چگونه برای تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا اقدام کنیم؟

هر ساله متقاضیان زیادی از سراسر دنیا از جمله ایران تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا را انتخاب می کنند. اسپانیا یکی از بزرگ‌ترین کشورهای اروپاست و از نظر رتبه‌بندی دانشگاهی، فرصت‌های شغلی و رفاه اجتماعی در جهان جزء پیشتازان است. این کشور کوچک اما زیبا به خاطر مردم، فرهنگ، هنر، غذا و آداب و رسوم بی نظیرش شناخته شده است. موسسات معتبری با رتبه های جهانی زیر 550 در شهرهای مهم اسپانیا مانند پایتخت آن مادرید، بارسلونا و والنسیا وجود دارند که دانشجویان زیادی را از سراسر جهان جذب می کنند. كليه اطلاعات ارائه شده در اين مقاله توسط عاليان ويزا، از منابع معتبر و وب سايت هاى رسمى كشور اسپانیا گردآورى شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با این مقاله همراه باشید.

تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا
  • دریافت ویزا از طریق تحصیل دندانپزشکی
  • بازار کار دندانپزشکی در اسپانیا
  • هزینه های تحصیل دندانپزشکی
  • شرایط لازم برای تحصیل دندانپزشکی
  • دانشگاه‌های رشته دندانپزشکی اسپانیا
  • مراحل پذیرش دندانپزشکی در اسپانیا

دانشجویان بین المللی همواره تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا را گزینه ای جذاب می دانند. دانشکده های دندانپزشکی اسپانیا هم اکنون دانشجوی ایرانی می پذیرند. دانشگاه های این کشور دندانپزشکی را به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی ارائه می دهند و باید تاکید کرد که آموزش دندانپزشکی باید به زبان اسپانیایی باشد تا در دانشکده های دندانپزشکی با کیفیت اسپانیا ارائه شود. آزمون پذیرش دندانپزشکی اسپانیا توسط برخی از دانشگاه ها از جمله دانشکده های دندانپزشکی در اسپانیا برگزار می شود و برای قبولی در این آزمون داشتن پیشینه علمی قوی و معدل بالای در دبیرستان در ایران الزامی است. علاوه بر این، دانشکده های دندانپزشکی در اسپانیا اسپانیایی زبان هستند و دوره های انگلیسی معمولاً توسط کالج های خصوصی ارائه می شود.

تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا

دریافت ویزا از طریق تحصیل دندانپزشکی

یکی از راه های دریافت ویزای اسپانیا، تحصیل در رشته دندانپزشکی است. در اسپانیا دوره های کارشناسی دندانپزشکی 4 تا 5 سال و دوره های تخصصی 2 تا 3 سال به طول می انجامد. برخلاف انگلستان که دو سال پس از فارغ التحصیلی به دانشجویان ارائه می دهد و کانادا که سه سال پس از فارغ التحصیلی به دانشجویان دندانپزشکی ارائه می دهد، اسپانیا کشوری است که به فارغ التحصیلان دانشگاه های خارجی فرصت های کاری ارائه کوتاه تری ارائه می دهد.

بازار کار دندانپزشکی در اسپانیا

اسپانیا یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان است که نرخ بیکاری پایین و سطح درآمد بالایی دارد. همانطور که قبلاً گفته شد، خدمات دندانپزشکی به عنوان مراقبت های بهداشتی خصوصی در اسپانیا در نظر گرفته می شود و بنابراین این رشته پزشکی تا حد زیادی تحت سلطه بخش خصوصی است. حتی در مقایسه با کشورهای اروپای غربی، حقوق در اسپانیا بالاست. متوسط دستمزد ماهانه یک دندانپزشک در اسپانیا حدود 5000 یورو خالص است، در حالی که درآمد ماهانه معمولی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو خالص است. یک خارجی باید یک پیشنهاد شغلی رسمی از یک کارفرمای اسپانیایی دریافت کند تا بتواند برای کار در کشور بماند.

اولین و مهمترین قدم برای دریافت مجوز کار در اسپانیا، دریافت پیشنهاد شغلی است. علاوه بر این، داوطلب باید مدارک دیگری مانند تاییدیه وزارت کار، گواهی پزشکی و عدم سوء پیشینه را داشته باشد. همچنین در صورتی که قرارداد کاری فرد بیش از یک سال باشد، اخذ ویزای همراه (همسر و فرزندان) امکان پذیر است. دندانپزشکی یک رشته پرسود در اسپانیا و سراسر دنیاست. دانشگاه ها اغلب دانشجویان بین المللی در این رشته را به بازار کار هدایت می کنند. کار در حین تحصیل در اسپانیا برای اولین مدرک دندانپزشکی 10 تا 15 ساعت در هفته و برای دوره ارشد حداکثر 30 ساعت است.

هزینه های تحصیل دندانپزشکی

دانشجویان دندانپزشکی در اسپانیا هنگام پرداختن به هزینه های دانشکده دندانپزشکی با هزینه هایی مانند شهریه سالانه، مسکن، غذا و سایر هزینه های عملیاتی مواجه می شوند. حتی اگر آموزش رایگان دندانپزشکی در اسپانیا در دسترس باشد، هزینه های موجود جانبی تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا اجتناب ناپذیر است. در اسپانیا، هزینه تحصیل دندانپزشکی بسته به دانشگاه و برنامه به طور چشمگیری متفاوت است. هزینه دانشکده دندانپزشکی در دانشگاه های دولتی اسپانیا از ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ یورو متغیر است.

در اسپانیا بر خلاف اتریش و آلمان ویزای جستجوی کار وجود ندارد، به این معنی که دانشجوی ایرانی فارغ التحصیل رشته دندانپزشکی از دانشگاه اسپانیا نمی تواند به ایران برگردد و به دنبال ویزای کار اسپانیا باشد. کار در این کشور حائز اهمیت است، بنابراین اگر دوره آموزشی دانشجویی چهار ساله است، توصیه می شود دانشجو حداقل در سال آخر به دنبال کار باشد، زیرا از یک طرف مسئله اقامت و از طرف دیگر بحث هزینه های جاری وجود دارد. امکان دریافت بورسیه تحصیلی در این بخش وجود دارد، اما این به معنای تامین همه هزینه های زندگی فرد نیست.

تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا

شرایط لازم برای تحصیل دندانپزشکی

تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا به صورت بورسیه یا رایگان دشوار نیست، با این حال اخذ بورسیه تحصیلی بیشتر به رزومه، سوابق تحصیلی و نمره آزمون پذیرش دندانپزشکی اسپانیا بستگی دارد. در حالی که کسب بورسیه تحصیلی در سطوح پایین تر ممکن است غیرممکن به نظر برسد، دریافت طیف وسیعی از کمک های مالی با شرایط مختلف در برنامه های تخصصی، پژوهشی و دکترا امکان پذیر است.

دندانپزشکی یکی از مشاغلی است که در برنامه عمومی، بورسیه تحصیلی برای آن در نظر گرفته شده است. در مقطع دکترا می توانید به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی تحصیل کنید و با بورسیه کامل و با هزینه ای اندک یا رایگان می توانید این کار را انجام دهید. در نتیجه در اسپانیا امکان تحصیل رایگان دندانپزشکی وجود دارد. در اسپانیا بورس های تحصیلی متنوعی وجود دارد که برخی از آنها به طور مستقیم توسط دانشگاه ها به دانشجویان استثنایی بین المللی ارائه می شود، برخی از آنها برای ملیت های خاص و برخی دیگر توسط سازمان های دولتی ارائه می شوند. شایان ذکر است که برای در نظر گرفتن بورسیه تحصیلی، رزومه دانشجو باید شامل مواردی مانند نشریات خارجی، معدل بالا و جوایز معتبر باشد.

دانشگاه‌های رشته دندانپزشکی اسپانیا

دانشگاه هایی که می‌توانید برای تحصیل دندانپزشکی در آن‌ها اقدام کنید عبارت اند از:

  • دانشگاه Complutense مادرید
  • دانشگاه بارسلونا
  • دانشگاه باسک
  • دانشگاه والنسیا
  • دانشگاه پلی‌تکنیک والنسیا مادرید
  • دانشگاه پلی‌تکنیک کاتالونیا
  • دانشگاه گرانادا
  • دانشگاه سویل
  • دانشگاه فنی والنسیا

مراحل پذیرش دندانپزشکی در اسپانیا

برای پذیرش در دندانپزشکی در اسپانیا، متقاضی ابتدا باید در یک آزمون ورودی قبول شود. داوطلبان برای کسب 14 نمره در این آزمون رقابت می کنند. کسانی که 12 نمره و بالاتر دریافت می کنند، واجد شرایط ثبت نام در دانشگاه های اسپانیا در رشته های پزشکی و دندانپزشکی هستند. به معدل دبیرستان دانشجویان در ایران 6 نمره اختصاص داده می شود. از این 6 نمره، متقاضیان ممتاز دارای معدل 18 یا بالاتر این 6 نمره را کامل کسب خواهند کرد. هشت امتیاز نهایی با پاسخ دادن به مسائل زیست شناسی، شیمی، ریاضیات و زبان (انگلیسی یا اسپانیایی) پس از گذراندن یک دوره ۱۲ یا ۱۸ ماهه در اسپانیا به دست می آید.

در طول یک یا دو سال آخر این دوره‌های تحصیلی، دانشجویان در تمرینات بالینی شرکت خواهند کرد. دوره‌های بالینی که در آن دانش جدید خود را آزمایش می‌کنند و با بیماران واقعی تحت نظارت مربیان بالینی کار می‌کنند. تجربه بالینی خارج از دانشگاه اغلب از طریق کارآموزی دریافت می‌شود که همه دانش آموزان باید قبل از شرکت در آزمون صدور مجوز در آن شرکت کنند.

لیست دروس مورد امتحان بعد از طی آمادگی کالج ورود به رشته‌های پزشکی اسپانیا عبارت‌اند از:

  • ریاضیات
  • شیمی
  • زیست‌شناسی
  • زبان (اسپانیایی یا انگلیسی)

این آزمون دو بار در سال برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی اسپانیا برگزار می‌شود. یکی از مزیت‌های بزرگ این آزمون، برگزاری به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی است؛ یعنی داوطلب می‌تواند زبان آزمون خود را مشخص کند از بین دو گزینه اسپانیایی و انگلیسی. اسناد و مدارک موردنیاز جهت ارزیابی اولیه متقاضیان دریافت پذیرش تحصیلی در رشته‌های پزشکی و دندان‌پزشکی اسپانیا عبارت اند از:

  • ترجمه رسمی مدارک هویتی ( شناسنامه)
  • ترجمه رسمی مدارک تحصیلی به همراه ریزنمرات (دبیرستان و دیپلم)
  • فرم درخواست پذیرش تحصیلی
  • فرم رزومه تحصیلی
  • حداکثر سن متقاضی ۲۳ سال

برای اطمینان از موفقیت در آزمون ورودی گروه پزشکی در دانشگاه های دولتی، ترجیحاً به مدت ۱۲ ماه در دوره های مقدماتی کالج که شامل زبان می شود، ثبت نام کنید و سپس در موسسات دولتی اسپانیا برای رشته دندانپزشکی ثبت نام کنید. پس از اخذ دیپلم خود در ایران، می توانید در یک موسسه خصوصی در اسپانیا حضور داشته باشید تا برای تحصیل در دندانپزشکی آماده شوید. زبان آموزشی در این مقطع انگلیسی است و پذیرش در دانشگاه منوط به مصاحبه است که به خودی خود نیاز به صحت بالایی دارد. زیرا در طول این مصاحبه از نظر علمی، ذهنی و از جهات دیگر مورد ارزیابی قرار خواهید گرفت.

سؤالات متداول
  • هزینه تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا چقدر است؟

متوسط هزینه سالیانه حدود ۲۰۰۰ الی ۳۵۰۰ یورو است که این هزینه مربوط به دانشگاه‌های دولتی اسپانیا است اما هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی اسپانیا تا 15 هزار یورو سالانه است.

  • مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا چند سال است؟

حدودا 5 سال طول می کشد تا دوره دندانپزشکی در اسپانیا به پایان برسد.

  • آیا امکان تحصیل دندانپزشکی به زبان انگلیسی وجود دارد؟

بله، امکان پذیرش دندانپزشکی در اسپانیا به زبان انگلیسی و اسپانیایی وجود دارد، اما شما با توجه به شرایط و اهدافتان می‌توانید بین این دو انتخاب داشته باشید.

  • آیا دانشجویان رشته دندانپزشکی در اسپانیا اجازه کار خواهند داشت؟

بله به مدت ۲۰ تا ۳۰ ساعت در هفته

  • زبان تحصیل دندانپزشکی در این کشور چیست؟

 دانشجویان خارجی می توانند به زبان های انگلیسی و اسپانیایی در این رشته به تحصیل بپردازند اما فراگیری زبان اسپانیایی به نوعی برای همه دانشجویان الزامی است.

  • آیا بدون شرکت در آزمون ورودی می توان وارد رشته دندانپزشکی شد؟

خیر، شرکت در آزمون ورودی و کسب نمره قبولی برای همه دانشجویان الزامی است.

سخن پایانی

اگرچه خدمات دندانپزشکی در اسپانیا تحت پوشش بیمه عمومی نیست و هزینه درمان باید از جیب یا از طریق بیمه خصوصی پرداخت شود، اما سیستم بهداشتی در این زمینه کاملاً قوی و با کیفیت عالی است. دندانپزشکی نیز یکی از پردرآمدترین مشاغل در اسپانیا است. عاليان ويزا با بهره گيرى از كارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترين و دقيق ترين اطلاعات مربوط به تحصیل دندانپزشکی در اسپانیا را به شما عزيزان ارائه مي نمايد. جهت دريافت مشاوره رايگان و سريع، شما مي توانيد فرم ارزيابى را تكميل نماييد و يا با شماره هاى موسسه از طريق واتس آپ تماس حاصل فرماييد.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *