قوانین تحصیل در فرانسه

فرانسه، کشوری زیبا در اروپای غربی، همواره یکی از کشورهای محبوب برای مهاجرت تحصیلی در بین ایرانیان بوده است. این کشور با برخورداری از شرایط آموزشی و اقتصادی ایده آل، داشتن برترین دانشگاه ها با رنکینگ جهانی و از همه مهم تر امکان تحصیل رایگان، یکی از انتخاب های اصلی افرادی میباشد که رویای تحصیل در اروپا و تجربه یک زندگی متفاوت را در سر دارند. از بین 35 دانشگاه فرانسه که در رنکینگ جهانی QS دارای رتبه های بالا هستند، 11 دانشگاه در بین 300 دانشگاه برتر قرار گرفته که شهرت خود را به عنوان دانشگاه پیشرو در اروپا و جهان تثبیت کرده اند. در این مقاله سعی بر آن شده است که قوانین و شرایط تحصیل در فرانسه را بیان کرده و راهکارهایی برای بالا بردن شانس دریافت ویزای دانشجویی این کشور ارائه شود. اگر شما جزو علاقه مندان به تحصیل در فرانسه هستید، در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور فرانسه گردآوری شده است.

تحصیل در فرانسه

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • قوانین تحصیلی فرانسه و اخذ ویزای تحصیلی این کشور
  • انواع ویزای تحصیلی فرانسه
  • شرایط سنی برای تحصیل در کشور فرانسه
  • قوانین و مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه
  • مدارک مورد نیاز اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه

قوانین تحصیلی فرانسه و اخذ ویزای تحصیلی این کشور

بر طبق قانون فرانسه، دانشجویانی که توانسته اند از یکی از دانشگاه های معتبر فرانسه پذیرش دریافت کرده و سپس از طریق کنسولگری یا سفارت این کشور ویزای تحصیلی فرانسه را اخذ نمایند، قادر خواهند بود در مقطع کارشناسی به مدت 3 سال، مقطع کارشناسی ارشد به مدت 2 سال و نهایتا در مقطع دکتری نیز به مدت 3 سال در این کشور به تحصیل بپردازند. همچنین، دانشجویان باید برای تحصیل در این کشور مدرک زبان فرانسوی در دو سطح B1 و یا B2 ارائه دهند که سطح آن به دانشگاه مورد نظر بستگی خواهد داشت. بر اساس قوانین تحصیلی کشور فرانسه، امکان تحصیل رایگان در این کشور تنها از طریق تحصیل به زبان فرانسوی در دانشگاه های دولتی فراهم شده است و به جز چند مورد رشته خاص، امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود نخواهد داشت. بر این اساس، دانشجویانی که سطح زبان پایینی دارند، باید قبل از اخذ پذیرش، دانش زبان اولیه را به دست بیاورند و مدرکی نیز مبنی بر آن دریافت نمایند. اما این امکان برای برخی دانشجویان وجود دارد که دوره یادگیری زبان فرانسه را در خود کشور فرانسه ادامه دهند. 

تحصیل در فرانسه

پس لازم است به منظور تحصیل در فرانسه، پس از بررسی شرایط  و قوانین مهاجرتی، نسبت به انتخاب ویزای مناسب اقدام شود. انواع مختلفی از ویزای تحصیلی و علمی فرانسه وجود دارد که بسته به مدت ‌زمانی که دانشجو قصد شرکت در دوره های آموزشی یا تحصیل آکادمیک در فرانسه را دارد، این ویزا متفاوت خواهد بود. متقاضیان می توانند ویزای دانشجویی را در کنسولگری فرانسه در کشور خود دریافت کنند. پس از پرداخت هزینه ی بررسی و پردازش ویزا (۵۰ تا ۱۰۰ یورو)، یک قرار مصاحبه حضوری از طریق وب‌سایت رسمی کنسولگری فرانسه در منطقه متقاضی تعیین میگردد.

انواع ویزای تحصیلی فرانسه

  • ویزای شنگن (کوتاه مدت) :

متقاضیان مهاجرت تحصیلی به فرانسه باید توجه داشته باشند که این نوع ویزای کوتاه مدت اصولا برای دوره های زبان و با اعتباری کوتاه تر از 3ماه اخذ میشود و در صورت اتمام این دوره، امکان تمدید آن وجود ندارد. آنچه متقاضیان را جذب چنین ویزایی میکند رایگان بودن آن است.

  • ویزای اقامت طولانی مدت :

این نوع ویزای تحصیل در فرانسه برای متقاضیانی صادر میگردد که دوره ی تحصیل آنها بیشتر از 6ماه باشد. این ویزا مجوز اقامت برای دانشجویانی است که در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در فرانسه به تحصیل بپردازند. هزینه ی این ویزا 670یورو میباشد و پس از پایان آن میتوانند نسبت به تمدید آن اقدام کنند.

  • ویزای تحصیلی جهت شرکت در آزمون ورودی :

افرادی که برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه اقدام به شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه های فرانسه میکنند میتوانند از این ویزا استفاده کنند. نظام حقوقی فرانسه این امکان را برای متقاضیان فراهم میکند که در صورت قبولی در آزمون، ویزا را برای کسب اقامت یکساله یا بلند مدت تمدید نمایند.

تحصیل در فرانسه

شرایط سنی برای تحصیل در کشور فرانسه

بر طبق قانون فرانسه، برای تحصیل در این کشور شرط سنی خاصی وجود ندارد و دانشگاه های این کشور نیز به طور قطع شرایط سنی تعیین نکرده اند. در فرانسه هیچ محدودیتی از نظر سنی در مورد تحصیلات عالی وجود ندارد. افراد در هر سنی می توانند آزادانه در دوره های مورد نظر خود ثبت نام کنند. تا زمانی که دانشجویان دارای پاسپورت معتبر و ویزای دانشجویی باشند، تحصیل در فرانسه آسان است. اما بر طبق تجربه، برای پذیرش در دوره های کارشناسی افرادی که زیر 23 سال باشند از شانس بیشتری برای اخذ ویزا برخوردار هستند. برای متقاضیان تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد نیز افراد زیر 30 سال و دکتری زیر 35 سال شانس بالاتری برای اخذ پذیرش از دانشگاه دارند. با این حال، این بدان معنی نمیباشد که برای سایر افراد، پذیرش ممکن نیست.

قوانین و مراحل اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه

برای دریافت پذیرش از دانشگاه های فرانسه میتوان در برخی موارد با مراجعه به وبسایت دانشگاه شرایط را مطالعه کرده و سپس نسبت به تکمیل فرم درخواست و ارسال مدارک لازم اقدام گردد. در مجموع، دانشجویان خارج اتحادیه اروپا باید به صورت آنلاین درخواست اخذ پذیرش خود را به دانشگاه مورد نظر ارسال نمایند. متقاضیان لازم است کلیه شرایط را به دقت بررسی نمایند. برای مثال، قبولی در آزمون های استاندارد مانند GRE، GMAT و یا LSAT برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد لازم میباشد. برای افزایش شانس پذیرش میتوان حداقل برای سه موسسه مختلف اقدام کرد. دانشجویان کشورهای غیر اتحادیه اروپا ملزم به دریافت DAP و یا همان پذیرش اولیه اجباری میباشند که باید جهت اخذ آن به سفارت فرانسه در کشور خود رجوع کنند. بر طبق قوانین، یک سری افراد معاف از دریافت DAP میباشند از جمله: فرزندان دیپلمات هایی که در فرانسه کار می کنند و خودشان در حال حاضر در فرانسه زندگی می کنند، داوطلبانی که از یک دانشگاه همکار با توافق نامه همکاری می آیند، دانشجویان دارای بورسیه تحصیلی از دولت فرانسه یا یک سازمان فرانسوی و داوطلبان دارای مدرک لیسانس فرانسوی، بین المللی، اروپایی، فرانسوی-آلمانی، فرانسوی-ایتالیایی یا فرانسوی-اسپانیایی.

مدارک مورد نیاز اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه
  • گواهی پذیرش قبلی یا پیش ثبت نام ارائه شده توسط دانشگاه
  • مجوز پردیس فرانسه
  • گذرنامه یا کارت شناسایی معتبر برای مدت اقامت شما
  • عکس با فرمت شناسنامه/گذرنامه
  • کپی مدارک تحصیلی و ترجمه فرانسوی آنها
  • هزینه ثبت نام
  • گواهی ازدواج (در صورت وجود)
  • رزومه (فقط در برخی موارد و فقط برای مقاطع تحصیلات تکمیلی)
  • انگیزه نامه
  • گواهی زبان فرانسه ویا انگلیسی (بسته به رشته انتخابی)
  • ارائه مدارک مبنی بر سوابق شغلی
  • کپی مدارک تحصیلی (در صورت موجود نبودن، گواهی فارغ التحصیلی)
  • گواهی تمکن مالی مبنی بر اینکه شما می توانید هزینه اقامت خود در فرانسه (با حداقل 800 یورو در ماه) را تامین کنید.
تحصیل در فرانسه
سوالات متداول
  • آیا شهر پاریس برای تحصیل و زندگی دانشجویی مناسب است؟

پاریس برای تحصیل شهر بسیار مناسبی است اما از آنجایی که پایتخت فرانسه میباشد، هزینه های بالاتری را نسبت به سایر شهرهای این کشور دارد به طوریکه هزینه زندگی برای یک نفر در پاریس حدود 1600 یورو ماهیانه میباشد. پس دانشجویا سعی میکنند سایر شهرهای فرانسه را برای تحصیل انتخاب نمایند.

  • آیا با دریافت ویزای توریستی می توان در فرانسه تحصیل کرد؟

خیر. با دریافت ویزای توریستی نمیتوان اقدام به تحصیل کرد.

  • آیا افراد متاهل میتوانند برای تحصیل در فرانسه خانواده خود را به این کشور ببرند؟

بله. فرانسه یکی از کشور هایی است که به متقاضیان متاهل ویزای همراه میدهد.

  • دریافت ویزای تحصیلی فرانسه برای چه مقطعی دشوارتر است؟

معمولا اخذ ویزا در مقطع کارشناسی، سخت تر می باشد . به همین دلیل هرچه مقاطع بالاتری را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید راحت تر می توانید ویزای تحصیلی دریافت نمایید.

  • آیا برای دانشجویان امکان کار در حین تحصیل در فرانسه وجود دارد ؟

بله. بر طبق قانون، دانشجویان مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا علاوه بر تحصیل به ترتیب 10 ، 20 و 30 ساعت در هفته حق کار دارند. آنها به ازای هر ساعت کار 7 تا 10 یورو حقوق دریافت می نمایند.

سخن پایانی

کشور فرانسه هر سال با تخصیص بیش از 23 درصد از بودجه خود به آموزش، خود را در زمره برترین های جهان به لحاظ کیفیت آموزش قرار داده است. امکان تحصیل رایگان در برترین دانشگاه های فرانسه، این کشور را مقصدی پرطرفدار برای دانشجویان بین المللی مبدل کرده است. برای تحصیل در فرانسه و اخذ ویزای تحصیلی این کشور قوانینی وجود دارد که در این مقاله به شرح آن پرداختیم. در آخر باید عنوان کرد که کشور فرانسه این امکان را به شما میدهد که نه تنها هزینه خاصی برای تحصیل به زبان فرانسوی پرداخت ننمایید بلکه در صورت واجد شرایط بودن، ماهیانه تا سقف 200 یورو هزینه های خورد و خوراک و زندگی دانشجویی خود را از دولت این کشور تحت حمایت سازمانی خاص دریافت نمایید. امیدواریم اطلاعات ما باعث کمک به تصمیم گیری برای تحصیل و فراهم شدن شرایط مهاجرت به فرانسه برای شما مخاطب عزیز گردد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت تحصیلی به  فرانسه را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

 

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
دیدگاه ها در مورد این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *