همه چیز در مورد تحصیل در اتریش

اتریش یکی از کشورهای پیشرفته و مهاجرپذیر در اروپا محسوب می‌شود که سالانه دانشجویان زیادی تصمیم به تحصیل در اتریش میگیرند. مهاجرت به این کشور در سال‌های گذشته به دلیل کیفیت بالای آن افزایش یافته است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی، کشور اتریش در اروپای مرکزی واقع شده است و با کشورهایی مانند آلمان، لیختن اشتاین، سوئیس، ایتالیا ، مجارستان و غیر مرز مشترک دارد. از مهمترین دلایلی که اتریش دارای محبوبیت است باید به شرایط تحصیل رایگان، نرخ بیکاری پایین ، امنیت بالا، موقعیت های شغلی مناسب اشاره کرد. پایتخت کشور اتریش وین است و زبان رسمی آن آلمانی میباشد .جمعیت این کشور در سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون نفر بوده و مساحت آن نیز حدوداً 10 کیلومتر مربع می باشد. یکی از مهمترین ویژگی های متمایز کننده کشور اتریش پایتخت آن می‌باشد چرا که ۱۰ سال متوالی به عنوان بهترین شهر جهان انتخاب شده است. 

تحصیل در اتریش

یکی از روش های مهاجرت به این کشور از طریق تحصیل می باشد که در این مقاله به همه نکات در خصوص تحصیل در اتریش خواهیم پرداخت. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا ، از منابع معتبر و وبسایت های رسمی کشور اتریش، گردآوری شده است .

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط تحصیل در کشور اتریش
  • مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی در اتریش
  • تمکن مالی مورد نیاز برای تحصیل در اتریش
  • مراحل درخواست ویزای تحصیلی در اتریش
  • شرایط کار دانشجویی حین تحصیل در اتریش
  • آیا دانشجویان بین المللی می توانند پس از فارغ التحصیلی در اتریش بمانند؟

شرایط تحصیل در کشور اتریش

به طور کلی تحصیل در اتریش در تمام مقاطع از مدارس تا مقطع دکتری امکان پذیر است و دارای شرایط مختلف می باشد. به عنوان مثال، تحصیل در مدارس اتریش هم در مدارس خصوصی و هم در مدرسه دولتی امکان پذیر است. تفاوت عمده میان آنها شهریه می باشد چرا که در مدارس دولتی با داشتن کیفیت مناسب شهریه پرداخت نمی کنید اما در مدارس خصوصی باید شهریه پرداخت کنید . همچنین برای اینکه بتوانید از خدمات مدارس دولتی استفاده کنید والدین دانش آموز باید اقامت این کشور را داشته باشند. یکی از شرایط تحصیل در مدارس کشور اتریش اجبار در گذراندن دوره تحصیلی ۹ ساله است. بعد از مقطع فوق، پرطرفدارترین مقطع که هر ساله افراد زیادی اقدام به درخواست برای آن می‌کنند، مقطع کارشناسی می باشد .

مقطع کارشناسی به طور کلی تا چهار سال به طول می‌انجامد و در این زمان علاوه بر تحصیل امکان کار کردن نیز برای دانشجو به صورت نیمه وقت و به مدت  ۱۰ ساعت در هفته وجود دارد . به عنوان یک قانون کلی در این کشور اعتبار دانشگاه های دولتی آن از دانشگاه های خصوصی یا آزاد بیشتر است و برای پذیرش گرفتن در آن احتیاج به پیشینه علمی زیادی است .

تحصیل در اتریش

اگر بخواهید به طور تقریبا رایگان در این کشور تحصیل کنید باید سعی کنید در دانشگاههای دولتی آن پذیرش بگیرید و به زبان رسمی آن کشور در حد A2 آلمانی مسلط باشید . در صورتی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور اتریش را دارید می بایست علاوه بر داشتن مدرک A2 زبان آلمانی، اگر در مقطع لیسانس تمایل به ادامه تحصیل دارید باید گواهی اشتغال به تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه دولتی کشور ایران را به علاوه سایر مدارک برای دانشگاه مقصد ارسال نمایید. در صورتی که قصد ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس در  دانشگاه های دولتی کشور اتریش را دارید باید گواهی عدم منع تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور اتریش را از دانشگاه محل فارغ التحصیلی مقطع کارشناسی خود اخذ و به دانشگاه ارائه نمایید. دقت داشته باشید برای تحصیل در برخی از رشته ها در دانشگاه های دولتی اتریش مانند رشته های مربوط به هنر شامل موسیقی،تئاتر ، بازیگری، نویسندگی و غیره شما می بایست علاوه بر تسلط به زبان آلمانی، در آزمون ورودی هر کدام از رشته های مذکور شرکت نمایید و نمره قبولی را از دانشگاه کسب کنید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی در اتریش

برای تحصیل در اتریش احتیاج به دریافت ویزا دارید و برای دریافت ویزا باید اقدام به جمع آوری مدارکی که در ادامه به آنها می‌پردازیم، کنید .

  • فرم درخواست ویزای به صورت تکمیل شده
  • پاسپورت با حداقل اعتبار 6 ماه پس از خروج کشور یا حداقل دو صفحه خالی
  • عکسهای مورد نیاز برای پاسپورت
  • تایید یا اطلاعیه پذیرش شما در یکی از دانشگاه های اتریش
  • اثبات تمکن مالی کافی برای پوشش هزینه های زندگی شما در کل مدت اعتبار ویزا
  • مدرک اقامت
  • گواهی بیمه درمانی مسافرتی با حداقل پوشش ۳۵ هزار دلار
  • رزرو پرواز و غیره

تمکن مالی مورد نیاز برای تحصیل در اتریش

به طور کلی درخواست ویزای تحصیلی اتریش حدودا 120 یورو هزینه دارد . اما برای درخواست آن باید مدارکی مبنی بر وجود بودجه کافی را ارائه دهید . شما باید نشان دهید در ماه حدوداً معادل ۸۰۰ تا 1000 یورو درآمد ماهانه از منابع مختلف مالی خود دارید . برای اثبات موارد گفته شده میتوانید اسناد پس انداز یا حساب بانکی خود را که در اتریش قابل دسترس است، ارائه دهید. همچنین در صورت داشتن حامی مالی که در اتریش زندگی می کند، ارائه دادن اعلامیه ضمانت می تواند تاثیرگذار باشد . علاوه بر هزینه های زندگی که به آن اشاره کردیم، باید برای هزینه های تحصیل در اتریش نیز باید بودجه کافی داشته باشید. اگر از کشورهای اتحادیه اروپا یا EEA باشید، احتیاج به پرداخت شهریه در دانشگاه های دولتی ندارید. در غیر این صورت، متوسط شهریه برای هر ترم حدود 400 تا 700 یورو است. در مورد دانشگاه های خصوصی نیز شهریه برای مقطع لیسانس بین 8000 تا 12000 یورو و برای مقطع فوق لیسانس بین 10000 تا 14000 یورو در سال متغیر میباشد.

تحصیل در اتریش

مراحل درخواست ویزای تحصیلی در اتریش

1. تایید پذیرش در دانشگاه

به عنوان اولین قدم در مورد تحصیل در اتریش باید بتوانید در یکی از دانشگاه‌های این کشور پذیرش بگیرید. در برخی موارد نیز ممکن است لازم باشد قبل از پذیرش در آزمون ورودی شرکت کنید .برای این کار نیز دانشگاه مربوطه یک اطلاعیه مشروط پذیرش را به شما ارائه می دهد تا بتوانید به کشور اتریش سفر کنید و در امتحان خود شرکت کنید. توجه داشته باشید که این ویزای تحصیلی تنها تا زمانی معتبر است که بتوانید در آزمون خود شرکت کنید و پذیرش خود را بگیرید.

2. آماده سازی مدارک برای درخواست ویزای تحصیلی

در مرحله بعد از پروسه تحصیل در کشور اتریش باید اکثر مدارکی که برای درخواست ویزای تحصیلی نیاز دارید را جمع آوری کنید. در واقع سعی کنید مدارک مورد نیاز را از قبل به همراه تمام الزامات مورد احتیاج را تهیه کنید تا به محض اینکه اجازه اقامت به شما داده شد، بتوانید برای ویزای تحصیلی درخواست دهید.

تحصیل در اتریش

3. ارسال مدارک به سفارت اتریش

در مرحله بعد باید با آماده سازی تمام مدارک و اسناد مورد احتیاج به سفارت اتریش در کشور خود مراجعه کنید و در زمان مشخص شده تمام مدارک خود را ارسال کنید توجه داشته باشید که شما باید این کار را شخصا انجام دهید پس حتماً مدارک کامل را همراه خود داشته باشید.

4. اعلام نتیجه درخواست ویزا

آخرین مرحله از فرایند تحصیل در کشور اتریش، منتظر ماندن برای نتیجه درخواست ویزا می باشد. در واقع بسته به کامل بودن مدارک شما، درخواست برای ویزای تحصیلی می تواند 12 تا 16 هفته طول بکشد. اگرچه، بهتر است که درخواست ویزای تحصیلی خود را ۶ ماه قبل از اعزام به کشور اتریش ارسال کنید. در برخی موارد نیز سفارت ممکن است از شما درخواست مدارک اضافی کند که ارائه آنها نیز زمان بر است.

شرایط کار دانشجویی حین تحصیل در اتریش

بسیاری از افراد علاوه بر تحصیل در اتریش، به فکر پوشش هزینه‌های زندگی خود توسط کار پاره وقت می باشند. از آنجایی که تحصیل ارزان یا رایگان خواسته بسیاری از متقاضیان بین المللی می باشد، شرایط کار دانشجویی و اجازه آن اهمیت زیادی دارد. به طور کلی کشور اتریش یکی از کشورهای مقرون به صرفه می باشد که هزینه های زندگی آن آن کاملاً استاندارد است. همچنین شما با داشتن اقامت، اجازه کار کردن در این کشور را خواهید داشت. اما برای این کار احتیاج به دریافت مجوز کار دارید. طبق  شرایط تحصیل در اتریش، دانشجو در مقطع لیسانس فوق لیسانس ۲۰ ساعت در هفته اجازه کار دارد. همچنین اگر مقطع تحصیلی شما دکتری باشد تا 40 ساعت کار ضمن تحصیل در هفته را می توانید انجام دهید.

آیا دانشجویان بین المللی می توانند پس از فارغ التحصیلی در اتریش بمانند؟

بعد از اینکه پروسه تحصیل در اتریش به پایان رسید دانشجویان و متقاضیان می توانند برای تمدید اقامت خود بسته به رشته خود از شرکت ها و کارفرما هایی که احتیاج به نیروی کار دارند، مجوز بگیرند و استخدام شوند. در واقع پیدا کردن کار برای دانشجویان منجر به تمدید اقامت مجدد برای آنها خواهد شد و از این طریق می توانند در کشور اتریش بمانند. دانشجویان فارغ التحصیل شده از دانشگاه اتریش می‌توانند پس از فارغ التحصیلی نسبت به پیدا کردن شغل در کشور اتریش اقدام کنند که در این صورت ابتدا کارت قرمز سفید قرمز RWR با اعتبار ۲ ساله دریافت می نمایند که پس از ۲ سال امکان تمدید این اقامت برای سه سال دیگر از طریق کارت قرمز سفید قرمز پلاس RWR plus میسر می گردد. باید دقت فرمایید که بعد از گذشت پنج سال از مدت اقامت در کشور اتریش و داشتن سایر شرایط امکان اخذ اقامت دائم نیز میسر می باشد.  همچنین نرخ بیکاری در کشور اتریش 8.15 درصد می باشد که این موضوع موید اقتصاد قدرتمند و شانس بالای کاریابی مهاجرین در این کشور می باشد.

تحصیل در اتریش
سؤالات متداول
  • آیا امکان تحصیل در دوره زبان انگلیسی در کشور اتریش وجود دارد؟

بله، با توجه به شرایط متقاضی و سطح زبان و امکان تحصیل دوره های زبان انگلیسی برای متقاضیان بدون محدودیت سنی به همراه خانواده وجود دارد.

  • آیا بدون مدرک زبان میتوان در اتریش تحصیل کرد ؟

با داشتن شرایط مناسب و سطح زبان آلمانی در حد A2 از دانشگاه دولتی امکان پذیرش وجود دارد و با داشتن زبان مدرک آیلتس آکادمیک 6 برای مقطع لیسانس در دانشگاه خصوصی و آیلتس 6.5 برای مقطع فوق لیسانس در دانشگاه خصوصی وجود دارد.

  • امکان بورسیه از دانشگاه های اتریش وجود دارد ؟

برای دریافت بورسیه تحصیلی احتیاج به رزومه و پیشینه علمی قوی که شامل مقالات چاپ شده، مدرک زبان با نمره بالا و معدل خوب می باشد. البته معمولاً در مقطع دکترا اعطا خواهد شد.

  • آیا میتوان به زبان انگلیسی در اتریش تحصیل کرد ؟

بله امکان تحصیل به زبان  انگلیسی در کشور اتریش وجود دارد اما به صورت رایگان نیست .

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، اتریش کشوری با امکانات فراوان و اقتصاد قدرتمند مقصد مناسبی برای مهاجرت میباشد و هر ساله افراد زیادی برای تحصیل به این کشور مهاجرت می نمایند. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ۱۰ سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روز ترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت تحصیلی به اتریش را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب
  1. سلام
    ممنون از سایت وبتون
    ایا اتریش ویزا برای همراهی خانواده شخص متقاضی داره؟

  2. سلام
    ضمن تشکر از اطلاعات مفیدتون
    دختر من علاقمند به تحصیل در رشته پزشکی در اتریش در دانشگاه دولتیه
    19 ساله هست و دیپلم تجربی داره
    زبان المانی رو تقریبا مسلطه چه جوری باید اقدام کنیم ؟
    ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *