جدیدترین شرایط تحصیل دندانپزشکی در اروپا

کشورهای اروپایی برای دانشجویانی است که به دنبال دانشگاه های برتر و ارزان در رشته دندانپزشکی هستند. دانشگاه های اروپایی مملو از مؤسسات معتبر و نامدار بین المللی هستند که دانشکده های دندانپزشکی مطرح دنیا را در خود جای داده اند. دانشکده های دندانپزشکی اروپایی از جایگاه بالایی در زمینه های تحقیقاتی و علمی برخوردار هستند و در لیست رتبه بندی دانشکده های دندانپزشکی سراسر جهان، رتبه های بالایی را به خود اختصاص داده اند. این عوامل سبب شده تا دانشجویان بین المللی علاقه‌مند به تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه های اروپایی را داشته باشند. در ادامه این مقاله قصد داریم شرایط تحصیل دندانپزشکی در اروپا را مورد بررسی قرار دهیم و با پیش نیازهای قبولی در این دانشکده ها بیشتر آشنا شویم. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشورهای اروپایی گردآوری شده است.

تحصیل دندانپزشکی در اروپا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • نگاهی بر تحصیل دندانپزشکی در اروپا
  • برنامه درسی دندانپزشکی
  • شرایط ورود به دانشکده های دندانپزشکی در اروپا
  • هزینه تحصیل دندانپزشکی در کشورهای اروپا
  • مدارک دندانپزشکی دانشگاه های اروپایی

نگاهی بر تحصیل دندانپزشکی در اروپا

انجمن آموزش دندانپزشکی در اروپا (www.adee.org) از زمان تأسیس خود در سال 1975 به عنوان یکی از قطب های تأثیرگذار در زمینه دندانپزشکی در جهان به شمار می رود. دانشکده های دندانپزشکی اروپایی عموماً از یک سیستم آموزشی واحد پیروی می کنند که زیر نظر انجمن ADEE برنامه ریزی شده است و در اتحادیه اروپا و منطقه آموزش عالی اروپا برگزار می شود. در طول سال های اخیر، ADEE در پیگیری کیفیت بالای آموزش دندانپزشکی دانشکده های اروپا فعال بوده است. پروژه DentEd تحت حمایت این انجمن، برای اولین بار در سال 1997 برای تسهیل دستیابی به استانداردهای بالاتر در آموزش حرفه ای دندانپزشکی مورد حمایت قرار گرفت. این پروژه توانسته است با ایجاد یک سیستم آموزشی واحد، شبکه گسترده ای از دانشکده های دندانپزشکی را ایجاد کند و روش های نوآورانه ای را در دستیابی به استانداردهای بالای آموزش دندانپزشکی در سراسر اروپا برگزار کند.

تحصیل دندانپزشکی در اروپا

علاوه بر این، انجمن آموزش دندانپزشکی در اروپا برای حمایت از استادان دندانپزشکی و ایجاد توسعه در آموزش دندانپزشکی اروپا نیز بسیار فعال بوده است. ADEE با همکاری DentEd سندی را در مورد مشخصات و صلاحیت های دندان‌پزشک اروپایی تهیه کرده است. این سند که به راحتی در وب سایت ADEE قابل دسترسی است، در سال 2004 توسط مجمع عمومی ADEE تصویب شد و به چندین زبان اروپایی ترجمه شده است و شامل هفت دامنه با مجموعه ای از صلاحیت های اصلی و فرعی است که یک دندان‌پزشک باید از آن‌ها برخوردار باشد. هدف نهایی آن هم این است که تمام دانشکده‌ های دندان‌ پزشکی اروپا به صلاحیت ‌های اصلی پایبند باشند تا کیفیت آموزش خود را بهبود بخشند. از همین رو می توان گفت که با تحصیل دندانپزشکی در اروپا می توان به دانشی فراتر از اصول پایه ای دست پیدا کرد. به طور کلی، جهت گیری های استراتژیک و اولویت های کلیدی ADEA  چهار حوزه اصلی را در بر می گیرد:

  • رهبری : ارائه برنامه ریزی های مناسب برای آینده آموزش دندانپزشکی و مرجعی واحد برای آموزش نیروی کار دندانپزشکی.
  • آموزش و یادگیری : ارائه اطلاعات، دانش، منابع و ابزارهای مورد نیاز برای آماده سازی نیروی کار دندانپزشکی.
  • تحقیق : ترویج اهمیت تحقیق به عنوان پایه آموزش علم دندانپزشکی.
  • خدمات : ارائه خدمات مناسب برای برآورده کردن نیازهای مربوط به حوزه دندانپزشکی.

برنامه درسی دندانپزشکی

بر اساس ADEE برنامه درسی دندانپزشکی علاوه بر ضرورت انعکاس تاریخ، فرهنگ و نظام سیاسی یک کشور باید به نیازهای بهداشت دهان و دندان جمعیت محلی نیز کمک کند و به صورت مدولار سازماندهی شود. هدف این ماژول ها باید ادغام دانش پیرامون مشکلات، شرایط یا اهداف پیشگیرانه و درمانی باشد. تحقق این اهداف مستلزم رویکردی از سوی استادان و دانشجویان است که از صرفاً یادگیری حقایق دور شده و به رویکرد حل مسئله‌ و استفاده مناسب از فناوری اطلاعات بروند.

ساختار برنامه درسی و تنظیم معیارهای آموزشی نیز توسط ADEE برای تسهیل هماهنگی بین دانشکده های دندانپزشکی سراسر اروپا ایجاد می شوند. سیستم آموزشی و ساختار درسی دندانپزشکی دانشکده های اروپایی بر اساس اعتبار اروپایی (ECTS) تنظیم شده است. این چارچوب شامل جنبه های مختلفی از یادگیری، محتوا، ساختار و تبادل دانشجو است. DentEd با ایجاد استانداردهای بالای آموزشی، مزایای بسیاری را در زمینه آموزش و خدمات دندانپزشکی به نفع بیماران به اثبات رسانده است. دوره های تحصیلی دندانپزشکی در اروپا به طور کلی به سال های پیش بالینی و بالینی تقسیم می شوند. 

دو سال اول دوره بیشتر بر دانش بنیادی مانند آناتومی، بیوشیمی و فیزیولوژی متمرکز است و سال‌های بالینی نیز بیشتر مبتنی بر آموزش عملی هستند. در دوره بالینی می توانید تجربه های لازم را کسب کنید و دانش فنی که در دانشگاه آموخته اید را به صورت عملی به کار بگیرید. در طی این مدت، روزانه با بیماران تعامل خواهید داشت و مشکلات دندانی آن‌ها را درمان خواهید کرد. پس از تحصیل دندانپزشکی در اروپا، می توانید در هر کجای دنیا کار کنید. این ویژگی مزیت بزرگی برای دانشجویانی است که می خواهند یک مدرک معتبر بین المللی در شاخه دندانپزشکی دریافت کنند.

شرایط ورود به دانشکده های دندانپزشکی در اروپا

برای تحصیل دندانپزشکی ابتدا باید دانشگاه های مختلف اروپایی را بر اساس رتبه، شهریه و عوامل دیگر مورد بررسی قرار دهید. همچنین در نظر داشته باشید که دانشگاه های اروپایی سیستم پذیرش یکپارچه ای ندارند. بسیاری از دانشکده های دندانپزشکی شرایط پذیرش مخصوص به خود را دارند و در اغلب موارد، متقاضیان ممتاز را مورد هدف قرار می دهند. دو مدرک مهمی که برای ورود به همه دانشگاه ها الزامی است، داشتن مدارک مربوط به تحصیلات متوسطه و تسلط به زبان انگلیسی است. جدای از این دو مورد، اکثر دانشگاه ها، نیازمند الزامات زیر برای پذیرش دانشجویان هستند :

  • دانش زیست شناسی و شیمی در سطح دبیرستان
  • دیپلم دبیرستان/GCSE/A-levels
  • شرکت در آزمون سؤالات چند گزینه ای زیست شناسی و شیمی
  • مهارت در زبان انگلیسی
  • مصاحبه آنلاین

از آنجایی که شرایط پذیرش برای هر دانشگاه دندانپزشکی اروپا متفاوت است، در برخی موارد ممکن است برای ورود به دانشگاه نیازی به شرکت در آزمون ورودی نداشته باشید. از جمله دانشگاه هایی که می توانید بدون شرکت در آزمون ورودی زیست شناسی یا شیمی، پذیرش بگیرید و تحصیل دندانپزشکی در اروپا را آغاز کنید، عبارت اند از :

  • دانشگاه اروپایی تفلیس در گرجستان
  • دانشگاه پزشکی کرایووا در رومانی
  • دانشگاه Iuliu Hatieganu در رومانی
  • دانشگاه گریگوره تی پوپا در رومانی
  • دانشگاه خاور نزدیک در قبرس
  • دانشگاه اروپا در قبرس

به خاطر داشته باشید که اگر از یک کشور انگلیسی زبان نمی آیید، ممکن است مستلزم شرکت در آزمون مهارت زبان انگلیسی باشید.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در کشورهای اروپا

هزینه تحصیل در اروپا از 3800 یورو تا بیش از 30000 یورو در هر سال تحصیلی متغیر است. تفاوت قیمت ها عمدتاً ناشی از وضعیت اقتصادی کشورها و قوانین مالی مختلفی است که هر کشوری از آن پیروی می کند. با این وجود، هزینه تحصیل دندانپزشکی در اروپا می تواند برای دانشجویان بین المللی در برخی کشورها بسیار مقرون به صرفه باشد. طبق قوانین اعمال شده در کشورهای مختلف، عموماً کشورهای شرق اروپا هزینه های کمتری را برای تحصیلات و زندگی دریافت می کنند. این در حالی است که کشورهای شمال و غرب اروپا عموماً هزینه های بالاتری را شامل می شوند. مقرون به صرفه ترین کشور برای تحصیل دندانپزشکی کشور گرجستان است که شهریه آن از 3800 یورو در سال شروع می شود. همچنین، میانگین  شهریه ها در رومانی، بلغارستان، مجارستان، اسلواکی و لهستان بین 5000 تا 14000 یورو است. گران ترین کشورهای اروپای غربی برای تحصیل دندانپزشکی نیز ایتالیا، آلمان و فرانسه هستند که شهریه آن‌ها از 20000 یورو شروع می شود.

مدارک دندانپزشکی دانشگاه های اروپایی

مدارک دندانپزشکی در اروپا 5 یا 6 ساله هستند و با نام  مدرک DMD شناخته می شوند. مدرک DMD که از یک دانشکده پزشکی اروپایی دریافت می کنید، در سراسر جهان به رسمیت شناخته می شود زیرا سیستم آموزشی دندانپزشکی کشورهای اروپایی از بالاترین استانداردهای آموزشی پیروی می کنند. علاوه بر این، شما می توانید بلافاصله پس از فارغ التحصیلی به عنوان دندان‌پزشک شروع به کار کنید. شورای دندانپزشکی عمومی در انگلستان و شورای دندانپزشکی ایرلند فارغ التحصیلان بین المللی را ملزم می کنند که حداقل 1600 ساعت تجربه بالینی را به عنوان بخشی از برنامه تحصیلی خود بگذرانند. 

تمام دانشکده های دندانپزشکی اروپا در فهرست جهانی دانشکده های پزشکی دارای رتبه های بالایی هستند و توسط سازمان بهداشت جهانی به رسمیت شناخته شده اند. این بدان معناست که با تحصیل دندانپزشکی در اروپا می توانید در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا و کانادا مجوز کار کسب کنید و مشغول به کار شوید.

تحصیل دندانپزشکی در اروپا
سؤالات متداول
  • بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل دندانپزشکی کدام اند؟

اروپا خانه بسیاری از معتبرترین مدارس در جهان است و بهترین دانشگاه های پزشکی اروپایی در مجارستان، انگلستان، سوئد، چک و سوئیس واقع شده اند

  • آیا امکان تحصیل دندانپزشکی در اروپا به زبان انگلیسی وجود دارد؟

بله در کشورهای مجارستان، ایتالیا و انگلستان و اتریش امکان تحصیل دندانپزشکی در اروپا وجود دارد.

  • کدام کشور بیشترین درآمد را برای دندان‌پزشکان به همراه خواهد داشت؟

کشورهایی که بالاترین حقوق را برای دندان‌پزشکان پرداخت می کنند عبارت اند از :

  • ایالات متحده £ 179,267
  • بلژیک 149773 پوند
  • دانمارک 146021 پوند
  • نروژ 126460 پوند
  • آیا می توانم در اسپانیا دندانپزشکی را به زبان انگلیسی بخوانم؟

بله، شما می توانید دندانپزشکی را به زبان انگلیسی در دانشگاه CEU San Pablo و دانشگاه اروپایی مادرید مطالعه کنید.

  • درآمد یک دندان‌پزشک در آلمان چقدر است؟

متوسط حقوق یک دندان‌پزشک در آلمان 30912 یورو در سال است.

سخن پایانی

تحصیل در رشته دندانپزشکی دانشگاه های اروپایی می تواند فرصتی بی نظیر برای اخذ مدرک معتبر بین المللی با هزینه ای مقرون به صرفه به شمار بیاید. کشورهای انگلستان، مجارستان، ایتالیا و اتریش از جمله کشورهای عالی برای تحصیل دندانپزشکی به شمار می روند. در این مقاله با شرایط تحصیل دندانپزشکی در اروپا بیشتر آشنا شدیم و امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت و اخذ ویزای تحصیلی و کاری کشورهای اروپایی را به شما عزیزان ارائه می‌کند. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل کنید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *