بررسی کشورهایی که امکان تحصیل ارزان در اروپا را دارند!

اروپا یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی در جهان است که به دلیل آموزش با کیفیت، فرهنگ غنی و فناوری پیشرفته شناخته شده است. میلیون ها دانشجو همه ساله تصمیم می گیرند تحصیلات عالی خود را در خارج از کشور دنبال کنند و بارها و بارها نشان داده شده است که مقرون به صرفه بودن یکی از عوامل اصلی تصمیم آن‌ها برای تحصیل در خارج از کشور است. به همین دلیل در ادامه این مقاله قصد داریم شرایط و چگونگی تحصیل ارزان در اروپا را مورد بررسی قرار دهیم. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشورهای اروپایی گردآوری شده است.

تحصیل ارزان در اروپا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط تحصیل ارزان در اروپا
  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد با هزینه کم در اروپا
  • دانشگاه های مقرون به صرفه در شمال و غرب اروپا
  • دانشگاه های مقرون به صرفه در اروپای شرقی و جنوبی
  • هزینه تحصیل در اروپا برای دانشجویان بین المللی

شرایط تحصیل ارزان در اروپا

اروپا با داشتن سیستم آموزشی در سطح کیفیت جهانی و دانشگاه های معتبر، یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان بین المللی به شمار می آید. دانشگاه های اروپا، قدیمی ترین و در عین حال پیشرفته ترین دانشگاه های دنیا را تشکیل می دهند که انواع رشته های درسی متنوع را در اختیار دانشجویان علاقمند قرار می دهند. با شرکت در دوره ‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و یا برخی دیگر از دوره های کوتاه مدت امکان اخذ گواهینامه و مدارک معتبر را در پایان دوره خواهید داشت و با استفاده از مدرک اروپایی خود می توانید در سراسر دنیا به راحتی در مشاغل دلخواه خود استخدام شوید. علاوه بر این بسیاری از دروس دانشگاه های اروپایی به زبان انگلیسی تدریس می شوند و در برخی موارد حتی نیازی به ارائه مدرک زبان انگلیسی برای شرکت در دانشگاه نخواهید داشت.

تحصیل ارزان در اروپا

علاوه بر این، با توجه به شهریه های پایین دانشگاه های اروپایی، تحصیل ارزان در اروپا حتی برای دانشجویان بین المللی نیز امکان پذیر است، به ویژه دانشجویانی که شهروند کشورهای اتحادیه اروپا و یا منطقه اقتصادی اروپا هستند در برخی موارد امکان تحصیل رایگان را خواهند داشت. همچنین، دانشجویانی که ملزم به پرداخت هزینه برای دوره تحصیلی خود هستند، می توانند برای دریافت بورسیه تحصیلی که هزینه های تحصیلی و زندگی آن‌ها را پوشش می دهد نیز درخواست دهند.

در کشورهای اروپایی عموما دانشگاه ها و موسسه های عالی بیشتری وجود دارند که امکان تحصیل ارزان را برای دانشجویان بین المللی فراهم می کنند. هزینه تحصیل و زندگی در کشورهایی مانند مجارستان، ایتالیا و اسپانیا به طور میانگین حدود 2 تا 3 برابر کمتر از کشورهایی مانند آلمان و فرانسه است. با این حال، دانشجویانی که قصد تحصیل و زندگی در کشورهای اروپای غربی را دارند نیز می توانند به صورت رایگان و یا با هزینه های کم از امکانات تحصیلی این کشورها برخوردار شوند.

در اکثر کشورهای اروپایی، دانشجویان می توانند تا 20 ساعت در هفته در شغلی مشغول به کار شوند و بتوانند بخشی از هزینه های غذا و یا مسکن خود را پوشش دهند. همچنین، بسیاری از دانشگاه ها دوره های کارآموزی ارائه می دهند و به فارغ التحصیلان خود در یافتن کار کمک می کنند. برای این کار، دانشگاه ها مراکز شغلی خاصی دارند و دانشجویان واجد شرایط می توانند در این مراکز نام نویسی کنند و شغل خود را بیابند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد با هزینه کم در اروپا

دوره های کارشناسی ارشد در اروپا با توجه به کشور محل تحصیل، 1 تا 2 سال به طول می انجامند. در دانشگاه های اروپایی، به عنوان یک قاعده، مدرک کارشناسی ارشد باید با مدرک لیسانس مطابقت داشته باشد. یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر تحصیل ارزان در اروپا، زبان دوره ای است که قصد تحصیل در آن را دارید. درواقع، هزینه تحصیل نه تنها به کشور بلکه به زبان و نوع دوره نیز بستگی دارد. به عنوان مثال، در فنلاند، شما می توانید به زبان های فنلاندی و سوئدی در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل کنید. همچنین، دانشگاه های کشورهای نروژ، جمهوری چک، لهستان، یونان و استونی دوره هایی را به زبان بومی کشور برگزار می کنند که در اغلب موارد رایگان هستند. با این حال، در بقیه کشورها، دوره های کارشناسی ارشد به زبان محلی و انگلیسی از نظر قیمت تفاوت چندانی نخواهد داشت.

نوع دوره ای که انتخاب می کنید نیز در هزینه های تحصیل شما تاثیر به سزایی خواهند داشت. دوره های MBA و پزشکی بسیار گران تر از سایر دوره های کارشناسی ارشد هستند. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی از اعتبار خاصی برخوردار است و در اکثر کشورهای اروپایی هزینه ای بالغ بر 11023-16535 دلار در سال به همراه خواهد داشت. به صورت کلی، تحصیل ارزان در اروپا برای همه دانشجویان بین المللی امکان پذیر است و علاوه بر این، برخلاف دوره‌های کارشناسی، در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های اروپایی می توانید دوره های بسیار متنوع را پیدا کنید که به زبان انگلیسی برگزار می شوند و امکانات تحصیلی و آموزشی با کیفیتی را در اختیار دانشجویان قرار می دهند.

دانشگاه های مقرون به صرفه در شمال و غرب اروپا

دانشگاه های بسیاری در شمال و غرب اروپا وجود دارند که امکان تحصیل ارزان در اروپا را برای دانشجویان بین المللی فراهم می آورند. در آلمان، فرانسه و اتریش قیمت ها در دانشگاه های دولتی طبق قانون مشخص شده است و در نروژ و فنلاند تحصیل به زبان ملی کاملا رایگان است. اصلی ترین هزینه ای که باید در کشورهای شمال و غرب اروپا پرداخت کنید، هزینه مسکن است. برخی دانشگاه های این کشورها خوابگاه هایی را در اختیار دانشجویان قرار می دهند و در برخی دیگر نیز دانشجویان مجبور به اجاره اتاق یا آپارتمان خواهند بود. برخی از ارزان‌ترین دانشگاه های واقع در کشورهای شمال و غرب اروپا به شرح زیر هستند :

  • دانشگاه هلسینکی فنلاند
  • دانشگاه علم و صنعت تروندهایم نروژ
  • دانشگاه فلورانس ایتالیا
  • دانشگاه استراسبورگ فرانسه
  • دانشگاه آزاد بروکسل بلژیک
  • دانشگاه آزاد برلین آلمان
  • دانشگاه هومبولت برلین آلمان
  • دانشگاه گرانادا اسپانیا
  • دانشگاه برن سوئیس
  • دانشگاه گنت بلژیک
  • ETH زوریخ سوئیس

دانشگاه های مقرون به صرفه در اروپای شرقی و جنوبی

به طور کلی، دانشگاه های اروپای شرقی و جنوبی نسبت به غرب و شمال از اعتبار کمتری برخوردار هستند اما همچنان از سیستم آموزشی اروپایی برخوردار بوده و آموزش با کیفیتی را در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهند. به عنوان مثال، دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ یکی از 50 دانشگاه برتر جهان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت شناخته می شود. علاوه بر این، دانشگاه های اروپای شرقی و جنوبی نیز دوره های لیسانس و فوق لیسانس را به زبان انگلیسی ارائه می دهند که شانس قبول شدن در آن‌ها برای دانشجویان بین المللی نسبت به دانشگاه های اروپای غربی و شمالی بیشتر است. آموزش به زبان ملی در بسیاری از این کشورها کاملا رایگان است و هزینه های زندگی نیز به همان اندازه مقرون به صرفه است. اغلب دانشگاه ها نیز دارای خوابگاه هایی هستند که هزینه آن‌ها عموما 110 تا 165 دلار در ماه است و از همین رو، دانشجویان نیازی به صرف هزینه های گزاف برای اقامت را نخواهند داشت. 

تحصیل ارزان در اروپا

از جمله برترین دانشگاه ها که امکان تحصیل ارزان در اروپا شرقی و جنوبی را برای دانشجویان بین المللی فراهم می کنند، به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه علوم زیستی چک در پراگ
  • دانشگاه گدانسک لهستان
  • دانشگاه صنعتی ورشو لهستان
  • دانشگاه چارلز پراگ جمهوری چک
  • دانشگاه Masaryk برنو جمهوری چک
  • دانشگاه Wrocław لهستان
  • دانشگاه تالین استونی
  • دانشگاه تارتو استونی
هزینه تحصیل در اروپا برای دانشجویان بین المللی

هزینه تحصیل در اروپا با توجه به کشور و موسسه ای که انتخاب می کنید متفاوت است. جدای از سیاست‌های متفاوت شهریه ‌ای که کشورها دارند، هزینه‌ های آموزشی بر اساس دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه نیز متغیر خواهد بود. دانشگاه های خصوصی در سرتاسر اروپا بسیار گران بوده و با توجه به سطح تحصیلی و رشته تحصیلی که داوطلب انتخاب کرده است، در معرض تغییر هستند. همچنین دانشجویان بر اساس ملیت خود در شهریه ای که باید بپردازند تفاوت خواهند داشت. با این حال، به طور متوسط، هزینه های تحصیل برای دانشجویان بین المللی از 1500 تا 15000 یورو در سال متغیر است. علاوه بر این، دانشجویان باید برای هزینه‌ های زندگی، از جمله خوابگاه، غذا و حمل‌ و نقل را نیز در نظر بگیرند. در بریتانیا، قیمت ها بسیار بالاتر از کشورهای اتحادیه اروپا بوده و از 12585 دلار در سال متغیر است. این در حالی است که ، دانشگاه ‌های سایر کشورهای اروپا از نظر کیفیت آموزش از دانشگاه‌های کشورهای انگلیسی زبان کم‌تر نیستند.

سؤالات متداول
  • ارزان ترین کشور اروپایی برای تحصیل کدام اند؟

ارزان ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل عبارت اند از :

– ایتالیا

– مجارستان

– اسپانیا

– جمهوری چک

– اتریش

  • ارزان ترین دانشگاه های اروپایی برای دانشجویان بین المللی کدم‌اند؟

از ارزان ترین دانشگاه های اروپایی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

– دانشگاه پیزا

– موسسه پلی تکنیک میلان

– دانشگاه آزاد برلین

– دانشگاه هایدلبرگ

– کالج دانشگاه لئونارد دو وینچی

– دانشگاه دولتی روانشناسی و آموزش مسکو

– دانشگاه دولتی نووسیبیرسک

– کالج هنرهای زیبا دانشگاه سلطنتی

  • بهترین کشورها برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد با هزینه کم کدم‌اند؟

مقرون به صرفه ترین مکان ها برای تحصیل در خارج از کشور عبارت اند از :

– آلمان

– فرانسه

– مجارستان

– ایتالیا

– اتریش

  • ارزان ترین کشور شنگن کدام است؟

مجارستان یکی از ارزان ترین کشورهای شنگن است که در هر زمانی از سال می‌ توان از آن بازدید کرد.

  • بهترین کشور اروپایی برای تحصیل ارزان قیمت کدام است؟

کشور فنلاند آموزش با کیفیتی را ارائه می دهد که برای شهروندان اتحادیه اروپا و دانشجویان بین المللی هزینه نسبتا کمی دارد.

سخن پایانی

هر یک از کشورهای ذکر شده در این مقاله به دلیل برتری آکادمیک، فرهنگی پر جنب و جوش و هزینه پایین زندگی شهرت زیادی دارند. با تحصیل در این کشورها، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند به منابع آموزشی درجه یک و فرصت‌های رشد شخصی و حرفه‌ای دسترسی پیدا کنند. فنلاند، اسپانیا، اتریش، ایتالیا، مجارستان و آلمان گزینه های بسیار مطلوبی برای ادامه تحصیل دانشجویان ایرانی به حساب می آیند. در این مقاله با شرایط تحصیل ارزان در اروپا آشنا شدیم و امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت و اخذ ویزای تحصیلی و کاری کشورهای اروپایی را به شما عزیزان ارائه می‌کند. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل کنید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *