بررسی جدیدترین شرایط تحصیل در اروپا

کشورهای اروپایی معمولاً به عنوان محبوب ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویانی که علاقه‌مند به تحصیل در خارج از کشور هستند، شناخته می شوند. از مهم‌ترین مزایای تحصیل در دانشگاه های اروپا، امکانات رفاهی با کیفیت و سطح آموزشی بالایی است که در اختیار دانشجویان قرار داده می شود. علاوه بر این، اروپا دانشگاه های معتبر بسیاری دارد که رشته ها و دوره های متنوعی را پوشش می دهند. با این حال، وقتی صحبت از تحصیل در اروپا می شود، باید بدانید که شرایط پذیر و مهلت دانشگاه ها از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در ادامه این مقاله قصد داریم به صورت دقیق با شرایط تحصیل در کشورهای اروپایی محبوب در بین دانشجویان بین المللی آشنا شویم. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشورهای اروپایی گردآوری شده است.

تحصیل در اروپا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • الزامات و شرایط تحصیل در اروپا
  • بررسی شرایط ویزای تحصیلی اروپا
  • نحوه انتخاب دانشگاه یا رشته برای تحصیل در کشورهای اروپایی
  • معیارهای واجد شرایط بودن برای تحصیل در کشورهای اروپایی

الزامات و شرایط تحصیل در اروپا

برای آن که بتوانید آماده تحصیل در اروپا شوید، ابتدا باید کشور مقصد خود را انتخاب کنید. کشورهای اروپایی شرایط مختلفی را برای پذیرش دانشجویان از سراسر دنیا لحاظ می کنند و مهلت ثبت نام در دانشگاه های هر کشور نیز متفاوت است. علاوه بر این، شما باید بر اساس کشور محل زندگی خود، بررسی کنید که آیا نیازمند اخذ ویزای دانشجویی هستید یا خیر. به عنوان مثال ثبت نام و ارسال درخواست برای ترم های پاییزی در برخی دانشگاه های اروپایی در اوایل ژانویه بسته می شود و در برخی دیگر از کشور ها ممکن است تا اواخر جولای یا حتی سپتامبر نیز امکان ارسال درخواست وجود داشته باشد. بنابراین، زمانی که در مورد کشور و دانشگاه مورد نظر خود به تصمیم قطعی رسیدید، بهتر است تحقیقات کاملی در مورد میزان پذیرش دانشجویان بین المللی توسط دانشگاه و مهلت ارسال درخواست آن اطلاعات کامل را به دست آورید.

تحصیل در اروپا

بررسی شرایط ویزای تحصیلی اروپا

در بسیاری از موارد، دوره ها و رشته هایی که توسط دانشگاه های اروپایی به دانشجویان ارائه می شوند، بیش از 90 روز به طول می انجامند، از همین رو، برای اقامت بیش از 90 روز نیازمند اخذ ویزا خواهید بود.  شهروندان غیر اتحادیه اروپا برای تحصیل در اروپا و شرکت در دوره های طولانی مانند حضور در دانشگاه یا مؤسسات تخصصی به ویزا نیاز دارند. ویزای دانشجویی در سفارت یا کنسولگری کشور میزبان درخواست می شود.

باید در نظر داشته باشید که همه کشورهای اروپایی بخشی از اتحادیه اروپا نیستند و در کشورهایی مانند نروژ، بریتانیا یا سوئیس ممکن است قوانین متفاوتی نسبت به سایر کشورهای اروپایی، برای تحصیل دانشجویان بین المللی در نظر گرفته شود. به طور کلی، ویزاهای مختلفی بسته به مدت و هدف اقامت شما وجود دارد که می توانید درخواست دهید. با این حال، مهم است که به خاطر داشته باشید که ویزای یک کشور غیر اتحادیه اروپا ممکن است به شما اجازه سفر به کشوری در داخل اتحادیه اروپا را ندهد. ویزای شما به مدت دوره آموزشی که در آن ثبت نام کرده اید، معتبر خواهد بود و در صورتی که بخواهید بیشتر از زمان مقرر شده در کشور بمانید، باید ویزای خود را تمدید کنید.

برای اعطای ویزای تحصیلی اروپا، متقاضیان باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • نامه پذیرش از یک موسسه آموزشی دولتی یا خصوصی شناخته شده
  • اثبات مدارک تحصیلی
  • مدرکی دال بر محل اقامت، به عنوان مثال، قرارداد خوابگاه یا قرارداد اجاره
  • بیمه سلامت
  • ابزار مالی برای پوشش کلیه هزینه های زندگی، تحصیل و بازگشت به کشور مبدأ

الزامات اضافی:

  • دو فرم درخواست امضا شده و کاملا تکمیل شده
  • یک کپی از اطلاعات بیومتریک پاسپورت
  • گذرنامه های قبلی
  • مدارک فوق به همراه یک پاسپورت معتبر و 2 عکس جدید به سبک پاسپورت باید در هنگام مصاحبه ویزا در سفارت یا کنسولگری ارائه شود.

اکثر ویزاهای دانشجویی شنگن ظرف 15 روز پردازش می شوند. برخی از برنامه ‌ها ممکن است سریع ‌تر پردازش شوند و برخی دیگر ممکن است بیشتر طول بکشد. بنابراین توصیه می شود حداقل از 4 هفته قبل از مصاحبه دانشگاه، درخواست ویزای خود را ارسال کنید. از جمله ویزاهای قابل اخذ برای تحصیل در کشورهای اروپایی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

ویزای شنگن اروپا : این ویزای موقت برای دانشجویان بین المللی است که مایل به تحصیل در اروپا هستند. این ویزا در کشورهای اروپایی که عضو گروه شنگن هستند معتبر است و 90 روز اعتبار داشته و قابل تمدید خواهد بود. شما می توانید این ویزا را بدون نیاز به داشتن آزمون مهارت زبان انگلیسی یا آزمون های مربوط به زبان کشور مورد نظر خود، دریافت کنید.

ویزای اقامت طولانی : این ویزا برای دانشجویان بین المللی است که مایل به ثبت نام در دوره ها و برنامه هایی هستند که نیاز به اقامت بیش از شش ماه در اروپا دارند. ویزای اقامت طولانی این ویزا شامل مجوز اقامت نیز می شود.

ویزای دانشجویی : ویزای دانشجویی رایج ترین ویزایی است که توسط کشورهای اروپایی برای دانشجویان بین المللی صادر می شود. شما می توانید پس از دریافت نامه پذیرش یا پیشنهاد پذیرش از یک دانشگاه اروپایی برای این ویزا اقدام کنید.

بیشتر بخوانیم : تحصیل ارزان در اروپا

نحوه انتخاب دانشگاه یا رشته برای تحصیل در کشورهای اروپایی

از آنجایی که اروپا دارای کشورهای زیادی با دانشگاه های مختلف است، انتخاب رشته مناسب برای تحصیل می تواند دشوار باشد. با این حال فاکتورهای خاصی وجود دارد که می توانید هنگام انتخاب آن ها را در نظر بگیرید. اولین عامل مهمی که باید در نظر گرفت نگرش کشور نسبت به دانشجویان خارجی است. کشورهایی که درصد بالایی از جمعیت دانشجویان خارجی را دارند، معمولاً شرایط تحصیلی و کاری بهتری را نیز در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می دهند.

فاکتور بعدی بررسی دانشگاه های رتبه برتر اروپایی است. به عنوان مثال، بسیاری از دانشگاه‌های بریتانیا در فهرست دانشگاه‌ های برتر قرار دارند. عامل دیگر هزینه تحصیل در اروپا خواهد بود. برای این کار، شما می توانید هزینه های تحصیل و هزینه های زندگی در کشورهای مختلف را با هم مقایسه کنید و متناسب با بودجه خود، بهترین کشور را برای مقصد تحصیلی خود انتخاب کنید. همچنین می توانید قبل از انتخاب، بورسیه های تحصیلی موجود و شرایط آن‌ها را نیز در نظر بگیرید.

همچنین باید رشته ای که می خواهید در آن تحصیل کنید را به دقت انتخاب کنید و سپس دانشگاه هایی که بهترین اساتید و امکانات برای تدریس این رشته دارند را در نظر بگیرید.

معیارهای واجد شرایط بودن برای تحصیل در کشورهای اروپایی

پس از آن که دانشگاه های مورد نظر خود را انتخاب کردید، باید شرایط لازم برای تحصیل در هر یک از این دانشگاه ها را مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال، مدرک لیسانس اغلب به زبان بومی تدریس می شود، در حالی که تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا در اروپا اغلب نیازمند مهارت در زبان انگلیسی است و در بسیاری از موارد باید برای اخذ پذیرش در این مقاطع، یک مدرک معتبر زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل ارائه دهید. علاوه بر این، باید تمامی مدارک و گواهی های مورد نیاز برای پذیرش در رشته خود را از وب سایت دانشگاه به دست آورید. به عنوان مثال، برخی از رشته ها مانند رشته های شاخه پزشکی، نیازمند نمرات بالا و برخی مدارک خاص هستند.

با این حال، همه دانشگاه های اروپایی عموماً شرایط مشابهی را برای پذیرش دانشجویان بین المللی در نظر می گیرند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند :

  • شما باید حداقل 17 سال سن داشته باشید
  • شما باید حداقل 50 درصد در امتحان دبیرستان خود را داشته باشید
  • ممکن است مجبور شوید برای پذیرش در برخی از دانشگاه های اروپایی امتحان ورودی دهید
  • گاهی اوقات ممکن است از شما خواسته شود که به زبان کشور اروپایی خاصی که می خواهید در آن پذیرش بگیرید، امتحان بدهید
  • نتایج آزمون مهارت زبان انگلیسی برای برخی از دانشگاه های اروپایی اجباری است

برخی از مهم‌ترین آزمون های مورد نیاز برای تحصیل در اروپا شامل موارد زیر هستند :

  • آیلتس
  • آکادمیک PTE
  • تافل
  • GMAT
  • LSAT
  • USMLE
تحصیل در اروپا
سؤالات متداول
  • بهترین کشورها برای تحصیل در اروپا کدام اند؟

بهترین کشورهای اروپایی برای دانشجویان بین المللی عبارت اند از :

– آلمان

– سوئیس

– انگلستان

– هلند 

– فرانسه

– اسپانیا

  • کدام کشورهای اروپایی امکان تحصیل رایگان را برای دانشجویان فراهم می کنند؟

بهترین کشورها برای تحصیل رایگان عبارت اند از :

– نروژ

– لهستان

– اسلوونی

– سوئد

  • آیا تحصیل در اروپا بدون آیلتس امکان پذیر است؟

بله بسیاری از کشورهای اروپایی مانند اسپانیا، بلژیک، ایتالیا و نروژ نیز به دانشجویان بین المللی اجازه می دهند که دانشجویان بدون داشتن آیلتس برای دانشگاه های خود اقدام کنند.

  • کدام کشورهای اروپایی برای تحصیل و کار بهتر هستند؟

بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل و کار عبارت اند از :

– اسپانیا

– سوئد

– آلمان

– سوئیس

– فرانسه

  • ارزان ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل کدام اند؟

ارزان ترین کشورها برای تحصیل عبارت اند از :

  • فنلاند (هزینه پایین زندگی) و آلمان (فرصت های تحصیلی و کار بیشتر)
  • اتریش و هلند برای دانشجویان لیسانس
  • ایتالیا و اتریش، برای دانشجویان کارشناسی ارشد
  • مجارستان و ایتالیا برای دانشجویان دکتری

سخن پایانی

تحصیل در کشورهای اروپایی فرصتی بی نظیر برای تجربه یک فرهنگ جدید آموزش حرفه ای است. در این مقاله با جدیدترین شرایط تحصیل در اروپا آشنا شدیم و امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت و اخذ ویزای تحصیلی و سرمایه گذاری کشورهای اروپایی را به شما عزیزان ارائه می‌کند. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل کنید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *