همه چیز در مورد تحصیل در آمریکا

یکی از پرطرفدارترین راه های مهاجرت ایرانیان به آمریکا، تحصیل در این کشور است. هر ساله بسیاری از دانشجویان بین المللی به دلیل کیفیت بالای آموزشی در دانشگاه های آمریکا تحصیل می کنند. سالانه تعداد زیادی از ایرانیان برای تحصیل به آمریکا مهاجرت می کنند. اگر قصد دارید در دانشگاه های آمریکا تحصیل کنید ، ممکن است برای شما سوال ایجاد شود که چگونه از دانشگاه های آمریکا پذیرش بگیریم؟ شرایط تحصیل دانشجویان ایرانی در آمریکا چیست؟ در این مقاله به بررسی موضوع تحصیل در آمریکا می پردازیم. كليه اطلاعات ارائه شده در اين مقاله توسط عاليان ويزا، از منابع معتبر و  وب سايت هاى رسمى كشور آمریکا گردآورى شده است.

تحصیل در آمریکا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • تحصیل در مدارس آمریکا
  • تحصیل در کالج های آمریکا
  • تحصیل در مقطع کارشناسی
  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد
  • تحصیل در مقطع دکترا
  • برترین رشته های تحصیلی در آمریکا
  • حداقل معدل
  • بورسیه تحصیلی
  • هزینه تحصیل

تحصیل در مدارس آمریکا از طریق تحصیل در مدارس این کشور کمی دشوار است. مدارس ابتدایی در ایالات متحد آمریکا به مدت 6 سال ابتدایی و شامل یک سال مهدکودک می شوند. سال تحصیلی از سپتامبر آغاز می شود و دانش آموزان این کشور می توانند در مدارس دولتی و خصوصی تحصیل کنند. در مدارس آمریکا دوره ابتدایی 6 سال (1 سال مهدکودک و 5 سال تحصیل)، راهنمایی 3 سال و دبیرستان 4 سال طول می کشد. اگر قصد دارید فرزندان خود را برای تحصیل در مدارس آمریکا به این کشور بفرستید در نظر داشته باشید که سالانه حدود ۴۰ الی ۵۰ هزار دلار هزینه تحصیل و زندگی فرزند شما خواهد بود و امکان اخذ ویزای گاردین یا همان والدین برای ایرانیان به سختی وجود دارد.

تحصیل در آمریکا

تحصیل در کالج های آمریکا

در ایالات متحد آمریکا، کالج های متعددی وجود دارد که هزینه و طول تحصیل را با اهداف متقاضی تنظیم می کنند. به عنوان مثال افرادی باید در کالج های آمریکا تحصیل کنند تا شرایط لازم و سطح زبان مورد نظر را برای آمادگی برای پذیرش در دانشگاه های آمریکا بیابند، در حالی که متقاضیان رشته تخصصی 2 تا 3 سال تحصیل می کنند. دانشجویان بین المللی می توانند در کالج های آمریکا تحصیل کنند. بیش از 3000 کالج و دانشگاه در ایالات متحد آمریکا آمریکا وجود دارد که دانشجویان بین المللی می توانند برای تحصیل در آنها درخواست دهند. 

متقاضیان تحصیل در کالج های آمریکا به طور کلی یکی از دو هدف را در ذهن دارند:

  • کسب دانش و تخصص برای ورود سریع و مستقیم به بازار کار
  • ثبت نام در دانشگاه های آمریکا برای ادامه تحصیل در مقطع لیسانس

تحصیل در مقطع کارشناسی

تحصیل در آمریکا در مقطع کارشناسی همواره پرمتقاضی بوده است. پس از دوازده سال تحصیلات ابتدایی و متوسطه، دانش آموزان در دوره های کارشناسی در دانشگاه ها ثبت نام می کنند. در نتیجه، دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در ایالات متحد آمریکا هستند باید مدرکی معادل دیپلم  ۱۲ ساله دبیرستان داشته باشند. دانشجویان می توانند بین دوره دو ساله فوق دیپلم (در صورت داشتن دیپلم 11 ساله) و دوره کارشناسی چهار ساله (در صورت داشتن دیپلم 12 ساله) انتخاب کنند. بعد از آن باید تا سال دوم یک رشته انتخاب شود. برای پذیرش در این دوره مدرک زبان انگلیسی تافل یا آیلتس آکادمیک در حدود 6 مورد نیاز است.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

کسانی که به دنبال تحصیل در آمریکا هستند می توانند در مقطع کارشناسی ارشد نیز ادامه تحصیل دهند. برای ورود به این دوره، دانش آموزان باید 16 سال تحصیلات رسمی را گذرانده باشند که شامل دوازده سال دوره ابتدایی و متوسطه و همچنین چهار سال مدرک کارشناسی است. در ایالات متحد آمریکا، دوره کارشناسی ارشد معمولاَ دو سال طول می کشد. دانشجویان رشته های مختلف می توانند به وبسایت دانشگاه های ایالات متحد آمریکا آمریکا مراجعه کرده و در یکی از دانشگاه های این کشور پذیرفته شوند. با این حال، قبل از پذیرش در ایالات متحد آمریکا برای مقطع کارشناسی ارشد، دانش آموزان به طور کلی باید آزمون های زیر را پشت سر بگذارند.

  • آزمون TOEFL و مدرک زبان انگلیسی
  • آزمون GRE : برای رشته های مهندسی
  • آزمون GMAT: رشته مدیریتی (MBA)
  • آزمون LSAT: رشته حقوق
  • آزمون MCAT: رشته های پزشکی
تحصیل در مقطع دکترا

یکی دیگر از راه های مهاجرت به آمریکا ادامه تحصیل در مقطع دکترا در این کشور است. یکی از جنبه های مهم مهاجرت به ایالات متحد آمریکا برای تحصیل در مقطع دکترا داشتن یک پروپوزال قوی و مدرک زبان با نمره بالا است. در این مرحله معمولاً برای پذیرش نمره آیلتس 7 یا بالاترمورد نیاز است. موضوع دیگر داشتن استاد راهنما (سوپروایزر) است که در اخذ دکترا حیاتی است. دوره دکترا در ایالات متحد آمریکا معمولاً 4 تا 6 سال طول می کشد. در اینجا چند فاکتور دیگر وجود دارد که باید هنگام انتخاب خود در نظر بگیرید.

در ایالات متحد آمریکا، برنامه دکترا یک برنامه تحقیقاتی با بالاترین سطح اعتبار در این کشور است. اقامت در آمریکا برای تحصیل در مقطع دکترا و اخذ مدرک دکتری در این کشور سه تا شش سال تحصیل تمام وقت به طول می انجامد. دانشگاه های دولتی معمولاً هزینه کمتری دارند، اما ممکن است ظرفیت محدودی برای پذیرش دانشجویان بین المللی داشته باشند.

تحصیل در آمریکا
برترین رشته های تحصیلی در آمریکا

بازار کار، سن، شهریه، مدرک و دانشگاه همگی تاثیر بسزایی در انتخاب بهترین رشته ها برای تحصیل در آمریکا دارند. اکثر رشته های مهندسی جزو بهترین رشته ها برای تحصیل در آمریکا هستند زیرا علاوه بر بازار کار خوب، هزینه های تحصیلی پایینی نیز دارند. بر اساس آمارها، رشته های مهندسی و مدیریت بسیار محبوب هستند، به طوری که سالانه حدود 200000 دانشجو در این رشته ها تحصیل می کنند. در بخش‌های بعدی، برخی از بهترین دوره‌ها برای درخواست در آمریکا را بررسی خواهیم کرد.

مدیریت بازرگانی (MBA): بسیاری از دانشگاه های آمریکا در زمینه های کسب و کار و مدیریت در رتبه بندی بهترین ها در جهان قرار دارند. در نتیجه متقاضیان زیادی مایل به تحصیل در این رشته هستند و تقریباً 20 درصد دانشجویان سالانه در این رشته تحصیل می کنند. دانشگاه های هاروارد، کلمبیا و وارتون برترین دانشگاه ها در این زمینه هستند. هزینه تحصیل در این دانشگاه ها در رشته سالانه بین 60000 تا 70000 دلار آمریکا متغیر است.

رشته های مهندسی: مهندسی دومین رشته پرطرفدار برای متقاضیان ورود به ایالات متحد آمریکا است. MIT، یکی از برترین دانشگاه جهان، یکی از برترین دانشگاه های مهندسی در ایالات متحد آمریکا است. هزینه تحصیل در این رشته ها مناسب است و فارغ التحصیلان بازار کار امیدوار کننده ای در پیش دارند. سطح حقوق در این رشته ها نیز بسیار مناسب است. هزینه تحصیل در این رشته ها بین ۳۰ تا 60 هزار دلار در سال است.

علم کامپیوتر: رشته های علوم کامپیوتر یکی دیگر از رشته های مورد تقاضا در ایالات متحد آمریکا است. دانشجویان با تحصیل در این رشته ها با کاربرد این رشته ها و تلفیق آنها با تکنولوژی آشنا می شوند. هوش مصنوعی و رباتیک دو رشته از شناخته شده ترین رشته ها در این دسته هستند. دانشگاه های معتبر آمریکا مانند MIT، هاروارد و استنفورد در این رشته ها بسیار مطرح هستند. هزینه تحصیل در این رشته ها از 28000 دلار تا 48000 دلار سالانه متغیر است.

حداقل معدل

معدل عددی است که نشان می دهد به طور متوسط چقدر در دوره خود موفق بوده اید. این کار برای تعیین نمره به شما در طول تحصیل و سپس استفاده از آن برای تعیین اینکه آیا استانداردها و انتظارات تعیین شده توسط برنامه تحصیلی یا دانشگاه خود را برآورده می کنید، انجام می شود. میانگین در ایالات متحد آمریکا با ایران متفاوت است و میانگین آن در بازه 0 تا 4 محاسبه می شود و به شرح زیر است:

  • نمره 4 در GPA آمریکا: 16 الی 20
  • نمره 3 در GPA آمریکا: 14 الی 15.99
  • نمره 2 در GPA آمریکا: 12 الی 13.99
  • نمره 1 در GPA آمریکا: 10 الی 11.99
  • نمره 0 در GPA آمریکا: نمره زیر 10

حداقل معدل مورد نیاز برای تحصیل در آمریکا با توجه به مدرسه، دانشگاه یا کالجی که برای آن درخواست می دهید متفاوت است. ممکن است از متقاضیان موسسات آموزش عالی خواسته شود که معدل 3.5 یا بالاتر داشته باشند. البته موسسات آموزشی با شرایط پذیرش کمتری وجود دارد و حداقل معدل تحصیلی در ایالات متحد آمریکا برای این نوع موسسات آموزشی حدود 2.5 یا حتی 2.0 است. بسیاری از دانشگاه ها و کالج ها برای پذیرش تحصیل در ایالات متحد آمریکا نیاز به حداقل معدل دارند، اما این معدل تعیین می کند که چقدر بودجه، کمک های مالی و سایر حمایت ها را دریافت می کنید. با معدل کمتر در شرایط رقابتی احتمالاً حمایت مالی را از دست خواهید داد.

بورسیه تحصیلی

متقاضیان تحصیل در آمریکا اغلب به دنبال اخذ بورسیه هستند. از سوی دیگر، دریافت بورسیه نیازمند شرایط بسیار خاصی است، مانند مدرک زبان عالی، معدل بسیار بالا، پروپوزال قوی، مقالات ISI، توصیه نامه از اساتید و یافتن استاد راهنما می باشد. ایالات متحد آمریکا ممکن است بورسیه تحصیلی در سطوح مختلف تحصیلی ارائه دهد. افراد باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی با معدل بالا و همچنین مدرک زبان تافل یا آیلتس ارائه دهند و از نظر سنی و فاصله تحصیلی بالا نباشند. در این صورت پس از پذیرش در دانشگاه های آمریکا می توانند برای بورسیه اقدام کنند.

هزینه تحصیل

یکی از مهم ترین عواملی که در مهاجرت دانشجویی باید در نظر گرفت هزینه تحصیل در آمریکا می باشد. هزینه تحصیل در دانشگاه در ایالات متحد آمریکا با توجه به موسسه و دانشگاه متفاوت است. شهریه در دانشگاه های خصوصی و غیرانتفاعی حدود ۲۰ الی ۳۵ هزار دلار در سال است و دانشجویانی که قصد کاهش شهریه دارند می توانند در دانشگاه های دولتی تحصیل کنند. این دانشگاه ها برای دانشجویان مقیم ایالات متحد آمریکا تقریباً حدود 9139 دلار هزینه دارند و هزینه های متفاوتی برای دانشجویان بین المللی دارد. شهریه مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین المللی از 15000 تا ۲۵۰۰۰ دلار، شهریه تحصیلات کارشناسی ارشد از 18000 دلار تا ۳۵۰۰۰ دلار، شهریه دکترا از 18000 تا 25000 دلار و شهریه پزشکی از 35000 دلار تا 50000 دلار متغیر است.

سؤالات متداول
  • آیا می توان از دانشگاه های آمریکا بورسیه تحصیلی گرفت؟

بله، بورسیه تحصیلی معمولاً در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد اعطا می شود و شما باید رزومه ای قوی شامل مدرک زبان با نمره بالا، مقالات چاپ شده در مجلات علمی بین المللی، معدل بالا و … ارائه دهید.

  • آیا پس از پایان تحصیلات می توان در آمریکا کار کرد؟

بله، پس از فارغ التحصیلی به شما فرصت داده می شود تا در کشور آمریکا به جستجوی کار بپردازید. در صورتی که در شغلی مناسب استخدام شوید می توانید اقامت خود را به نوع کاری تغییر دهید.

  • آیا بدون مدرک زبان می توان در آمریکا تحصیل کرد؟

بله این امکان وجود دارد اما برای اینکه شانس دریافت ویزا پایین نیاید، توصیه می شود مدرک زبان ارائه دهید.

  • آیا امکان اخذ ویزای همراه دانشجو در آمریکا وجود دارد؟

برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بله

  • هزینه تحصیل در آمریکا  بطور میانگین سالانه چقدر می باشد؟

حدود ۱۵ الی ۲۵ هزار دلار

سخن پایانی

مدارس و دانشگاه های خصوصی برای تحصیل در آمریکا شهریه نسبتا زیادی دارند و البته امکانات آموزشی بهتری دارند، اما مدارس دولتی برای دانش آموزان آمریکایی تقریباَ رایگان است و سیستم آموزشی سنتی تری نسبت به مدارس خصوصی دارند. تقریباً 85 تا 90 درصد دانش آموزان آمریکایی در مدارس دولتی تحصیل می کنند. عاليان ويزا با بهره گيرى از كارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترين و دقيق ترين اطلاعات مربوط به تحصيل در آمریکا را به شما عزيزان ارائه مي نمايد. جهت دريافت مشاوره رايگان و سريع، شما مي توانيد فرم ارزيابى را تكميل نماييد و يا با شماره هاى موسسه از طريق واتس آپ تماس حاصل فرماييد.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *