فرصت ویژه تحصیل مهندسی در ایتالیا 2024

ایتالیا کشوری است که به دلیل کیفیت بالای آموزش و هزینه تحصیل مناسب، در جهان شناخته شده است و برخی از معتبرترین دانشگاه های جهان در این کشور قرار دارند. یکی از پرطرفدارترین رشته های تحصیلی در دانشگاه های ایتالیا، رشته های مهندسی است. ایتالیا سابقه ای غنی در پرورش مهندسان مشهور جهان مانند انریکو فورلانینی و آندریا پینین فارینا دارد. به همین دلایل، کشور ایتالیا در حال تبدیل شدن به یک مقصد محبوب برای تحصیل در رشته مهندسی در بین دانشجویان بین المللی است. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی جدیدترین شرایط تحصیل مهندسی در ایتالیا بپردازیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور ایتالیا گردآوری شده است.

تحصیل مهندسی در ایتالیا

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط تحصیل در رشته مهندسی در ایتالیا
  • برترین دانشگاه های ایتالیا جهت تحصیل در رشته مهندسی
  • هزینه تحصیل در رشته مهندسی در ایتالیا
  • بورسیه های تحصیلی در رشته مهندسی در ایتالیا

شرایط تحصیل در رشته مهندسی در ایتالیا

متقاضیان تحصیل مهندسی در ایتالیا میبایست با برآورده کردن شروط، از یکی از دانشگاه های معتبر در این کشور پذیرش تحصیلی دریافت نموده و سپس با ارائه نامه پذیرش دانشگاه، ویزای دانشجویی ایتالیا را دریافت نمایند. دانشگاه های مختلف ایتالیا، بر اساس مقطع و رشته تحصیلی، شرایط مختلفی را جهت اعطای پذیرش تعیین می کنند. پس توصیه می شود حتما وبسایت دانشگاه انتخابی خود را در ایتالیا بررسی نموده و از جزئیات شرایط اطمینان حاصل نمایید. به طور کلی، متقاضیان تحصیل مهندسی میبایست ریزنمرات و معدل خود در مقاطع قبلی را به همراه انگیزه نامه، مدرک زبان، و روزمه، جهت اخذ پذیرش از دانشگاه، ارسال نمایند. دانشجویان باید حتما مهلت درخواست را از وبسایت دانشگاه انتخابی خود در ایتالیا دریافت نمایند. در ضمن، در صورت دریافت نامه پذیرش از دانشگاه، ارائه پاسپورت معتبر، ارائه مدرک زبان، مدارک اثبات تمکن مالی، مدارک بیمه درمانی در ایتالیا، مدارک پرداخت شهریه دانشگاه و همچنین مدارک پرداخت هزینه ویزا، جهت اخذ ویزای دانشجویی ایتالیا الزامی است.

تحصیل مهندسی در ایتالیا

برترین دانشگاه های ایتالیا جهت تحصیل در رشته مهندسی

دانشگاه های ایتالیا سابقه ای طولانی و مشهور در رشته های مهندسی دارند و کیفیت آموزش در آنها بسیار بالا است. این کشور دارای برخی از قدیمی ترین دانشگاه های اروپا می باشد که اکثر رشته های مهندسی را در زمینه های مختلف به دانشجویان بین المللی ارائه می کنند. برخی از برترین دانشگاه ها جهت تحصیل مهندسی در ایتالیا عبارتند از:

  • دانشگاه پلی تکنیک میلان

این دانشگاه دولتی در ایتالیا، رشته های مهندسی را در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می کند. شهریه این دانشگاه جهت تحصیل در رشته های مهندسی بین ۸۰۰ یورو تا 3900 یورو در هر سال تحصیلی متغیر است.

  • دانشگاه پلی تکنیک Turin

دانشگاه پلی تکنیک تورین در ایتالیا، دوره های تحصیلی خود را در رشته های مهندسی، معماری و حتی طراحی صنعتی ارائه می دهد. هزینه تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد مهندسی در این دانشگاه، حدود ۲۵۰۰ یورو در سال تحصیلی است.

  • دانشگاه Naples Federico II

این دانشگاه در سال 1224 تاسیس شده و یکی از قدیمی ترین دانشگاه های فنی در کشور ایتالیا است. به علاوه، این دانشگاه پنجمین دانشگاه برتر در ایتالیا می باشد که بهترین دوره های های مهندسی عمران، مهندسی شیمی و مهندسی مکانیک را به دانشجویان ارائه می کند. شهریه این دانشگاه نیز برای تحصیل در رشته های مهندسی، حدود 3800 یورو در سال است.

  • دانشگاه Sapenzia در رم

این دانشگاه دولتی در ایتالیا، عمدتا بر تحقیقات متمرکز است. مهندسی عمران، مهندسی اطلاعات و مهندسی هوافضا، از مهمترین دوره های تحصیلی در این دانشگاه است. شهریه آن نیز بین 1000 یورو تا 2500 یورو در هر سال تحصیلی متفاوت می باشد.

  • دانشگاه Padua

این دانشگاه در سال 1222 تأسیس شده و پنجمین دانشگاه قدیمی بازمانده در جهان است. مهندسی سیستم های کنترل، مهندسی محیط زیست و مهندسی ریاضی، از محبوب ترین دوره های تحصیلی ارائه شده در این دانشگاه است. شهریه آن نیز در مقطع کارشناسی ارشد حدود 2500 یورو در سال می باشد.

  • دانشگاه Bologna

دانشگاه بولونیا در سال 1088 تاسیس شده و پس از 934 سال فعالیت، قدیمی ترین دانشگاه در ایتالیا می باشد. مهندسی دریایی، مهندسی عمران، مهندسی پیشرفته خودرو، مهندسی زیست پزشکی، مهندسی منابع زمین و بسیاری دیگر از رشته های مهندسی، در این دانشگاه تدریس می شوند. هزینه تحصیل در این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد، از 3000 یورو تا 3300 یورو در سال متفاوت است.

  • دانشگاه Trento

مهندسی مخابرات، از برترین دوره های مهندسی در این دانشگاه است. سایر رشته های مهندسی نیز در این دانشگاه عبارتند از: مهندسی عمران، محیط زیست و مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع، مهندسی اطلاعات و غیره. دوره های مهندسی در این دانشگاه برای دانشجویان بین المللی نسبتاً گران است و شهریه آن از 4500 یورو تا 6000 یورو در سال می باشد.

  • دانشگاه Salerno

این دانشگاه در سال 1968 تاسیس شده و یک دانشگاه دولتی است. محبوب ترین رشته های مهندسی در این دانشگاه عبارتند از: مهندسی عمران، مهندسی صنایع، مهندسی اطلاعات و مهندسی برق. شهریه این دانشگاه حدود 800 یورو در سال تخمین زده می شود.

هزینه تحصیل در رشته مهندسی در ایتالیا

دانشگاه های دولتی ایتالیا، شهریه ای مقرون به صرفه داشته و معمولا میزان آن، بر اساس رشته و مقطع تحصیلی، متفاوت است. دانشگاه های خصوصی ایتالیا نیز شهریه نسبتاَ بالایی دارند و هر ساله مقدار این شهریه، به روز رسانی می شود. متوسط شهریه سالانه دانشگاه های دولتی جهت تحصیل مهندسی در ایتالیا ، ۴۰۰۰ یورو است. 

برخی از این دانشگاه ها همچنین به متقاضیان این امکان را می دهند تا با هزینه ای کمتر از 800 یورو در سال، با توجه به مقطع و رشته مورد نظر خود، تحصیل کنند. البته دانشجویان می توانند با درخواست برای اخذ بورسیه های مختلف و سایر کمک های مالی که اغلب توسط موسسه ای که در آن تحصیل می کنند ارائه می شود، شهریه دانشگاه را پوشش دهند. هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ایتالیا نیز می تواند ۸۰۰۰ الی ۱۵۰۰۰ یورو در سال باشد.

بورسیه های تحصیلی در رشته مهندسی در ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا، فرصت های برابری را برای دانشجویان داخلی و بین المللی در زمینه اخذ بورسیه های تحصیلی و کمک های مالی فراهم می کنند. آن دسته از دانشجویانی که در دانشگاه های دولتی ایتالیا در حال تحصیل می باشند، نگرانی کمتری به جهت تامین هزینه های تحصیل در این کشور دارند و حتی با اشتغال پاره وقت در حین تحصیل، می توانند بسیاری از هزینه های خود را پوشش دهند. دانشجویانی که جهت تحصیل مهندسی در ایتالیا، به دنبال اخذ بورسیه های تحصیلی هستند، میبایست نمرات و معدل بالا، مدرک زبان با نمره عالی، رزومه قوی و مقالات چاپ شده در ژورنال های معتبر داشته باشند. برخی از برترین بورسیه های ارائه شده در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی عبارتند از:

  • بورسیه های دولتی ایتالیا برای دانشجویان بین المللی
  • کمک هزینه تحصیلی دانشگاه Bologna برای دانشجویان بین المللی
  • بورسیه Bocconi و جوایز بین المللی
  • بورسیه های بین المللی Politecnico di Torino
  • بورسیه های تحصیلی Politecnico de Milano برای دانشجویان بین المللی
تحصیل مهندسی در ایتالیا
سؤالات متداول
  • آیا با تحصیل مهندسی در ایتالیا می توان در این کشور مشغول به کار شد؟

بله. چنانچه پس از فارغ التحصیلی یک پیشنهاد شغلی در ایتالیا دریافت کنید، امکان اخذ ویزای کاری و مجوز کار و اقامت ایتالیا وجود دارد.

  • آیا دانشجویان مهندسی در ایتالیا می توانند اعضای خانواده را هم با خود به این کشور ببرند؟

معمولا خیر

  • هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا چقدر است؟

 البته به شهر و الگوی زندگی دانشجویان بستگی دارد، اما معمولا بین 700 تا 1000 یورو در ماه می باشد.

  • آیا امکان تحصیل مهندسی در ایتالیا بدون ارائه مدرک زبان وجود دارد؟

معمولا خیر. عموماَ ارائه مدرک آیلتس آکادمیک با نمره حداقل 6.5 و یا مدارک معادل آیلتس مانند تافل و PTE آکادمیک لازم است.

  • آیا در ایتالیا دانشگاه های ارزان هم وجود دارد؟

بله. دانشگاه پیزا و کامرینو در ایتالیا، جزو دانشگاه های مقرون به صرفه در این کشور هستند.

سخن پایانی

ایتالیا علاوه بر آنکه یک مقصد توریستی بی نظیر در جهان است، برخی از قدیمی ترین و برترین دانشگاه های جهان را در خود جای داده و مدارک اعطا شده از دانشگاه های این کشور در جهان به رسمیت شناخته می شوند. رشته مهندسی یکی رشته های پرطرفدار در ایتالیا است که آینده شغلی بسیار فوق العاده ای دارد و فارغ التحصیلان این رشته به راحتی جذب بازار کار می شوند. رشته های مهندسی اطلاعات، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی برق و مخابرات، و مهندسی هوافضا، جزو محبوب ترین رشته های تحصیلی در دانشگاه ای ایتالیا هستند و آینده بسیار درخشانی در انتظار فارغ التحصیلان این رشته ها می باشد. ما در این مقاله به بررسی جدیدترین شرایط تحصیل مهندسی در ایتالیا پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور ایتالیا را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *