فرصت محدود تحصیل در بلژیک به زبان انگلیسی

کشور بلژیک از چهار منطقه بروکسل، فلاندرز، والونیا و مناطق آلمانی زبان تشکیل شده است و الزامات زبان جهت تحصیل در هر یک از این مناطق متفاوت می باشد. این بدان معناست که متقاضیان تحصیل در بلژیک می توانند با توجه به نوع دانشگاه و منطقه آن، به یکی از زبان های فرانسوی، آلمانی و هلندی تحصیل نمایند. اما آیا امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز برای دانشجویان بین المللی در بلژیک وجود دارد؟ ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی شرایط تحصیل در بلژیک به زبان انگلیسی بپردازیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور بلژیک گردآوری شده است.

تحصیل در بلژیک به زبان انگلیسی

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • آیا تحصیل در بلژیک به زبان انگلیسی ممکن است؟
  • آیا مهارت در زبان انگلیسی برای تحصیل و زندگی کافی می باشد؟
  • شرایط تحصیل در کشور بلژیک به زبان انگلیسی
  • برترین دانشگاه های بلژیک جهت تحصیل به زبان انگلیسی
  • تحصیل مقرون به صرفه در بلژیک به زبان انگلیسی

آیا تحصیل در بلژیک به زبان انگلیسی ممکن است؟

زبان تحصیل در مدارس، کالج ها، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در بلژیک، به منطقه ای که نهاد آموزشی مورد نظر در آن قرار گرفته است بستگی دارد. در واقع، بلژیک یک کشور چند زبانه است و ساکنان آن با توجه به منطقه ای که در آن سکونت دارند (بروکسل، والونیا، فلاندرز و یا مناطق آلمانی زبان)، به یکی از زبان های فرانسوی، هلندی، آلمانی و یا انگلیسی صحبت می کنند. در نتیجه تحصیل نیز در این مناطق مختلف بلژیک، با توجه به زبان رایج در آن منطقه میسر است. حال با توجه به افزایش تقاضای دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در بلژیک به زبان انگلیسی ، بسیاری از دانشگاه های بلژیک اقدام به ارائه دوره های تحصیلی مختلف، به ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به زبان انگلیسی نموده و شرایطی را فراهم کرده اند تا دانشجویان خارجی برای تحصیل در این کشور با مانع زبان مواجه نشوند.

تحصیل در بلژیک به زبان انگلیسی

آیا مهارت در زبان انگلیسی برای تحصیل و زندگی کافی می باشد؟

لازم است بدانید که شاید زبان انگلیسی برای تحصیل کافی باشد، اما جهت زندگی و کار در این کشور و برقراری ارتباط با مردم بلژیک، خیر. دلیل این امر آن است بلژیک یک کشور چند زبانه است و زبان انگلیسی، جزو زبان های رایج و اصلی در این کشور نمی باشد. اکثر مردم بلژیک به یکی از زبان های فرانسوی، آلمانی و یا هلندی صحبت می کنند. 

اگرچه ممکن است در مناطق توریستی این کشور بتوان به زبان انگلیسی با مردم ارتباط برقرار نمود، اما برای زندگی، کار و برقراری ارتباط مناسب با مردم محلی، این امکان وجود ندارد. پس چنانچه متقاضیان تحصیل در بلژیک به زبان انگلیسی قصد کار در حین تحصیل و یا قصد کار پس از فارغ التحصیلی در این کشور را داشته باشند، باید در یکی از زبان های فرانسوی و یا هلندی مهارت کسب کنند. در برخی شرایط و معمولا جهت اخذ جاب آفر در بلژیک، ارائه مدرک زبان Dutch NT2-II جهت کار به زبان هلندی، مدرک زبان DELF یا DALF جهت کار به زبان فرانسوی و مدرک زبان DSH یا  TestDaF جهت کار به زبان آلمانی الزامی می باشد.

شرایط تحصیل در کشور بلژیک به زبان انگلیسی

متقاضیان تحصیل در بلژیک به زبان انگلیسی میبایست ابتدا تحقیقات لازم را در خصوص آنکه کدام یک از دانشگاه های بلژیک، رشته و مقطع مورد نظر آنها را به زبان انگلیسی ارائه می نماید، انجام دهند. پس از انتخاب دانشگاه مورد نظر خود و بررسی الزامات زبان جهت اخذ پذیرش تحصیلی از آن دانشگاه، متقاضیان می توانند با ارائه یکی از مدارک آیلتس آکادمیک، PTE آکادمیک و یا تافل iBT، درخواست خود را برای دانشگاه مورد نظر ارسال نمایند. نمرات مورد قبول در هر یک از آزمون های ذکر شده، به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی دانشجویان بستگی دارد. معمولا دانشگاه های بلژیک، مدرک زبان و همچنین نمره مورد قبول را در وبسایت خود اعلام می کنند. پس توصیه می شود قبل از هر گونه اقدام، حتما به وبسایت رسمی دانشگاه انتخابی خود در بلژیک مراجعه نموده و جزئیات شرایط را مطالعه کنید.

برترین دانشگاه های بلژیک جهت تحصیل به زبان انگلیسی

کشور بلژیک دارای برخی از برترین دانشگاه های اروپا است که معمولا در رنکینگ جهانی، رتبه های مناسبی را دریافت می کنند. بر اساس جدیدترین رنکینگ QS، دانشگاه های زیر، برخی از بهترین دانشگاه ها جهت تحصیل به زبان انگلیسی هستند. شما می توانید با مراجعه به وبسایت هر یک از دانشگاه های زیر، شرایط اخذ پذیرش تحصیلی، مهلت ارسال درخواست و میزان شهریه را مطالعه نمایید.

  • دانشگاه KU Leuven

بزرگترین و مشهورترین دانشگاه بلژیک، دانشگاه KU Leuven می باشد که اخیرا در رنکینگ جهانی QS، رتبه 76 را به خود اختصاص داده است.

  • دانشگاه Ghent

این دانشگاه دولتی در بلژیک، که اولین دانشگاه هلندی زبان در این کشور نیز می باشد، رتبه 143 را در رنکینگ جهانی QS کسب نموده است.

  • دانشگاه UCLouvain

این دانشگاه یکی از برترین گزینه ها جهت تحصیل در بلژیک به زبان فرانسوی است اما دوره های متنوعی را به زبان انگلیسی نیز ارائه می کند. رتبه دانشگاه UCLovain در رنکینگ جهانی QS در سال 2023، 195 می باشد.

  • دانشگاه VUB بروکسل (Vrije Universiteit Brussel)

این دانشگاه بین المللی که در بروکسل یعنی قلب اروپا واقع شده است، بر فعالیت های تحقیقاتی متمرکز می باشد.

  • دانشگاه Antwerp

دانشگاه آنتروپ که جزو دانشگاه های دولتی و دارای کیفیت آموزشی بالا در بلژیک (شهر آنتروپ) است، دوره های تحصیلی متنوعی را در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد و برای تحصیل به زبان انگلیسی، انتخابی مناسب است.

  • دانشگاه Hasselt

دانشگاه هاسلت در بلژیک، یک دانشگاه تخصصی تازه تاسیس و پویا برای آموزش و تحقیقات علمی می باشد.

  • دانشگاه Liège

دانشگاه لیژ که در منطقه والونیا بلژیک واقع شده است، رتبه 287 را در بین دانشگاه های جهان به خود اختصاص داده است.

  • دانشگاه Mons
  • دانشگاه Universite Libre de Bruxelles
تحصیل مقرون به صرفه در بلژیک به زبان انگلیسی

تحصیل در دانشگاه دولتی بلژیک، عموما مقرون به صرفه است. در واقع، شهریه دانشگاه ها در بلژیک در مقایسه با کشورهایی مانند کانادا، آمریکا، انگلستان و یا استرالیا، ارزان تر است. دانشجویان اتحادیه اروپا معمولا برای تحصیل در دانشگاه های بلژیک، شهریه اندکی در حدود 950 یورو در هر سال تحصیلی پرداخت می نمایند. این در حالی می باشد که دانشجویان خارج اتحادیه اروپا ممکن است برای تحصیل در بلژیک، سالانه حدود 9000 یورو بابت شهریه دانشگاه پرداخت کنند. 

در حالت کلی باید بدانید که هزینه های تحصیل در بلژیک، در هر یک مناطق مختلف این کشور متفاوت می باشد و علاوه بر منطقه محل تحصیل، نوع دانشگاه، رشته، مقطع تحصیلی و حتی طول دوره تحصیلی دانشجویان نیز می تواند بر میزان هزینه های تحصیل در بلژیک اثر بگذارد. خوشبختانه بورسیه های مناسب و پرطرفداری در بلژیک به دانشجویان با استعداد و برتر ارائه می شود و متقاضیان تحصیل در کشور بلژیک به زبان انگلیسی نیز می توانند شانس خود را برای اخذ بورسیه و تحصیل مقرون به صرفه در این کشور امتحان کنند.

تحصیل در بلژیک به زبان انگلیسی
سؤالات متداول
  • آیا تحصیل در بلژیک بدون مدرک زبان ممکن است؟

تحت شرایطی بله. دانشجویان انگلیسی زبان و یا دانشجویانی که در مقاطع قبلی به زبان انگلیسی تحصیل نموده اند، نیازی به ارائه مدرک زبان نخواهند داشت.

  • آیا امکان شرکت در دوره زبان در بلژیک وجود دارد؟

بله. در برخی از کالج ها و دانشگاه های بلژیک، دوره زبان نیز برگزار می شود و دانشجویان می توانند پس از شرکت در دوره و قبولی در آزمون پایان دوره، وارد دانشگاه شوند.

  • آیا برای تحصیل در بلژیک به زبان انگلیسی میتوان بورسیه دریافت نمود؟

بله. دانشجویان برتر که دارای نمرات و معدل عالی، نمره زبان بالا و سوابق علمی مناسب باشند می توانند جهت تحصیل به زبان انگلیسی در بلژیک بورسیه دریافت کنند.

  • آیا اخذ ویزای تحصیلی بلژیک بدون مدرک زبان ممکن است؟

معمولا خیر. عدم ارائه مدرک زبان، ریسک ریجکتی ویزا را به شدت بالا می برد.

  • آیا تحصیل در کشور بلژیک به زبان انگلیسی، بر هزینه تحصیل اثر می گذارد؟

بله. زبان انتخابی شما جهت تحصیل در بلژیک، تاثیر  مستقیم بر هزینه تحصیل در این کشور خواهد داشت.

سخن پایانی

از آنجایی که بلژیک از مناطق مختلف با زبان های متفاوتی تشکیل شده است و یک کشور چند زبانه به حساب می آید، دانشجویان انتخاب های متعددی برای زبان تحصیل خود در این کشور دارند. در واقع، علاقه مندان به تحصیل در این کشور می توانند با توجه به دانشگاه و رشته انتخابی خود، به یکی از زبان های فرانسوی، آلمانی، هلندی و یا انگلیسی تحصیل نمایند. حال به دلیل آنکه دانشجویان بین المللی با مانع یادگیری زبان جدید مواجه نشوند، اکثرا زبان انگلیسی را به عنوان زبان تحصیل خود انتخاب می نمایند.

ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در بلژیک به زبان انگلیسی پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور بلژیک را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *