5 نکته مهم خرید ملک در لهستان

بسیاری از افراد، زمانی که قصد اقامت در یک کشور را دارند ترجیح می دهند مکانی را برای مستقر شدن اجاره کنند. اجاره یک خانه معمولاً انعطاف پذیرتر از خرید خانه در کشوری مانند لهستان است و به شما امکان می دهد قبل از اینکه تصمیم بگیرید برای مدت طولانی در کشور لهستان بمانید، زندگی در این کشور را امتحان کنید. اما خرید ملک در لهستان نیز مزایای بسیاری به همراه دارد که مهم‌ترین آن‌ها سرمایه گذاری بلند مدت در بازار املاک و مستغلات این کشور است که از رشد نسبتا مناسبی برخوردار می باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم نکات مهم خرید املاک و مستغلات در لهستان را مورد بررسی قرار دهیم و با برخی از قوانین این کشور که برای شهروندان خارجی اعمال می شوند، آشنا شویم. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور لهستان گردآوری شده است.

خرید ملک در لهستان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • 5 نکته که هنگام خرید ملک در لهستان باید بدانید
  • چگونه برای خرید املاک و مستغلات در لهستان باید اقدام کرد؟
  • خرید املاک و مستغلات شهروندان خارجی در لهستان
  • نحوه ثبت الکترونیکی زمین در لهستان

5 نکته که هنگام خرید ملک در لهستان باید بدانید

خرید ملک در لهستان می تواند کاری چالش برانگیز، به خصوص برای شهروندان و مهاجران خارجی به شمار بیاید. قیمت ملک در لهستان در رتبه 34 جهان قرار دارد، این بدان معنی است که املاک موجود در لهستان به مراتب از املاک سایر کشورهای اروپایی مانند فرانسه، روسیه یا مجارستان ارزان تر هستند.

اولین نکته در مورد خرید ملک در کشور لهستان این است که می توانید سرمایه خود را به جای نگهداری در بانک، به صورت بلند مدت سرمایه گذاری کنید و پس از گذشت چند سال، زمانی که قیمت املاک شما افزایش یافت، در یک فرصت مناسب با سود بالا بفروشید. برای مهاجران خارجی، خرید آپارتمان در کشور لهستان از قوانین ساده ای برخوردار است و یک گزینه اقتصادی به شمار می آید. 

خرید ملک در لهستان

برای آن که بتوانید در لهستان صاحب آپارتمان شوید، به دریافت مجوز نیازی نخواهید داشت. درواقع، شما حتی نیازی به اقامت دائم در کشور لهستان هم نخواهید داشت و تنها ارائه ویزا یا مجوز اقامت موقت برای خرید آپارتمان، قابل قبول خواهد بود. این مقررات برای خرید گاراژ نیز قابل اجرا هستند. خرید خانه در مقایسه با آپارتمان، برای خارجی ها در لهستان دشوارتر از شهروندان اروپایی است. شما باید به وزارت کشور لهستان برای دریافت مجوز ویژه که به شما حق خرید املاک و مستغلات را می دهد، درخواست دهید. طبق قوانین لهستان، در صورتی که بیشتر از پنج سال در این کشور اقامت داشته باشید و یا به مدت طولانی در کشورهای اتحادیه اروپا زندگی کرده باشید، نیازی به دریافت مجوز برای خرید ملک نخواهید داشت.

شهروندان اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا (EEA) و شهروندان کشورهای سوئیس، نروژ، ایسلند و لیختن اشتاین می توانند آزادانه املاک و مستغلات را در لهستان خریداری کنند. این ملک ممکن است به هر شکلی اعم از خانه، آپارتمان، قطعه زمین یا املاک جنگلی و کشاورزی (با توجه به شرایط خاص مربوط به وسعت املاک) باشد. همچنین، شهروندان اتحادیه اروپا در مورد هدف خرید املاک و مستغلات با هیچ محدودیتی مواجه نیستند و فرقی نمی‌ کند که قصد آن‌ها زندگی در یک ملک، انجام تجارت یا اجاره ملک باشد.

شهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپا این امکان را دارند تا در شرایط خاص بدون نیاز به مجوز، اقدام به خرید برخی از دارایی ها کنند که عبارت اند از :

  • آپارتمان مستقل؛ متشکل از اتاق، آشپزخانه، حمام، احتمالاً یک زیرزمین و یک اتاق زیر شیروانی، برای رفع نیازهای اولیه مسکن.
  • گاراژ یا سهم در واحدی که برای گاراژ در نظر گرفته شده است.
  • اموال متعلق به زوجین؛ به عبارت دیگر، یک دسته از دارایی هایی هستند که تحت مالکیت مشترک زوجین می باشند. خرید این دارایی ها و املاک نیز بدون نیاز به مجوز برای شهروندان خارجی امکان پذیر می باشد. البته در نظر داشته باشید که این امر فقط در مورد خارجی هایی اعمال می شود که با یک شهروند لهستانی ازدواج کرده اند و حداقل دو سال است که بر اساس مجوز اقامت دائم یا طولانی مدت در لهستان زندگی می کنند.
  • شهروندان خارجی که مجوز اقامت دائم داشته و پنج سال در کشور لهستان زندگی کرده باشند، پس از گذشت پنج سال امکان خرید خانه ها و ساختمان های مستقل را خواهند داشت.

چگونه برای خرید املاک و مستغلات در لهستان باید اقدام کرد؟

شهروندان خارجی و داخلی اتحادیه اروپا که قصد خرید ملک در لهستان را دارند، باید درخواست خود را به صورت رسمی ارائه دهند. به همراه درخواست، مدارک و اسنادی نیز مورد نیاز است که برای صدور خرید املاک و مستغلات در لهستان باید به وزارت کشور ارسال شود.

تمام قراردادهای املاک و مستغلات باید احراز هویت رسمی داشته باشند. همچنین، پیش از خرید املاک در لهستان باید هزینه خدمات اسناد رسمی و مقدار مالیاتی که در لهستان بر املاک اعمال می شود را در نظر بگیرید. به طور کلی، اقدامات و  مدارک مورد نیازی که باید برای خرید ملک در این کشور ارائه دهید، شامل موارد زیر می شوند :

1) تعیین متقاضی و وضعیت قانونی آن

2) تعیین املاک و مستغلات به دست آمده

3) تعیین فروشنده

4) بررسی روند قانونی خرید املاک و مستغلات

5) ارائه اطلاعات در مورد هدف از خرید املاک و مستغلات

شما همچنین باید تمام اسنادی که اطلاعات فوق الذکر را تائید می کند به همراه اسنادی دال بر دلیل سفر و اقامت شما در لهستان، گواهی ازدواج، کپی شناسنامه، صورتحساب های بانکی و غیره را پیوست کنید. نظر داشته باشید که مجوز از روز صدور آن دو سال اعتبار دارد.

خرید املاک و مستغلات شهروندان خارجی در لهستان

همانطور که اشاره کردیم، شهروندان خارجی امکان خرید ملک در کشور لهستان را دارند. طبق ماده 3 قانون 12 دسامبر 2013 در مورد اتباع خارجی، شهروند خارجی به هر کسی گفته می شود که تابعیت لهستان را نداشته باشد.همچنین، از منظر حقوقی نیز خارجی به افرادی به کارآفرینانی گفته می شود که صاحب یک شرکت در لهستان هستند با این حال، محل اقامت آن‌ها خارج از کشور است.

در صورتی که فرد یکی از شرایط اشاره شده را دارا باشد، برای خرید هرگونه ملکی در لهستان باید از وزارت امور داخلی لهستان مجوز بگیرد. برای دریافت این مجوز باید دارای شرایط خاصی باشید، این شرایط عبارت اند از :

  • اموال نباید تهدیدی برای امنیت ملی باشند
  • نباید باعث نقض آرامش عمومی شوند
  • با هنجارهای اجتماعی و الزامات بهداشت عمومی مغایرت نداشته باشد
  • همچنین، خریدار باید برای خرید ملک در لهستان، دلیلی اثبات کننده داشته باشد

نحوه ثبت الکترونیکی زمین در لهستان

شما می توانید برای کسب اطلاعات کافی در مورد محل قرارگیری، قیمت و سال ساخت املاک مختلف به سایت های معتبر این کشور مراجعه کنید و پیش از ورود به کشور لهستان، بخشی از مراحل خرید ملک را به صورت اینترنتی انجام دهید. در نظر داشته باشید، قیمت املاک در لهستان به منطقه، شرایط و نوع آن، آب و هوا و زیرساخت های محلی بستگی دارد.

یکی از منابعی که می توانید از طریق آن اطلاعات دقیقی در مورد املاک مورد نظر خود در لهستان به دست آورید و از مالکین فعلی و وضعیت حقوقی ملک با خبر شوید، ثبت الکترونیکی (rejestr ksiąg wieczystych) است. برای کسب این اطلاعات می توانید مراحلی که در ادامه می آوریم را طی کنید :

  1. به دفتر ثبت زمین لهستان در وب سایت وزارت دادگستری (https://ekw.ms.gov.pl) مراجعه کنید
  2. در این قسمت از شما یک شماره فردی درخواست می شود که منحصرا مربوط به ملک مورد نظر شما است.
  3. پس از وارد کردن شماره ملک، روی WYSZUKAJ KSIĘGĘ در گوشه سمت راست پایین کلیک کنید.
  4. روی opti زیر کلیک کنید
  5. اکنون اطلاعات لازم در مورد زمین برای شما نشان داده می شود

این قسمت از چهار بخش تشکیل شده است

  • بخش 1 : اطلاعات اولیه در مورد محل ملک
  • بخش 2 : مشخصات مالک یا صاحبان ملک
  • بخش 3 : اطلاعات مربوط به حقوق متعلق به سایر طرفین
  • بخش 4 : نوع و مبلغ رهن در صورت وجود
خرید ملک در لهستان
سؤالات متداول
  • بهترین مکان برای خرید املاک در لهستان کجاست؟

سرمایه گذارانی که به دنبال کشف بازار املاک لهستان هستند می توانند در این بازار سرمایه گذاری های بلند مدت انجام دهند، بهترین شهرها برای خرید املاک در لهستان عبارت اند از :

– ورشو

– کراکوف

– وروتسواف

– لودز

  • میانگین قیمت خانه در لهستان چقدر است؟

ورشو گران ‌ترین مکان برای خرید املاک و مستغلات در لهستان است که یک متر مربع ملک در این شهر به طور متوسط 10866 زلوتی (2400 یورو) قیمت دارد. پس از آن گدانسک (9851 زلوتی)، کراکوف (9168 زلوتی) و وروتسواو (8312 زلوتی) قرار دارند.

  • آیا می توانم به عنوان یک خارجی در لهستان خانه بخرم؟

بله،  شهروندان خارجی نیز مجاز به خرید ملک در لهستان هستند، با این حال، با توجه به کشور مبدأ شما ممکن است نیازمند دریافت مجوزهای لازم باشید.

  • آیا در کشور لهستان برای املاک مالیات پرداخت می شود؟

بله، در لهستان باید مالیات املاک خود را دهید که نرخ مالیات برای یک فرد بین 18٪ – 32٪ است.

  • آیا در صورت خرید خانه می توانم اقامت لهستان را دریافت کنم؟

خرید املاک و مستغلات در لهستان مزایایی مانند اجازه اقامت موقت یا دائم و یا اخذ شهروندی ندارد اما خرید ملک در کشورهای اسپانیا و پرتغال منجر به دریافت اقامت طلایی این کشورها می شود که مزایایی بسیاری دارد.

سخن پایانی

شهروندان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا که قصد سرمایه گذاری در املاک و مستغلات در لهستان را دارند، باید پیش از هر اقدامی از حقوق قانونی خود آگاه شوند و بدانند صرف خرید ملک منجر به اخذ اقامت این کشور نمی شود و اگر شما قصد اخذ اقامت در یکی از کشورهای حوزه شنگن از طریق خرید ملک و سرمایه گذاری را دارید بهترین گزینه کشورهای اسپانیا و پرتغال هستند که شرایط فوق العاده ای را حتی برای ایرانیان فراهم کرده اند. در این مقاله با قوانین مربوط به خرید ملک در لهستان آشنا شدیم و امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت و اخذ ویزای تحصیلی و کاری لهستان را به شما عزیزان ارائه می‌کند. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل کنید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *