مهمترین نکات اخذ ویزای آوسبیلدونگ آلمان

با توجه به پایین بودن نرخ بیکاری در آلمان، فارغ التحصیلان دانشگاه های آلمان قادر می باشد به راحتی وارد بازار کار این کشور شوند و اقامت آلمان را به دست آورند. اما آیا برای ورود به بازار کار این کشور صنعتی و مهاجرپذیر، تنها باید در دانشگاه های آن تحصیل نمود؟ یا راه بهتری هم وجود دارد؟ باید بدانید که متقاضیان ورود به بازار کار آلمان می توانند بدون نیاز به تحصیل در دانشگاه های این کشور، ویزای آوسبیلدونگ دریافت نموده و با شرکت در دوره های کسب مهارت در آلمان، نه تنها رایگان تحصیل می کنند بلکه حقوق ماهانه نیز دریافت می نمایند و پس از اتمام دوره به راحتی در این کشور مشغول به کار می شوند. ما در این مقاله سعی داریم تا به بررسی مهمترین نکات در اخذ ویزای آوسبیلدونگ آلمان بپردازیم. پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید. کلیه اطلاعات ارائه شده در این مقاله توسط عالیان ویزا، از منابع معتبر و وب سایت های رسمی کشور آلمان گردآوری شده است.

ویزای آوسبیلدونگ آلمان

عناوین و موضوعاتی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته اند:

  • ویزای آوسبیلدونگ آلمان چیست؟
  • انواع آوسبیلدونگ در آلمان
  • طول دوره آوسبیلدونگ در آلمان
  • میزان حقوق دریافتی در دوره آوسبیلدونگ آلمان
  • شرایط اخذ ویزای آوسبیلدونگ در آلمان

ویزای آوسبیلدونگ آلمان چیست؟

آوسبیلدونگ (Ausbildung) یک کلمه آلمانی است که به معنای آموزش حرفه ای یا کارآموزی می باشد. در واقع آوسبیلدونگ یک سیستم آموزشی مبتنی بر حرفه و مهارت آموزی است که شما را برای داشتن یک شغل خاص در یک زمینه مرتبط در آینده آماده می کند. در این روش دانشجویان می توانند با اخذ ویزای آوسبیلدونگ آلمان ، برای مدتی مشخص (معمولا بین 1 تا 3 سال) در یک موسسه آموزشی خاص در آلمان تحصیل نموده و با کسب مهارت های لازم، برای کار و داشتن شغل در این کشور آماده شوند. این سیستم علاوه بر تقویت دانش نظری، بر دانش عملی دانشجویان تاکید دارد.

به عبارتی ساده تر، آن دسته از افرادی که دارای تحصیلات دانشگاهی نبوده و یا به دنبال تحصیلات آکادمیک در دانشگاه نمی باشند و تنها قصد کار دارند، می توانند با شرکت در دوره های آوسبیلدونگ در آلمان، در مدت زمانی مشخص مهارت های لازم را فرا گرفته و سپس مستقیما وارد بازار کار شوند. اکنون امکان شرکت در دوره های آوسبیلدونگ در طیف وسیعی از حرفه ها در آلمان وجود دارد و متقاضیان می توانند پس از شرکت در دوره و دریافت مدرک کارگر ماهر، به بازار کار آلمان راه پیدا کنند. جالب است بدانید که شرکت کنندگان در دوره های آوسبیلدونگ، همزمان با کسب مهارت، حقوق ماهانه نیز دریافت می کنند.

ویزای آوسبیلدونگ آلمان

انواع آوسبیلدونگ در آلمان

از آنجایی که آوسبیلدونگ یک سیستم آموزشی مبتنی بر حرفه است، هدف اصلی آن هدایت متقاضیان به سمت یک حرفه یا شغل خاص می باشد. همانطور که پیش تر اشاره شد، آموزش آوسبیلدونگ بر هر دو جنبه یک حرفه، یعنی دانش عملی و دانش نظری تمرکز دارد. بر اساس اهمیتی که هر دو جنبه دانش عملی و دانش نظری در حرفه های موجود در آلمان دارد، آوسبیلدونگ در آلمان به دو نوع اصلی تقسیم می شود که عبارت اند از:

  • Schulische Ausbildung

در این نوع دوره آموزشی که اکثرا در رشته های مرتبط با بخش ‌های بهداشتی و اجتماعی ارائه می شود، تاکید بر دانش نظری و تئوری، بیش تر از دانش عملی است. البته در حال حاضر، دوره هایSchulische   Ausbildung برای رشته های مرتبط با فناوری اطلاعات و زبان های خارجی نیز ارائه می شود. معمولا شرکت کنندگان در این نوع دوره آوسبیلدونگ، برای کسب آموزش حرفه ای در رشته های مرتبط با بهداشت و پرستاری، در حین آموزش حقوق دریافت می کنند و دریافت حقوق در سایر رشته ها متداول نمی باشد. متقاضیان می توانند جهت شرکت در یکی از انواع دوره  Schulische Ausbildung در آلمان که در قسمت زیر آورده شده است، ویزای آوسبیلدونگ آلمان را دریافت نمایند:

  1. دوره های مرتبط با مراقبت های بهداشتی:

پرستار سالمندان، پرستار، فیزیوتراپ، گفتار درمانگر

  1. دوره های مرتبط با خدمات اجتماعی:

مربیان، مددکاران اجتماعی

  1. دوره های مرتبط با طراحی:

طراح ارتباطات، طراح مد، طراح رسانه، طراح گرافیک، موزیسین

  1. دوره های مرتبط با فناوری:

دستیار فناوری اطلاعات، دستیار فنی داروسازی

  1. دوره های مرتبط با زبان های خارجی:

مترجم، خبرنگار زبان خارجی

  • Dual Ausbildung

این نوع دوره آموزشی که به آموزش درون شرکتی نیز مشهور است، یکی از رایج ترین شکل های کارآموزی در بخش های صنعتی در آلمان می باشد. این دوره آموزشی دوگانه که بر دوره های تئوری و عملی متمرکز است، معمولا علاوه بر کارآموزی در شرکت ها، شامل یک تا دو روز آموزش در هفته می باشد. متقاضیان واجد شرایط می توانند جهت شرکت در یکی از دوره های Duale Ausbildung در آلمان که در قسمت زیر آورده شده است، ویزای آوسبیلدونگ آلمان را دریافت نمایند:

  1. دوره های مرتبط با صنعت و تجارت:

بانکدار، کارمند مدیریت دفتر، کارشناس فناوری اطلاعات، مکانیک صنعتی، آشپز، فروشنده، کارمند بیمه

  1. دوره های مهارتی:

بینایی‌ سنج، نانوا، عکاس، آرایشگر، نقاش

  1. دوره های مرتبط با کشاورزی:

جنگلبان، باغبان، کارگر، کشاورز

  1. دوره های مرتبط با خدمات عمومی:

کارشناس شرکت های استخر شنا، دفتر اسناد رسمی، معاون قضایی، کارمند مالیاتی، نگهبان راه، نقشه بردار، معاون اداری

  1. دوره های مرتبط با مشاغل لیبرال:

دستیار پزشکی، کارمند دارویی- بازرگانی، دستیار دامپزشکی، دستیار دندانپزشکی

طول دوره آوسبیلدونگ در آلمان

همانند سایر سیستم های آموزشی، طول دوره Ausbildung و همچنین مدت اعتبار ویزای آوسبیلدونگ آلمان ، با توجه به نوع دوره و حیطه تخصصی، متفاوت است. برخی از دوره ها تنها در 2 سال تکمیل می شوند و شرکت کنندگان می توانند پس از 2 سال آموزش حرفه ای، وارد بازار کار شوند. این در حالیست که برخی دیگر از دوره های آموزش حرفه ای، 2.5 یا 3 سال طول می کشند. توجه داشته باشید که مدارک تحصیلی قبلی شما و همچنین نمرات اخذ شده در سال اول دوره آوسبیلدونگ، تاثیر بسزایی در کوتاه شدن دوره آموزشی شما خواهد داشت. این بدان معناست که داشتن نمرات خوب و عملکرد عالی در دوره، می تواند طول دوره آموزشی شما را 6 ماه یا یک سال کاهش دهد. برخی از دوره های آموزشی آوسبیلدونگ که طول دوره آنها کمتر از سایرین و حدودا 2 سال است، عبارت اند از:

  • روکش ساختمان و اشیا
  • لجستیک
  • متخصص پیک سریع و خدمات پستی
  • مهمان داری
  • متخصص در فناوری فلزات
  • کارگر ساختمانی
  • فروشنده
  • اپراتور ماشین آلات و کارخانه

میزان حقوق دریافتی در دوره آوسبیلدونگ آلمان

یکی از برترین مزیت های اخذ ویزای آوسبیلدونگ آلمان آن است که شرکت کنندگان در دوره های آوسبیلدونگ، در حین آموزش و بدون پرداخت شهریه، حقوق نیز دریافت می کنند. میزان حقوق دریافتی، با توجه به نوع دوره آموزشی و نوع حرفه، متفاوت است اما به طور کلی بین ۷۰۰ یورو تا 1300 یورو در ماه است. خبر خوش آنکه این میزان حقوق، هر ساله و با افزایش طول دوره آموزشی متقاضی، افزایش می یابد. بالاترین حقوق های دریافتی در دوره های آوسبیلدونگ آلمان، متعلق به بخش های زیر است:

  • پرستاری
  • صنعت هوانوردی
  • فناوری اطلاعات
  • صنعت هتلداری
شرایط اخذ ویزای آوسبیلدونگ در آلمان

جهت اخذ ویزای آوسبیلدونگ کشور آلمان و شرکت در دوره های مربوطه، شرایطی تعیین شده است که به شرح زیر می باشد:

  • داشتن پاسپورت معتبر
  • داشتن حداقل 18 سال سن و حداکثر 25 سال سن
  • داشتن دیپلم 12 ساله (نیازی به مدرک دانشگاهی نمی باشد)
  • ارائه مدرک زبان آلمانی در سطح B1 (جهت شرکت در دوره های مرتبط با پرستاری و مراقبت های بهداشتی، حداقل مدرک B2 لازم است)
  • اثبات تمکن مالی
  • دریافت بیمه درمانی در آلمان
  • تعیین محل اقامت متقاضی در آلمان
ویزای آوسبیلدونگ آلمان
سؤالات متداول
  • آیا با اخذ ویزای آوسبیلدونگ آلمان می توان در این کشور کار کرد؟

در صورت دریافت جاب آفر بله. شرکت کنندگان در دوره های آوسبیلدونگ آلمان، با توجه به کسب مهارت های بالا، اکثرا توسط کارفرمایان آلمانی جذب می شوند.

  • آیا بدون داشتن تحصیلات دانشگاهی نیز میتوان در دوره های آوسبیلدونگ آلمان شرکت کرد؟

بله. شما می توانید تنها با داشتن مدرک دیپلم 12 ساله، وارد دوره های آوسبیلدونگ شوید و برای ورود به بازار کار مهارت کسب کنید.

  • تمکن مالی لازم جهت اخذ ویزای آوسبیلدونگ آلمان چقدر است؟

معمولا داشتن تمکن مالی در حدود 832 یورو در ماه جهت اخذ ویزا کافی می باشد.

  • آیا با اخذ ویزای آوسبیلدونگ میتوان برای اعضای خانواده نیز ویزا دریافت کرد؟

خیر. شرکت کنندگان در دوره های آوسبیلدونگ قادر به اخذ ویزای همراه برای اعضای خانواده خود نمی باشند اما پس از اتمام دوره و تبدیل ویزا به ویزای کاری میتوانند همسر و فرزندان خود را همراه داشته باشند.

  • آیا شرکت در دوره های آوسبیلدونگ در آلمان، یافتن شغل در این کشور را تضمین می کند؟

بله. به صورت قانونی تضمینی برای یافتن شغل وجود ندارد اما شرکت کنندگان در این دوره ها، با توجه به داشتن مهارت بالا، در اولویت کارفرمایان آلمانی هستند و قطعا جاب آفر دریافت خواهند کرد.

سخن پایانی

علاقه مندان به کار در آلمان که دارای تحصیلات دانشگاهی نمی باشند و قصد دارند مستقیما و بدون نیاز به تحصیل در دانشگاه وارد بازار کار آلمان شوند، می توانند با شرکت در دوره های آوسبیلدونگ در آلمان، مهارت های لازم را کسب نموده و سپس در این کشور مشغول به کار شوند. متقاضیان اخذ ویزای آوسبیلدونگ میبایست کمتر از 25 سال سن داشته و دیپلم 12 ساله و همچنین مدرک زبان آلمانی در سطح B1 ارائه نمایند. ما در این مقاله به بررسی مهمترین نکات در خصوص دوره آوسبیلدونگ در آلمان پرداختیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. عالیان ویزا با بهره گیری از کارشناسان مجرب و با ده سال سابقه موفق در حوزه مهاجرت، همواره به روزترین و دقیق ترین اطلاعات مربوط به مهاجرت به کشور آلمان را به شما عزیزان ارائه می نماید. جهت دریافت مشاوره رایگان و سریع، شما میتوانید فرم ارزیابی را تکمیل نمایید و یا با شماره های موسسه از طریق واتس اپ تماس حاصل فرمایید.

برای دریافت مشاوره رايگان، كافيه فقط  فرم ارزیابی را پر كنيد و دكمه ارسال رو بزنید.

كارشناسان عاليان در كمتر از یک ربع با شما تماس ميگيرند و كامل راهنماييتون ميكنند. 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *