آیا تحصیل رایگان در فنلاند امکانپذیر است؟

سیاست‌های تحصیل رایگان در فنلاند ، استانداردها و مؤسسات آموزشی با کیفیت بسیار بالا و اهمیتی که دانشگاه‌ها برای تحقیق و آموزش عملی قائل هستند، تنها برخی از دلایلی است که کشور فنلاند را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد اروپایی برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است. تحصیل در فنلاند، فقط به تحصیل در یکی از کشورهای اروپایی منحصر نمی‌شود، بلکه فرصتی برای شبکه‌سازی و تعامل با افرادی از فرهنگ‌ها و ملیت‌های مختلف، تجربه زندگی در کشوری امن و دارای سومین هوای پاک و شادترین مردم دنیا است. فنلاندی‌ها به‌شدت به مبارزه با نابرابری و آموزش اعتقاد دارند. به همین دلیل، هزینه تحصیل و آموزش در این کشور توسط دولت تأمین می‌شود و بسیاری از دانشگاه‌ها بدون شهریه هستند. بااین‌حال از سال 2017 به بعد، محدودیت‌هایی برای تحصیل رایگان در فنلاند برای دانشجویان بین‌المللی ایجاد شده است. البته هنوز هم دانشجویان اتحادیه اروپا و برخی از دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا امکان تحصیل بدون پرداخت شهریه در دانشگاه‌های فنلاند را دارند. ما در این مقاله به جزئیات مربوط به هزینه تحصیل در فنلاند می‌پردازیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور فنلاند، گردآوری‌شده است.

تحصیل رایگان در فنلاند

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • چه کسانی می‌توانند بدون شهریه، در فنلاند درس بخوانند؟
  • تحصیل بدون شهریه در فنلاند برای ایرانیان
  • دانشگاه‌های رایگان در فنلاند
  • هزینه تحصیل در فنلاند چقدر است؟
  • هزینه زندگی دانشجویی در فنلاند
  • 3 راهکار صرفه‌جویی در هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در فنلاند

چه کسانی می‌توانند بدون شهریه، در فنلاند درس بخوانند؟

دانشگاه‌های دولتی فنلاند به دودسته دانشگاه‌های معمولی و دانشگاه‌های علمی کاربردی یا پلی‌تکنیک تقسیم می‌شوند. تحصیل در دانشگاه‌های فنلاند برای دانشجویان بین‌المللی، مستلزم پرداخت شهریه خواهد بود. بااین‌حال، همه دانشجویان بین‌المللی درواقع مجبور به پرداخت شهریه نیستند. دانشجویانی که شهروند یکی از کشورهای اتحادیه اروپا و سوئیس باشند، از پرداخت شهریه دانشگاه در فنلاند معاف هستند. همچنین تمام دانشجویانی که دارای مجوز اقامت دائم یا کارت آبی اتحادیه اروپا باشند، حق تحصیل رایگان در فنلاند را دارند. علاوه بر این، اگر قبلاً حق تحصیل در یک موسسه آموزش عالی فنلاند در یک برنامه تحصیلی داشته باشید که هنگام شروع تحصیلات شما، شهریه دریافت نمی‌کرد و حالا درخواست انتقالی به دانشگاهی را دارید که شهریه دریافت می‌کند، شما مجبور به پرداخت شهریه در دانشگاه مقصد خود نخواهید بود.

تحصیل رایگان در فنلاند

تحصیل بدون شهریه در فنلاند برای ایرانیان

اگر ساکن غیر از اتحادیه اروپا هستید و قصد تحصیل در فنلاند بدون پرداخت شهریه را دارید، همچنان فرصت این را خواهید داشت تا از فرصت‌های تحصیل رایگان در فنلاند ، بهره‌مند شوید. کافی است از دانشگاه‌های فنلاند که به زبان سوئدی یا فنلاندی تدریس می‌کنند، پذیرش بگیرید. معمولاً تمام دوره‌های کارشناسی در فنلاند، به زبان فنلاندی و سوئدی برگزار می‌شود. بااین‌حال یکی از شروط اخذ پذیرش از این دانشگاه‌ها آشنایی و تسلط کامل بر زبان فنلاندی و سوئدی است و اگر در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان فنلاند تحصیل کنید، از پرداخت شهریه معاف نخواهید بود. البته، تحصیل در تمام دوره‌های دکتری (PHD) در فنلاند، برای دانشجویان سراسر جهان، همچنان رایگان است. خوشبختانه، هزینه تحصیل در فنلاند، مقرون‌به‌صرفه است و حتی اگر به زبان کشور فنلاند مسلط نیستید و مجبور به پرداخت شهریه هستید، می‌توانید از برخی از دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان در فنلاند که بدون نیاز به ارائه مدرک زبان آیلتس، اقدام به پذیرش دانشجویان بین‌المللی می‌کنند و به‌صورت رایگان، زبان فنلاندی را به دانشجویان خود آموزش می‌دهند، پذیرش بگیرید. این دانشجویان، می‌توانند به‌اندازه‌ای که زبان فنلاندی را آموخته‌اند، از تخفیف در پرداخت شهریه برخوردار شوند. به همین جهت، عالیان ویزا توصیه می‌کند برای تحصیل رایگان در فنلاند در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان ثبت‌نام کنید و پس از یادگیری زبان فنلاندی، از تخفیف بهره‌مند شوید. حتی درصورتی‌که در طول تحصیل خود، زبان فنلاندی را کاملاً بیاموزید، می‌توانید تحصیلات خود را به‌صورت کاملاً رایگان ادامه دهید.

  • ارائه پاسپورت که مدت اعتبار آن باید از 6 ماه بیشتر باشد.
  • ارائه 2 قطعه عکس رنگی که به تازگی گرفته شده باشد.
  • تکمیل فرم درخواست ویزا که باید به زبان آلمانی و دقیق توسط فرد متقاضی تکمیل گردد.
  • ارائه گواهی اشتغال به کار شخص متقاضی به همراه ترجمه آن
  • ارائه بیمه نامه مسافرتی که حداقل سقف آن باید 30000 یورو باشد.
  • ارائه رزرو بلیط رفت و برگشت فرد متقاضی
  • ارائه رزرو هتل برای فرد متقاضی
  • نامه تمکن مالی برای شخص متقاضی
  • دعوتنامه در صورت وجود

دانشگاه‌های رایگان در فنلاند

همان‌طور که گفتیم، تمام دانشجویان اتحادیه اروپا حق تحصیل رایگان در فنلاند را دارند، اما اگر ساکن اتحادیه اروپا نیستید، در جدول زیر نام برخی از دانشگاه‌های فنلاند که می‌توانید بدون پرداخت شهریه با زبان سوئدی یا فنلاندی در آن‌ها تحصیل کنید، آمده است:

دانشگاه هلسینکیدانشگاه آلتو
دانشگاه تورکودانشگاه Jyväskylä
دانشگاه اولودانشگاه تامپره
دانشگاه واسادانشگاه فناوری لاپنرانتا (دانشگاه LUT)
دانشگاه کوپیودانشگاه لاپلند

هزینه تحصیل در فنلاند چقدر است؟

اگر واجد شرایط تحصیل رایگان در فنلاند نیستید، باید هزینه‌های تحصیل در این کشور را در نظر داشته باشید. هرچند هنوز هزینه تحصیل در فنلاند، بسیار مقرون‌به‌صرفه است، شما بسته به رشته و دانشگاه خود، در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد باید بین 4000 تا 18000 یورو در سال، شهریه پرداخت کنید. اگر برای تحصیل دکتری به فنلاند مهاجرت می‌کنید، نیازی به پرداخت شهریه ندارید و کافی است تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های روزمره خود را داشته باشید. در جدول زیر، محدوده‌هایی را که برخی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های فنلاند از دانشجویان بین‌المللی خود دریافت می‌کنند، گردآوری کرده‌ایم.

 نام دانشگاه هزینه تحصیل سالانه به یورو
 دانشگاه آلتو  12000 تا 15000 
 دانشگاه Åbo Akademi  8000 تا 12000 
 دانشگاه علوم کاربردی آرکادا  6000 تا 9000 
 دانشکده اقتصاد هنکن  12500
 دانشگاه هلسینکی  13000 تا 18000 
 دانشگاه اولو  10000 تا 13000 
 دانشگاه فنلاند شرقی  8000 تا 15000 
 دانشگاه تامپره  8000 تا 12000 
 دانشگاه تورکو  8000 تا 16000 

به خاطر داشته باشید که مبالغ ذکر شده در جدول بالا فقط شهریه دانشگاه را پوشش می‌دهد و شامل سایر هزینه‌های زندگی در فنلاند نیست. عالیان ویزا توصیه می‌کند اگر قصد تحصیل رایگان در فنلاند را دارید، ابتدا برای تحصیل در دوره‌های زبان فنلاندی یا سوئدی به فنلاند بیایید و پس از تسلط بر این زبان‌ها، برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های فنلاند در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اقدام کنید.

هزینه زندگی دانشجویی در فنلاند

علاوه بر شهریه، به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، هنگام درخواست ویزای دانشجویی فنلاند، باید نشان دهید که از تمکن مالی کافی برای پرداخت هزینه‌های زندگی و همچنین بیمه برخوردار هستید. میزان هزینه‌ای که در ماه خرج می‌کنید به سبک زندگی و همچنین به مکانی که در آن تحصیل می‌کنید، بستگی دارد. هلسینکی گران‌ترین شهر است، درحالی‌که لااپرانتا، پوری و تامپره به‌عنوان مقرون‌به‌صرفه‌ترین شهرهای دانشجویی شناخته می‌شوند. معمولاً هزینه زندگی دانشجویی در فنلاند، حدود 700 تا 900 یورو در ماه است.

تحصیل رایگان در فنلاند

جزئیات هزینه مسکن، غذا و حمل‌ونقل دانشجویی در فنلاند

به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، حتی اگر حق تحصیل رایگان در فنلاند را داشته باشید باید هزینه‌های مسکن و سایر هزینه‌های روزمره زندگی را برآورد کنید. برای اقامت دانشجویی در فنلاند، دو گزینه اصلی خواهید داشت: سکونت در خوابگاه‌های مشترک دانشجویی که بین 160 تا 380 یورو در ماه برایتان هزینه دارد و یا اجاره آپارتمان در شهر که هزینه آن بین 400 تا 800 یورو در ماه متغیر است. هزینه غذا نیز بسته به مکان زندگی‌تان بین 200 تا 250 یورو در ماه متفاوت خواهد بود که برای صرفه‌جویی می‌توانید غذای خانگی تهیه کنید. همچنین برای حمل‌ونقل می‌توانید از کارت حمل‌ونقل عمومی برای دانشجویان که بین 35 تا 50 یورو در ماه بسته به شهر، هزینه دارد، استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک ماشین کرایه کنید، اما این برای شما حدود 230 یورو برای 5 روز هزینه دارد. برای تفریحات و فعالیت‌های اجتماعی خود مانند باشگاه، دوچرخه‌سواری و کافی‌شاپ هم بهتر است ماهانه حدود 100 یورو در نظر بگیرید. جدول زیر هزینه برخی از مواد غذایی پرمصرف در فنلاند را نشان می‌دهد:

یک وعده‌غذا در رستوران ارزان12 یورویک لیتر شیر3.61 یورو
یک کیلو گوجه‌فرنگی1.52 یورو12 عدد تخم‌مرغ2.17 یورو
یک کیلو فیله مرغ4.62 یورویک کیلو گوشت قرمز6.65 یورو
یک کیلو پیاز0.67 یورویک قرص نان1.89 یورو
یک کیلو سیب‌زمینی0.48 یورویک کیلو برنج0.94 یورو
3 راهکار صرفه‌جویی در هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در فنلاند

هزینه‌های زندگی در فنلاند با توجه به استانداردهای بسیار بالای زندگی در این کشور، بسیار مقرون‌به‌صرفه است. فنلاند به نسبت سایر کشورهای اسکاندیناوی کشور گرانی نیست. بااین‌حال، شما هنوز هم می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر هزینه‌های زندگی و تحصیل خود در فنلاند را به حداقل برسانید.

1. کار دانشجویی در فنلاند

کار پاره‌وقت در فنلاند، برای دانشجویان همه ملیت‌ها در فنلاند مجاز است، اما یافتن کار پاره‌وقت به‌خصوص اگر با زبان فنلاندی و سوئدی آشنا نباشید، ممکن است دشوار باشد. معمولاً حداکثر 20 ساعت در هفته با ویزای دانشجویی، مجاز به کار در حین تحصیل در فنلاند خواهید بود. به خاطر داشته باشید که درآمد حاصل از کار پاره‌وقت ممکن است به‌خودی‌خود برای پوشش تمام هزینه‌های شما در فنلاند کافی نباشد.

2. عضویت در اتحادیه‌های دانشجویی

دانشجویان دانشگاه‌های فنلاند معمولاً، ملزم به پرداخت هزینه عضویت اتحادیه دانشجویی سالانه هستند که تقریباً 80 تا 100 یورو است. بااین‌حال پرداخت این هزینه می‌تواند برای شما مقرون‌به‌صرفه تمام شود زیرا وقتی کارت دانشجویی دریافت می‌کنید، می‌توانید در مکان‌هایی مانند رستوران‌های دانشجویی و هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی از تخفیف برخوردار شوید.

3. دریافت بورسیه تحصیلی

همه دانشجویان غیر اتحادیه اروپا که فرصت تحصیل رایگان در فنلاند را ندارند، می‌توانند برای دریافت بورسیه‌های ارائه شده توسط دانشگاه‌های عادی و دانشگاه‌های علوم کاربردی فنلاند (UAS) درخواست دهند. هر دانشگاه شرایط بورسیه خود را تعیین می‌کند. برخی از بورسیه‌ها معافیت کامل از پرداخت شهریه را ممکن می‌کنند، درحالی‌که برخی از دانشگاه‌ها تا 50 درصد شهریه را برای دانشجویان واجد شرایط خود، کسر می‌کنند.  دانشجویانی که واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی هستند باید در طول فرآیند درخواست پذیرش از دانشگاه، برای اخذ بورسیه هم درخواست دهند.

تحصیل رایگان کارشناسی در فنلاند

درحالی‌که فنلاند یکی از مکان‌های عالی برای زندگی در اروپا است، بر کسی پوشیده نیست که یکی از پرهزینه‌ترین مکان‌های جهان برای زندگی است. درواقع، جزئی از 20 درصد از کشورهایی است که هزینه زندگی بالایی دارند. بااین‌حال، ازآنجاکه فنلاند، سیاست‌های برابری طلبی و آموزش برای همه را در پیش‌گرفته است، دانشگاه‌های این کشور بورسیه‌های تحصیلی بی‌نظیری ارائه می‌کنند که در برخی موارد فرصت تحصیل رایگان در فنلاند را ایجاد می‌کند. به‌عنوان‌مثال، در مقطع کارشناسی، دانشگاه تامپره، بورسیه تحصیلی به دانشجویان دارای سوابق تحصیلی عالی اعطا می‌کند که به مدت سه سال طول می‌کشد، به شرطی که دانشجو به‌طور مداوم حداقل 55 واحد در هرسال تحصیلی بگذراند. دانشگاه اولو نیز معافیت کامل از شهریه را برای دانشجویان واجد شرایط، فراهم می‌کند. دانشگاه تورکو نیز تا 3 سال بورسیه تحصیلی کامل ارائه می‌دهد، به شرطی که پس از پذیرش، متقاضیان حداقل 45 واحد در هرسال تحصیلی بگذرانند.

تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در فنلاند

دانشگاه هلسینکی به‌غیراز پرداخت کامل هزینه‌های تحصیل، کمک مالی حدود 10000 یورو برای دانشجویان دارای بورسیه خود در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌کند. مدت این بورسیه، دو سال است، که در آن عملکرد دانشجویان بررسی می‌شود تا سالانه حداقل 55 واحد بگذرانند. دانشگاه اولو و دانشگاه تورکو نیز بورسیه‌هایی شامل پوشش کامل شهریه به مدت دو سال برای دانشجویان ارشد ارائه می‌دهند، اگرچه دریافت‌کنندگان بورسیه باید حداقل 60 واحد در سال اول تحصیل خود کسب کنند تا بتوانند به بورسیه خود ادامه دهند. با استفاده از این بورسیه‌ها در دانشگاه‌های برتر فنلاند، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند تحصیل رایگان در فنلاند را تجربه کنند.

تحصیل رایگان در فنلاند
تحصیل رایگان دکتری در فنلاند

برخلاف دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد، دانشجویان بین‌المللی پذیرفته‌شده در دوره‌های دکتری اکثر دانشگاه‌های فنلاند صرف‌نظر از کشور مبدأ خود، از شهریه معاف هستند. این سیاست فنلاند، برای کمک مالی به محققان آینده است. بااین‌حال، دانشجویان ممکن است هنوز نیاز به دریافت بودجه اضافی برای هزینه‌های زندگی و هزینه‌های تحقیقاتی خود داشته باشند که برخی از دانشگاه‌های فنلاند مانند دانشگاه واسا و جیواسکیلا بدین منظور کمک‌هزینه‌هایی را به دانشجویان دکتری خود پرداخت می‌کنند.

سؤالات متداول
  • مهلت ارسال درخواست برای پذیرش در دانشگاه‌های فنلاند چقدر است؟

در حال حاضر، بیشتر دانشگاه‌های فنلاند، سالی یک‌بار پذیرش دانشجو دارند و تعداد دانشگاه‌هایی که دو بار در سال، دانشجو پذیرش می‌کنند، بسیار محدود است.

  • آیا امکان تحصیل رایگان به زبان انگلیسی در فنلاند در مقطع کارشناسی وجود دارد؟

بله. شما می‌توانید از دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان در فنلاند که به‌صورت رایگان زبان فنلاندی را به دانشجویان خود آموزش می‌دهند، پذیرش بگیرید و پس از یادگیری کامل زبان فنلاندی، تحصیلات خود را بدون پرداخت شهریه ادامه دهید.

  • هزینه تحصیل در فنلاند معمولاً چقدر است؟

بسته به رشته و دانشگاه خود، شما باید هزینه‌ای حدود 4000 تا 18000 یورو پرداخت کنید. این مبالغ بدون احتساب هزینه‌های زندگی روزمره و صرفاً شامل شهریه دانشگاه است.

  • آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع دکتری در فنلاند وجود دارد؟

تحصیل در مقطع دکتری برای همه دانشجویان بین‌المللی در فنلاند، رایگان است. بااین‌حال برای اهداف تحقیقاتی ممکن است دانشگاه‌ها بورسیه‌هایی را ارائه کنند.

  • آیا دانشجویان بین‌المللی در فنلاند، اجازه کار دارند؟

بله. دانشجویان خارجی در فنلاند حداکثر 20 ساعت در هفته مجوز کار پاره‌وقت خواهند داشت.

سخن پایانی

تحصیل رایگان در فنلاند ، فرصت مناسبی برای دانشجویان اتحادیه اروپا و دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا است که قصد تحصیل به زبان فنلاندی و سوئدی در این کشور را دارند. همچنین دانشجویان مقاطع دکتری می‌توانند به‌صورت رایگان در فنلاند، درس بخوانند. بااین‌حال، اگر قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارید، باید شهریه دانشگاه خود را بپردازید و هزینه‌های جاری زندگی در فنلاند را نیز در نظر بگیرید. معمولاً دانشگاه‌های فنلاند، شهریه مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند و بورسیه‌های تحصیلی مختلفی را ارائه می‌کنند، اما اگر قصد تحصیل کاملاً رایگان در این کشور را دارید، عالیان ویزا توصیه می‌کند ابتدا از دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان پذیرش بگیرید و پس از یادگیری زبان فنلاندی، تحصیلات خود را به‌صورت کاملاً رایگان در فنلاند ادامه دهید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهم‌ترین نکات در تحصیل در فنلاند را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *