرک دانشگاهی، مدرک زبان آلمانی در حد B1، سه سال سابقه کار

  • تفاوت ویزای کار آلمان با بلو کارت آلمان چیست؟

تفاوت در شرایط  اعطای ویزا و مدت زمان اعتبار آن می باشد. ویزای کاری معمولا یک یا دو ساله است اما بلوکارت ۴ ساله صادر می شود. حداقل حقوق برای اخذ بلوکارت بیش از ۴۲۰۰ یورو ناخالص ماهانه است اما در ویزای کاری حداقل حقوق کمتر از این مقدار هم می تواند باشد.

  • میزان ساعات کار در هفته در کشور آلمان چقدر است؟

کار تمام وقت ۴۰ ساعت در هفته و ۸ ساعت در روز است.

  • حداقل دستمزد در آلمان چقدر است؟

نمی‌توان به طور مشخص میزان حداقل حقوق را مشخص کرد به طور تقریبی می توان گفت حداقل حقوق برای یک کار ساده فول تایم مانند منشی شرکت حدود ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ یورو خالص ماهانه است.

  • برای دریافت ویزای کاری آلمان چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

برنامه ریزی دقیق، نگارش رزومه مناسب، داشتن حساب کاربری در لینکدین، نوشتن انگیزه نامه خوب، آماده کردن مدارک مورد نیاز سفارت

سخن پایانی

در این مقاله با ویزای کار آلمان، روش‌های اخذ آن، مزایا و مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزا، میزان حقوق دریافتی، چگونگی اخذ اقامت دائم از طریق کار در آلمان صحبت شد. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد.عاليان ويزا با بهره گيرى از كارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترين و دقيق ترين اطلاعات مربوط به مهاجرت به آلمان را به شما عزيزان ارائه مي نمايد. جهت دريافت مشاوره رايگان و سريع، شما مي توانيد فرم ارزيابى را تكميل نماييد و يا با شماره هاى موسسه از طريق واتس آپ تماس حاصل فرماييد.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *