چگونه برای دوره آوسبیلدونگ آلمان اقدام کنیم؟

دوره آوسبیلدونگ کشور آلمان (VET) یک سیستم آموزشی منحصر به فرد است که برای دانشجویان و علاقه‌مندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا فرصتی فراهم کرده است تا به عنوان کارآموز در شرکت های معتبر آلمانی استخدام شوند. این دوره نه تنها رایگان است بلکه حقوق ماهانه نیز دریافت میکنید. دانشجویان در طول این دوره، مهارت های بسیاری را در صنایع مختلف کسب می کنند و پس از اتمام دوره می توانند وارد بازار کار شوند. بیش از 500.000 قرارداد کارآموزی آوسبیلدونگ هر ساله توسط شرکت های مختلف در آلمان منعقد می شود که طی آن نیروهای متخصص آماده ورود به بازار کار آلمان می شوند. آوسبیلدونگ برای جوانان آلمانی تازگی ندارد، چرا که بسیاری از آن‌ها از طریق سیستم کارآموزی در مشاغل مختلف استخدام می شوند. در ادامه مقاله قصد داریم به طور کامل با دوره آوسبیلدونگ آلمان آشنا شویم. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور آلمان گردآوری شده است. 

دوره آوسبیلدونگ آلمان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • دوره آوسبیلدونگ آلمان چیست؟
  • مدت زمان و میزان حقوق دوره آوسبیلدونگ در آلمان
  • پیش نیازهای آوسبیلدونگ در آلمان
  • تحصیلات مورد نیاز برای پذیرش در آوسبیلدونگ
  • نکات مهم در مورد دوره آوسبیلدونگ

دوره آوسبیلدونگ آلمان چیست؟

دوره آوسبیلدونگ آلمان یک دوره کارآموزی و آمادگی برای بازار کار است و متقاضیانی که در این دوره ها شرکت می کنند، Ausbildender یا کارآموز خطاب می شوند. آموزش های این دوره ها به دو مرحله تقسیم بندی می شوند. ابتدا یک کارفرما یا شرکت آلمانی درخواست شما برای شرکت در کارآموزی را بررسی کرده و در صورت موافقت با شما تماس می گیرد تا برای کارآموزی به شرکت بروید. کارآموزی شما به یک موسسه آموزشی وابسته خواهد بود که در زبان آلمانی به نام Berufsschule نیز شناخته می‌شود و شما باید در کلاس های آموزشی این موسسه نیز شرکت کنید.

دوره آوسبیلدونگ آلمان

در طول دوره شما باید در هر دو مکان حضور داشته باشید و زمان خود را به صورت دقیق مدیریت کنید. به عنوان مثال، اگر در زمینه کار در هتل های آلمان آموزش می بینید، باید سه روز در کارهای شرکت همکاری کنید تا تجربه عملی به دست آورید و روزهای باقیمانده را در موسسه آموزشی بگذرانید. فعالیت هایی که از شما خواسته می شود، ممکن است متغیر باشند و برای کسب تجربه بهتر تمامی جزئیات کار را پوشش دهند. موسسه آموزشی، امتحاناتی را با عنوان امتحانات نیم ترم و پایان ترم برگزار می کند و نمره نهایی آوسبیلدونگ شامل نمرات فعالیت شما در شرکت و مدرسه آوسبیلدونگ خواهد بود.

نمره به دست آمده در شرکت بر اساس کار عملی بوده و نمره مدرسه بر اساس امتحانات تئوری خواهد بود. با شرکت در دوره آوسبیلدونگ آلمان، متقاضیان خارجی می توانند یک مدرک معتبر آلمانی با عنوان نیروی متخصص دریافت کنند. پیش بینی می شود، بازار کار آلمان در سال های آینده نیاز شدیدی به نیروی کار متخصص داشته باشد. پس از اتمام دوره آوسبیلدونگ در آلمان هیچ تضمینی مبنی بر پیدا کردن شغل نخواهید داشت؛ اما احتمال اینکه بتوانید بدون محدودیت زمانی در شرکت آوسبیلدونگ  خود به کار ادامه دهید، بسیار بالا است.

این آزمون به متقاضیان و کارجویان خارجی امکان فراهم کردن یک زندگی قانونی در آلمان را می دهد. علاقمندان از همه کشورها واجد شرایط درخواست برای آوسبیلدونگ در آلمان هستند. رنج سنی برای شرکت در این دوره از 16 سال تا 30 سال است که افراد عمدتاً بین 16 تا 25 سال هستند. با این حال ممکن است حتی با درخواست سنین بالاتر نیز موافقت شود، به خصوص در صورتی که نیاز به آموزش پرستاران باشد. به طور کلی، الزامات مورد نیاز برای شرکت در دوره های آوسبیلدونگ آلمان به شرح زیر است :

  • نمره قبولی 12 به بالا در هر امتحان
  • سن بین 18 تا ۲۵
  • سطح B1 مهارت های زبان آلمانی
  • گذرنامه

مدت زمان و میزان حقوق دوره آوسبیلدونگ در آلمان

مدت دوره آوسبیلدونگ یا Dual Professional در آلمان به حرفه انتخاب شده شما بستگی دارد. بسیاری از مشاغل به برنامه های مبتنی بر بلوک تقسیم می شوند و این برنامه ها معمولاً در حدود 3 سال به طول می انجامند. در این مدت زمان، شما نیمی از زمان خود را در تمرین های عملی می گذرانید و کسری از زمان خود را به موسسه آموزشی خواهید رفت. در صورتی که نمرات و عملکرد شما در طول دوره معقول و مناسب باشد، می توانید طول دوره آموزشی خود را کاهش دهید و به 2.5 سال برسانید.

طول مدت آموزش معمولاً به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل شرکتی که در آن کار می کنید، موقعیت شغلی که در آت منصوب می شود و موسسه آموزشی که در آن آموزش می بینید می شود. پس از تکمیل دوره خود، بلافاصله می توانید وارد بازار کار شوید و نیازی به مدارک اضافه نخواهید داشت.

دستمزد ناخالص متقاضیانی که در دوره آوسبیلدونگ آلمان شرکت می کنند، معمولاً بین 800 تا 1200 یورو در ماه  است. میزان این کمک هزینه ماهانه تا حد زیادی به کارفرمای شما، منطقه اشتغال در آلمان و رزومه شما بستگی دارد. کارفرمایان اغلب پشتیبانی اضافی مانند هزینه رفت و برگشت یا حمایت مالی برای اقامت متقاضی نیز ارائه می دهند. پس از اتمام موفقیت آمیز آوسبیلدونگ، حقوق شما با توجه به عوامل مختلفی تعیین می شود که می تواند در حدود 2400 تا 3500 یورو در ماه باشد.

در صورتی که بخواهید دوره آوسبیلدونگ آلمان خود را در یک کشور اروپایی بگذرانید، شما باید در یک شرکت آلمانی با قرارداد کاری آلمانی استخدام شوید که حقوق و تعهدات مشابهی با شرکت های آلمانی دارد.

پیش نیازهای آوسبیلدونگ در آلمان

دوره آوسبیلدونگ تنها به زبان آلمانی تدریس می شود و تمامی امتحانات نیز به زبان آلمانی برگزار می شوند. همچنین، در شرکتی که باید آموزش های عملی بیاموزید نیز تمامی فعالیت ها به زبان آلمانی خواهد بود. البته در برخی موارد ممکن است افرادی که انگلیسی زبان هستند نیز با شما در این آموزش ها شرکت کنند، اما معمولاً ارتباطات در محل کار به زبان آلمانی است. در ابتدای آموزش باید حداقل در سطح B1 آلمانی صحبت کنید. با این حال، زمانی که به سطح زبان آلمانی A2 دست پیدا کردید، می توانید درخواست دهید. برای آموزش مراقبت های پرستاری به زبان آلمانی سطح B2 نیاز دارید.

پس از فارغ التحصیلی، کارآموزان می توانند به عنوان متخصص در یک شرکت کار کنند، مدارک تحصیلی بیشتری کسب کنند، خود اشتغال شوند یا به کشور خود بازگردند.

تحصیلات مورد نیاز برای پذیرش در آوسبیلدونگ

در صورتی که غیر اروپایی هستید و می خواهید برای دوره آوسبیلدونگ در آلمان درخواست دهید، باید گواهی قبولی امتحان کلاس دوازدهم (راهنمای ارشد) خود را ارائه دهید و افرادی که در رشته های حرفه و فن تحصیل کرده اند نیز باید نمرات خوبی در ریاضیات و مهارت های کامپیوتری داشته باشند.  

متقاضیانی که پس از تحصیلات کلاس دوازدهم مدارک سطح بالاتری کسب کرده اند نیز امکان ارسال درخواست را خواهند داشت. اکثر شرکت ها و مؤسسات آموزشی، سن ۲۵ سال را به عنوان حداکثر سن در نظر می گیرند اما ادارات مهاجرت یا دولت های ایالتی آلمان، حداکثر سن را تعیین نمی کنند و این موضوع بیشتر بستگی به کارفرما و شرکت مورد نظر شما خواهد داشت. در مجموع، علاوه بر مهارت های ذکر شده، هیچ معیار دیگری برای پذیرش در آوسبیلدونگ وجود نخواهد داشت.

نکات مهم در مورد دوره آوسبیلدونگ

دانش آموزان در کشور آلمان، می توانند بین دوره های آموزشی حرفه ای آوسبیلدونگ یا دوره های دانشگاهی یکی را انتخاب کنند. این سیستم دوگانه مزایای زیادی برای دانشجویان و کارجویان دارد. دوره های کارآموزی آوسبیلدونگ می تواند منجر به اخذ مدرک کارشناسی ارشد شود که مسئولیت و دستمزد فارغ التحصیلان را افزایش می دهد. برای ورود به دوره های کارآموزی آوسبیلدونگ چندین الزام وجود دارد که باید در نظر بگیرید.  

یکی از الزامات این است که شما باید تمامی مدارک مربوط به زبان، مدارک تحصیلی و ویزای خود را برای گذراندن دوره های سه ساله آوسبیلدونگ در اختیار داشته باشید. همچنین، باید گواهی پایان تحصیل و سایر گواهینامه های تحصیلی و مدارک معتبر خود را به زبان آلمانی ترجمه کنید و ارائه دهید. سطح B1/B2 در زبان آلمانی از جمله الزامات شرکت در دوره های آوسبیلدونگ به شمار می آید. پس از جمع آوری همه مدارک، باید یک شرکت معتبر در آلمان پیدا کنید و برای موقعیت شغلی که به آن علاقه دارید، درخواست مصاحبه برای کار آموزی دهید. سپس، پیشنهاد و قرارداد آموزشی را دریافت کرده و برای ویزا اقدام کند.

دوره آوسبیلدونگ آلمان
سؤالات متداول
  • آیا در حین دوره آوسبیلدونگ می توانم با خانواده خود به آلمان بروم؟

داشتن همراه در کشور آلمان در حین دوره های آوسبیلدونگ امکان پذیر نیست است.

  • آیا بدون یادگیری زبان آلمانی می توان در آوسبیلدونگ آلمان شرکت کرد؟

خیر. قبل از شروع کارآموزی به زبان آلمانی در سطح B1 نیاز دارید.

  • حداکثر سن برای آوسبیلدونگ در آلمان چقدر است؟

متقاضیان بین ۱۸ تا 25 سال سن شانس بیشتری دارند.

  • آیا قبل از شروع آوسبیلدونگ به تجربه حرفه ای نیاز دارم؟

خیر، سیستم آوسبیلدونگ هنگام شروع آموزش نیازی به تجربه ندارد. در طول آموزش، گام به گام هر آنچه را که باید بدانید، یاد خواهید گرفت.

  • آیا امکان شرکت در آوسبیلدونگ به زبان انگلیسی وجود دارد؟

خیر، شما نیاز دارید که در ابتدای آموزش حداقل در سطح B1 به زبان آلمانی صحبت کنید.

سخن پایانی

دوره آموزشی آوسبیلدونگ یک فرصت عالی برای افرادی است که قصد دارند مهارت ها و فنون کاربردی در صنایع مختلف را بیاموزند و در کشور آلمان شروع به کار کنند. آلمان کشوری با اقتصاد پر رونق و صنایع توسعه یافته است که فرصت های شغلی بسیاری را برای نیروی کار متخصص، فراهم آورده است. در این مقاله با دوره آوسبیلدونگ آلمان آشنا شدیم و برخی از الزامات و شرایط این دوره را مورد بررسی قرار دادیم. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت و اخذ ویزای کاری آلمان را به شما عزیزان ارائه می‌کند. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل کنید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *