نحوه اخذ بورسیه تحصیلی اسلواکی

اسلواکی یکی از کشورهای اروپایی است که با لهستان، اوکراین، مجارستان و اتریش هم‌مرز است. این کشور گذشته از زیبایی ظاهری، تاریخ و فرهنگ طولانی دارد. به همین جهت تحقیقات و آموزش در اسلواکی بسیار مهم بوده و کیفیت مناسبی دارد. امروزه، علاوه بر دولت، دانشگاه‌ها و کالج‌ها هم با ارائه انواع بورسیه تحصیلی اسلواکی ، آموزش و یادگیری را ترویج می‌کنند. اگر یک دانشجوی بین‌المللی مشتاق به تحصیل در اروپا هستید، اسلواکی می‌تواند مقصد مناسبی برای مهاجرت تحصیلی شما باشد. در اغلب موارد برای بهره‌مندی از بورسیه‌های تحصیلی این کشور باید به زبان اسلواکی مسلط باشید. البته اگر بیشتر شرایط موردنیاز برای اخذ پذیرش و دریافت بورسیه را داشته باشید می‌توانید در دوره‌های مقدماتی زبان اسلواکی قبل از شروع دوره تحصیلی خود شرکت کنید. ما در این مقاله به معروف‌ترین بورسیه‌های تحصیلی اسلواکی اشاره می‌کنیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور اسلواکی، گردآوری‌شده است.

بورسیه تحصیلی اسلواکی

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  1. انواع بورسیه‌های تحصیلی سلواکی
  • بورسیه‌های دولتی
  • بورسیه تحصیلی دوجانبه برای دانشجویان بین‌المللی
  • بورسیه تحصیلی اسلواکی اتحادیه اروپا
  • بورسیه‌های دانشگاهی اسلواکی
  • برنامه بورسیه ملی اسلواکی

2. نحوه اخذ بورسیه تحصیلی در اسلواکی

انواع بورسیه‌های تحصیلی اسلواکی

به دلیل اهمیت بالای تحقیق و آموزش در اسلواکی، این کشور بورسیه‌های متعددی را به دانشجویان علاقه‌مند ارائه می‌کند. برخی از بورسیه‌های تحصیلی در اسلواکی برای دانشجویان بین‌المللی عبارت‌اند از:

  1. بورسیه‌های دولتی

دولت اسلواکی از طریق وزارت آموزش، ورزش و فرهنگ خود، بورسیه‌های تحصیلی کاملی که تمام هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویان خارجی حاضر یا علاقه‌مند به مهاجرت تحصیلی به اسلواکی را تأمین می‌کند، ارائه می‌دهد. این بورسیه معمولاً رشته‌های مختلف در تمام مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را شامل می‌شود و برای تمام ملیت‌ها در دسترس است.

بورسیه تحصیلی اسلواکی
  1. تحصیلی دوجانبه برای دانشجویان بین‌المللی

وزارت آموزش، علوم، تحقیقات و ورزش جمهوری اسلواکی بورسیه‌های تحصیلی دوجانبه را به دانشجویان بین‌المللی که در مقاطع لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری در اسلواکی تحصیل می‌کنند، ارائه می‌کند. این بورسیه تحصیلی اسلواکی شامل 280 یورو ماهیانه به‌عنوان کمک‌هزینه سفر و هزینه‌های زندگی برای متقاضیان تحصیل در مقطع لیسانس و فوق‌لیسانس و 330 یورو برای دانشجویان مقاطع دکتری می‌شود. مدت‌زمان ارائه این بورسیه به توافق دو وزارتخانه آموزش، علوم و تحقیقات و وزارتخانه ورزش وابسته است و لیست ملیت‌هایی که شامل این بورسیه می‌شوند سالانه در وب‌سایت رسمی این وزارتخانه‌ها بارگذاری می‌شود.

  1. بورسیه تحصیلی اسلواکی اتحادیه اروپا

این بورسیه یکی از بهترین بورسیه‌های تحصیلی اسلواکی است که شهریه و تا حدی هزینه‌های زندگی دانشجو را شامل می‌شود. تمامی دانشجویان کشورهای درحال‌توسعه می‌توانند در تمام طول سال تحصیلی برای دریافت بورسیه درخواست ارسال کنند. مزیت این بورسیه این است که نیازی به پرداخت هزینه درخواست یا پذیرش نیز ندارد.

  1. بورسیه‌های دانشگاهی اسلواکی

مؤسسات دولتی و خصوصی متعددی در اسلواکی بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. این بورسیه‌ها بسته به رشته و دانشگاه ممکن است متفاوت باشد اما معمولاً شامل معافیت در پرداخت شهریه و حتی در برخی موارد پرداخت تمامی هزینه‌های تحصیل می‌شوند. نکته مهم و مثبتی که درباره بورسیه تحصیلی اسلواکی وجود دارد این است که اکثر مؤسسات دانشگاهی اسلواکی حداقل 25٪ کمک‌هزینه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی خود ارائه می‌دهند. به‌عنوان‌مثال دانشگاه ژیلینا Žilina))، برای دانشجویان مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس خود که نمرات بالایی کسب می‌کنند، بورسیه‌های انگیزشی که شامل معافیت یا تخفیف در شهریه می‌شود، ارائه می‌کند.

  1. برنامه بورسیه ملی اسلواکی

دولت جمهوری اسلواکی در سال 2005 تأسیس برنامه بورسیه تحصیلی ملی جمهوری اسلواکی را برای حمایت از دانشجویان ارشد، دانشجویان دکتری، استادان دانشگاه، محققان و هنرمندان تصویب کرد. این بورسیه نیازی به ارائه نمره آیلتس یا تافل ندارد و بسته به شرایط متقاضیان هزینه مشخصی را برای تأمین هزینه‌های تحصیل و زندگی در اسلواکی می‌پردازد. متقاضیان واجد شرایط برای بورسیه ملی اسلواکی عبارت‌اند از:

  • دانشجویان دانشگاه‌های خارج از اسلواکی در مقطع دکتری، کارشناسی ارشد یا دانشجویان دوره لیسانس که حداقل 2.5 سال از تحصیلات دانشگاهی خود را گذرانده باشند و در یک موسسه دولتی یا خصوصی دانشگاهی در اسلواکی پذیرفته‌شده باشند. مدت بورسیه دانشجویان دکتری 1 تا 10 ماه و سایر دانشجویان بین 1 تا حداکثر 3 ترم است.
  • معلمان، محققان و هنرمندان دانشگاه بین‌المللی که توسط مؤسسه‌ای معتبر که مقر آن در اسلواکی باشد ولی شرکت تجاری نباشد، برای تدریس، تحقیق یا فعالیت هنری دعوت‌نامه داشته باشند. مدت بورسیه تحصیلی اسلواکی برای این دسته هم بین 1 تا 10 ماه خواهد بود.

متقاضیان منتخب این بورسیه از مزایای زیر برخوردار خواهند بود:

  • دانشجویان لیسانس و کارشناسی ارشد مبلغی به ارزش 400 یورو در ماه برای کل مدت اقامت خود دریافت خواهند کرد.
  • دانشجویان منتخب دکتری واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی به ارزش 734 یورو در ماه خواهند بود.
  • معلمان، محققان و هنرمندان مبلغی بین 734 تا 1050 یورو در ماه دریافت خواهند کرد.

سایر بورسیه‌های معروف در اسلواکی عبارت‌اند از:

  • برنامه فولبرایت – کمیسیون تبادل آموزشی W. فولبرایت در جمهوری اسلواکی.
  • بورسیه Erasmus اتحادیه اروپا
  • فعالیت‌های ژان مونه
  • صندوق بین‌المللی ویسگراد

نحوه اخذ بورسیه تحصیلی در اسلواکی

عالیان ویزا به شما توصیه می‌کند درصورتی‌که علاقه‌مند به تحصیل و دریافت بورسیه تحصیلی اسلواکی هستید، به‌صورت مداوم لیست بورسیه‌های دانشگاه‌های موردنظر خود را که به‌صورت آنلاین در سایت رسمی خود قرار می‌دهند، بررسی کنید. به زمان ارسال مدارک، توجه داشته باشید و به‌محض باز شدن امکان ارسال درخواست مدارک خود را تکمیل و ارسال کنید. معمولاً برای دریافت بورسیه باید مدارک زیر را آماده و ارائه کنید:

  • آخرین رزومه شما
  • انگیزه نامه مفصل
  • برنامه مطالعه/تحقیق/هنری شما در کشور اسلواکی که به‌دقت پیش‌نویس و تهیه‌شده است
  • توصیه‌نامه صادرشده توسط استاد راهنما پایان‌نامه متقاضی که از تاریخ آن بیشتر از 3 ماه نگذشته باشد.
  • تأییدیه صادرشده توسط دانشگاه/سازمان پژوهشی مبدأ شما مبنی بر اینکه در مهلت درخواست در آن موسسه یا دانشگاه فعالیت داشته‌اید.
  • اسکن مدرک کارشناسی ارشد متقاضی، مدرک لیسانس و دیپلم
  • ارائه فهرست نشریات و فعالیت‌های هنری در فرم موردنیاز
  • نامه پذیرش/دعوت‌نامه صادرشده توسط دانشگاه/سازمان پژوهشی میزبان شما در اسلواکی که نشان‌دهنده مدت اقامت شما در این کشور است.
بورسیه تحصیلی اسلواکی

توجه کنید که با پایان مهلت ارسال درخواست هیچ فرصتی برای اصلاح یا تکمیل مدارک و درخواست خود ندارید و مسئولیت نقص یا عدم صحت اطلاعات کاملاً با شما خواهد بود. به همین جهت بهتر است با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید. عالیان ویزا همچنین به متقاضیان بین‌المللی که برای ورود به قلمرو جمهوری اسلواکی نیاز به ویزا دارند، توصیه می‌کند هنگام تعیین تاریخ شروع اقامت احتمالی خود در بورس تحصیلی، زمان لازم برای ارسال درخواست اخذ ویزا در نظر بگیرند.

سؤالات متداول
  • آیا ارائه مدرک آیلتس برای دریافت بورسیه الزامی است؟

این موضوع به شرایط موسسه ارائه‌دهنده بورسیه بستگی دارد به‌عنوان‌مثال بورسیه ملی اسلواکی نیازی به ارائه مدرک زبان نیست.

  • برای دریافت بورسیه اسلواکی باید به زبان این کشور مسلط بود؟

یکی از شروط اساسی دریافت بورسیه، تسلط به زبان اسلواکی است بااین‌حال در برخی موارد فرصت شرکت در دوره‌های مقدماتی زبان اسلواکی قبل از شروع دوره تحصیل وجود دارد.

  • بورسیه‌های تحصیلی اسلواکی معمولاً چه هزینه‌هایی را پوشش می‌دهند؟

در اغلب موارد بورسیه‌ها شامل معافیت در پرداخت شهریه و پرداخت هزینه‌های سفر و زندگی در اسلواکی می‌شوند.

  • در صورت رد درخواست بورسیه تحصیلی امکان تجدیدنظر وجود دارد؟

معمولاً تا 1 ماه پس از اعلام نتایج شما امکان ارسال درخواست تجدیدنظرخواهید داشت.

  • برای دریافت بورسیه به‌عنوان استاد دانشگاه، محقق و هنرمند داشتن سابقه کار الزامی است؟

بله، معمولاً داشتن سابقه کار و رزومه قوی از شرایط اساسی بورسیه‌ها است. بااین‌حال جزئیات و شرایط بسته به آگهی بورسیه موسسه یا دانشگاه مدنظر شما ممکن است متفاوت باشد.

سخن پایانی

دولت اسلواکی و دانشگاه‌های این کشور سالانه کمک‌هزینه‌های متعددی را تحت عنوان بورسیه تحصیلی اسلواکی برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. اخذ این بورسیه‌ها معمولاً نیازمند معدل بالا، آشنایی با زبان اسلواکی و داشتن مقالات یا رزومه قوی متقاضی است. درازای این سختگیری‌ها که منطقی هم به نظر می‌رسد، دولت اسلواکی بورسیه‌های مختلفی را برای پرداخت شهریه، هزینه سفر یا حتی هزینه‌های زندگی در اسلواکی به دانشجویان اعطا می‌کند. برای دریافت بورسیه سایت رسمی دانشگاه‌های مدنظر خود را مشاهده کنید و در طول مهلت تعیین‌شده آن‌ها، مدارک و اطلاعات خود را به‌صورت دقیق و تکمیل‌شده برای بررسی ارسال کنید. درصورتی‌که نقصی در پرونده شما باشد، بدون شک و بدون فرصت اصلاحات، درخواست شما رد می‌شود. به همین جهت در طول این روند با کارشناسان آگاه و مجرب مشورت نمایید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور اسلواکی را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *