شرایط ویژه تحصیل پرستاری در فرانسه

فرانسه، کشوری ایده آل برای کسب مدارک علمی است. سیستم آموزشی باکیفیت بالا و تجربه زندگی در کشوری با شرایط اجتماعی و فرهنگی مطلوب از مزایای تحصیل در فرانسه محسوب می‌شود. علاوه بر این دانشجویان بین‌المللی به دلیل هزینه پایین شهریه نسبت به بریتانیا و ایالات‌متحده به تحصیل پرستاری در فرانسه به‌شدت علاقه‌مند هستند. اگر مایل به تحصیل در رشته پرستاری در فرانسه هستید باید بدانید که تعداد پذیرش دانشجوی بین‌المللی در رشته پرستاری هرسال محدود است اما خوشبختانه دانشگاه‌های متعددی این رشته را به زبان فرانسوی و انگلیسی ارائه می‌کنند. ما در این مقاله مسیر تحصیل و اشتغال در رشته پرستاری در فرانسه را بررسی می‌کنیم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور فرانسه، گردآوری‌شده است. 

تحصیل پرستاری در فرانسه

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • پرستاری در فرانسه
  • بهترین دانشگاه‌های پرستاری در فرانسه
  • مدرک زبان موردنیاز برای تحصیل رشته پرستاری در فرانسه
  • هزینه‌های تحصیل و زندگی در فرانسه
  • مدارک موردنیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پرستاری فرانسه
  • اخذ ویزای دانشجویی فرانسه

پرستاری در فرانسه

درحالی‌که سالانه بیش از 25000 پرستار جدید به نیروی کار در فرانسه می‌پیوندند، تقاضا برای پرستاری همچنان بالاست. بر اساس داده‌های OECD (2019)، در فرانسه به ازای هر 10000 نفر 108 پرستار وجود دارد که این رقم بسیار کمتر از برخی از همسایگان این کشور است. به‌طوری‌که سوئیس به ازای هر 10000 نفر 176 پرستار، آلمان 132 پرستار و بلژیک 112 پرستار دارد.

در سال 2009، وزارت بهداشت فرانسه ساختار برنامه پرستاری را تغییر داد. این تغییرات سبب شد که برای پرستار شدن، همه افراد باید یک دیپلم دولتی فرانسه در رشته پرستاری، معروف به Diplôme d’Etat d’infirmier (ère) داشته باشند. دیپلم پرستاری در فرانسه معادل لیسانس یا مجوز کار این رشته است و حدود 3 سال طول می‌کشد. پس از دریافت مجوز نیز پرستاران باید 2 سال سابقه کار داشته باشند تا بتوانند برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد اقدام کنند. 

تحصیل پرستاری در فرانسه

معمولاً رشته‌های مختلف پرستاری کودکان، پرستاری اتاق عمل، پرستاری بیهوشی و … در مقاطع ارشد تدریس می‌شود. برای تحصیل در مقطع دکتری نیز باید 3 یا 4 سال سابقه کار داشته باشید. اگر در کشور خودتان هم پرستار هستید و قصد مهاجرت به فرانسه را دارید باید حداقل 1 سال در فرانسه رشته پرستاری را بگذرانید. سپس برای کار به‌عنوان پرستار در فرانسه، باید در یک آژانس بهداشتی منطقه‌ای ثبت‌نام کنید که به‌عنوان Agence Regional de Santé (ARS) شناخته می‌شود.

بهترین دانشگاه‌های پرستاری در فرانسه

اگر قصد تحصیل پرستاری در فرانسه را دارید ابتدا باید درباره دانشگاه مقصد خود تصمیم بگیرید. توجه داشته باشید که دوره آموزشی که انتخاب می‌کنید ترکیبی از دروس تئوری و عملی باشد، مقرون‌به‌صرفه باشد و در شهری باشد که زندگی در آنجا برایتان یک کابوس نباشد! بهترین دانشگاه‌های فرانسه برای تحصیل پرستاری عبارت‌اند از:

  1. دانشگاه ورسای سنت کوئنتین آن ایولین (UVSQ)

دانشگاه Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines یک دانشگاه دولتی است و در سال 1991 تأسیس شد و 5 پردیس در نقاط مختلف شهر دارد. دانشجویان این دانشگاه باید هم در دانشگاه و هم در یکی از هشت موسسه IFSI شریک دانشگاه ثبت‌نام کنند، زیرا کلاس‌های درس این موسسه در UFR Simone Veil – Santé و IFSI برگزار می‌شود. این دانشگاه دوره‌هایی در پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی، پرستاری، روان‌شناسی و کاردرمانی در مقاطع مختلف کارشناسی (مجوز) ، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌دهد.

  1. دانشگاه IFSI Diaconesses de Reuilly

این موسسه یک دانشکده پرستاری در پاریس است. دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به تحصیل پرستاری در فرانسه برای اخذ پذیرش از این دانشگاه تلاش بسیاری می‌کنند، چراکه یکی از معتبرترین مدارک پرستاری را ارائه می‌دهد. این دانشگاه برای افرادی که علاقه‌مند به پرستاری عمومی، مراقبت (aide soignant)، یا دستیار مراقبت از کودکان (auxiliaire de puériculture) هستند، سه برنامه دیپلم ارائه می‌دهد.

  1. دانشگاه Institut de Formation Interhospitalier Théodore Simon (IFITS)

موسسه آموزشی بین بیمارستانی Theodore Simon یکی دیگر از دانشکده‌های پرستاری بزرگ در فرانسه برای دانشجویان خارجی است. این موسسه آموزش‌های تخصصی را برای انواع مختلف متخصصان بهداشتی مانند پرستاران، دستیاران مراقبت از کودکان، مراقبان، پرستاران بیهوشی و پیراپزشکی ارائه می‌دهد. این دانشگاه هرسال تنها 201 دانشجو پرستاری جذب می‌کند.

  1. دانشگاه اکس مارسی

مؤسسه Aix-Marseille نه‌تنها در فرانسه بلکه در سراسر جهان معمولاً به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه فرانسوی‌زبان جهان شناخته می‌شود. آموزش، تحقیق و مراقبت از اصول کلیدی دانشکده علوم پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه ایکس مارسی (SMPM) است. این دانشگاه دو نوع دیپلم دولتی برای علاقه‌مندان  به تحصیل پرستاری در فرانسه ارائه می‌دهد: دیپلم مقدماتی که معادل لیسانس است و  دیپلم پرستاری پیشرفته که معادل مدرک کارشناسی ارشد است.

  1. دانشکده بهداشت عمومی Ecole des Hautes Etudes en Sante Publique:

EHESP اولین دانشگاهی در فرانسه است که دوره‌های کارشناسی ارشد پرستاری را ارائه کرد. این دانشگاه روابط متعددی با سازمان‌هایی مانند سازمان بهداشت جهانی، بانک جهانی و اتحادیه اروپا ایجاد کرده و فرصت تحصیل پرستاری به 2 زبان فرانسوی و انگلیسی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است. EHESP مدارک ‌لیسانس، فوق‌لیسانس و دوره‌های دکتری و همچنین یک برنامه آموزشی جامع و طولانی‌مدت برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مانند مدیران بیمارستان‌ها، مدیران مؤسسات بهداشتی، مراکز اجتماعی و پزشکی-اجتماعی ارائه می‌دهد.

مدرک زبان موردنیاز برای تحصیل رشته پرستاری در فرانسه

متأسفانه زبان انگلیسی در فرانسه رایج نیست و اگر قصد دارید به‌عنوان پرستار در این کشور درس بخوانید و کارکنید، ابتدا باید زبان فرانسه را یاد بگیرید. دانشگاه‌های فرانسوی برای ارزیابی سطح تسلط شما بر زبان فرانسه، یک امتحان زبان سه‌ساعته فرانسه برگزار می‌کنند. در صورت عدم قبولی در امتحان زبان باید در دوره‌های آمادگی زبان فرانسه که دانشگاه‌ها برگزار می‌کنند، شرکت کنید. این امکان برای متقاضیان تحصیل در فرانسه که دارای دیپلم 12 ساله هستند، وجود دارد که با سطح زبان A2 و B1 وارد کشور فرانسه شوند و در دوره‌های آموزش زبان فرانسه شرکت کنند. البته اگر اهل کشوری هستید که در آن زبان فرانسه رایج است، از شرکت در این آزمون معاف هستید. همچنین می‌توانید در دوره‌های پرستاری که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند شرکت کنید.

هزینه‌های تحصیل و زندگی در فرانسه

برآورد هزینه‌های تحصیل در رشته پرستاری امری است که نباید آن را دست‌کم بگیرید. خوشبختانه فرانسه یک مقصد محبوب برای دانشجویان بین‌المللی است چراکه هزینه شهریه در دانشگاه‌های دولتی فرانسه پایین است و توسط دولت فرانسه تأمین می‌شود. شهروندان اتحادیه اروپا (EU)، منطقه اقتصادی اروپا (EEA) یا سوئیس می‌توانند پرستاری را در یک دانشگاه دولتی در فرانسه با کمتر از چند صد یورو در سال تحصیل کنند. حتی برای دانشجویانی که شهروند این کشورها نیستند، هزینه‌های تحصیل بسیار مقرون‌به‌صرفه تر از ایالات‌متحده یا بریتانیا است. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا تنها باید سالانه حدود 3000 یورو برای تحصیل در دانشگاه یا دانشکده پرستاری فرانسه بپردازند. جدا از هزینه تحصیل پرستاری در فرانسه، باید هزینه زندگی در فرانسه را نیز در نظر بگیرید. اگر تصمیم دارید در شهرهای بزرگ مانند پاریس، نیس، بوردو یا لیون زندگی کنید، باید بیشتر هزینه کنید. به‌طور متوسط یک دانشجو باید حداقل 700 یورو در ماه در فرانسه برای تأمین هزینه مسکن، غذا، حمل‌ونقل و بیمه درمانی داشته باشد.

مدارک موردنیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پرستاری فرانسه

در فرانسه، تعداد دانشجویانی که می‌توانند هرساله در برنامه آموزش پرستاری ثبت‌نام کنند، با سهمیه‌ای که توسط وزارت بهداشت تعیین می‌شود، مشخص می‌شود. این سهمیه بر اساس نیازسنجی تعیین می‌شود و سپس به مؤسسات آموزشی یا دانشگاه‌های هر منطقه اختصاص می‌یابد. درنتیجه، برای پذیرش، محدودیت تعداد وجود دارد. متقاضیان تحصیل پرستاری در فرانسه می‌توانند بدون شرکت در کنکور، به مدت 1 سال در رشته پرستاری تحصیل کنند. البته فقط کسانی که این 1 سال آموزشی را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند حق ادامه تحصیل در برنامه سه‌ساله پرستاری را خواهند داشت.

دانشگاه‌های فرانسه معمولاً از داوطلبان می‌خواهند که در وب‌سایت دانشگاه، درخواست پذیرش خود ثبت‌نام کنند و مدارک موردنیاز را ارسال کنند. البته برخی از دانشگاه‌ها از شما می‌خواهند در Parcoursup، یک پلت فرم ملی در فرانسه که برای دانشجویان سال اول کالج برای پیش ثبت‌نام طراحی شده است، ثبت‌نام کنید. برخی از مدارک موردنیاز برای تحصیل در رشته پرستاری در فرانسه عبارت‌اند از: دیپلم دبیرستان، گواهی مهارت زبان، پاسپورت و فرم درخواست، انگیزه نامه، رسید پرداخت هزینه بررسی درخواست، ریزنمرات و مدارک اثبات‌کننده تمکن مالی.

پس از ارسال درخواست باید صبور باشید! اگر درخواست شما پذیرفته شود باید شهریه ترم اول خود را پرداخت کنید و برای دریافت ویزای تحصیلی فرانسه اقدام کنید.

تحصیل پرستاری در فرانسه
اخذ ویزای دانشجویی فرانسه

آخرین مرحله که باید برای تحصیل پرستاری در فرانسه بگذرانید، روند اخذ ویزای تحصیلی این کشور است. برای دریافت ویزا باید مدارک زیرا را به کنسولگری یا سفارت فرانسه ارسال کنید: 

گواهی مهارت زبان فرانسه و انگلیسی، رسید پرداخت ویزا، تکمیل فرم درخواست ویزا، گذرنامه، عکس پاسپورت، نامه پذیرش از دانشگاه فرانسه، مدارک اثبات تمکن مالی، برنامه سفر شامل بلیت پرواز و بیمه سلامت درمانی.

سؤالات متداول
  • آماده شدن ویزای دانشجویی فرانسه چقدر طول می‌کشد؟

اعطای ویزای دانشجویی معمولاً سه هفته طول می‌کشد. به همین جهت بهتر است از 3 ماه قبل درخواست خود را ارسال کنید تا در صورت رد ویزا فرصت تجدیدنظر داشته باشید.

  • هزینه ویزای دانشجویی فرانسه چقدر است؟

اخذ ویزای دانشجویی فرانسه معمولاً حدود 60 تا 100 دلار هزینه دارد.

  • درآمد پرستاران در فرانسه چقدر است؟

یک پرستار با 1 تا 4 سال سابقه در فرانسه به‌طور میانگین 30000 یورو (شامل انعام، پاداش و اضافه‌کاری) در سال دریافت می‌کند.

  • آیا می‌توانم در فرانسه در رشته پرستاری به زبان انگلیسی تحصیل کنم؟

هرچند برخی دانشگاه‌های پرستاری دوره‌های زبان انگلیسی ارائه می‌دهند اما برای کار به‌عنوان پرستار و پذیرش در دانشگاه‌های دولتی معمولاً تسلط به زبان فرانسه اجباری است.

  • هزینه زندگی در فرانسه چقدر است؟

بدون در نظر گرفتن شهریه، هزینه یک ماه زندگی دانشجویی در فرانسه حداقل 700 یورو است.

سخن پایانی

فرانسه یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل در رشته پرستاری است. این دانشگاه دارای دانشکده‌های پزشکی بی‌شماری است که در بین بهترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. بااین‌حال، برای تبدیل‌شدن به یک پرستار موفق، باید برای یادگیری مستمر آماده ‌باشید، سبک زندگی خود را مطابق با شغل آینده خود تغییر دهید و مهارت‌های ارتباطی قوی داشته باشید. همچنین برای تحصیل پرستاری در فرانسه باید به زبان فرانسوی مسلط شوید و دیپلم پرستاری دریافت کنید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و باده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به تحصیل در فرانسه را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *