همه چیز در مورد مهاجرت کاری به هلند

هلند در شمال غربی اروپا واقع‌شده و با آلمان و بلژیک هم‌مرز است. این کشور بسیار زیبا با اقتصاد قوی، آب‌وهوای مناسب، نهادهای دموکراتیک توسعه‌یافته و استاندارد بالای زندگی بسیار محبوب است. جمعیت هلند کمی بیش از 17.2 میلیون نفر و نرخ بیکاری آن حدود 3-4٪ است. سالانه حدود 200000 نفر برای کار، تحصیل و زندگی به هلند نقل‌مکان می‌کنند. افراد اتحادیه اروپا بدون نیاز به ویزا و مجوز کار می‌توانند در هلند زندگی و کار کنند. بااین‌حال اگر قصد مهاجرت کاری به هلند را دارید باید بدانید که شرایط دریافت ویزای کار برای افراد خارج از اتحادیه اروپا دشوار است. ایرانیان برای اخذ ویزای کار در هلند باید یک پیشنهاد شغلی از کارفرمایی در هلند داشته باشند و مجوز کار و اقامت دریافت کنند. البته ازآنجاکه پس از 5 سال اقامت مداوم در هلند با ویزای کار امکان اخذ اقامت دائم این کشور اروپایی وجود دارد، ما این مقاله را درباره مهاجرت از طریق کار آماده کرده‌ایم. کلیه اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب‌سایت‌های رسمی کشور هلند، گردآوری‌شده است.

مهاجرت کاری به هلند

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • 3 قدم تا مهاجرت به هلند از طریق کار
  • مزایای کار در هلند
  • متوسط درآمد در هلند
  • مهاجرت کاری به هلند؛ آری یا خیر؟

3 قدم تا مهاجرت به هلند از طریق کار

به‌عنوان یک شهروند غیر اتحادیه اروپا، اگر می‌خواهید به هلند مهاجرت کنید، باید ابتدا یک شغل در این کشور پیدا کنید، برای ویزای کار درخواست دهید و سپس به هلند نقل‌مکان کنید.

  1. یافتن شغل در هلند

یافتن شغل در هلند به‌عنوان یک مهاجر ممکن است سخت باشد، اما غیرممکن نیست. مرکز اروپایی توسعه و آموزش حرفه‌ای پیش‌بینی می‌کند که در سال‌های آینده بازار کار در هلند به متخصصان زیادی نیاز خواهد داشت. تقاضا برای مشاغل سطح بالا در علوم، مهندسی، مراقبت‌های بهداشتی، تجارت و تدریس افزایش خواهد یافت. نیاز به کارگران خدمات و فروش هم همچنان ادامه خواهد یافت. بخش بزرگی از موقعیت‌های شغلی در هلند به مهارت، سابقه کاری و تخصص بالا نیاز دارند. اگر در حوزه‌های خاصی تخصص داشته باشید مهاجرت کاری به هلند برای شما ساده‌تر خواهد بود. مشاغل و حوزه‌های موردنیاز هلند در سال 2022 و 2023 عبارت‌اند از:

  • مهندسی برق و هوافضا
  • مراقبت‌های بهداشتی پزشکی
  • متخصص فناوری اطلاعات
  • سرمایه‌گذار و تحلیلگر مالی
  • فعالان حوزه خدمات
  • تولیدکنندگان
مهاجرت کاری به هلند

بااین‌حال موقعیت‌های شغلی موجود در هلند به این موارد ختم نمی‌شود. شما می‌توانید از راه‌های مختلفی مانند مراجعه به وب‌سایت‌های کاریابی، روزنامه‌ها، آژانس‌های کاریابی و شبکه‌های اجتماعی در هلند کار پیدا کنید.

  1. دریافت ویزای کار هلند

پس از یافتن شغل در هلند و استخدام توسط یک کارفرمای هلندی باید روند دریافت ویزای کاری هلند را آغاز کنید. در ابتدا کارفرمای شما باید به اداره مهاجرت هلند مراجعه کرده و اعلام کند که قصد استخدام شما را دارد. پس‌ازآن 2 آگهی استخدام هرکدام به مدت 3 ماه در سراسر هلند و اتحادیه اروپا ثبت می‌شود. درصورتی‌که هیچ فرد هلندی یا فردی از اتحادیه اروپا نتواند موقعیت شغلی شما را پر کند، برای کارفرمایتان مجوز استخدام صادر می‌شود. پس‌ازآن شما باید نامه تأییدیه اداره مهاجرت را به همراه نامه کارفرمایتان که اطلاعات کاملی از شرایط شغلی و درآمدی شما در آن ذکرشده است به کنسولگری یا سفارت هلند ارسال کنید. البته باید مدارک دیگری ازجمله پاسپورت و کپی آن، قطعه عکس، بیمه‌نامه، رزومه، اثبات تمکن مالی و داشتن محل اقامت قانونی هم جمع‌آوری و ارائه کنید.

  1. به هلند نقل‌مکان کنید

اگر درخواست ویزای هلند و اجازه اقامت شما تأیید شود، می‌توانید لذت مهاجرت کاری به هلند را تجربه کنید. شما باید در اسرع وقت پس از صدور ویزا وارد خاک هلند شده و محل اقامت خود را در شهرداری منطقه ثبت کنید. برای دریافت طرح بیمه درمانی هم باید ثبت‌نام کنید. هلند به دلیل سیستم مراقبت‌های بهداشتی با استاندارد بالا با متخصصان پزشکی بسیار ماهر شناخته‌شده است. به‌عنوان یک مهاجر غیر اتحادیه اروپا تا زمانی که برای اجازه اقامت دائم درخواست نکنید، واجد شرایط بیمه درمانی دولتی نخواهید بود؛ بنابراین، از شما خواسته می‌شود که برای پوشش هزینه‌های درمانی خود، بیمه درمانی خصوصی داشته باشید که متأسفانه کم‌هزینه نیست. اگر قصد کار به‌عنوان متخصص مراقبت‌های بهداشتی یا مشاغلی که به مجوز حرفه‌ای نیاز دارند باید مجوزهای لازم را اخذ کنید.

مزایای کار در هلند

طبیعی است که با داشتن اقتصاد قوی و یکی از بالاترین نرخ‌های کیفیت زندگی در جهان، بسیاری از افراد به هلند ابراز علاقه می‌کنند. بااین‌حال این همه ماجرا نیست، کار کردن در هلند مزایای متعددی دارد؛ ازجمله:

  • فرصت‌های شغلی متعدد و بین‌المللی

هلند به‌عنوان یکی از باثبات‌ترین اقتصادهای اتحادیه اروپا و یکی از ثروتمندترین اقتصادهای جهان شناخته می‌شود. هلند ممکن است کوچک باشد، اما مملو از فرصت‌های شغلی است. این کشور میزبان طیف گسترده‌ای از شرکت‌های بین‌المللی و چندملیتی است. مهارت‌های زبانی هلندی‌ها هم بی‌عیب و نقص است. اکثر افرادی که در هلند زندگی می‌کنند می‌توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند. به همین دلیل اجباری نیست که برای کار در هلند به زبان هلندی مسلط باشید.

برای کسانی که کسب‌وکار خود را راه‌اندازی می‌کنند هم فرصت‌های متعددی وجود دارد. دولت هلند با ساده کردن بوروکراسی، ارائه معافیت‌های مالیاتی و به‌روزرسانی مداوم سیاست‌های دولت به کسب‌وکارهای کوچک کمک می‌کند تا رشد کنند. حوزه‌های کشاورزی و غذا، انرژی، فناوری اطلاعات، بهداشت و لجستیک هنوز هم جای رشد بسیاری در هلند دارند. یک اقتصاد پررونق که فرصت‌های شغلی فراوانی را ارائه می‌دهد یکی از بهترین دلایل برای مهاجرت کاری به هلند است.

  • تعادل کار و زندگی

هلند به‌طور مداوم در فهرست 10 کشور برتر درزمینهٔ تعادل بین کار و زندگی رتبه‌بندی می‌شود. کارفرمایان هلندی، در اکثر موارد، به‌خوبی درک می‌کنند که انسان‌ها کار می‌کنند تا زندگی کنند، نه اینکه برای کار زندگی کنند! همین تفکر کافی است که علت رقابت بالا برای مهاجرت کاری به هلند را درک کنید. به دلیل همین تفکر ایده آل معمولاً اضافه‌کاری اجباری وجود ندارد و ساعات کاری بین 36 تا 40 ساعت در هفته است. علاوه بر این امکان کار هیبریدی (دورکاری و حضوری) در هلند وجود دارد. علاوه بر این، به‌ سلامت و زندگی کارمندان در هلند اهمیت زیادی داده می‌شود. به همین دلیل داشتن بیمه درمانی شغلی اجباری است و کارمندان 20 روز مرخصی با حقوق دارند. همچنین مرخصی زایمان و مراقبت از خانواده برای والدینی که نوزاد یا کودکان زیر 8 سال دارند، وجود دارد.

بسیاری از کارفرمایان هم کمک‌هزینه‌هایی برای رفت‌وآمد یا توسعه شغلی و آموزش کارکنان خود یا حتی عضویت در باشگاه‌های ورزشی ارائه می‌دهند. برخی از شرکت‌ها هم برای کارکنان خود کلاس‌های هلندی رایگان برگزار می‌کنند. دولت هلند دائماً در حال یافتن راه‌های جدیدی برای جذب مهاجران و کارآفرینان بسیار ماهر از طریق طرح‌هایی مانند حکم مالیات 30 درصدی و مجوز اقامت ویزای راه‌اندازی کسب‌وکار است.

  • استاندارد بالای زندگی

بالاترین رتبه در لیست دلایل کار در هلند، استاندارد بالای زندگی است. نرخ امید به زندگی در هلند یکی از بیشترین نرخ‌ها در جهان است و گزارش شادی جهانی سازمان ملل، هلند را به‌عنوان هفتمین شادترین کشور جهان رتبه‌بندی کرده است. کیفیت آب‌وهوا، سطح درآمد مناسب، اشتغال و تحصیل به‌مراتب بهتر از بسیاری از کشورهای اروپایی است. هلندی‌ها به‌طور متوسط تنها 19 درصد از درآمد خود را صرف هزینه‌های خانوار می‌کنند و فرصت‌های بیشتری برای پس‌انداز دارند. همچنین میزان جرم جنایت و نرخ بیکاری در این کشور پایین است.

متوسط درآمد در هلند

یکی از معیارهای مهم هنگام تصمیم‌گیری درزمینهٔ مهاجرت کاری به هلند بررسی درآمد و حقوق است. متوسط درآمد یک فرد در هلند حدود 4880 یورو در ماه است. البته بسته به سن، تجربه، تحصیلات و حتی شهر محل کار این رقم ممکن است متفاوت باشد. دولت هلند هر 6 ماه تا 1 سال حداقل حقوق را متناسب با تورم تغییر می‌دهد. حداقل حقوق برای افراد با سنین مختلف متفاوت است. متوسط درآمد ماهانه مشاغل مختلف در هلند به شرح زیر است: (تمام اعداد به یورو نوشته‌شده است)

حسابدار 3540تحلیلگر مالی 6290مدیر دفتر 4240
صندوقدار 1980طراح گرافیک 2970عکاس 2640
مهندس هوافضا 5970داروساز 6040خلبان 8320
معمار 5900مکانیک 1940معلم زبان انگلیسی 3890
مدیر توسعه کسب‌وکار 7520پرستار بچه 2010مربی مهدکودک 1820
مهندس عمران 4660مدیر پروژه ساخت‌وساز 7710نماینده مرکز تماس 1860
مهندس برق 4800مهندس مکانیک 4590آشپز 3160
مدیر هتل 8670پیشخدمت 1680دندان‌پزشک 11300
متخصص تغذیه 9160تکنسین آزمایشگاه 3670پرستار 3920
مدیر منابع انسانی 7200برنامه‌نویس 4560وکیل 9530

مهاجرت کاری به هلند؛ آری یا خیر؟

تقریباً هیچ‌کس نمی‌تواند منکر مزایای کار و زندگی در هلند شود؛ اما مهاجرت به هلند از طریق کار به آن سادگی هم که تصور می‌کنید، نخواهد بود. هرچند نرخ بیکاری این کشور پایین است و اغلب مشاغل به زبان انگلیسی فعالیت می‌کنند اما واقعیتی که باید در نظر داشته باشید جمعیت بالای هلند است. جمعیت بالا به معنای رقابت زیاد در یافتن کار مناسب است. به‌علاوه هرچند درآمد بالا و چشمگیر به نظر می‌رسد اما نباید فراموش کنید که هلند به مالیات‌های سنگین مشهور است. 

همچنین هزینه سیستم مراقبت‌های بهداشتی و هزینه زندگی در هلند گران است. همه این موارد به این معناست که اخذ ویزای کاری هلند دشوار خواهد بود. طبیعی است که با خواندن این واقعیت‌ها کمی نگران شده باشید، اما نگران نباشید.

اگر شیفته زندگی در هلند هستید و نمی‌خواهید مزایای فوق‌العاده زندگی و کار در این کشور را از دست بدهید، به‌جای مهاجرت کاری به هلند می‌توانید از 2 طریق دیگر برای مهاجرت و ورود به خاک این کشور اقدام کنید. یک روش که برای افراد دارای تمکن مالی مناسب است، راه‌اندازی کسب‌وکار در هلند است و روش دیگر که پیشنهاد عالیان ویزا به شماست، دریافت ویزای تحصیلی هلند است. تعجب نکنید! شما می‌توانید با ویزای تحصیلی وارد خاک هلند شوید و پس از فارغ‌التحصیلی ویزای جستجوی کار دریافت کنید که به شما فرصت می‌دهد 1 سال به دنبال کار در هلند بگردید. 

ازآنجاکه پس از اتمام تحصیلات خود فرصت خوبی برای یافتن شغل دارید و مدرک تحصیلی شما در هلند کاملاً معتبر شناخته می‌شود، به‌راحتی می‌توانید در هلند استخدام شوید. پس‌ازآن می‌توانید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر داده و در هلند بمانید. پس از 5 سال زندگی مداوم در هلند هم واجد شرایط برای اخذ اقامت دائم این کشور خواهید بود.

مهاجرت کاری به هلند
سؤالات متداول
  • بهترین مشاغل در هلند چیست؟

هلند تمرکز زیادی بر صنایع با فناوری پیشرفته دارد. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، وکلا، متخصصان پوست قضات و جراحان مغز و اعصاب دستمزد خوبی در کشور دریافت می‌کنند.

  • کدام شهر در هلند شغل بیشتری دارد؟

آمستردام بیشترین تعداد مشاغل خالی را در هلند دارد.

  • آیا یافتن شغل در هلند آسان است؟

شرکت‌های زیادی در هلند وجود دارند که افراد محلی و بین‌المللی را بر اساس دانش و مهارت‌هایشان استخدام می‌کنند. اگر به‌اندازه کافی شایستگی داشته باشید و مهارت‌های لازم برای عملکرد خوب را داشته باشید، شانس خوبی برای یافتن یک شغل عالی در هلند دارید.

  • آیا قبل از مهاجرت برای کار باید هلندی یاد بگیرم؟

بسیاری از شرکت‌ها و مشاغل در هلند فرصت‌هایی را برای مهاجران انگلیسی‌زبان ارائه می‌دهند. بااین‌حال، دانستن زبان هلندی به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر شغل پیدا کنید.

  • آیا می‌توانم به‌طور دائم به هلند نقل‌مکان کنم؟

بله می‌توانید، اما قبل از آن باید به مدت پنج سال به‌طور مداوم در هلند با اجازه اقامت موقت زندگی کرده باشید.

سخن پایانی

هرچند هلند فرصت‌های شغلی زیادی را برای جویندگان کار فراهم می‌کند اما مهاجرت کاری به هلند برای افرادی که بسیار ماهر نیستند، دشوار خواهد بود. به همین دلیل توصیه ما به شما این است که ابتدا از طریق دریافت ویزای تحصیلی هلند که روند اخذ ساده‌تری دارد، وارد خاک این کشور شوید و پس از فارغ‌التحصیلی برای کار در هلند اقدام کنید. عالیان ویزا با بهره‌گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به‌روزترین و دقیق‌ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به هلند را به شما عزیزان ارائه می‌نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما می‌توانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره‌های مؤسسه از طریق واتس آپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *