مدارک مورد نیاز تحصیل مهندسی در بلژیک

تحصیل در بلژیک یک فرصت بی نظیر است. بلژیک با قرار گرفتن در قلب اروپا و دسترسی آسان به کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و هلند، این امکان را فراهم می کند تا دانشجویان علاوه بر تحصیل با کیفیت، بتوانند از طیف وسیعی از فرهنگ های غربی نیز بهره ببرند. رشته های مهندسی که جزو رشته های پرطرفدار در سراسر جهان هستند، در دانشگاه های بلژیک نیز متقاضیان بیشماری دارند و فارغ التحصیلان مهندسی در بلژیک قطعا آینده درخشانی خواهند داشت. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی شرایط تحصیل مهندسی در بلژیک بپردازیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور بلژیک گردآوری شده است.

تحصیل مهندسی در بلژیک

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • شرایط تحصیل مهندسی در بلژیک
  • مدارک و شرایط لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی بلژیک
  • طول دوره تحصیل مهندسی در کشور بلژیک
  • بهترین دانشگاه های بلژیک جهت تحصیل مهندسی
  • الزامات زبان جهت تحصیل مهندسی در کشور بلژیک

شرایط تحصیل مهندسی در بلژیک

متقاضیان تحصیل در رشته های مهندسی در کشور بلژیک میبایست ابتدا از یک دانشگاه معتبر در این کشور پذیرش تحصیلی دریافت نمایند سپس نسبت به اخذ ویزای تحصیلی و مجوز اقامت تحصیلی بلژیک اقدام کنند. اخذ پذیرش از دانشگاه و ارائه نامه پذیرش، مهم ترین شرط در دریافت ویزای تحصیلی بلژیک است. شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های بلژیک ممکن است در هر یک مناطق مختلف این کشور و با توجه به نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی دانشجویان متفاوت باشد. اما در حالت کلی، داشتن پاسپورت معتبر، ارائه ریزنمرات و معدل مقاطع قبلی، ارائه مدرک زبان و ارائه رزومه، از مهم ترین شروط اخذ پذیرش از دانشگاه های بلژیک است.

لازم است متقاضیان تحصیل مهندسی در بلژیک بدانند که جهت اخذ پذیرش در مقطع لیسانس، داشتن دیپلم ریاضی الزامی است. همچنین، جهت اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، لازم است مقطع قبلی را در رشته ای مرتبط و مشابه تحصیل نموده باشند. 

تحصیل مهندسی در بلژیک

در واقع دانشجویانی که در مقاطع قبلی در رشته ای غیر مرتبط با مهندسی تحصیل کرده باشند، شانس بسیار پایینی جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های بلژیک خواهند داشت. معمولا جزئیات اخذ پذیرش از دانشگاه های بلژیک، در وبسایت دانشگاه های این کشور موجود است. پس توصیه می شود حتما و قبل از هر گونه اقدام، با مراجعه به وبسایت دانشگاه انتخابی خود در بلژیک ابتدا جزئیات شرایط، مدرک زبان لازم، مهلت ارسال درخواست و شهریه دانشگاه را بررسی نمایید سپس با اطمینان خاطر نسبت به ارسال درخواست خود جهت اخذ پذیرش، اقدام کنید.

مدارک و شرایط لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی بلژیک

کلیه دانشجویان خارج اتحادیه اروپا و منطقه شنگن (به جز شهروندان آمریکا، ژاپن، نیوزلند، استرالیا، موناکو و جمهوری آندورا) میبایست برای تحصیل مهندسی در بلژیک ، ویزای دانشجویی دریافت کنند. مهمترین شرط جهت دریافت ویزای دانشجویی بلژیک، اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه معتبر در این کشور و ارائه تاییدیه و نامه دانشگاه به سفارت یا کنسولگری بلژیک می باشد. دانشجویانی که طول دوره تحصیلی آنان در بلژیک بیش از 90 روز باشد، باید برای دریافت ویزای نوع D (ویزای بلند مدت) درخواست دهند. این ویزا از نوع شنگن است و دارندگان آن اجازه سفر آزادانه به کل کشورهای منطقه شنگن را خواهند داشت.

برخی از مهمترین مدارک لازم جهت اخذ ویزای دانشجویی بلژیک عبارت اند از:

  • پاسپورت معتبر که دارای صفحات خالی باشد
  • مدارک پرداخت هزینه ویزا
  • چند قطعه عکس با فرمت پاسپورت
  • کلیه سوابق تحصیلی
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • مدارک پرداخت شهریه دانشگاه
  • مدرک زبان
  • مدارک اثبات تمکن مالی (تمکن مالی لازم در سال 2022، برابر با 670 یورو در ماه بوده است)
  • مدارک دریافت بیمه در بلژیک
  • مدارک اثبات محل اقامت دانشجو در بلژیک
  • گواهی سلامت پزشکی

طول دوره تحصیل مهندسی در کشور بلژیک

عموما طول دوره تحصیل مهندسی در بلژیک در مقطع کارشناسی 4 سال، در مقطع کارشناسی ارشد 2 سال و در مقطع دکتری حداقل 4 سال می باشد. دانشجویان دانشگاه های بلژیک می توانند پس از فارغ التحصیلی، جهت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر اقدام نمایند و یا از طریق دریافت جاب آفر در بلژیک، در این کشور مشغول به کار شوند. معمولا فارغ التحصیلان دانشگاه های بلژیک، در اولویت کارفرمایان در این کشور قرار دارند و ممکن است سریعا جذب بازار کار شوند. موقعیت عالی بلژیک در اتحادیه اروپا باعث شده است تا فرصت های شغلی متعددی در این کشور برای نیروی کار ماهر و تحصیلکرده ایجاد شود.

بهترین دانشگاه های بلژیک جهت تحصیل مهندسی

بلژیک دارای برخی از برترین دانشگاه های اروپا می باشد که اکثرا در رنکینگ جهانی دارای رتبه هستند و آموزش بسیار باکیفیت را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. رشته های مهندسی نیز در اکثر دانشگاه های برتر بلژیک و در تمامی مقاطع تحصیلی ارائه می شوند و دانشجویان بین المللی حتی می توانند بسته به نوع دانشگاه، از فرصت تحصیل به زبان انگلیسی نیز بهره ببرند. برخی از بهترین دانشگاه ها جهت تحصیل مهندسی در بلژیک عبارت اند از:

  • دانشگاه Ghent

اکثر رشته های شاخه مهندسی در دانشکده مهندسی و معماری دانشگاه گنت و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به دانشجویان بین المللی ارائه می شوند. دانشکده مهندسی دانشگاه گنت، در بین 100 دانشکده برتر جهان قرار دارد. رشته های مهندسی زیست پزشکی، مهندسی عمران، مهندسی الکترومکانیک و مهندسی شیمی، جزو مشهورترین رشته های مهندسی در این دانشگاه می باشند.

  • دانشگاه Liège

دانشگاه لیژ که در دو کیلومتری شهر فرانسوی زبان لیژ واقع شده است، از زمان تأسیس خود در سال 1817، یکی از معتبرترین دانشگاه های کل بلژیک باقی مانده است. دانشکده مهندسی دانشگاه لیژ، مجموعه ای از دوره های تحصیلی با کیفیت را برای علاقه مندان به تحصیل مهندسی در بلژیک ارائه می دهد.

  • دانشگاه Antwerp

دانشگاه آنتورپ در بلژیک یک دانشگاه بسیار جوان است که در سال 2003 تاسیس شده است. این دانشگاه دوره های تحصیلی را به دو زبان انگلیسی و هلندی ارائه می دهد. مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی الکترومکانیک و مهندسی فناوری اطلاعات و ارتباطات جزو محبوب ترین رشته های مهندسی در دانشگاه آنتروپ هستند.

  • دانشگاه KU Leuven

این دانشگاه که یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین دانشگاه های بلژیک است، یکی از بهترین دانشکده های مهندسی در بلژیک را نیز دارا می باشد. اکثر رشته های مهندسی در دانشگاه کاتولیک لوون، در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دسترس می باشند. البته رشته هایی مانند مهندسی فناوری و مهندسی بازرگانی در مقطع کارشناسی نیز ارائه می شود.

  • دانشگاه آزاد بروکسل

همانند دانشگاه KU Leuven، دانشگاه آزاد بروکسل نیز اکثر رشته های مهندسی از جمله مهندسی عمران، فوتونیک و بیوپزشکی را در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می دهد. البته دوره هایی نیز در مقطع کارشناسی ارائه می شود.

الزامات زبان جهت تحصیل مهندسی در کشور بلژیک

کشور بلژیک دارای یک زبان واحد نمی باشد و در واقع یک کشور چند زبانه است. دلیل این امر آن است که بلژیک از چهار منطقه مختلف شامل بروکسل، والونیا، فلاندرز و مناطق آلمانی زبان تشکیل شده است و زبان رایج در هر یک از این مناطق متفاوت می باشد. در نتیجه، زبان تحصیل در دانشگاه های بلژیک نیز بر اساس نوع دانشگاه، منطقه ای که دانشگاه در آن قرار دارد و حتی مقطع تحصیلی دانشجویان، تعیین می شود.

بر اساس آنچه گفته شد، متقاضیان تحصیل مهندسی در بلژیک می توانند به یکی از زبان های فرانسوی، آلمانی، هلندی و یا انگلیسی تحصیل کنند. در واقع دانشجویان باید ابتدا الزامات زبان و مدرک زبان لازم را جهت تحصیل در رشته مورد علاقه خود، از وبسایت دانشگاه انتخابی خود در بلژیک دریافت کنند و با اطمینان خاطر نسبت به اخذ پذیرش تحصیلی اقدام نمایند.

دانشجویانی که قصد دارند در رشته های مهندسی در بلژیک به زبان انگلیسی تحصیل کنند باید مدرک آیلتس آکادمیک و یا معادل آن را ارائه نمایند. جهت تحصیل به زبان فرانسوی ارائه مدرک DELF یا DALF و همچنین جهت تحصیل به زبان آلمانی ارائه مدرک DSH یا TestDaF لازم است. متقاضیان تحصیل به زبان هلندی نیز می توانند مدرک Dutch NT2-II را ارائه نمایند.

تحصیل مهندسی در بلژیک
سؤالات متداول
  • هزینه تحصیل مهندسی در کشور بلژیک چقدر است؟

به نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی شما بستگی دارد. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته های مهندسی ممکن است سالیانه 4000 یورو شهریه پرداخت کنند.

  • آیا برای تحصیل مهندسی در بلژیک میتوان بورسیه دریافت کرد؟

بله. دانشجویانی که نمرات و معدل بالا، نمره زبان عالی و رزومه قوی دارند می توانند جهت اخذ بورسیه اقدام کنند.

  • آیا برای تحصیل در رشته های مهندسی شرکت در آزمون ورودی لازم است؟

به دانشگاه و مقطع تحصیلی شما بستگی دارد اما معمولا و در اکثر مواقع نیازی نمی باشد.

  • دریافت ویزای تحصیلی بلژیک چقدر طول می کشد؟

پردازش درخواست ویزا معمولا بین 3 تا 6 ماه طول می کشد.

  • آیا میتوانیم پس از تحصیل در بلژیک در این کشور بمانیم؟

تحت شرایطی بله. چنانچه یک جاب آفر (پیشنهاد شغلی) دریافت کنید، امکان اخذ ویزای کار و مجوز اقامت بلژیک برای شما وجود دارد.

  • آیا با تحصیل در بلژیک میتوان برای اعضای خانواده هم ویزا دریافت کرد؟

بله. شما می توانید با برآورده کردن شروط، برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود ویزا دریافت کنید.

سخن پایانی

کیفیت بالای آموزش در بلژیک و هزینه های تحصیل مقرون به صرفه، دانشجویان بسیاری را جذب این کشور می کند. رشته های تاپ دانشگاهی مانند رشته های مهندسی نیز در بلژیک طرفداران زیادی دارند و به دلیل قرار گرفتن بلژیک در مرکز اروپا و همچنین اقتصاد و تجارت قوی آن، موقعیت های شغلی فراوانی برای فارغ التحصیلان مهندسی در بلژیک وجود دارد. ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل مهندسی در بلژیک پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور بلژیک را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *